Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu: Conștiința timpurilor noastre

Interviu cu părintele Vincent Twomey

Conștiința, în concepția sa modernă, se reduce la un simplu mecanism justificator, conform căruia persoana nu poate greși niciodată, pentru că orice lucru pe care ea îl consideră just este considerat și ca lucru just în sine, a afirmat părintele Vincent Twomey. Părintele Twomey, profesor pensionar de teologie morală la Universitatea Catolică "St. Patrick's College" din Maynooth (Irlanda), este autorul cărții "Pope Benedict XVI: The Conscience of Our Age", publicată anul acesta de Ignatius Press. În acest interviu dat agenției ZENIT, el explică modul în care Sfântul Părinte se străduiește să arate drumul spre o întoarcere la o concepție mai profundă și autentică despre conștiință și despre rolul ei.

Dumneavoastră ați făcut doctoratul ca student al părintelui Joseph Ratzinger. În ce mod această experiență v-a pregătit să scrieți această carte?

Părintele Twomey: Am participat la colocviul de doctorat cu profesorul Ratzinger în primăvara anului 1971 și am studiat sub supravegherea lui pentru doctoratul pe care l-am obținut în anul 1979. Încă de la alegerea sa ca arhiepiscop de München în anul 1977, în fiecare an întâlnea pe studenții săi doctoranzi și doctori pentru un colocviu la sfârșitul săptămânii, un obicei pe care l-a menținut chiar și după alegerea sa în scaunul pontifical. Cu această experiență, cred că pot să mă laud cu o cunoaștere personală a papei care este într-un fel unică. A sta alături de el ca student, a studia operele sale și a participa la discuții cu el timp de peste 36 de ani mi-a dat o anumită familiaritate cu gândirea sa care a influențat profund orientarea mea teologică.

După părerea dumneavoastră, care sunt aspectele caracteristice ale scrierilor lui Joseph Ratzinger, astăzi Benedict al XVI-lea?

Părintele Twomey: Principalele caracteristici care reies din scrierile sale sunt originalitatea, claritatea și un excelent stil literar care nu este ușor de păstrat în traduceri. Ratzinger este mai mult decât un cercetător și un academician: este un gânditor genial. El are atingerea lui Midas, în sensul pozitiv al celui care știe să transforme în aur orice lucru ar atinge; orice temă ar examina, are mereu ceva nou și entuziasmant de spus, fie că este vorba de dogme ale Bisericii, de un mozaic într-o biserică romană antică, sau de bioetică. Și știe să scrie cu claritate incredibilă. Referindu-se la stilul său, cardinalul de Köln Joachim Meisner l-a definit pe Ratzinger ca Mozart al teologiei: reușește să scrie capodopere fără efort excesiv. Referitor la conținut, așa cum însuși Ratzinger a spus despre sine: "Dumnezeu este adevărata temă centrală a lucrărilor mele". Nu există practic temă teologică - dogmă, morală, politică, bioetică, liturgie, exegeză, muzică, artă - pe care el să nu o fi examinat în mod aprofundat. Și orice examinează, face aceasta din punctul de vedere al lui Dumnezeu, ca și cum ar fi vorba chiar de a descoperi lumina pe care revelația - Scripturile și tradiția - poate să o dea oricărei chestiuni particulare. Pe de altă parte, reflecția sa teologică este puternic înrădăcinată în experiența contemporană: chestiunile existențiale puse de modernitatea și de postmodernitatea gânditorilor contemporani și de evenimentele epocale din timpurile noastre. Totuși, îndatoririle sale pastorale și administrative ca arhiepiscop și prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței au fost de așa natură încât l-au împiedicat să dedice mult timp pentru a scrie monografii mai aprofundate, așa încât o mare parte din scrierile sale sunt de natură fragmentară. Dar ce fragmente! Fiecare dintre acestea are capacitatea de a duce cu sine acea profunzime de adevăr care atinge mintea și inima cititorului și care poate să provoace o schimbare în inimă.

Dumneavoastră îl descrieți pe Benedict al XVI-lea ca acela care nu se teme să greșească și care "are curajul să se știe imperfect". Ne puteți explica mai bine ce vrea să însemne?

Părintele Twomey: A avea curajul de a se ști imperfect merge dincolo de faptul de a nu avea teama de a greși. La baza acestei apropieri de viață și de teologie există convingerea că numai Dumnezeu este perfect și că opera umană este mereu imperfectă. Perfecționismul de orice fel este dușman al omului, dar este astfel mai ales în domeniul politicii. Cea mai mare parte a ideologiilor politice vor să creeze o lume perfectă, o societate perfectă și de obicei ajung să aducă iadul pe pământ. Aceasta este o temă care apare des în scrierile sale despre politică. Dar și cu referință la efortul uman în teologie. Și aceasta va fi o lucrare neterminată, mereu supusă îmbunătățirilor, corecturilor și aprofundărilor. Noi nu putem ști totul, cu atât mai puțin totul despre Dumnezeu și despre planul său cu privire la om. Am vorbit despre "caracterul fragmentar" al scrierilor sale. Cea mai mare parte dintre ele nu sunt terminate, cum este lucrarea sa clasică "Introducere la creștinism" și mai recent lucrarea sa "Isus din Nazaret". Și totuși el are curajul de a le publica și în forma lor neterminată. Această atitudine îi conferă lui Joseph Ratzinger acel calm interior și acea dezlipire pe care lumea o recunoaște astăzi în Benedict al XVI-lea. Dar ea este, probabil, și secretul atitudinii sale gentile și strălucitoare.

Dumneavoastră considerați că a existat o distorsiune în conștiința lumii. În ce constă această distorsiune și în ce mod a avut un impact și asupra Bisericii?

Părintele Twomey: Punctul de plecare este noțiunea tradițională a ce anume este o conștiință eronată, care ca urmare a polemicilor ridicate de "Humanae vitae" a fost înțeleasă în mod eronat în sensul că nu contează ce anume se face, cu condiția de a fi în mod sincer convinși că este corect. Deci sinceritatea devine criteriul moralității și, dusă la concluzia sa logică, ar fi imposibil de condamnat Hitler sau Stalin, deoarece s-ar putea afirma că și ei acționau conform propriilor "lumini", conform convingerilor lor sincere. Insistența asupra primatului conștiinței, cu toate că este eronată, a dus la o nouă noțiune, cea a "conștiinței infailibile", conform căreia conștiința nu poate să greșească și ceea ce tu gândești că este corect, de fapt este corect. Aceasta înseamnă a reduce conștiința la un mecanism justificator. Și este o noțiune care găsește confirmare, dacă nu chiar inspirația sa, în relativismul care domină în epoca noastră modernă. Se afirmă uneori astăzi că fiecare are dreptul de a adera la principiile morale pe care vrea să le adopte. Deci acestea sunt rodul unei alegeri conștiente, făcută după ce a luat în considerație toate alternativele posibile. Desigur că este vorba de o teorie foarte atrăgătoare. Dar în definitiv înseamnă că fiecare poate să determine pentru sine ce anume este corect și ce anume este greșit: ispita lui Adam și a Evei în Eden. Adesea se vorbește de catolicism "a la carte", în care fiecare alege ceea ce îi este mai comod. Deci moralitatea este redusă la o simplă preferință personală. Această concepție despre conștiință, prevalentă astăzi, a avut efect devastator în Biserică și în viața creștină.

Dumneavoastră îl descrieți pe Benedict al XVI-lea ca o călăuză pentru conștiință în epoca actuală. În ce mod considerați că se verifică acest lucru?

Părintele Twomey: Înainte de toate, ca teolog și apoi ca prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, Ratzinger a reprezentat glasul conștiinței Bisericii, afirmând adevărul obiectiv atunci când acesta era negat atât în teorie cât și în practică. Uimește când vedem că unii gânditori laici, care sunt în afara Bisericii, par să recunoască acest fapt mai mult decât cei care se află înăuntrul Bisericii. Așa, de exemplu, Academia Franceză l-a decorat ca succesor al lui Andrey Sacharov, fizician nuclear care a fost disident în timpul tiraniei din Uniunea Sovietică. Sacharov a fost recunoscut ca un gânditor curajos și ca marele "disident" al "dictaturii relativismului" care s-a răspândit fără măsură în Europa și în America în decursul ultimei jumătăți de secol. În al doilea rând, conștiința nu este numai tema centrală a scrierilor sale: el a adus și o contribuție însemnată la corectarea acestei concepții eronate a conștiinței descrisă mai sus, căreia i-am dedicat un întreg capitol în cartea mea.

În ce măsură experiența de viață a lui Joseph Ratzinger în Germania nazistă l-a pregătit pentru a fi papă? Ce lecții deosebite a învățat atunci, pe care și astăzi continuă să le pună în practică?

Părintele Twomey: Răspunsul la această întrebare se găsește într-un interviu dat în anul 1999 în care a mărturisit că a învățat o neîncredere sănătoasă față de ideologiile dominante, ca o consecință că a trăit perioada nazistă. Evident, cu termenul "ideologii" el a voit să înțeleagă și cele care sunt prezente în interiorul Bisericii și care reflectă ideologiile din lumea actuală. Experiența sa de viață sub o ideologie politică și aparatul său statal l-a făcut foarte sensibil față de necesitatea ca fiecare să-și exercite propria responsabilitate morală și îndeosebi cei care au funcții publice în stat sau în Biserică. Responsabilitatea morală este numai un alt termen pentru a indica conștiința. Scepticismul său față de conferințele episcopale se înrădăcinează în experiența episcopilor germani care, ca organ colectiv, nu au știut să fie la înălțimea mărturiei individuale a unor episcopi ca Clemens von Galen din Münster și arhiepiscopul Michael Faulhaber din München. Deci el face apel la toți episcopii ca să dea o mărturie personală și să nu aștepte reuniunile conferinței pentru a pecetlui vreun document pregătit de o comisie anonimă. În mod analog, teologia sa este marcată de o căutare personală a adevărului, solicitată de conștiința sa. Toată viața sa a exercitat personala sa responsabilitate morală, chiar cu prețul de a se vedea etichetat cu apelativul de "rottweiler" sau de "mare inchizitor", sau chiar de "dușman al omenirii" așa cum a voit să-l descrie un ziarist. A vorbi despre adevăr cu iubire înseamnă adesea a te pune în opoziție cu tendințele prevalente și deci de a deveni nepopular. Astăzi, și în postura de Benedict al XVI-lea, el continuă să exercite acea responsabilitate morală a sa, nu în cele din urmă scriind cu mâna sa cea mai mare parte din discursurile sale, care vorbesc la inima ascultătorilor săi, pentru că se nasc din inima sa și nu dintr-o schemă preconfecționată.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat