Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sacramentul carității: exortație apostolică despre Euharistie

Euharistia: mister de crezut, de celebrat, de trăit

Exortația apostolică postsinodală a lui Benedict al XVI-lea, Sacramentum caritatis (Sacramentul carității), despre Euharistie, izvor și culme a vieții și misiunii Bisericii, a fost prezentată marți dimineață, 13 martie, la Sala de presă a Sfântului Scaun.

Documentul pontifical preia indicațiile rezultate la ultimul Sinod al Episcopilor celebrat între 2 și 23 octombrie 2005 în Vatican și dedicat misterului euharistic. La prezentarea documentului au intervenit cardinalul Angelo Scola, patriarh de Veneția, raportor general al Celei de-a IX-a Adunări Generale obișnuite a Sinodului și arhiepiscopul Nicola Eterovic, secretarul general al Sinodului Episcopilor.

"Sacramentul carității, preasfânta Euharistie este darul lui Isus Cristos care, oferindu-se pe sine, ne revelează iubirea nemărginită a lui Dumnezeu față de fiecare om". Începe astfel prima exortație apostolică a pontificatului lui Benedict al XVI-lea. Papa subliniază că Biserica "află în Euharistie centrul său vital" străduindu-se constant să vestească tuturor oportune importune, adică "în orice împrejurare potrivit și nepotrivită" că "Dumnezeu este iubire".

Documentul are o introducere, trei părți și o concluzie. Conținutul este distribuit în 97 de paragrafe. Versiunea latină are 106 pagini iar cea italiană 138. Cele trei părți ale exortației sunt: Eucharistia, mysterium credendum - Euharistia, mister de crezut; Eucharistia, mysterium celebrandum - Euharistia, mister de celebrat; Eucharistia, mysterium vivendum - Euharistia, mister de trăit.

În ceea ce privește dezvoltarea ritului euharistic, documentul reafirmă "valabilitatea reînnoirii liturgice" începută de Conciliul Vatican II în ciuda "unor abuzuri". Este vorba - afirmă papa - de a înțelege schimbările conciliare urmând așa-numita "hermeneutică a continuității", "continuitate cu toată marea tradiție bisericească", adică "fără a introduce rupturi artificiale".

Euharistia - citim în exortația postsinodală - este "o realitate ce depășește orice înțelegere umană": în acest sacrament Isus "nu dă «ceva», dar pe sine însuși; el oferă trupul său și varsă sângele său". Este un dar absolut gratuit datorită căruia "devenim părtași ai intimității divine". Papa subliniază cu putere "noutatea radicală a cultului creștin" în raport cu străvechea cină sacrificală ebraică. "Acea cină pentru noi creștinii - explică - nu mai este necesar a o repeta...ceea ce anunța realitățile viitoare a lăsat acum locul adevărului însuși. Vechiul rit s-a împlinit și a fost depășit definitiv prin darul de iubire al Fiului lui Dumnezeu întrupat". În Euharistie, Isus "ne atrage înlăuntrul său", implicându-ne "în dinamica dăruirii sale": este o "schimbare radicală" care, "asemenea unui fuziuni nucleare..., purtată în străfundul ființei", suscită "un proces de transformare a realității, al cărui termen ultim va fi transfigurarea lumii întregi, până la acea stare în care Dumnezeu va fi totul în toți".

Documentul pune în evidență faptul că "Cristos însuși în jertfa crucii a generat Biserica, mireasă și trup al său": deci misterul euharistic mărește "conștiința legăturii inseparabile dintre Cristos și Biserică". Pe baza acestui adevăr e posibil a relansa și dialogul ecumenic, conștienți că nu este posibilă participarea creștinilor necatolici la Euharistie (sf. Împărtășanie) decât "în situații determinate și excepționale". Din punct de vedere pastoral, Benedict al XVI-lea invită comunitățile parohiale să acorde o deosebită importanță primei Împărtășanii: este vorba de un moment decisiv nu numai pentru persoană, ci pentru întreaga familie. În foarte mulți credincioși această zi rămâne, de fapt, pe bună dreptate "întipărită în amintire ca primul moment în care...s-a perceput importanța întâlnirii personale cu Isus". Papa îndeamnă și la a redescoperi adorația euharistică și practica mărturisirii frecvente pentru a evita "o anumită superficialitate în a înțelege însăși iubirea lui Dumnezeu". Dar și "folosirea indulgențelor ne ajută la a înțelege că numai prin puterile noastre nu am fi capabili să reparăm răul săvârșit".

Papa amintește că hirotonirea preoțească este "condiția indispensabilă pentru celebrarea validă a Euharistiei" și în același timp îndeamnă preoții să aibă "conștiința că toată slujirea lor nu trebuie niciodată să pună în prim plan persoana proprie sau opiniile lor, ci pe Isus Cristos. Este contrară identității sacerdotale orice încercare de a se pune pe sine ca protagoniști ai acțiunii liturgice". Apoi, "deși respectând practica și tradiția orientală diferită", reafirmă "sensul profund al celibatului preoțesc", drept "conformare cu stilul de viață al lui Cristos însuși" și "semn expresiv al dăruirii totale și exclusive lui Cristos, Bisericii și împărăției lui Dumnezeu; și îi confirmă "caracterul obligatoriu pentru tradiția latină".

În ceea ce privește raportul dintre Euharistie și indisolubilitatea căsătoriei, Benedict al XVI-lea relevă că "legătura conjugală este în conexiune intrinsecă cu unitatea euharistică dintre Cristos mire și Biserica mireasă". "O atenție specială" trebuie apoi acordată situației dureroase a celor divorțați și recăsătoriți. Este o problemă complexă ce trebuie înfruntată cu dragoste în adevăr. "Căsătoria și familia - se citește în document - sunt instituții ce trebuie să fie promovate și apărate de orice echivoc posibil privind adevărul lor, deoarece orice daună provocată acestora este de fapt o rană care se face conviețuirii umane ca atare".

Benedict al XVI-lea invită la a avea o grijă specială pentru frumusețea liturgiei: "Nu este simplu estetism, ci o modalitate prin care adevărul iubirii lui Dumnezeu în Cristos ajunge la noi, ne fascinează, ne răpește". În document există și o rechemare la obediență, la respectarea "fidelă a normelor liturgice în totalitatea lor" deoarece Liturghia euharistică "nu este la dispoziția arbitrului nostru și nu poate fi supusă modelor momentului". În afară de aceasta, "simplitatea gesturilor și sobrietatea semnelor îndeplinite în ordinea și timpurile prevăzute comunică și implică mai mult decât modul artificial al unor adăugiri nepotrivite".

Un rol important trebuie acordat cântului liturgic, evitând "introducere de genuri muzicale care nu respectă sensul liturgiei" și valorizând în schimb "în mod adecvat" cântul gregorian.

Papa afirmă "necesitatea de a îmbunătăți calitatea omiliei" evitând "omilii generice și abstracte", și cere că se pună "mare atenție pe proclamarea cuvântului lui Dumnezeu de către lectori bine pregătiți".

Relevă și sensul profund al gestului dăruirii păcii, "semn de mare valoare" mai ales în acest timp "atât de înspăimântător de plin de conflicte", dar ținând cont de oportunitatea "de a modera acest gest" care uneori poate face "confuzie în adunare tocmai înainte de Împărtășanie". Nu se exclude posibilitatea de a fixa acest semn într-un alt moment, "de exemplu, înainte de prezentarea darurilor la altar".

Invită apoi la păstrarea unui timp de tăcere după Sfânta Împărtășanie.

În privința participării active a laicilor la celebrarea Liturghiei, documentul notează "unele înțelegeri greșite" ale indicațiilor conciliare: prin participare nu se înțelege, de fapt, "o simplă activitate exterioară", dar mai curând "a fi conștienți de misterul care se celebrează și de raportul său cu existența cotidiană".

Rămâne apoi ferm faptul că preotul este cel care prezidează "în mod imposibil de înlocuit" întreaga celebrare euharistică "de la salutul inițial până la binecuvântarea finală".

Pontiful îndeamnă stăruitor să se asigure asistența spirituală cuvenită celor deținuți, bolnavilor și să se acorde atenție specială persoanelor cu handicap, înlăturând obstacolele de acces în edificiile de cult. Trebuie să se asigure împărtășania euharistică, "pe cât este posibil", perosanelor cu handicap mental, botezați și miruiți.

În document se vorbește despre oportunitatea pentru marile întâlniri internaționale de a recurge la folosirea limbii latine, exceptând lecturile biblice, omilia și rugăciunea credincioșilor. De fapt, latina exprimă mai bine "unitatea și universalitatea Bisericii". Papa cere ca viitorii preoți să fie pregătiți să înțeleagă și să celebreze sfânta Liturghie în limba latină iar credincioșii să fie educați să cunoască rugăciunile cele mai comune în latină.

În ceea ce privește celebrările euharistice în mici grupuri, acestea nu trebuie să fie "simțite ca fiind în antagonism ori paralele" față de viața Bisericii particulare".

Există apoi în textul pontifical sublinierea participării la Euharistie duminica,,, în ziua Domnului, și zi de odihnă și încetare a muncii: duminica să nu sfârșească prin a fi - se spune în text - "o zi golită de Dumnezeu" iar "omul să nu se lase aservit muncii", "să nu o idolatrizeze".

Benedict al XVI-lea invită la a trăi în mod profund misterul euharistic, al cărui conținut este "a fi iubiți și a iubi la rândul său pe alții". Creștinul este astfel chemat să mărturisească în mod concret pe plan social și politic iubirea lui Cristos, făcându-se "pâine frântă pentru alții" și angajându-se "pentru o lume mai justă și fraternă", denunțând scandalul foametei, drama refugiaților, discrepanța crescândă dintre bogați și săraci provocată de "anumite procese de globalizare".

Papa recheamă oamenii politici la "coerența euharistică" susținând legi care respectă valorile fundamentale precum "viața umană, de la concepere până la moartea naturală, familia întemeiată pe căsătorie între bărbat și femei, libertatea la educația fiilor și promovarea binelui comun în toate formele sale. Asemenea valori - repetă pontiful - nu sunt negociabile".

Un gând din inimă adresează apoi creștinilor care încă și astăzi suferă din cauza lipsei de libertate religioasă pentru care "chiar numai faptul de a se duce la Biserică reprezintă o mărturie eroică" ce îi expune marginalizării și violenței.

În fine, Benedict al XVI-lea anunță că va fi publicat un compendiu euharistic "pentru corecta înțelegere, celebrare și adorație a sacramentului".

În concluzia exortației apostolice postsinodale despre Euharistie Sacramentul caritatis, prima din pontificatul său, semnată la 22 februarie anul curent, în sărbătoarea Catedrei Sfântului apostol Petru, Benedict al XVI-lea arată că "Euharistia este la originea oricărei forme de sfințenie și fiecare dintre noi este chemat la plinătatea vieții în Duhul Sfânt".

Enumeră apoi o serie de sfinți care au trăit o viață autentic creștină datorită evlaviei lor euharistice. E necesar ca în Biserică - scrie pontiful - acest preasfânt mister să fie cu adevărat crezut, celebrat cu devoțiune și trăit cu intensitate. Sunt cele trei părți ale exortației: Euharistia mister de crezut, de celebrat și de trăit. Pontiful repropune apoi declarația unor creștini din Africa de Nord care, la începutul secolului al IV-lea în localitatea Abitine, sfidând interdicția de a celebra ziua Domnului, au fost martirizați în timp ce declarau că nu pot trăi fără Euharistie, fără hrana Domnului: sine dominico non possumus.

Prin mijlocirea Fericitei Fecioare Maria, Duhul Sfânt să aprindă în noi aceeași ardoare pe care au simțit-o ucenicii de la Emaus și să reînnoiască în viața noastră stupoarea pentru splendoarea și frumusețea care strălucesc în ritul liturgic, semn eficace al frumuseții infinite a misterului sfânt al lui Dumnezeu.

Să ne urăm reciproc de a merge cu bucurie și uimire la întâlnirea cu sfânta Euharistie pentru a trăi și vesti altora adevărul cuvântului prin care Isus și-a luat rămas bun de la ucenici: "Eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul lumii" (Mt 28,20). Sunt și ultimele cuvinte ale documentului postsinodal al lui Benedict al XVI-lea despre Euharistie.

(După Radio Vatican, 13 martie 2007)


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat