Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheză: Cum consideră Biserica Catolică relațiile homosexuale?

Conform moralei catolice, care este diferența între orientare și act în homosexualitate?

* O orientare (tendință/înclinație) homosexuală, deși fiind din punct de vedere obiectiv o dezordine morală, nu trebuie considerată păcătoasă în sine însăși: este păcătoasă numai în sensul că poate conduce la un act sexual.

* În schimb, actul homosexual este păcat contrar castității în mod grav. De fapt, el exclude darul vieții. Nu este rodul unei adevărate complementarități afective și sexuale. În nici un mod nu poate fi aprobat.

Care este atitudinea Bisericii Catolice față de relațiile homosexuale?

* Biserica spune DA:

- respectării persoanei homosexuale, căreia, tocmai ca persoană, i se cuvine demnitate, primire, ajutor. De fapt, nu se poate uita că persoana umană, fiind creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, precede și transcende propria sexualitate, propria orientare sexuală;

- distincției:

§ dintre păcătos și păcat

§ dintre orientare și act homosexual

- respectării drepturilor specifice ale fiecărei persoane, drepturi pe care le au și homosexualii ca persoane și ca cetățeni nici mai mult nici mai puțin decât celelalte persoane umane, și nu pentru că sunt homosexuale;

- educației și, pe cât posibil, vindecării persoanei homosexuale;

- pornirii inițiativelor pastorale concrete în favoarea homosexualului;

- chemării la castitate și la sfințenie a homosexualului;

- rugăciunii și vieții sacramentale, ca lumină și ajutor pentru ca homosexualul să poată trăi în castitate.

* Biserica spune NU:

- aprobării comportamentului homosexual și a relației homosexuale;

- considerarea homosexualității ca o dimensiunii cu totul în afara sau deasupra normelor morale;

- legalizării sau echivalării relației homosexuale cu căsătoria;

- conferirii sacramentului Preoției unei persoane homosexuale sau cu tendință homosexuală;

- oricărei forme de discriminare nedreaptă, oricărei eventuale forme de refuz, de marginalizare sau de disprețuire față de persoana homosexuală.

Ce roade dau naștere iubirea heterosexuală și relația homosexuală?

* Iubirea dintre un bărbat și o femeie are puterea de a da naștere la "iubiri" diferite și complementare: iubirea conjugală, cea parentală, cea fraternă și cea filială.

* Relația homosexuală nu are această amplitudine de viață. Se epuizează în relația dintre două persoane.

* Bogăția de viață pe care o produce relația heterosexuală în persoane și binefacerile pe care le dăruiește societății nu sunt echivalabile cu viața și binefacerile unei relații homosexuale.

Se poate stabili o analogie între Căsătorie și unirile homosexuale?

Nu există nici un fundament pentru a asemăna sau a stabili analogii, nici măcar îndepărtate, între unirile homosexuale și planul lui Dumnezeu cu privire la căsătorie și familie. Căsătoria este sfântă, în timp ce relațiile homosexuale contrastează cu legea morală naturală. În Sfânta Scriptură relațiile homosexuale sunt condamnate ca depravări grave (cf. Rom 1,24-27; 1Cor 6,10; 1Tim 1,10).

Pentru ce motiv unirile sexuale nu trebuie legalizate?

Din motive diferite și complementare:

* Motivul natural: legea civilă nu poate intra în contradicție cu rațiunea corectă fără a pierde forța de a obliga conștiința. Orice lege, făcută de oameni, are motivație de lege numai întrucât este conformă cu legea morală naturală, recunoscută de rațiunea corectă și întrucât respectă îndeosebi drepturile inalienabile ale oricărei persoane. Legislațiile favorabile unirilor homosexuale sunt contrare rațiunii corecte, deoarece conferă unirii între două persoane de același sex garanții juridice analoge cu cele ale instituției matrimoniale.

* Motivul biologico-antropologic: În unirile homosexuale sunt total absente acele elemente biologice și antropologice proprii căsătoriei și familiei.

De fapt, în unirea homosexuală:

- lipsește diferențierea genitală-sexuală, care este datul obiectiv de realitate cu care venim în lume: bărbat sau femeie. Acest dat originar este scris în trup, în creier, în inimă;

- este total absentă dimensiunea conjugală, care reprezintă forma umană și ordonată a relațiilor sexuale. De fapt, ele sunt umane atunci când și întrucât exprimă și promovează ajutorul reciproc al diferitelor sexe în căsătorie;

- nu sunt realizate procreația și supraviețuirea speciei umane;

- absența bipolarității sexuale creează obstacole în calea dezvoltării normale a copiilor eventual inserați în cadrul acestor uniri homosexuale. Lor le lipsește experiența maternității sau a paternității. A insera copii în unirile homosexuale prin intermediul adopției înseamnă de fapt a provoca violență acestor copii, în sensul că se profită de starea lor de slăbiciune pentru a-i introduce în ambiente care nu favorizează deplina lor dezvoltare umană. Desigur, o astfel de practică ar fi în mod grav imorală și ar fi în contradicție deschisă cu principiul, recunoscut și de Convenția internațională a ONU cu privire la drepturile copiilor, conform căreia interesul superior care trebuie ocrotit în orice caz este cel al copilului, partea cea mai slabă și lipsită de apărare.

* Motivul social:

- Dacă unirile homosexuale ar fi legalizate, aceasta ar însemna:

§ a aproba un comportament deviant

§ a-l face să devină un model în societate

§ a întuneca valori fundamentale, cum sunt căsătoria și familia. De fapt, conceptul de căsătorie ar suferi o schimbare radicală, cu detriment grav al binelui comun: ar pierde referința esențială la factorii legați de heterosexualitate, ca de exemplu îndatorirea procreatoare și educativă

- În afară de aceasta, există motive bune pentru a afirma că aceste uniri homosexuale sunt nocive pentru dezvoltarea corectă a societății umane, mai ales dacă ar crește incidența lor efectivă asupra țesutului social.

- Subzistă mereu și pericolul ca o legislație care face din homosexualitate o bază pentru a avea drepturi să poată încuraja de fapt o persoană cu tendință homosexuală să declare homosexualitatea sa sau chiar să caute un partener cu scopul de a exploata dispozițiile legii.

* Motivul juridic: Deoarece cuplurile matrimoniale desfășoară rolul de a garanta ordinea generațiilor și deci sunt de interes public eminent, dreptul civil le conferă o recunoaștere instituțională. În schimb, unirile homosexuale nu cer o atenție specifică din partea orânduirii juridice, deoarece nu îmbracă rolul amintit mai sus pentru binele comun. Homosexualii, ca persoane și ca cetățeni, pot mereu să recurgă - ca toți cetățenii și pornind de la autonomia lor privată - la dreptul comun pentru a tutela situații juridice de interes reciproc.

Ce anume cere Biserica Catolică statului să facă față de relațiile homosexuale?

* Biserica Catolică cere statului:

- să afirme clar caracterul imoral al acestui tip de unire;

- să oprească fenomenul în limite care să nu pună în pericol țesutul moralității publice;

- să amintească faptul că tolerarea răului este ceva foarte diferit de aprobarea sau de legalizarea răului;

- să demaște folosirea instrumentală sau ideologică ce se poate face cu tolerarea justă față de persoanele homosexuale;

- să nu treacă la legalizarea unirilor homosexuale sau la echivalarea lor legală cu căsătoria, cu acces la drepturile care sunt proprii acesteia din urmă;

- să respecte principiul de egalitate, în virtutea căruia nu se pot atribui aceleași binefaceri și avantaje subiecților care nu sunt în aceeași situație juridică. De fapt, în timp ce subiecții legați de căsătorie sunt angajați să respecte o sumă de îndatoriri și obligații prevăzute de dreptul familiei, subiecții din unirile de fapt se sustrag, prin alegere liberă, de la aceste angajamente. Prin urmare, statul ar încălca principiul de egalitate conferind subiecților din unirile de fapt binefaceri pe care legea le prevede pentru unirile conjugale familiare.

* Angajarea comună a statului și a Bisericii, deși pe planuri diferite și cu mijloace diferite, este mai ales aceea de a nu expune generațiile tinere unei concepții eronate a sexualității și a căsătoriei, care le-ar priva de apărările necesare și, în afară de aceasta, ar contribui la răspândirea fenomenului însuși.

Cineva spune: eventuala legalizare a unirii homosexuale nu obligă pe nimeni să profite de această lege. Deci, de ce să nu se vină în întâmpinarea celui care vrea să profite de această lege?

* În acest sens, trebuie reflectat asupra diferenței existente între comportamentul homosexual ca fenomen privat și același comportament ca relație socială legal prevăzută și aprobată, până a deveni una din instituțiile orânduirii juridice. Al doilea fenomen nu numai că este mai grav, dar capătă o însemnătate mult mai vastă și profundă și ar ajunge să aducă modificări ale întregii organizări sociale care ar fi contrare binelui comun.

* Legile civile sunt principii care structurează viața omului în cadrul societății, pentru bine sau pentru rău. Ele desfășoară un rol foarte important și uneori determinant în promovarea unei mentalități și a unui obicei. Formele de viață și modelele exprimate în ele nu numai configurează în exterior viața socială, ci tind să modifice în noile generații înțelegerea și evaluarea comportamentelor. De aceea, legalizarea unirilor homosexuale ar fi destinată să provoace întunecarea perceperii unor valori morale fundamentale și devalorizarea instituției matrimoniale.

Cum trebuie să se comporte politicienii catolici față de legislațiile favorabile unirilor homosexuale?

* În cazul în care se propune pentru prima dată Adunării legislative un proiect de lege favorabilă recunoașterii legale a unirilor homosexuale, parlamentarul catolic are datoria morală de a exprima clar și public dezacordul său și să voteze împotriva proiectului de lege. A acorda propriul vot unui text legislativ așa de nociv pentru binele comun al societății este un act în mod grav imoral.

* În cazul în care este deja în vigoare o lege favorabilă unirilor homosexual, el trebuie să se opună în modurile posibile lui și să-și facă cunoscută opoziția sa. Dacă nu ar fi posibilă abrogarea totală a unei legi de acest fel, el ar putea în mod licit să ofere propriul sprijin pentru propuneri care au ca scop limitarea daunelor unei asemenea legi și să-i diminueze efectele negative pe planul culturii și al moralității publice, cu condiția ca să fie clară și cunoscută tuturor opoziția sa personală absolută față de legi făcute astfel și ca să fie evitat pericolul de scandal.

Mons. Raffaello Martinelli
Primatul Bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma

* * *

NB. Pentru a aprofunda această temă, a se citi următoarele documente pontificale:

* Congregația pentru doctrina credinței:

- Considerații cu privire la proiectele de recunoaștere legală a unirilor dintre persoane homosexuale, 3 iunie 2004

- Persona humana, 29 decembrie 1975, nr. 8

- Scrisoare cu privire la îngrijirea pastorală a persoanelor homosexuale, 1 octombrie 1986

- Câteva considerații referitoare la răspunsul dat la propuneri de lege cu privire la nediscriminarea persoanelor homosexuale, 24 iulie 1992;

* Catehismul Bisericii Catolice, nr. 2357-2359, 2396.


 

lecturi: 52.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat