Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Se reaprinde dezbaterea despre existența lui Dumnezeu

Atei contra credincioși

Atacul împotriva religiei pornit de Richard Dawkins cu cartea sa "The God Delusion" ("Deziluzia numită Dumnezeu") nu dă semne că încetează. În ultimele luni, de fapt, un număr de autori au publicat cărți care alimentează diatriba.

În cartea "God: The Failed Hypothesis" ("Dumnezeu: Ipoteza greșită"), Victor J. Stenger susține că poate furniza un fel de dovadă științifică a inexistenței lui Dumnezeu.

Stenger, profesor de fizică și astronomie la Universitatea din Hawai, susține că raționamentul științific a progresat în atare măsură încât poate să asigure "o afirmație definitivă asupra existenței sau nonexistenței unui Dumnezeu având acele caracteristici în mod tradițional asociate Dumnezeului iudeo-creștino-islamic".

Luând în considerație rolul care i se atribuie în univers și în viața umană, autorul susține că Dumnezeu ar trebui să poată fi individualizat prin mijloace științifice. Dar un examen în acest sens, după părerea autorului, respinge teza existenței lui Dumnezeu.

O altă contribuție provine de la filozoful englez A.C. Grayling. Într-o culegere de scurte eseuri cu titlul "Against All Gods" ("Împotriva tuturor zeilor"), el susține că poate furniza o alternativă față de religie, bazată pe tradiția filozofică occidentală.

Grayling ilustrează obiecția sa față de religie atât în termeni de sistem de credințe, cât și în relație cu rolul său instituțional. El acuză, de asemenea, credința de a fi "o comunitate evazivă care încearcă să evite sau să devieze criticile ascunzându-se în spatele abstracțiilor unei teologii mai elevate".

Grayling susține deci că religia se găsește astăzi în stadiul său terminal și că va fi înlocuită în curând de un umanism cu mult mai bun.

Ulterioare elemente de polemică împotriva credinței provin din cartea lui Christopher Hichens "God is not Great: How Religion Poisons Everything" ("Dumnezeu nu este mare: Despre modul cum religia otrăvește totul").

Calitatea argumentărilor prezentate în carte totuși, după părerea multor recenzori, lasă destul de mult de dorit. De exemplu, după o recenzie de Michael Skapinker, redactor al ediției de sfârșit de săptămână a Financial Times, se descrie lucrarea folosind termeni ca "șarlatanie intelectuală și morală".

Aceasta nu a împiedicat cartea să aibă un mare succes. După o informație apărută la 22 iunie în Wall Street Journal, cartea a fost vândută în aproape 300.000 de copii în primele șapte săptămâni.

Răspunsuri creștine

Atacurile ateiste nu au rămas fără răspuns. În ultimele luni, creștinii evanghelici din Statele Unite au publicat două broșuri ca răspuns la eseul lui Sam Harris, "Letter to a Christian Nation" ("Scrisoare către o națiune creștină") din 2006. Prima este "Letter from a Christian Citizen" ("Scrisoare de la un cetățean creștin"), de Douglas Wilson, un ministru și "senior fellow" de teologie la New St Andrews College, în statul Idaho din SUA. În prefață, Gay Demar prezintă o opinie comună răspândită între cei care au analizat actualul val de cărți anticreștine.

"Argumentările deja amplu demontate în decursul ultimelor secole au fost reluate în speranța zadarnică de a găsi în ateism o nouă rezonanță", a remarcat el.

Wilson îl acuză pe Harris că a preluat intenționat citate din Biblie în tentativa de a-i pune în dificultate pe credincioși, scoțând în evidență acele reguli socio-culturale care apoi au devenit anacronice. Un studiu mai puțin tendențios al Bibliei și îndeosebi al Noului Testament - susține Wilson - ar arăta în schimb natura cu totul revoluționară a creștinismului care a răsturnat multe din practicile păgâne injuste.

Wilson observă că Harris reduce moralitatea la un calcul între bucurie și durere. Dacă și comportamentul uman trebuie să fie reglementat de acest criteriu, cu ușurință poate să scadă în forme de prevaricațiune față de ceilalți.

Wilson îl acuză pe Harris că dă o interpretare superficială problemei răului pentru credincios.

După Harris, simpla existență a unei acțiuni rele este suficientă pentru a pune la îndoială ideea unui Dumnezeu bun.

Al doilea răspuns al lui Harris este "Letter to a Christian Nation: Counter Point" ("Scrisoare către o națiune creștină: Contrapunctul"), di R.C. Metcalf. Harris - observă autorul - dezvoltă o serie de argumentări fondate pe prezența, în Vechiul Testament, a unor legi despre sclavie și despre sexualitate, în tentativa de a discredita religia. Metcakf tratează fiecare dintre aceste chestiuni, în general, demonstrând cum creștinismul a reprezentat în schimb o forță pozitivă pentru societate.

Pe de altă parte, susține Metcalf, creștinismul constituie o bază sigură a unui comportament moral corect. Ateul, în schimb, nu dispune de fundamente similare.

Contribuția religiei

O altă recentă apărare a religiei provine de la arhiepiscopul canadian Thomas Collins, care a primit paliul de la Benedict al XVI-lea la 29 iunie după ce a fost înscăunat ca arhiepiscop de Toronto în ianuarie.

La 31 mai el a rostit un discurs în fața Empire Club of Canada, intitulat "Contribuția religiei în societate".

Arhiepiscopul a adresat un îndemn afirmând că religia ne permite să percepem atât sensul lumii materiale, cât și pe cel al vieții umane.

"Noi trăim într-o rețea de raporturi și prin credință întrezărim ansamblul legăturilor care arată sensul scurtei noastre călătorii în această lume", a afirmat el.

Este un aspect deosebit de important în lumea de astăzi, "în care ne regăsim cu extremă ușurință în postura de a fi indivizi solitari, fără sens și fără orientare, fără colegi și fără rădăcini, care aleargă din ce în ce mai repede către nimic", a continuat arhiepiscopul.

În partea principală a discursului său el a ilustrat în schimb cele patru contribuții ale religiei la societate.

1. Religia îmbunătățește comunitățile locale promovând raporturile umane

Biserica Catolică - a explicat - pune mare importanță pe subsidiaritatea care întărește comunitățile mai mici. Aceasta ajută persoanele să intre în raport una cu cealaltă în mod mai uman, bazându-se pe respectul demnității personale a fiecăruia dintre fiii lui Dumnezeu.

Comunitatea fundamentală, a afirmat arhiepiscopul Collins, este familia, care astăzi se găsește sub o mare presiune. Biserica Catolică celebrează căsătoria ca legătură stabilă dintre un bărbat și o femeie fideli în iubire și deschiși către darul vieții, a mai explicat el.

2. Comunitățile religioase dau o enormă contribuție la binele comun al întregii societăți, prin operele de caritate și cu caracter social

Este de ajuns să ne gândim la ce s-ar întâmpla - a spus el adresându-se ascultătorilor - dacă deodată Toronto ar fi privată de asistența socială care este oferită celor mai nevoiași zilnic de către comunitățile și organizațiile religioase. Creștinii desfășoară aceste opere de caritate motivați de cuvintele lui Isus: "De fiecare dată când ați făcut aceste lucruri unuia dintre acești frați ai mei mai mici, mie mi-ați făcut".

3. Comunitățile religioase aplică patrimoniul lor de înțelepciune la chestiunile de actualitate

Credincioșii în mod efectiv pot să se găsească în dezacord asupra unor importante chestiuni de doctrină, a explicat arhiepiscopul Collins, dar ei oricum împărtășesc respectul acordat persoanei umane create după chipul și asemănarea lui Dumnezeu și au în comun o tradiție de lucru în baza căreia sunt capabili să abordeze orice chestiune cu caracter social.

Există o profundă înțelepciune în tradiția religioasă - a mai adăugat el - care derivă nu doar din elementele de credință, ci și din experiența și din aplicarea rațiunii.

"În ciuda iritării pe care o poate provoca în persoanele care profesează o credință laică - și secularismul este în sine un fel de credință -, este important, pentru o societate sănătoasă, ca o voce religioasă să se facă simțită în toate chestiunile de relevanță generală", a afirmat arhiepiscopul.

El a făcut referire și la argumentările antireligioase care se bazează pe violențele comise în numele credinței. Ar fi totuși mai corect ca judecata asupra unei religii să se bazeze pe experiența celor care se implică să trăiască pe deplin realitatea credinței lor.

"Onestitatea presupune ca religia să fie judecată de sfinții ei și nu de păcătoșii ei", a reamintit arhiepiscopul.

4. Comunitățile religioase îmbogățesc societatea cu frumusețea

Frumusețea, adevărul și bunătatea sunt toate semne ale prezenței lui Dumnezeu și a ceea ce este cel mai elevat în omenire, a explicat arhiepiscopul Collins. Comunitățile religioase îmbogățesc comunitatea cu frumusețea, prin artă, muzică și literatură.

În concluzie, prelatul a afirmat că ceea ce contează mai mult în viață nu sunt lucrurile care pot fi cântărite sau măsurate pe planul material. Spre deosebire de materialism, care poate fi definit ca "cea mai mare deziluzie", religia ne permite să percepem armonia, frumusețea și mai ales iubirea. Argumentări pe care ateii nu sunt în stare să le poată contrazice.

Autor: Pr. John Flynn, L.C.

Sursa: ZENIT (http://www.zenit.org/article-11563?l=italiano, duminică, 29 iulie 2007)

Traducere: Ovidiu Bișog


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat