Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

O "aventură scout" ce depășește 100 de ani

A prezenta scoutismul, cu ocazia centenarului, ca o aventură nu este o exagerare, căci prima semnificație a termenului ne avantajează; aventura este "o acțiune îndrăzneață, cu multe pericole1" ce urmărește împlinirea unor idealuri. Așa se poate vorbi de "aventurile salvamontiștilor", de "aventura salvării neamului omenesc", de "aventura iubirii lui Isus", de "aventura scout".

Tendința tinerilor spre aventură îmbrățișează ambele variante ale termenului ca pe o magie a vieții pe care mișcarea scout cu succes se străduiește să o orienteze spre o formare globală a persoanei în contact cu o comunitate educativă. Prin jocuri desfășurate într-un ambient formativ, prin autoeducație (a învăța din ceea ce faci), și prin metoda sa specifică aplicată de liderii care sunt ca niște frați mai mari ce-i ajută pe cei mici, scoutul are ca ideal de a lăsa lumea un pic mai bună de cum a fost găsită2.

Prin termenul Scouting (scout=cercetășie3) se înțelege opera și calitatea de a fi soldați de frontieră. În mod simbolic primesc acest titlu tinerii ce asemenea unor soldați se pregătesc la frontierele vieții pentru a o învinge formându-și prin metoda scout caracterul, abilitatea manuală, sănătatea fizică și capacitatea de a sluji4.

1. Explicații pentru a înțelege anvergura acestei aventuri

În 1907, Baden-Powell, care avusese mai multe experiențe de a conlucra cu tinerii ca ofițer englez, observând cu amărăciune că tinerii londonezi duceau o viață dezordonată, banală și lipsită de sens a organizat o ieșire pe insula Brownsea cu un grup. Experiența militară, disciplina, intuiția sa pedagogică ce pune accentul pe a "învăța făcând" și o carismă proprie de a se apropia de tineri l-au ajutat nu numai să facă din acei tineri niște prieteni dar chiar niște persoane transformate. Tinerii aleși când s-au întors din campus au impresionat prin disciplină, îngrijire și mai ales prin faptul că demonstrau motivații mai clare pentru a-și trăi viața cu folos. Această experiență a devenit emblematică și definitorie: scoutul este educație pentru formarea globală a unor persoane prin integrarea diferitelor lecții ale vieții trăite în natură, la lumina religiei și a științelor practice pentru a respecta propria patrie, conform unor principii și legi precizate de metoda scout.

Tenacitatea ofițerului Baden-Powell (numit de tineri pe scurt - BP), aprecierile de care s-a bucurat "experimentul", entuziasmul tinerilor care au început în număr tot mai mare să organizeze alte tabere pentru "joacă și formare" sunt premisele unei aventuri care nu a îmbătrânit deși în acest an depășește 100 de ani și a cuprins toate continentele, a îmbrățișat copii, tineri și adulți de diferite confesiuni și religii. Mișcarea scout are un caracter național, internațional și universal ce are scopul de a da oricărei națiuni și lumii un tineret care să fie din punct de vedere moral și spiritual puternic5.

BP dând explicații despre scoutism preciza: "Cineva a afirmat că ceea ce le lipsește tinerilor este ambientul. Așadar, noi în scoutism le propunem un ambient și este cel pe care Dumnezeu l-a pus la dispoziție tuturor: câmpul deschis, fericirea, a fi utili altora. Pe parcursul activității acestea sunt prezentate tânărului. Capul însuși participă la această fericire și trăiește bucuria de a fi util altora. El descoperă că face un lucru mai mare decât și-a dat seama atunci când și-a asumat munca sa: descoperă de fapt că prestează oamenilor și lui Dumnezeu o slujire care este demnă de o viață"6. Scoutismul atrage tineri de orice condiție socială, și poate să fie făcut atât în oraș cât și la sat7.

Așadar, scoutismul nu este un club sau un grup de agrement ci este o metodă educativă non formală, adică o propunere de viață, o orientare alternativă care, prin tehnici și metode, vrea să îndrume tânărul la o maturitate umană bogată și profundă, și să-l inițieze prin experiențe pozitive și valide. Scoutismul posedă o mentalitate a sa, un mod al său de a-l vedea pe om bun, cu o personalitate capabilă de progres de aceea îi oferă dinamici eficiente. Desigur acțiunea este importantă dar nu este suficientă pentru că activitățile de la ele însele nu pot forma o persoană; pot genera abilități mecanice, dar nu pot educa, nu ajută la creșterea conștientă a persoanei. De aceea trebuie ca mereu să fie îmbinate acțiunea și înțelegerea, activitățile și reflecțiile. Trecerea de la metodă la spiritul scout se face în mod progresiv.

2. Biserica Catolică primește provocarea acestei aventuri

Dacă strada succesului este legată de fericire, dacă cele mai importante modele pentru scoutiști sunt sfinții și cavalerii, rolul religiei nu poate fi eludat, ci este fundamental în educație. BP explica astfel: "Mi s-a cerut să descriu mai profund ce aveam în minte cât privește religia când am înființat scoutul. Am fost întrebat: Cum intră religia? Răspunsul meu a fost că religia nu trebuie să intre, pentru că ea este deja înăuntrul. Ea este factorul fundamental care prevalează în scoutism și la ghide"8.

Pentru BP un colocviu cu tinerii ce vor să fie scoutiști ar include aceste puncte: efortul personal, a nu trăi doar pentru sine, a-i sluji pe alții, iubindu-i ca pe frați, fiind fiii unui unic Tată ceresc. Din deschiderea față de alții se naște necesitatea unei vieți în comun, slujirea, viața în câmp deschis, în contactul inteligent cu natura, care trezește admirația și recunoștința față de Creator. În acest cadru drumul spre succes este fericirea. "Dacă vrei cu adevărat să parcurgi strada ta spre succes, adică spre fericire, nu trebuie numai să eviți să fii înșelat de șarlatanii antireligioși, dar trebuie să dai un fundament religios vieții tale". Ca mijloace BP recomanda a se citi Biblia și cartea minunată a naturii9.

Biserica Catolică a adaptat și a adoptat mișcarea scout. Scoutiștii catolici sunt organizați în Conferința Internațională a Scoutismului Catolic (CICS). Conferința urmărește păstrarea identității catolice accentuând aspectele proprii și bogăția pe care elementele metodei scout le primește de la spiritualitatea catolică. De pie amintire papa Ioan Paul al II-lea sublinia: "Întâlnirea scoutismului cu credința catolică s-a revelat fecundă ca o școală a creșterii pentru creștinii autentici și ca un izvor de autentică spiritualitate. Evanghelia găsește întâlniri semnificative între termenii cheie ale scoutismului și această mișcare ce devine mai iluminată și mai potențată când este practicată în experiența căii bisericești"10.

3. Răspândirea aventurii scout

Mișcarea scout s-a răspândit cu multă facilitate11. Este o mișcare cu anumite puncte comune dar și cu o mare diversitate. În mod practic ea reușește să adune împreună mulți tineri cu scopuri și idealuri asemănătoare; persoane care își fundamentează existența lor pe principii de pace și de fraternitate și care, prin urmare, sub ocrotirea scout, reușesc să condividă un stil de viață ce altfel ar rămâne doar utopie sau vis. În Europa 10% dintre tineri fac parte din grupuri scout cu rezerva că popoarele la care mișcarea este masiv prezentă sunt puține. O statistică ce face comparație între anii 1966 și 1993 prezintă această situație12:

Recensăminte 1966 1993 Diferențe
Europa 1.398.432 1.888.163 489.731
America 6.175.326 5.225.487 -949.839
Arabia 149.329 305.087 155.758
Africa 211.050 538.341 327.291
Asia 1.927.715 8.962.167 7.034.452
Total 9.861.715 16.919.245 7.057.393

Biroul mondial al mișcării scout declară că actualmente sunt scoutiști în 216 țări, sunt recunoscute 155 de asociații având 28 milioane de membri, tineri și adulți13.

BP observa că scoutismul este atractiv atât pentru tineri, cât și pentru părinți. "Din punctul de vedere al tinerilor, scoutismul este atrăgător pentru că îi unește în grupuri bazate pe fraternitate, ce reprezintă apoi modul lor natural de a se organiza, fie că este vorba de a se juca, de a combina inițiative periculoase sau de a hoinări; scoutismul le dă o uniformă ce le place și un echipament; le vorbește fanteziei și simțului lor romantic; și-i implică într-o viață activă în natură"14. Iar "din punctul de vedere al părinților cercetașilor scoutismul este bine primit pentru că asigură fiilor lor o sănătate bună și dezvoltare fizică; îi învață tenacitatea, trezește ingeniozitatea și abilitatea manuală, cheamă pe tineri la disciplină, curaj, cavalerism și atașarea de o comunitate în care trăiesc; într-un cuvânt dezvoltă personalitatea, care este mai necesară decât orice alt lucru omului pentru a parcurge bine drumul vieții"15.

4. Pentru un viitor pozitiv al aventurii scout

Cum "s-a furat revoluția română", cum s-au plagiat o mulțime de idei creștine și apoi au fost răsucite contra creștinismului, cum proiecte umanitare se pot deturna spre a servi interese antiumanitare, la fel orice mișcare orânduită pentru tineri poate fi furată, răsucită și deturnată contra tinerilor. Depinde de vigilența și maturitatea celor care, cu o conștiință sinceră și profundă, luminați de spiritul divin, respectă principiile întemeietorului pentru a-i continua "aventura" scout în fidelitate, armonie și adevărat umanism.

În ultimul mesaj pe care BP l-a scris și a cerut să fie publicat numai după moartea sa zice: "Vă scriu pentru a vă trimite un salut. Amintiți-vă, acestea îmi sunt ultimele cuvinte, înainte de a merge dincolo. Am avut o viață fericită și vă urez aceasta și vouă. Cred că Dumnezeu ne trimite în această lume vivace pentru a fi fericiți și pentru a ne distra. Fericirea nu vine de la bogăție, nici de la succes, nici de la carieră și nici măcar de la autocompătimire. Un pas spre fericire este de a te face puternic încă din timpul când ești încă un adolescent, căci așa tu poți să fii util și poți să te afirmi când vei fi adult. Studiul naturii îți va arăta cât de completă și puternică a făcut Dumnezeu lumea pentru tine. Așa poți fi fericit cu ceea ce ai și cu ce poți să faci mai bine. Privește latura pozitivă a lucrurilor și nu pe cea întunecată. Dar modul adevărat de a fi fericiți este de a-i face fericiți pe alții. Încearcă să lași această lume un pic mai bună decât ai găsit-o și când vei ajunge la momentul morții, tu vei putea muri fericit descoperind că în orice caz nu ai pierdut timpul, dar ai făcut bine. Fii gata!, așa trăiești fericit și mori fericit. Chiar când nu vei mai fi tânăr împlinește promisiunea scout. Dumnezeu te va ajuta să faci aceasta"16.

Scoutismul este cu adevărat o mișcare universală. În ea însăși, mișcarea scout nu tinde să slăbească credința ci, dimpotrivă, să întărească orice credință religioasă. Legea și principiile scout cer ca orice scoutist să practice propria religie cu sinceritate și sunt directive clare care interzic orice fel de propagandă sectară sau atee la întâlnirile mixte17. Respectul pentru identitatea și conștiința persoanelor, responsabilitatea liderilor scout, buna lor pregătire spirituală, fidelitatea față de principiile întemeietorului mișcării scout și față de înaintași sunt condiții de mare importanță pentru a nu permite denaturarea sau deturnarea acestei "aventuri" care a favorizat educația multor personalități, sfințirea multor creștini, jertfirea unor eroi pentru patrie și mărturia unor sfinți chiar primiți în calendare. Mai ales cercetașii catolici conștienți de responsabilitatea lor, preocupați de a fi persoane de onoare ce merită să fie tratate cu respect și stimă, împlinindu-și propriile datorii împreună cu ceilalți cercetași și creștini pot fi garanți și purtători ai unei ștafete de umanism și educație sănătoasă peste secole, iar activitatea lor un motiv de fericire pentru ei și pentru tinerii cu care lucrează.

Pr. dr. Alois Hîrja,
asistent spiritual pentru ASCRo

Note

1 Adevărat, al doilea sens al termenului "aventură" are o nuanță negativă, căci înseamnă "legătură amoroasă întâmplătoare", dar noi utilizăm primul sens al termenului. Cf. F. MARCU, Mare dicționar de neologisme, București, Ed. "Saeculum", 2000, p. 104.

2 ASSOCIAZIONE GUIDE E SCOUTS CATTOLICI ITALIANI [AGESCI], La scoperta dell'avventura. Proposta educativa per l'adolescenza, Roma, Borla, 19975, p. 8-9.

3 Termenul preluat în diferite accepțiuni lingustice de multor popoare, în limba română este promovat de cei care au înființat mișcarea la noi prin sinonimul cercetășie. Noi îl folosim în mod complementar pentru a sublinia legătura cu originea mișcării și prezența ei în context românesc.

4 R. BADEN-POWELL, La strada verso il successo, Nuova Fiordaliso, 20006, p. 264-265.

5 Declarația aprobată de Conferința internațională a scoutismului, Copenhaga 1924, în R. BADEN-POWELL, Scoutismo per ragazzi, Roma, Nuova Fiordaliso, 1999, p. 11.

6 R. BADEN-POWELL, Il libro dei Capi, Roma, Nuova Fiordaliso, 1999.

7 R. BADEN-POWELL, La strada verso il successo, Nuova Fiordaliso, 20006, p. 264.

8 R. BADEN-POWELL, Conferenza con i Commissari scout/guide, 2 iulie 1926, în P. OLEA, Educazione e spiritualità nello scoutismo, Roma, Pontificio Oratorio S. Paolo, 2004, p. 28-29.

9 R. BADEN-POWELL, La strada verso il successo, Nuova Fiordaliso, 20006, p. 191-193.

10 IOAN PAUL AL II-LEA, AUDIEN?A DIN 24 IUNIE 1995, în AGESCI, Sentiero Fede. Progetto, Roma, Nuova Fiordaliso, p. 13.

11 Într-adevăr, creșterea este uimitoare. În primul campus care a avut loc între 1 și 9 august 19007, în Brownsea, din Dorset, Anglia, BP a luat 20 de tineri, iar astăzi în Mișcarea Mondială [OMMS] sunt peste 28 de milioane. Cf. Apropos du Scoutism, în http://www.scout.org/fr/about_scouting, 1 februarie 2007.

12 D. SORRENTINO, Storia dello scoutismo nel mondo. Fatti, protagonisti, avventure 1907-1957, Roma, Nuova Fiordaliso, 1997, p. 381.

13 http://www.scout.org/en/around_the_world/countries/scouting_around_the_world; în Scouting Around the World, 30 ianuarie 2007.

14 R. BADEN-POWELL, La strada verso il successo, Roma, Nuova Fiordaliso, 20006, p. 264.

15 R. BADEN-POWELL, La strada verso il successo, Nuova Fiordaliso, 20006, p. 264; acest paragraf este repetat și în Libro dei Capi, Roma, Nuova fiordaliso, 1999, p. 39-41.

16 www.agesci.org/ospiti/valori.php, Il testamento di Baden-Powell, 30 octombrie 2006.

17 Conservarea și evoluția relației cu Dumnezeu este o misiune personală a fiecărui creștin și a fiecărui scoutist. Așa se edifică ambientul necesar unei educații fidele acestei datorii. Cf. B. HERMANS, Erziehung und soziale Verantwortung = Education and social responsibility = Éducation e responsabilité sociale, Roma, CICS, 2001, p. 33-34.


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat