Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași (Xaverianum): Erezii vechi în forme noi - Codul lui Da Vinci de Dan Brown

Don Ermis Segatti a ținut o conferință la Centrul Cultural "Xaverianum" din Iași, în ziua de vineri, 2 martie 2007, despre erezii vechi în forme noi - Codul lui Da Vinci de Dan Brown. Rândurile care urmează sunt un rezumat al conferinței.

Din toate documentele istorice evocate de Dan Brown în romanul său Codul lui Da Vinci, doar unul singur este adevărat. Celelalte documente menționate de autor, care au fost extrase din "manuscrisele secrete" les manuscrits secrets, păstrate la Biblioteca Națională din Paris, au fost declarate ca fiind false chiar de cei care le-au redactat. Aceste documente au fost scrise în anii '50 cu scopul de a crea un ordin nobiliar care să-și aibă originea în persoana lui Isus Cristos, dar care este o invenție. Astfel, toate afirmațiile "istorice" ale lui Dan Brown, bazate pe aceste documents secrets, sunt false.

În roman există doar două citate care sunt adevărate, acestea fiind luate din două evanghelii apocrife: primul este luat din Evanghelia gnostică după Filip, a cărui sens literal sugerează că între Isus și Maria Magdalena ar fi existat o relație amoroasă, iar cel de-al doilea citat este din Evanghelia gnostică după Maria Magdalena, în care se subliniază întâietatea/importanța Mariei Magdalena în raport cu apostolii și căreia i-a fost încredințată sarcina de a-i evangheliza pe aceștia din urmă. Deși citatele sunt reale, interpretarea dată de Dan Brown este inexactă.

Un prim semn de întrebare asupra interpretării primului text ar fi faptul că citatul lui Dan Brown reprezintă doar un mic fragment (4 rânduri) dintr-un ansamblu foarte amplu, și anume Evanghelia gnostică după Filip. Un alt aspect important este legat de mentalitatea specială, elitistă prin care se caracteriza acest grup de gnostici și care s-a dezvoltat pe teritoriul Europei Occidentale, începând cu a doua jumătate a secolului al II-lea d. Chr., când se presupune că a fost scrisă această evanghelie.

O trăsătură fundamentală a acestui tip de mentalitate este aceea că noi trăim într-o lume care este rezultatul unei decadențe radicale în raport cu perfecțiunea lumii originale. Gnosticii se întrebau cum a fost posibil ca din perfecțiunea absolută a lui Dumnezeu să apară această lume limitată, materială, plină de mizerie. O explicație acceptată este aceea că la început, o parte din ceea ce Dumnezeu a creat după chipul și asemănarea lui, a vrut să se distingă, să se îndepărteze de această perfecțiune inițială, lumea rezultată primind numele de Sofia.

Acuzația adusă Sofiei este aceea că prin cunoaștere separă toate lucrurile, de aici rezultând lumea noastră care nu mai este unită, ci fragmentată. Însă Dumnezeu dorește să mântuiască această Sofie decăzută, iar imaginea perfectă a acestei izbăviri este gestul pe care Isus l-a făcut față de Maria Magdalena. Sofia care se transformase în materie, într-o lume divizată, este salvată de trimisul lui Dumnezeu, Isus Cristos, care reface unitatea pierdută prin recrearea "camerei nupțiale" și prin detașarea totală de lumea materială.

Culmea materialității care înecase Sofia era sexualitatea. Totuși exista o grupare, cea a valentinienilor, care accepta că sexualitatea în cadrul căsătoriei putea constitui o imagine a unității originale, însă majoritatea gnosticilor respingeau această idee.

În unele documente este consemnat faptul că gnosticii aveau o ceremonie prin care un discipol nou era acceptat în cadrul grupului lor printr-un gest inițiatic. Prin intermediul cuvântului și al cunoașterii îi permiteau acestuia accesul la cunoașterea superioară și îi dădeau un sărut deoarece salvarea vine prin gură.

Gnosticii considerau că Biserica creată de apostoli pe baza Evangheliilor canonice era o biserică "doar pe jumătate" deoarece, deși propovăduia cuvântul "logos", mărturisea și adevărul întrupării, în timp ce ei susțineau faptul că adevărata salvare consta în desprinderea totală de lumea materială. Un detaliu istoric important este acela că primii creștini au respins evangheliile gnostice tocmai din cauză că aceștia negau adevărul întrupării lui Cristos.

În lumina acestor explicații, citatul preluat de Dan Brown din Evanghelia după Filip capătă o cu totul altă semnificație față de cea pe care și-a imaginat-o acesta, crezând că Isus ar fi fost îndrăgostit de Maria Magdalena. De fapt, în limbajul gnosticilor, Isus o acceptă pe Maria Magdalena pentru a le da de înțeles tuturor că trebuie să intre în "camera nupțială", care nu se află în această lume, pentru a putea reface unitatea absolută.

În acest moment apare următoarea întrebare: Cum este posibil ca un roman care se bazează pe date și documente false să fi înregistrat un asemenea succes? La baza concepției lui Dan Brown stă o convingere destul de răspândită nu doar în SUA, ci și în alte părți ale lumii și anume: se crede în Isus doar în funcție de tipul de iubire în care se crede. Astfel, în această accepție nu poate exista iubire fără sex și prin urmare și Isus trebuie să fi experimentat iubirea carnală.

O consecință a acestei mentalități este faptul că o parte din cei care au citit romanul lui Dan Brown pot spune ușurați că în sfârșit au descoperit un Isus în care pot crede. Prin urmare, autorul a răspuns unei anumite așteptări a publicului, sugerând că un astfel de Isus este credibil, în timp ce unul diferit nu poate fi.

O altă ipoteză este aceea că astăzi ne aflăm într-una din fazele cele mai dificile ale creștinismului deoarece nu mai există canale de comunicare pentru a ajunge la inima oamenilor. Prin urmare, multe persoane nu mai cunosc creștinismul real, ci au doar niște noțiuni vagi, fragmentate. Astfel, o persoană care dispune de mijloace de comunicare puternice, precum televiziunea, ziarele, internetul etc., poate da naștere unui fenomen de care trebuie să ne ferim, potrivit căruia este adevărat ceea ce ne este prezentat, iar ceea ce se află în spate, cercetare, studii aprofundate, trece pe planul al doilea, fiind lipsit de importanță. Ceea ce contează este ceea ce a fost prezentat deoarece este mai cunoscut anumitor persoane. Riscul la cere este supusă cunoașterea și cultura noastră în epoca în care trăim este faptul că vizualul devine mai important decât realul, iar imaginea mai convingătoare decât gândirea.

Evangheliile din Noul Testament au fost declarate canonice de către Biserică după îndelungi cercetări, iar evangheliile apocrife se bazează pe cele dintâi fără de care acestea din urmă nici nu ar fi existat. Cu toate acestea, în romanul lui Dan Brown și în alte publicații de acest fel evangheliile apocrife prevalează peste cele canonice, fiind mai credibile decât acestea.

Viitorul creștinătății depinde într-o măsură de felul în care vom ști să ne informăm prin intermediul unor surse autentice și nu din legende, ipoteze, romane, filme, a căror veridicitate nu poate fi demonstrată.

Succesul cărții lui Dan Brown se datorează și exploatării suspiciunii că Biserica ar avea secrete, că ar ascunde adevărul față de credincioși. După separarea Bisericii Protestante de Biserica Catolică, protestanții au acordat o importanță majoră raportului direct și personal al individului cu Biblia: sola fides (doar credința), sola gratia (doar harul), sola scriptura (doar scriptura). În schimb, catolicii acordau o mare importanță medierii adevărului revelat prin magisteriul Bisericii, nu raportului personal cu Biblia, ci raportul dintre persoană și ceea ce Biserica consideră ca fiind veridic.

Dan Brown provine dintr-o țară protestantă și privește Biserica Catolică cu suspiciunea că ar ascunde un mare secret. De fapt, tradiția creștină afirmă despre credință că este un mister, misterul credinței, și nu un secret, ceva ascuns. Cu cât te apropii mai mult de Dumnezeu, cu atât îți dai seama mai mult că ești incapabil să înțelegi profunzimea acestui mister și trebuie să fii conștient de propria limitare, de faptul că nu poți înțelege totul despre întruparea lui Isus, pentru că altfel riști să-l transformi într-un obiect al propriei gândiri. Această carte confundă credința cu un obiect al experienței. De aceea, pentru autor, credibilitatea lui Isus constă în faptul că ar fi avut o relație fizică cu o femeie.

Există multe cărți de acest tip, iar romanul lui Dan Brown va fi dat uitării în curând, dar vor apărea altele de acest tip, iar noi trebuie să acceptăm că vor exista mereu persoane care nu cred în Isus și care îl interpretează prin prisma necredinței lor. Pe de o parte există persoane care credeau și au încetat să mai creadă și care scriu cărți precum Codul lui Da Vinci, iar pe de alt parte asistăm la convertirea multor persoane care nu credeau.

Noi provenim dintr-un mediu cu o tradiție creștină seculară în care creștinismul se moștenea de la o generație la alta, fiind mereu susținut, iar acum ne confruntăm cu un creștinism care nu se mai moștenește, care nu mai este cunoscut, dar care a devenit o realitate nouă ce trebuie recreată. Nu trebuie să credem pentru că au crezut alții, ci pentru că Dumnezeu există. Accentul trebuie să cadă pe crearea de convingeri și nu de practici.

Există strategii oportuniste care știu ceea ce contează în zilele noastre, care știu ce lucruri funcționează în societatea actuală, nefiind nevoie să fie adevărate. Un lucru este adevărat dacă funcționează și dacă funcționează înseamnă că este adevărat. Astfel de strategii exploatează și manipulează creștinismul deoarece acesta nu se poate apăra, la fel cum nici Isus nu s-a putu apăra. Isus Cristos tăcea și aceasta ar putea fi șansa creștinismului, aceea de a se impune, nu prin putere, ci prin forța tăcerii lui Isus.

Cu privire la descoperirea celor trei sarcofage care se presupune că ar aparține lui Isus, Mariei Magdalena și copilului lor, nu există nicio dovadă plauzibilă care să ateste autenticitatea acestora. Cercetătorii au declarat că este vorba despre un caz banal deoarece inscripțiile de pe mormânt sunt foarte comune pentru acea epocă și în plus nu există nicio probă ADN care să poată dovedi că este vorba de Isus și de Maria Magdalena.

Aceasta este o altă formă a strategiei de a trezi suspiciunea care stârnește reacții înainte de a putea dovedi veridicitatea probelor. Statistic vorbind, probabilitatea ca aceste nume să corespundă cu numele lui Isus, al Mariei Magdalena și al lui Iuda este de 1 la 2500, dar, în mod paradoxal, acestei probabilități i se dă valoare de adevăr incontestabil. Dar chiar dacă numele ar coincide, nu înseamnă că este vorba chiar de persoana lui Cristos.

Un aspect istoric este acela că dacă într-adevăr ar fi existat un mormânt al familiei lui Isus, acest fapt ar fi fost consemnat cu siguranță având în vedere contextul conflictelor violente dintre comunitățile creștine și cele evreiești din timpul primului secol.

În plus, Isus era evreu, iar pentru evrei căsătoria este un lucru extrem de important care trebuie semnalat imediat deoarece este legat de ideea de continuitate. Evreii din Vechiul Testament nu credeau în nemurirea sufletului, ci în nemurirea prin intermediul urmașilor.

Referitor la întrebările care apar în legătură cu astfel de cărți trebuie să se dea explicații care să fie introduse în mod natural în cadrul catehezelor, să se vorbească despre originile creștinismului, despre evangheliile canonice și apocrife etc. Tinerii care nu au în spate o tradiție creștină au nevoie de astfel de discuții deoarece unii din ei intră în contact pentru prima oară cu Isus prin intermediul unor astfel de cărți și ei se întreabă dacă persoana descrisă este cu adevărat Isus Cristos.

Astfel de erezii dăunează creștinismului deoarece distrug credința. Totuși un aspect pozitiv al acestei realități ar fi faptul că readuce în discuție întrebarea fundamentală pe care ar trebui să ne-o punem mereu, și anume: Cine este Isus Cristos? Este de datoria noastră să reînnoim această întrebare odată cu răspunsurile și să ne mărturisim credința, nu pentru că ne-am născut într-un spațiu cu o tradiție creștină, ci pentru că am descoperit un Isus credibil.


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat