Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Lumina întunericului Maicii Tereza (Partea II)

Părintele Kolodiejchuk vorbește despre bucuria ei în suferință

Fără suferință, munca noastră ar fi numai o operă socială și nu opera lui Isus Cristos, a spus Maica Tereza de Calcutta. Întemeietoarea Misionarelor Carității a exprimat aceste cuvinte într-o scrisoare adresată directorului său spiritual și acum publicată - împreună cu alte scrisori - într-un volum intitulat "Come Be My Light", editat și prezentat de părintele Brian Kolodiejchuk. În acest interviu acordat agenției ZENIT, părintele Kolodiejchuk, preot Misionar al Carității și postulator al cauzei de canonizare a fericitei Maica Tereza de Calcutta, vorbește despre noua sa carte și despre viața interioară a Maicii Tereza de Calcutta, ținută până acum ascunsă lumii. Prima parte a acestui interviu a fost publicată la 10 septembrie.

• Cartea "Come Be My Light" prezintă în titlu cererea pe care Isus a făcut-o Maicii Tereza. În ce mod suferința sa răscumpărătoare în favoarea celorlalți, trăită într-un întuneric extrem, se leagă de această vocație specială a ei?

Părintele Kolodiejchuk: În timpul anilor 1950, Maica Tereza se abandonase lui Dumnezeu, acceptând întunericul său. Părintele Neuner - unul dintre directorii săi spirituali - o ajutase să înțeleagă aceasta, legând întunericul său cu chemarea sa de a potoli setea lui Isus.

Ea era obișnuită să spună că sărăcia cea mai mare este aceea de a ne simți nedoriți, neiubiți, neîngrijiți. Și aceasta este exact ceea ce ea experimenta în privința lui Isus.

Suferința sa de reparare - suferința sa pentru ceilalți - era parte integrantă a modului în care își trăia vocația sa pentru cei mai săraci dintre săraci.

Deci pentru ea, suferința nu era numai sărăcia fizică și materială, ci și cea interioară, proprie persoanelor care se simt singure, neiubite, refuzate.

Renunțase la lumina sa interioară, în favoarea celor care trăiesc în întuneric și spunea: "Eu știu că sunt numai sentimente".

Într-o scrisoarea adresată lui Isus, a scris: "Isuse, ascultă rugăciunea mea. Dacă-ți este plăcută, dacă durerea mea și suferința mea, întunericul și despărțirea mea îți dă o picătură de mângâiere, dragul meu Isus, fă cu mine ceea ce vrei tu și pentru tot timpul pe care-l vrei, fără a privi la sentimentele mele și la durerea mea".

"Eu sunt a ta. Imprimă pe sufletul meu și pe viața mea suferințele inimii tale. Nu te uita la sentimentele mele; nu ține cont de durerea mea".

"Dacă despărțirea mea de tine îi aduce pe alții la tine și dacă în iubirea lor și în apropierea lor tu vei afla bucurie și plăcere, atunci, Isuse, eu sunt disponibilă, cu toată inima mea, să sufăr tot ceea ce sufăr, nu numai acum, ci pentru toată veșnicia, dacă este posibil".

Într-o scrisoare adresată surorilor, exprimă carisma ordinului mai explicit: "Dragele mele fiice, fără suferință munca noastră ar fi numai o operă socială, foarte bună și utilă, dar nu ar fi opera lui Isus Cristos, nu ar fi parte a răscumpărării. Isus voit să ne ajute, împărtășind viața, singurătatea, agonia și moartea".

"Toate acestea le-a luat asupra sa, îndurând și noaptea cea mai întunecoasă. Numai făcându-se una cu noi el împlinește răscumpărarea sa".

"Noi putem face același lucru: orice dezolare trăită de lumea săracă - nu numai sărăcia lor materială, ci suferința lor spirituală - trebuie să fie răscumpărată și noi trebuie să facem partea noastră. Rugați-vă deci atunci când vi se pare că nu reușiți: «Eu vreau să trăiesc în această lume care este departe de Dumnezeu, care s-a îndepărtat așa de mult de lumina lui Isus, pentru a-i ajuta, pentru a lua asupra mea o parte din suferința lor»".

Și aceasta este ceea ce consider eu declarația sa de misiune: "Dacă va fi să devin o sfântă, atunci cu siguranță voi fi o sfântă «a întunericului». Aș fi încontinuu absentă din paradis, pentru a aprinde lumina celor care se află în întuneric pe pământ...".

Acesta era modul său de înțelege întunericul. Multe din lucrurile pe care le spunea au mai mult sens și capătă o semnificație mult mai profundă acum când cunoaștem aceste lucruri.

• Ce răspundeți deci celor care vorbesc despre experiența ei ca de o criză de credință, ca și cum în realitate nu ar crede în Dumnezeu, sau că în vreun fel înțeleg întunericul ei ca un semn de instabilitate psihologică?

Părintele Kolodiejchuk: Nu a fost o criză de credință, nici o lipsă de credință. A fost o încercare a credinței în care ea experimenta senzația de a nu crede în Dumnezeu.

Această încercare a cerut o doză mare de maturitate umană, fără de care nu ar fi reușit să o depășească și ar fi devenit dezechilibrată.

Așa cum a afirmat părintele Garrigou-Lagrange, e posibil să avem în același moment sentimente aparent contradictorii.

Este posibil să avem o "bucurie creștină obiectivă", așa cum a definit-o Carol Zaleski, și în același timp să trecem prin încercare sau să avem senzația de a nu crede.

Nu este vorba de două persoane diferite, ci de o unică persoană cu sentimente la nivele diferite.

Noi realmente putem să trăim într-un fel crucea - cu durerea pe care aceasta o comportă, care deși fiind spirituală rămâne durere autentică - și în același timp să fim plini de bucurie pentru că știm că suntem uniți cu Isus. Și acest lucru nu este fals.

Așa a trăit Maica Tereza o viața așa de plină de bucurie.

• Ca postulator al cauzei sale de canonizare, când credeți că vom putea să ne adresăm Maicii Tereza numind-o sfânta Tereza de Calcutta?

Părintele Kolodiejchuk: Avem nevoie de o altă minune. Am găsit câteva, dar nici una nu ni s-a părut suficient de clară. Una a fost amintită în cauza de beatificare, dar acum suntem în așteptarea altei minuni.

Poate că Dumnezeu a voit să aștepte publicarea acestei cărți: se știe că Maica Tereza era sfântă, dar pe calea modestiei sale și a simplității vieții, lumea nu a putut să vadă cât și cum era sfântă.

Alaltăieri ascultam doi preoți care vorbeau. Unul spunea că nu a fost niciodată un mare fan al Maicii Tereza, considerând-o numai o femeie foarte blândă, evlavioasă și dedicată unor opere admirabile, dar care după ce a cunoscut viața ei interioară pentru el s-a schimbat totul.

Astăzi avem mai mult de o idee de cât era de ridicată din punct de vedere spiritual și știm ceva mai mult despre caracteristicile sale mai profunde.

O dată ce va fi dovedită minunea, va fi o perioadă de câțiva ani, desigur dacă Papa nu decide să scurteze perioada.

• Ce s-a întâmplat cu Ordinul după moartea Maicii Tereza?

Părintele Kolodiejchuk: Ordinul a crescut cu aproape 1.000 de unități, trecând de la 3.850 în momentul morții ei, la 4.800 astăzi și au fost întemeiate peste 150 de case noi în peste 14 țări.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat