Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sacramentum caritatis: Duminica cu toții la Liturghie

Un creștin nu poate trăi fără Euharistie, scrie papa Benedict al XVI-lea. În ea, "Domnul se face hrană pentru omul înfometat de adevăr și de libertate". De aici derivă datoria, chiar și în domeniul politic, de a da "mărturia publică a propriei credințe".

Papa Benedict al XVI-lea a publicat la 13 martie 2007 exortația apostolică Sacramentum caritatis, o concluzie a Sinodului Episcopilor desfășurat la Roma în octombrie 2005 pe tema Euharistiei. Documentul are amploarea unei enciclice. Și are multe în comun cu enciclica Deus caritas est, începând de la cuvântul cheie din titlu. Însuși papa Benedict al XVI-lea scrie în introducere: "Vreau să pun această exortație în relație cu prima mea scrisoare enciclică".

Sacramentum caritatis trebuie să fie, așadar, citită în întregime. Pentru că pe de o parte ea rezumă indexul temelor discutate în Sinod, dar pe de altă parte are amprenta unificatoare a viziunii papei Benedict al XVI-lea, o viziune în care "celebrarea euharistică, izvor și culme a vieții și misiunii [Bisericii], strălucește în ritul liturgic în toată bogăția sa multiformă". Îi revine cititorului sarcina de a savura această viziune unificatoare, lucru pe care îl poate face numai printr-o lectură continuă și integrală. Ceea ce urmează aici însă este un umil set de notițe pe marginea numeroaselor probleme pe care papa Benedict al XVI-lea le tratează, pagină după pagină, în exortația sa apostolică.

* * *

Misalul sfântului papă Pius al V-lea

Papa Benedict al XVI-lea îl citează la numărul 3, amintind cu admirație și recunoștință "dezvoltarea, ordonată în timp, a formelor rituale" în care Liturghia a fost (și încă este) celebrată până la reforma liturgică a Conciliului Vatican II, "care mai conține bogății neexplorate pe deplin". Și apoi observă: "Concret, schimbările voite de Conciliu trebuie să fie înțelese în cadrul unității care caracterizează dezvoltarea istorică a ritului, fără a introduce rupturi artificiale".

Respingerea acestor "rupturi artificiale" - conform la ceea ce papa a spus Curiei Romane la 22 decembrie 2005, în discursul despre corecta interpretare a Conciliului, citat în notele de subsol ale exortației - reprezintă unul dintre motivele care, pentru teologul Joseph Ratzinger, justifică în continuare folosirea ritului tridentin.

Ultima Cină

La numărul 11, după ce descrie ultima Cină pe care Isus a luat-o împreună cu apostolii conform vechiului ritual iudaic, papa Benedict al XVI-lea avertizează: "Pentru noi, creștinii, acea cină nu mai trebuie s-o repetăm", deoarece privitor la aceasta Euharistia semnifică o realitate complet nouă, iar Isus se referă la această nouă realitate spunând: "Faceți aceasta în amintirea mea".

Aceste cuvinte ale papei sunt adresate acelor comunități - de exemplu neocatecumenalii - care insistă pe celebrarea Liturghiei ca un banchet, ca o masă care să imite ultima Cină.

Transsubstanțierea

Acest cuvânt apare la numărul 13. Este însoțit de un apel adresat credincioșilor pentru a avea "o conștiință mai clară" a bogăției cuvintelor consacrării și a "epiclezei", adică a invocării "către Tatăl, ca să coboare darul Duhului, pentru ca pâinea și vinul să devină trupul și sângele lui Isus Cristos".

Ortodoxia și protestanții

La numărul 14, papa Benedict subliniază faptul că Euharistia este cea care edifică Biserica. Și de fapt, la numărul următor, el numește "Biserici" Biserica Catolică și Bisericile Ortodoxe, tocmai pentru că ele "au păstrat natura genuină și integră a misterului Euharistiei", spre deosebire de "comunitățile" create de Reforma protestantă, cu care "caracterul eclezial al Euharistiei" este de fapt o problemă de dialog ecumenic.

Mirul și prima Împărtășanie

La numărul 18, papa cere atenție față de ordinea în care sunt administrate sacramentele inițierii - Botezul, Mirul și Euharistia. În practică, în numeroase parohii și dieceze din întreaga lume, Mirul este acordat ultimul. În viziunea papei Benedict, această practică "trebuie examinată" deoarece riscă să lipsească Euharistia de locul ei cuvenit, de "realitate spre care tinde întreaga inițiere".

Împărtășania și Spovada

La numărul 20 și din nou la numărul 55, papa Benedict al XVI-lea avertizează privitor la împărtășirea de fiecare dată, automată, "ca și cum numai datorită faptului că se află în biserică în timpul liturgiei au dreptul sau poate și obligația de a se apropia de masa euharistică". Un motiv al acestei "atitudini superficiale" este faptul că trăim "într-o cultură care tinde să șteargă simțul păcatului, care duce la uitarea necesității de a fi în harul lui Dumnezeu pentru a se apropia cu vrednicie de împărtășania sacramentală". Drept urmare, papa îi încurajează pe credincioși să meargă frecvent la Spovadă. Se subliniază că forma obișnuită a Spovezii este cea individuală, "limitând practica dezlegării generale exclusiv la cazurile prevăzute".

Viaticul

La numărul 22, papa îndeamnă ca Euharistia să fie dusă bolnavilor, o practică aflată în multe locuri pe cale de dispariție.

Sfânta hirotonire

La numărul 23, papa Benedict le răspunde răspicat celor care afirmă că a fi botezat este singura condiție necesară pentru ca cineva să poată să celebreze Liturghia, și acționează în consecință, celebrând-o fără preot. "Învățătura Bisericii face din hirotonirea sacerdotală condiția de care nu se poate face abstracție pentru celebrarea validă a Euharistiei", subliniază în acest sens pontiful. Dar imediat după aceea avertizează: preoții nu trebuie să se substituie lui Isus. El îi îndeamnă să celebreze Liturghia cu umilință, fiind atenți ca "niciodată să nu se pună în primul plan pe ei înșiși sau opiniile lor, ci pe Isus Cristos".

Celibatul preoțesc

"Nu este suficient să înțelegem celibatul preoțesc în termeni pur funcționali", scrie papa Benedict la numărul 24. "Faptul că însuși Cristos, preot în veci, a trăit misiunea sa până la sacrificiul crucii în starea de feciorie, constituie punctul sigur de referință pentru a înțelege sensul tradiției Bisericii Latine în această privință". "Respectând practica și tradiția orientală diferită", ce admite preoți căsătoriți, papa reafirmă "frumusețea și importanța unei vieți preoțești trăită în celibat, ca semn expresiv al dăruirii totale și exclusive lui Cristos, Bisericii și împărăției lui Dumnezeu și deci îi confirmă obligativitatea pentru tradiția latină. Celibatul preoțesc trăit cu maturitate, bucurie și dăruire este o binecuvântare foarte mare pentru Biserică și pentru societatea însăși". Pentru descoperirea vocațiilor valide la celibat "este necesar mai ales să avem curajul de a propune tinerilor radicalitatea urmării lui Cristos, arătându-i fascinația", spune papa la numărul următor.

Poligamia

La numărul 28, papa Benedict atinge problema ridicată de încreștinarea celor care "întâlnesc vestirea evangheliei provenind din culturi în care este practicată poligamia". Pentru ei, împărtășirea cu Euharistia trebuie să fie permisă doar dacă ajung la "adevărul deplin al iubirii", concret cu o singură soție, "trecând prin renunțările necesare".

Persoanele divorțate și recăsătorite

Papa Benedict scrie la numărul 29: "Este vorba de o problemă pastorală spinoasă și complexă, o adevărată plagă a contextului social de astăzi care afectează în măsură crescândă chiar și comunitățile catolice. Păstorii, din iubire față de adevăr, sunt obligați să discearnă bine diferitele situații, pentru a-i ajuta din punct de vedere spiritual, în modurile corespunzătoare, pe credincioșii implicați. Sinodul Episcopilor a confirmat practica Bisericii, întemeiată pe Sfânta Scriptură (cf. Mc 10,2-12), de a nu admite la sacramente pe divorțații recăsătoriți, pentru că starea lor și condiția lor de viață contrazic din punct de vedere obiectiv acea unire dintre Cristos și Biserică ce este semnificată și realizată în Euharistie. Totuși divorțații recăsătoriți, în pofida situației lor, continuă să aparțină Bisericii, care îi urmărește cu atenție specială, având dorința ca ei să cultive, pe cât posibil, un stil creștin de viață prin participarea la sfânta Liturghie, chiar fără a primi Împărtășania, prin ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, adorația euharistică, rugăciune, participarea la viața comunitară, dialogul onest cu un preot sau un îndrumător de viață spirituală, dedicarea pentru caritatea trăită, fapte de pocăință, angajamentul educării copiilor".

"Acolo unde apar în mod legitim îndoieli cu privire la validitatea Căsătoriei sacramentale încheiate, trebuie să se întreprindă ceea ce este necesar pentru a verifica temeiul lor. Apoi trebuie asigurată, respectându-se deplin dreptul canonic, prezența tribunalelor ecleziastice în teritoriu, caracterul lor pastoral, activitatea lor corectă și promptă. Este necesar ca în fiecare dieceză să existe un număr suficient de persoane pregătite pentru funcționarea operativă a tribunalelor ecleziastice. Amintesc că «este o obligație gravă de a face lucrarea instituțională a Bisericii în tribunalele ecleziastice tot mai apropiată de credincioși». Totuși, este necesar să se evite să se înțeleagă preocuparea pastorală ca și cum ar fi în contrapoziție cu dreptul. Mai curând trebuie pornit de la premisa că punctul fundamental de întâlnire dintre drept și pastorație este iubirea față de adevăr: de fapt, acesta nu este niciodată abstract, ci «se integrează în itinerarul uman și creștin al oricărui credincios». În sfârșit, acolo unde nu este recunoscută nulitatea legăturii matrimoniale și există condiții obiective care, de fapt, fac conviețuirea ireversibilă, Biserica îi încurajează pe acești credincioși să trăiască relația lor conform exigențelor legii lui Dumnezeu, ca prieteni, ca frate și soră; astfel vor putea să se reapropie de masa euharistică, fiind atenți să respecte practica stabilită și aprobată de Biserică. Acest drum, pentru ca să fie posibil și să aducă roade, trebuie să fie susținut de ajutorul păstorilor și de inițiative ecleziale corespunzătoare, evitând, în orice caz, să se binecuvânteze aceste relații, pentru ca între credincioși să nu apară confuzii cu privire la valoarea Căsătoriei".

"Dată fiind complexitatea culturală în care trăiește Biserica în multe țări, Sinodul a recomandat apoi să se aibă maxima grijă pastorală în formarea celor care urmează să se căsătorească și în prealabila verificare a convingerilor lor cu privire la angajamentele de nerenunțat pentru validitatea sacramentului Căsătoriei. Un discernământ serios în această privință va putea să evite ca impulsuri emotive sau motivații superficiale să inducă doi tineri să asume responsabilități pe care apoi nu vor ști să le onoreze. Prea mare este binele pe care Biserica și întreaga societate îl așteaptă de la căsătorie și de la familia întemeiată pe ea pentru a nu se angaja până la capăt în acest domeniu pastoral specific. Căsătoria și familia sunt instituții care trebuie să fie promovate și apărate de orice posibil echivoc cu privire la adevărul lor, pentru că orice daună provocată lor este de fapt o rană care se produce conviețuirii umane ca atare".

Frumusețea

Papa Benedict dedică numărul 35 frumuseții celebrării și artei liturgice: "Nu este vorba de un simplu estetism, ci de o modalitate prin care adevărul iubirii lui Dumnezeu în Cristos ajunge la noi, ne fascinează și ne răpește, făcându-ne să ieșim din noi înșine și atrăgându-ne astfel spre adevărata noastră vocație: iubirea". După câteva rânduri spune din nou: "Frumusețea nu este un factor decorativ al acțiunii liturgice; mai degrabă este elementul său constitutiv, deoarece este atribut al lui Dumnezeu însuși și al revelației sale. Toate acestea trebuie să ne conștientizeze de câtă atenție trebuie acordată pentru ca acțiunea liturgică să strălucească în conformitate cu natura sa proprie".

Arta sacră

La numărul 40, după ce a chemat la respectarea îndrumărilor liturgice în vigoare, Papa subliniază - din nou împotriva abuzurilor frecvente - că "simplitatea gesturilor și sobrietatea semnelor puse în ordinea și în timpurile prevăzute comunică și inspiră mai mult decât artificialitatea adăugirilor nepotrivite". Și continuă la numărul următor: "O cunoaștere aprofundată a formelor pe care arta sacră a știut să le producă de-a lungul secolelor poate să fie de mare ajutor pentru cei care, în fața arhitecților și artiștilor, au responsabilitatea încredințării unor lucrări artistice legate de acțiunea liturgică. De aceea, este indispensabil ca în formarea seminariștilor și a preoților să fie inclusă, ca disciplină importantă, istoria artei cu referință specială la edificiile de cult în lumina normelor liturgice. În definitiv, este necesar ca în tot ceea ce se referă la Euharistie să existe gust pentru frumusețe".

Muzica sacră

La numărul 42, papa Benedict avertizează asupra faptului că prea multe celebrări au fost invadate de o muzică de slabă calitate, apărând apoi muzica gregoriană: "Biserica, în istoria sa bimilenară, a creat și continuă să creeze muzică și cântări care constituie un patrimoniu de credință și de iubire care nu trebuie să se piardă. Cu adevărat, în liturgie nu putem spune că un cântec este la fel de valabil ca altul. În această privință, trebuie evitată improvizația generică sau introducerea de genuri muzicale care nu respectă sensul liturgiei. Ca element liturgic, cântul trebuie să se integreze în forma proprie a celebrării. Prin urmare, totul - în text, în melodie, în execuție - trebuie să corespundă sensului misterului celebrat, părților ritului și timpurilor liturgice. În sfârșit, chiar ținând cont de diferitele orientări și de diferitele tradiții foarte lăudabile, doresc, așa cum a fost cerut de părinții sinodali, ca să fie valorizat în mod corespunzător cântul gregorian, deoarece este cântarea proprie a liturgiei romane".

Liturgia cuvântului și predica

La numărul 45, papa îndeamnă "ca în liturgii să se dea mare atenție proclamării cuvântului lui Dumnezeu din partea lectorilor bine pregătiți" și ca credincioșii să fie învățați "să aprecieze comorile Sfintei Scripturi" prin citire și rugăciune. Următorul număr cere preoților să se pregătească cum se cuvine pentru predică și să evite să o facă "generică și abstractă". Se mai sugerează ca, "pornind de la lecționarul trienal, să fie propuse cu înțelepciune credincioșilor omilii tematice care, de-a lungul anului liturgic, să trateze marile teme ale credinței creștine, luând din ceea ce este propus cu autoritate de magisteriu în cei patru «pilaștri» din Catehismul Bisericii Catolice și în recentul Compendiu: mărturisirea credinței, celebrarea misterului creștin, viața în Cristos, rugăciunea creștină".

Ritul păcii

La numărul 49, papa Benedict amintește că "în timpul Sinodului Episcopilor a fost observată oportunitatea de a modera acest gest, care poate să capete exprimări excesive, distrăgând atenția în adunare chiar înainte de Împărtășanie". Într-o notă de subsol, pontiful adaugă că a cerut "dicasteriilor competente să studieze posibilitatea de a plasa ritul păcii în alt moment, de exemplu înainte de prezentarea darurilor la altar", ceea ce se întâmplă deja în ritul ambrozian celebrat în Arhidieceza de Milano.

Împărtășania nu este pentru toți

La numărul 50, papa Benedict atrage atenția asupra prezenței frecvente la Liturghie a unor catolici nepracticanți, vizitatori ocazionali, necatolici, membri ai altor religii și persoane care "poate se află într-o situație de viață care nu permite accesul la sacramente". În aceste cazuri se recomandă să se găsească "moduri scurte și clare pentru a le aminti tuturor sensul împărtășirii sacramentale și condițiile pentru primirea ei". Atunci când nu este posibil să se garanteze că semnificația Euharistiei este pe deplin înțeleasă, papa sugerează "înlocuirea celebrării euharistice cu o celebrare a cuvântului lui Dumnezeu".

Participarea creștinilor necatolici

La numărul 56, Sfântul Părinte reafirmă interdicția asupra celebrării Euharistiei alături de creștini aparținând Bisericilor și comunităților necatolice. "Cu durere, dar nu fără speranță, le cerem creștinilor necatolici să înțeleagă și să respecte convingerea noastră care se inspiră din Biblie și din tradiție". Cu toate acestea, exortația admite existența excepțiilor: "Totuși este adevărat că, în vederea mântuirii veșnice, există posibilitatea admiterii oricărui creștin necatolic la Euharistie, la sacramentul Pocăinței și la Ungerea bolnavilor. Însă acest lucru presupune existența unor situații determinate și excepționale caracterizate de condiții precise. Ele sunt indicate cu claritate în Catehismul Bisericii Catolice și în Compendiul său. Este de datoria fiecăruia să le respecte cu fidelitate".

Limba latină

La numărul 62, papa Benedict scrie că atunci când adunarea credincioșilor reunește persoane din diferite țări, să se prefere celebrarea Liturghiei în limba latină și folosirea cântului gregorian. Și adaugă: "La modul general, cer ca viitorii preoți, încă din timpul seminarului, să fie pregătiți să înțeleagă și să celebreze sfânta Liturghie în latină, de asemenea să utilizeze texte latine și să cânte cântul gregorian; să nu se neglijeze posibilitatea ca înșiși credincioșii să fie educați să cunoască cele mai obișnuite rugăciuni în latină, de asemenea să cânte în gregoriană anumite părți ale liturgiei".

Adorația euharistică

Sfântul Părinte dedică patru numere adorației euharistice, de la 66 la 69. Amintește că imediat după Conciliul Vatican II obiecția împotriva adorației era că "pâinea euharistică nu ne-ar fi fost dată pentru a fi contemplată". Papa explică faptul că această obiecție este nefondată. Și practic papa Benedict s-a arătat deja în mai multe rânduri un promotor al adorației euharistice, lucru confirmat suplimentar de "recomandarea cu tărie ca păstorii Bisericii și poporul lui Dumnezeu să practice adorația euharistică, atât personală cât și comunitară".

La punctul 69 este abordată problema concretă "a locului corespunzător al tabernacolului în interiorul bisericilor noastre". Drept urmare "este necesar ca locul în care sunt păstrate speciile euharistice să poată fi găsit cu ușurință, grație și lămpii veșnice, de toți cei care intră în biserică". Tabernacolul trebuie astfel pus încât să se "evite așezarea în fața lui a scaunul celebrantului".

Obligația duminicală

Numere 72-74 reiterează obligația participării la Liturghia duminicală. Deja din primul secol sfântul Ignațiu de Antiohia îi descria pe creștini ca fiind aceia care trăiesc "conform duminicii" (iuxta dominicam viventes). "Viața de credință, avertizează papa, este în pericol atunci când nu se mai simte dorința de a participa la celebrarea euharistică în care se face memoria victoriei pascale". Apoi explică: "Pierderea sensului duminicii ca zi a Domnului ce trebuie sfințită este simptom al unei pierderi a sensului autentic al libertății creștine, libertatea fiilor lui Dumnezeu".

"Ziua Domnului este și ziua odihnei de la muncă", se amintește la numărul 74. "Ne dorim cu tărie ca ea să fie recunoscută ca atare și de societatea civilă, așa încât să fie posibil să fim liberi de activitățile de muncă, fără a fi penalizați pentru aceasta".

În absența unui preot

În acele regiuni unde numărul redus de preoți face imposibilă celebrarea Liturghiei duminicale în toate bisericile, papa Benedict, la numărul 75, îndeamnă comunitățile creștine să se reunească oricum, pentru a citi Scriptura și pentru a se ruga: "Totuși acest lucru va trebui să aibă loc în contextul unei instruiri corespunzătoare cu privire la diferența dintre sfânta Liturghie și adunările duminicale care așteaptă un preot".

Consecvență între Euharistie și politică

La numărul 83, papa scrie: "Este important de spus ceea ce părinții sinodali au calificat ca și coerență euharistică, la care existența noastră este chemată în mod obiectiv. De fapt, cultul plăcut lui Dumnezeu nu este niciodată un simplu act privat, fără consecințe asupra relațiilor noastre sociale: el cere mărturia publică a propriei credințe. Acest lucru este valabil, desigur, pentru toți cei botezați, dar se impune cu urgență deosebită la cei care, datorită poziției sociale sau politice pe care o ocupă, trebuie să ia decizii cu privire la valori fundamentale, cum ar fi respectul și apărarea vieții umane, de la zămislire până la moartea naturală, familia întemeiată pe căsătoria dintre bărbat și femeie, libertatea de educare a copiilor și promovarea binelui comun în toate formele sale. Aceste valori nu sunt negociabile. De aceea, politicienii și legislatorii catolici, conștienți de grava lor responsabilitate socială, trebuie să se simtă în mod deosebit interpelați de conștiința lor, formată corect, ca să prezinte și să susțină legi inspirate din valorile întemeiate în natura umană. De altfel, acest lucru are o legătură obiectivă cu Euharistia (cf. 1Cor 11,27-29). Episcopii sunt obligați să amintească în mod constant aceste valori; acest lucru face parte din responsabilitatea lor față de turma încredințată lor".

Cu costul vieții

La numărul 87, papa Benedict amintește că în anumite țări participarea la Liturghie presupune mult curaj: "Nu sunt puține regiunile lumii în care doar mersul la biserică înseamnă o mărturie eroică ce expune viața subiectului la marginalizare și la violență. Și în această circumstanță vreau să confirm solidaritatea întregii Biserici cu aceia care suferă datorită lipsei de libertate de cult. Acolo unde lipsește libertatea religioasă, știm, lipsește în definitiv libertatea cea mai semnificativă, deoarece în credință omul exprimă decizia intimă cu privire la sensul ultim al propriei existențe".

"Sine dominico non possumus"

În încheiere, la numărul 95, papa Benedict revine la importanța vitală a participării la Liturghie. El amintește: "La începutul secolului al patrulea cultul creștin era încă interzis de autoritățile imperiale. Unii creștini din Africa de Nord, care se simțeau angajați în celebrarea zilei Domnului, au sfidat interdicția. Au fost martirizați în timp ce declarau că nu le era cu putință să trăiască fără Euharistie, hrana Domnului: sine dominico non possumus". Și continuă: "Nici noi nu putem trăi fără a participa la sacramentul mântuirii noastre și dorim să fim iuxta dominicam viventes, adică să traducem în viață ceea ce celebrăm în ziua Domnului. De fapt, această zi este ziua eliberării noastre definitive. Ne mai miră atunci faptul că trebuie să dorim ca fiecare zi să fie trăită conform noutății introduse de Cristos cu misterul Euharistiei?"

Nota editorului: În traducerea acestui articol al vaticanistului Sandro Magister ne-am folosit de traducerea provizorie a documentului "Sacramentum caritatis" realizată de pr. Mihai Pătrașcu din Dieceza de Iași. În scurt timp traducerea va fi definitivată și tipărită la Editura Presa Bună a Diecezei de Iași. Mulțumim pr. Cornel Cadar pentru ajutorul dat la apariția acestui articol.

Din revista Lumea catholica, martie 2007
Autor: Sandro Magister
Traducător: Radu și Oana Capan
Sursa: © http://chiesa.espresso.repubblica.it


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat