Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Un document care nu ar trebui să dezbine lumea creștină

Un document care dezbină? Nu, documentul nu învrăjbește creștinătatea; nu spune despre catolici că sunt sfinți iar ceilalți creștini, oi rătăcite.

După reacțiile pripite și alarmante din partea unor reprezentanți ortodocși din țară la documentul Congregației pentru Doctrina Credinței intitulat "Răspunsuri la chestiuni privind unele aspecte referitoare la doctrina despre Biserică", propunem un comentariu al președintelui Conferinței Episcopale din Franța, cardinalul Jean Pierre Ricard, arhiepiscop de Bordeaux, membru al Congregației pentru Doctrina Credinței. Deci un comentariu calificat, nu doar pentru importanța autorului, ci grație conținutului articolului, pozitiv sub aspect ecumenic, ce a apărut în ziarul catolic francez "La croix", în ediția de luni 16 iulie, pag. 23, intitulat: "Refuzul relativismului nu implică suficiența eclezială".

Dialogul ecumenic care a explorat pe larg ceea ce toate Bisericile aveau în comun, abordează astăzi acele divergențe care rămân încă motive de separare.

La 7 iulie a fost publicat documentul motu proprio "Summorum pontificum" despre folosirea liturgiei romane anterioare reformei din 1970. Trei zile mai târziu, la 10 iulie, era dat publicității de către Congregația pentru Doctrina Credinței documentul "Răspunsuri la chestiuni privind anumite aspecte al doctrinei despre Biserică". Membru al Congregației pentru Doctrina Credinței și în același timp al Comisiei "Ecclesia Dei", pot da mărturie că aceste documente au fost elaborate independent unul de altul. Motivul publicării lor concomitente trebuie căutat în voința de a publica aceste documente la sfârșitul anului pastoral, fără îndoială înainte de plecarea papei în vacanță și de marea dispersare din timpul verii.

Totuși un element comun se găsește într-un text și în altul: aceeași interpretare a Conciliului Vatican II ca iluminare, aprofundare, expresie a unor adevăruri pe care Biserica le trăia, și nu ruptură sau început absolut.

De unde chestiunea unor spirite neliniștite: Conciliul Vatican II a schimbat doctrina anterioară despre Biserică?

Documentul Congregației pentru Doctrina Credinței se prezintă ca un "Răspuns la chestiuni". Este vorba acolo de un gen literar particular: sunt răspunsuri precise, relativ scurte, fără comentarii nici explicații detaliate, date de congregație la chestiunile puse. În general, aceste răspunsuri reiau și reamintesc poziții deja exprimate. Ele caută să fie riguroase, concise, dar fără să aducă inovații. Referindu-se la doctrina despre Biserică, ele fac trimitere la textele Conciliului Vatican II precum constituția dogmatică Lumen gentium despre Biserică și decretul Unitatis redintegratio despre ecumenism, la enciclica lui Ioan Paul al II-lea Ut unum sint din anul 1995 și la două texte ale Congregației pentru Doctrina Credinței Misterium Ecclesiae din anul 1973 și Dominus Iesus din anul 2000.

Unde este astăzi Biserica lui Cristos?

Ceea ce se vizează în acest document este relativismul în materie de ecleziologie (modul de a concepe și exprima teologic viziunea despre Biserică).

La întrebarea, unde există astăzi Biserica voită de Cristos, un anumit număr dintre contemporanii noștri (uneori chiar teologi) răspund în moduri diferite:

- nicăieri, în nici o parte: Bisericile istorice au trădat proiectul inițial al lui Cristos;

- într-o Biserică mistică pentru care diferitele Biserici ar fi astăzi tot atâtea fațete ale ei;

- în fiecare dintre Bisericile istorice care pășesc spre unitate;

- într-o Biserică escatologică, ce va veni la sfârșitul timpurilor.

Toate aceste poziții manifestă un anumit scepticism în ceea ce privește planul lui Cristos în istoria oamenilor. Or, teologia catolică vine și spune: nu, noi nu suntem condamnați îndoielii sau incertitudinii; există un loc în care acest proiect poate fi recunoscut și experimentat, este Biserica Catolică.

Aceasta, fără vreun merit din partea ei, ci, prin harul lui Dumnezeu, are toate "notele", caracteristicile, arhitectura adevăratei Biserici voite de Cristos. Conciliul Vatican II afirmă: "Această Biserică, orânduită și organizată în această lume ca societate, subzistă în Biserica Catolică, cârmuită de succesorul lui Petru și de episcopii în comuniune cu el" (Lumen gentium, 8).

Conciliul nu spune "este", ci "subzistă în, se află în". Aceasta nu vrea să spună că, dacă Biserica lui Cristos își află fidelitatea istorică în Biserica Catolică, în afara ei ar exista un "vid bisericesc sau eclezial".

Benedict al XVI-lea a subliniat aceasta. Harul lui Cristos lucrează în celelalte Biserici, și Conciliul recunoaște că se află în ele "numeroase elemente de sfințire și de adevăr, care, fiind daruri proprii ale Bisericii lui Cristos, duc spre unitatea catolică".

Dificultăți cunoscute

Nerecunoașterea dimensiunii sacramentale a ministerului apostolic (de către Bisericile apărute din Reforma protestantă) sau a autorității episcopului Romei în comuniunea Bisericilor (de către Bisericile Ortodoxe, de exemplu) îngreunează posibilitatea de a vorbi, din punctul de vedere catolic, despre Biserici care ar avea în plinătate caracteristicile fundamentale ale Bisericii lui Cristos. Dacă această dificultate nu exista, s-ar fi realizat de mult timp (cel puțin o formă a recunoașterii între Biserici) unitatea.

Dialogul ecumenic, care a explorat pe larg ceea ce toate Bisericile aveau în comun, abordează acum aceste divergențe ce rămân încă diferențe separatoare.

Cât am avea de câștigat exprimând clar adevărul?

E bine să fim clari în privința convingerilor noastre ecleziale. Dialogul ecumenic nu poate face economie când e vorba de adevăr. Cred totuși că nu se poate rămâne aici. Trebuie dusă mai departe reflecția, ceea ce - notăm aici - nu era ambiția documentului "Responsa" al congregației. De fapt, a spune că Biserica Catolică are toate elementele componente ale Bisericii lui Cristos și că aceasta se găsește în ea, nu vrea să spună că ea le-a valorizat pe toate în egală măsură în decursul istoriei. Se pot găsi, în alte Biserici creștine, elemente fundamentale ale naturii sau structurii sale care au fost valorizate mai bine în ele. Astfel stând lucrurile, se taie calea oricărei suficiențe. Mă gândesc la importanța lecturii Sfintei Scripturi drept cuvântul lui Dumnezeu în Bisericile protestante, la experiența sinodalității în Bisericile Ortodoxe.

Oare nu am avea prin aceasta posibilitatea de a ne îmbogăți reciproc, de a ne ajuta frățește să fim fideli darului lui Dumnezeu, de a trăi o emulație sănătoasă și sfântă? În convertirea sa la evanghelie și la primirea darului lui Cristos, nici o Biserică nu poate spune că ea nu are nevoie de celelalte. Dialogul ecumenic poată găsi în aceasta fundamentul său deplin. Textul congregației vine să lumineze un moment al drumului. În nici un caz, nu îl întrerupe. Exigența ecumenică este mai urgentă ca oricând.

După Radio Vatican (18 iulie 2007)


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat