Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Episcopul Bruno Forte comentează ultimele documente (despre liturgie și despre Biserică)

Un text care nu prezintă nici o dificultate ecumenică: este ceea ce subliniază arhiepiscopul de Chieti-Vasto, Bruno Forte, în legătură cu documentul asupra Bisericii Catolice, publicat de Congregația pentru Doctrina Credinței. Solicitat de Radio Vatican, Mons. Bruno Forte pune accentul pe referirea clară la documentul Conciliului Vatican II:

Acest document reafirmă exact ceea ce spune Vatican II care vorbește - făcând distincție - despre Biserici și comunități ecleziale cu referire la comunitățile de creștini necatolici. Acest uz era întemeiat pe intenția Conciliului Vatican II de a distinge acele comunități care au menținut natura Bisericii potrivit ideii catolice și, prin urmare, au menținut preoți în succesiunea apostolică și în Euharistie și acele comunități care, în schimb, întrucât nu au menținut aceeași natură nu pot fi considerate Biserici cu același titlu. Această distincție înțelege să ajute ecumenismul să se construiască mereu în respectul față altul. Cu alte cuvinte, ideea diferită de Biserică pe care o au comunitățile născute din Reformă, face astfel ca - ele înseși - în documentele lor subliniază această diversitate în raport cu Biserica Catolică romană. Este deci just a respecta această diferită autoconștiință și a o exprima și într-un limbaj diferit.

• Chiar de la începutul pontificatului său Benedict al XVI-lea a invocat un dialog ecumenic care să pășească pe un dublu făgaș al adevărului și al carității. Acest document se înscrie pe deplin în acest cadru?

Se înscrie în dialogul adevărului tocmai pentru că recheamă o distincție fundamentală relativă la conceptul de Biserică ce nu trebuie absolut ignorat, cu riscul transformării ecumenismului într-un irenism facil, care nu servește nimănui. Recheamă și valoarea dialogului carității, pentru că reluând ideea din Lumen gentium 8, că Biserica una, sfântă, catolică și apostolică subzistă în Biserica Catolică sub conducerea succesorului lui Petru și a episcopilor în comuniune cu el, folosind "subsistit in", acel "subzistă" și reluându-i valoarea, această clarificare doctrinară înțelege să ne amintească rațiunile pentru care Conciliul Vatican II a preferat pentru simpla afirmație "est", simpla legătură, verbul "subsistit in". Dacă s-ar fi spus că Biserica una, sfântă, catolică și apostolică este Biserica Catolică fiind condusă de succesorul lui Petru și de episcopii în comuniune cu el s-ar fi afirmat pur și simplu o identitate care excludea în afara comuniunii catolice orice grad de comuniune, orice prezență reală a mijloacelor de har.

• Excelență, subliniați cât de mult papa se referă la Conciliul Vatican II și cu toate acestea - cum e cunoscut - unele critici exprimate chiar în ultima vreme și gândindu-ne la motu proprio "Summorum pontificum" vorbesc de un Benedict al XVI-lea care vrea să se întoarcă înapoi față de Conciliul Vatican II. Cu toate acestea, de pildă în Scrisoarea către catolicii din China, papa nu citează niciodată documente anterioare Conciliului. Deci, este vorba de judecăți superficiale?

Eu sunt convins pe baza afirmațiilor pe care la face papa Benedict încă de la începutul pontificatului său că toată orientarea de fond a mesajului său către Biserici și către lume este pe linia Conciliului Vatican II. În acest sens, papa a reafirmat aceasta și în aceste documente recente. Chiar și în documentul relativ la folosirea Liturghiei în latină după Liturghierul lui Pius al V-lea, papa Benedict subliniază - cu mare claritate - valoarea de nerenunțat a Conciliului Vatican II și a liturgiei reînnoite de el și consideră aceasta formula obișnuită a liturgiei Bisericii. Eu nu văd în acest document nici o formă de trădare a Conciliului și cine ar interpreta acest text în sensul unei contrapuneri sau a unei rupturi de Conciliul nu ar răspunde adevărului și mai ales ar cădea în aceeași eroare pe care au comis-o discipolii lui Mons. Lefèbvre când au înțeles de mai multe ori să refuze declarat autenticitatea doctrinară a Conciliului Vatican II.

După Radio Vatican (14 iulie 2007)


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat