Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Document cu privire la învățătura despre Biserică

"Răspunsuri la întrebări sau chestiuni privind unele aspecte referitoare la învățătura despre Biserică": aceste este titlul documentului publicat marți, 10 iulie, de către Congregația pentru Doctrina Credinței. Documentul se compune din două părți și cuprinde răspunsurile la cinci întrebări și, în final, un articol drept comentariu.

În introducere se arată că Vatican II prin constituția dogmatică Lumen gentium despre Biserică și prin decretele Unitatis redintegratio despre ecumenism și Orientalium Ecclesiarum despre Bisericile Orientale, a contribuit în mod determinant la o înțelegere mai profundă a ecleziologiei catolice, adică a învățăturii catolice despre Biserică. În această privință și suveranii pontifi au oferit aprofundări și îndrumări cu caracter practic: Paul al VI-lea în enciclica programatică Ecclesiam suam din anul 1964 și Ioan Paul al II-lea și enciclica Ut unum sint din anul 1995.

Strădania ulterioară a teologilor, menită să ilustreze din ce în ce mai bine diferitele aspecte ale ecleziologiei, a dat loc la înflorirea unei ample literaturi pe această temă. Tematica s-a revelat, de fapt, de mare rodnicie, dar uneori a avut nevoie și de unele precizări și avertismente, precum declarația Mysterium Ecclesiae din anul 1973, scrisoarea episcopilor Bisericii Catolice Communionis notio din anul 1992 și declarația Dominus Iesus din anul 2000, toate publicate de Congregația pentru Doctrina Credinței.

Amploarea subiectului și noutatea multor teme continuă să provoace reflecția teologică, oferind contribuții mereu noi nu întotdeauna lipsite de interpretări eronate ce suscită perplexități și dubii, dintre care unele au fost supuse atenției Congregației pentru Doctrina Credinței. Aceasta, presupunând învățătura globală a doctrinei catolice asupra Bisericii, intenționează să răspundă precizând semnificația autentică a unor expresii ecleziologice magisteriale, care în dezbaterea teologică riscă să fie greșit înțelese.

Documentul folosește un gen literar special: nu este o instrucțiune sau o notă, ci forma numită "responsa", folosită uneori în tradiția Bisericii, un gen ce nu implică argumentări ample și foarte articulate, ci răspunsuri scurte, sintetice la dubii privind interpretarea corectă a unor documente ale magisteriului și în acest caz ale Conciliului.

*

Iată întrebările cu răspunsurile respective:

Prima întrebare: Conciliul Vatican II a schimbat oare doctrina precedentă despre Biserică?

Răspuns: "Conciliul Ecumenic Vatican II nici nu a voit să schimbe și nici nu a schimbat de fapt atare doctrină, dar a voit doar să o dezvolte, să o aprofundeze și să o expună mai pe larg".

Tocmai aceasta a afirmat cu extremă claritate Ioan al XXIII-lea la începutul Conciliului. Paul al VI-lea a repetat același lucru și astfel s-a exprimat în actul de promulgare a constituției dogmatice Lumen gentium: "Și un comentariu mai bun pare că nu se poate face decât spunând că această promulgare într-adevăr nu schimbă nimic din doctrina tradițională. Ceea ce Cristos vrea, vrem și noi. Ceea ce era, rămâne. Ceea ce Biserica a învățat timp de secole, noi învățăm la fel. Doar ceea ce era simplu trăit, acum este exprimat; ceea ce era incert, este clarificat; ceea ce era meditat, discutat și în parte controversat, acum ajunge la o formulare senină" (Paul al VI-lea, Alocuțiunea din 21 noiembrie 1964; AAS 56 [1964] 1009-1010 - traducere în L'Osservatore romano, 22 noiembrie 1964,3). Episcopii au manifestat în repetate rânduri și au dorit să pună în practică această intenție.

A doua întrebare: "Cum trebuie să fie înțeleasă afirmația potrivit căreia Biserica lui Cristos subzistă în Biserica Catolică?"

Răspuns: Cristos "a constituit pe pământ" o singură Biserică și a instituit-o drept "comunitate vizibilă și spirituală", care încă de la originea sa și în decursul istoriei există și va exista mereu, și numai în ea au rămas și vor rămâne toate elementele instituite de Cristos însuși. "Aceasta este unica Biserică a lui Cristos pe care în crez o mărturisim una, sfântă catolică și apostolică [...]. Această Biserică, orânduită și organizată în această lume ca societate, subzistă în Biserica Catolică, ocârmuită de succesorul lui Petru și de episcopii în comuniune cu el" (Conc. Vat. II, LG 8,1).

În constituția dogmatică Lumen gentium 8 subzistența este această perenă continuitate istorică și permanența tuturor elementelor instituite de Cristos în Biserica Catolică, în care în mod concret se află Biserica lui Cristos pe acest pământ.

Potrivit doctrinei catolice, în timp ce se poate afirma corect că Biserica lui Cristos este prezentă și lucrătoare în Bisericile și comunitățile ecleziale care nu sunt încă în deplină comuniune cu Biserica Catolică grație elementelor de sfințire și de adevăr prezente în ele, cuvântul "subzistă", în schimb, poate fi atribuit exclusiv numai Bisericii Catolice, fiindcă se referă tocmai la nota unității profesate în simbolurile credinței (Cred... Biserica "una"); și această Biserică "una" subzistă în Biserica Catolică" (LG 8,2).

A treia întrebare: Pentru ce este folosită expresia "subzistă în" și nu simplu forma verbală "este"?

Răspuns: Folosirea acestei expresii, care indică deplina identitate a Bisericii lui Cristos cu Biserica Catolică, nu schimbă doctrina asupra Bisericii; își află totuși motivația adevărată în faptul că exprimă mai clar felul cum în afara structurii sale se găsesc "numeroase elemente de sfințenie și de adevăr" "care întrucât sunt daruri proprii ale Bisericii lui Cristos duc spre unitatea catolică" (LG 8,2).

"De aceea înseși Bisericile și comunitățile ecleziale separate, oricât am crede că sunt carente, nu sunt nicidecum lipsite de semnificație și de valoare în misterul mântuirii. De fapt, Duhul lui Cristos nu refuză să le folosească drept mijloace de mântuire, a căror valoare derivă din însăși plinătatea harului și a adevărului care a fost încredințată Bisericii Catolice" (Conc. Vat. II, decretul Unitatis redintegratio 3,4).

A patra întrebare: Pentru ce Conciliul Ecumenic Vatican II atribuie numele de "Biserici" Bisericilor Orientale separate de deplina comuniune cu Biserica Catolică?

Răspuns: Conciliul a voit să accepte uzul tradițional al numelui: "Întrucât aceste Biserici, deși despărțite, au sacramente adevărate și, mai ales, în puterea succesiunii apostolice, au Preoția și Euharistia, prin care rămân foarte strâns unite cu noi" (UR 15,3), merită titlul de "Biserici particulare locale" (UR, 14,1), și sunt chemate Bisericii surori ale Bisericilor particulare catolice (UR 14, 1; Ioan Paul al II-lea, Ut unum sint, 56).

"De aceea pentru celebrarea Euharistiei Domnului în aceste Biserici individuale, Biserica lui Dumnezeu este edificată și crește" (UR,15,1). Însă deoarece comuniunea cu Biserica Catolică, al cărui cap vizibil este episcopul Romei și succesor al lui Petru, nu este un complement extern oarecare al Bisericii particulare, dar unul dintre principiile sale constitutive interne, condiția Bisericii particulare, de care se bucură acele venerabile comunități creștine, resimte totuși o carență.

Pe de altă parte universalitatea proprie a Bisericii, cârmuită de succesorul lui Petru și de episcopii în comuniune cu el, din cauza divizării creștinilor, află un obstacol pentru deplina sa realizare în istorie (Communionis notio, 17,3).

A cincea întrebare: Pentru ce textele Conciliului și ale magisteriului succesiv nu atribuie titlul de "Biserică" și comunităților creștine născute din Reforma din secolul al XVI-lea?

Răspuns: Pentru că, potrivit doctrinei catolice, aceste comunități nu au succesiunea apostolică a sacramentului Ordinului, și de aceea sunt lipsite de un element constitutiv esențial de a fi Biserică. Acele comunitățile ecleziale amintite, care, în special din cauza lipsei preoției ministeriale, nu au păstrat substanța genuină și întreagă a misterului euharistic, nu pot, după doctrina catolică, fi chemate "Biserici" în sens propriu (Dominus Iesus, 17,2).

* * *

Concluzii

Arhiepiscopul Angelo Amato, secretar al Congregației pentru Doctrina Credinței.

"Trei sunt concluziile ce pot fi trase din responsa. Înainte de toate există continuitate între doctrina tradițională, cea conciliară și cea postconciliară. Chipul nou al Bisericii nu implică ruptură, ci armonie într-o înțelegere din ce în ce mai adecvată a unității și unicității sale. În al doilea rând, unica Biserică a lui Cristos, în ciuda divizărilor, subzistă în istoria Bisericii Catolice. Nu este de aceea corect a se gând că Biserica lui Cristos astăzi nu ar mai exista în nici un loc sau că ar exista doar în mod ideal adică "in fieri", într-o continuă devenire, într-o viitoare convergență sau reunificare a diferitelor Biserici surori, dorită și promovată de dialog. Prin cuvântul "subsistit" Conciliul voia să exprime singularitatea și nu multiplicitatea Bisericii lui Cristos: există Biserica drept unic subiect în realitatea istorică. În al treilea rând, identificarea Bisericii lui Cristos cu Biserica Catolică nu trebuie înțeleasă ca și cum în afara Bisericii Catolice ar fi "un vid eclezial, un vid bisericesc", din moment ce în Bisericile și comunitățile ecleziale separate există importante "elementa Ecclesiae", elemente ale Bisericii. În concluzie, eliminând interpretările neautentice asupra Bisericii, responsa contribuie la a întări dialogul ecumenic care, pe lângă deschiderea față de interlocutori, trebuie să și salvgardeze identitatea credinței catolice. Numai în felul acesta se va putea ajunge la unitatea tuturor creștinilor "într-o singură turmă și un singur păstor" (In 10,16) și vindeca astfel acea rană care continuă să împiedice pentru Biserica Catolică realizarea deplinei sale universalități în istorie".

După Radio Vatican


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat