Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sublinieri la Scrisoarea papei Benedict al XVI-lea adresată Bisericii Catolice din China

Pentru a răspunde la întrebările legate de publicarea, la 30 iunie a Scrisorii pe care Sfântul Părinte a adresat-o episcopilor, prezbiterilor, persoanelor consacrate și credincioșilor laici ai Bisericii Catolice din Republica Populară Chineză, iată câteva sublinieri:

1. Obiectivele scrisorii:

Sfântul Părinte dorește să reafirme iubirea și apropierea sa față de comunitatea catolică din China (n. 1, 2; n. 2, 1). În lumina ecleziologiei catolice și a Conciliului Vatican II, Papa oferă câteva îndrumări privind viața Bisericii și opera de evanghelizare în China, răspunzând astfel și numeroaselor cereri de clarificări - primite în ultimii ani - privind unele probleme deosebite, cum ar fi rolul organismelor statale în raport cu comunitatea catolică, recunoașterea episcopilor și a preoților de către autoritățile civile, noile limite ale circumscripțiilor ecleziastice (n. 2,2; n. 7,11).

2. Mesaj către autoritățile civile

Scrisoarea este adresată catolicilor chinezi, dar papa transmite - prin aceasta - și un mesaj către autoritățile civile. Evitând recurgerea la tensiuni și înfruntări, în scrisoare se reafirmă disponibilitatea Sfântului Scaun în privința continuării dialogului cu autoritățile. În același timp, rămânând fidel adevărului, prezintă cu respect (n. 3, 1) "planul originar" al lui Cristos pentru Biserica sa, încredințat apostolilor și succesorilor acestora, adică episcopilor (n. 7, 5; n. 8).

3. Distincție dintre "Biserica oficială" și "Biserica clandestină"

Scrisoarea ignoră expresia "Biserică patriotică", folosită încă în mod eronat de unele mijloace de comunicare în masă.

Așa cum a spus cardinalul Joseph Zen, la ultimul Sinod al episcopilor, "În China, Biserica este în aparență divizată în două, una oficială, recunoscută de către guvern, și cealaltă clandestină, ce refuză să fie independentă de Roma. În realitate, ambele comunități doresc să fie fidele succesorului lui Petru și ambele comunități sunt controlate și suferă. Cei buni și credincioși nu aparțin doar uneia dintre părți".

4. Invitație adresată catolicilor

Scrisoarea îi îndeamnă pe toți catolicii la dialog, înțelegere, iertare și la tot ce este necesar pentru a păși în mod serios pe calea spre o adevărată comuniune (nn. 5 și 6) și pentru a putea rămâne fideli lui Cristos și succesorului lui Petru, păstrând în același timp un respectuos dialog cu guvernul, potrivit principiului evanghelic "Dă-i cezarului ce-i al cezarului, și lui Dumnezeu ce-i al lui Dumnezeu".

5. Biserica din China și noua evanghelizare

Sfântul Părinte cere Bisericii din China să trăiască cu intensitate propria vocație misionară, adică aceea de a vesti evanghelia, de a fi martoră a lui Cristos, cel răstignit și înviat, și de a privi spre viitor cu speranță și fără teamă în fața provocărilor din prezent (nn. 3 și 17). Creștinii care și-au dat viața pentru credință sunt amintiți de mai multe ori în scrisoare, considerați ca fiind exemplu și temelie a noii evanghelizări (n. 2, 1 și nota; n. 4, 1; n. 6, ultimul paragraf).

6. Urgența formării creștinilor, a preoților și persoanelor consacrate

Formarea catolicilor este considerată ca fiind o prioritate, bogăția Conciliului Vatican II neajungând la toate sectoarele comunității catolice. Preoții și persoanele consacrate sunt chemate la o formare solidă pentru a putea răspunde unei misiuni ce se anunță a fi mai exigentă și mai dificilă. Același îndemn este adresat și laicilor (nn. 12, 13, 14, 15 și 16).

7. Numirea episcopilor

Numirea episcopilor este esențială pentru Biserică, pentru că numirea lor de către Sfântul Părinte este garanția unității Bisericii și a comuniunii ierarhice. Reafirmând principiul potrivit căruia numirea episcopilor se face de către papă, scrisoarea formulează dorința găsirii unui acord cu guvernul pentru rezolvarea anumitor probleme privind alegerea candidaților, publicarea numirii și recunoașterea lor din partea autorității civile (n. 9). Când se va stabili un dialog, se vor formula și propunerile în acest sens, până în prezent neexistând "acorduri reciproce" privind numirea episcopilor.

8. Ordinațiunile sau consacrările episcopale ilegitime

O consacrare episcopală fără mandat pontifical "reprezintă o rană dureroasă pentru comuniunea eclezială și o gravă violare a disciplinei canonice" (n. 9, 11). Codul de drept canonic (cf. can. 1382) stabilește sancțiuni grave fie pentru episcopul care conferă ordinațiunea episcopală fără mandat pontifical, fie pentru cel care primește această consacrare. Când lipsește un spațiu autentic de libertate, pentru a declara o persoană pasibilă de o sancțiune prevăzută de Codul de drept canonic trebuie examinat fiecare caz în parte, fiind necesară luarea în considerare a tuturor circumstanțelor și evaluarea realei responsabilități subiective.

9. Puțini episcopi sunt încă ilegitimi

Legitimarea episcopilor consacrați fără mandat apostolic, a fost și rămâne o chestiune extrem de delicată și este legată mai ales de persoana episcopului: fiecare caz va fi examinat în parte. Se spune în scrisoare: "Ce mare bogăție spirituală ar izvorî pentru întreaga Biserică din China dacă, în prezența condițiilor necesare, și acești păstori ar participa la comuniunea cu succesorul lui Petru și cu întregul episcopat catolic!" (n. 8, 12)

10. Tratativele dintre Sfântul Scaun și China

Sfântul Scaun, în numele întregii Biserici Catolice și în avantajul comunității internaționale, formulează dorința deschiderii unui spațiu de dialog cu autoritatea din Republica Populară Chineză, în cadrul căruia - o dată depășite neînțelegerile din trecut - să se poată lucra împreună pentru binele poporului chinez și pentru pace în lume (n. 4, 2).

Sfântul Scaun este conștient de faptul că normalizarea propriilor raporturi cu Republica Populară Chineză necesită timp dar rămâne în continuare deschis tratativelor. Sfântul Scaun este mereu respectuos față de autoritatea legitimă și nu intenționează să intervină în afacerile interne ale comunităților politice (n. 4, 3).

11. Raporturile diplomatice și libertatea religioasă

"În lumina principiilor de nerenunțat ale credinței, soluția problemelor existente nu poate fi căutată apelând la un permanent conflict cu autoritățile civile. În același timp însă, nu este legitimă capitularea în fața acestora, când intervin în mod ilegitim în sfera credinței și a disciplinei Bisericii. Autoritățile civile sunt pe deplin conștiente că Biserica, prin învățătura sa, îi îndeamnă pe credincioși să fie buni cetățeni și să colaboreze cu respect la binele comun în țara lor, dar, în același timp, Biserica solicită statului să garanteze acestor cetățeni catolici posibilitatea exercitării credinței lor, în respectul unei autentice libertăți religioase" (n. 4, ultimul paragraf).

12. Nunțiatura apostolică, la Taipei sau la Pekin?

Scrisoarea nu face referiri la acest aspect, dar, după cum s-a spus în alte împrejurări, dacă se va ajunge la un acord cu guvernul, transferarea la Pekin a Nunțiaturii Sfântului Scaun s-ar putea face în orice moment.

13. Asociația Patriotică

Asociația Patriotică este un organism dorit de către stat, străin față de structura Bisericii, și care reclamă supremația față de episcopi, în conducerea comunităților ecleziale. Intențiile sale declarate - privind actualizarea principiilor de independență, autogestiune și de administrare a Bisericii - sunt inconciliabile cu doctrina Bisericii (n. 7).

14. Data scrisorii coincide cu cea a Rusaliilor

Considerând că redactarea textului scrisorii a fost finalizată în jurul sărbătorii Coborârii Duhului Sfânt (a Rusaliilor) a fost considerat ca fiind frumoasă și semnificativă alegerea acelei zile ca dată a documentului, mai exact 27 mai.

15. Date statistice

Populația Republicii Populare Chineze este de 1. 300. 000.000. de locuitori; circumscripțiile ecleziastice sunt în număr de 145; în anul 1948, numărul catolicilor depășea 3 milioane, în prezent numărul lor este cuprins între 8 și 12 milioane; China are peste 100 de episcopi, dintre care 60% cu vârste de peste 80 de ani; numărul episcopii decedați între 2000 și 2007 este de 49; preoții sunt în număr de 3.200; în cele 156 de comunități călugărești din China se află circa 6.000 de călugărițe; numărul seminariștilor este de 2.300, aceștia studiind în 30 de seminarii, dintre care 12 majore și 18 minore.

După Radio Vatican (3 iulie 2007)


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat