Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheză: Când și cum să mă spovedesc?

Înainte de toate, ce este sacramentul spovezii?

Sacramentul Spovezii (sau al Pocăinței sau al Împăcării) este celebrarea iubirii milostive a lui Dumnezeu, care ne dăruiește iertarea păcatelor, prin intermediul lui Cristos mort și înviat, care, prin slujirea Bisericii, ne reconciliază cu Dumnezeu și cu frații.

Așadar, a ne spovedi înseamnă:

* a fi în ascultarea cuvântului lui Dumnezeu și a recunoaște propriul păcat

* a celebra iubirea milostivă a lui Dumnezeu Tatăl care:

- iartă păcatele noastre, spălându-le cu sângele Fiului său;

- ne dă însăți viața sa divină (harul sacramental);

- ne reconciliază cu el și între noi, reconstruind legătura noastră de fraternitate universală;

- primește și fertilizează angajarea noastră personală de convertire continuă inaugurată de botez și ritmată de exigențele celebrării euharistice;

- deschide inima noastră căită la suflul Duhului Sfânt, care duce spre dreptate, iubire, libertate, viață și bucurie.

Cine a instituit acest sacrament?

L-a instituit Isus Cristos, când, în seara de Paști, s-a arătat apostolilor săi și le-a spus: "Primiți pe Duhul Sfânt: cărora le veți ierta păcatele vor fi iertate și cărora le veți ține vor fi ținute" (In 20,22-23).

De ce trebuie să ne spovedim?

Pentru că orice creștin după botez săvârșește păcate.

Și atunci, cel care spune că este fără păcat?

Sau este un mincinos, sau este un orb. "Dacă spunem că nu avem păcat, ne înșelăm pe noi înșine, iar adevărul nu este în noi" (1In 1,8).

Când se comite un păcat?

* Atunci când nu ascultăm de Dumnezeu, de iubirea sa, de legea sa dată nouă, prin Cristos, pentru a ne arăta drumul bun spre adevărata noastră fericire deplină și realizarea perfectă a existenței noastre: sfințenia.

* "Ceea ce este rău înaintea ta eu am făcut" (Ps 51,6).

* Îndeosebi, ne dăm seama de păcatul nostru în lumina lui Cristos. De fapt, Cristos, prin cuvântul său și prin moartea-învierea sa, dezvăluie pe deplin omului păcatul său și gravitatea păcatului.

În ce sens păcatul îl ofensează pe Dumnezeu?

Păcatul îl ofensează pe Dumnezeu în sensul că:

- îl rănește sau îl distruge pe omul pe care Dumnezeu l-a creat și pe care îl iubește;

- bruiază sau întrerupe dialogul lui Dumnezeu cu omul;

- refuză cuvântul său (legea, învățăturile...) care este adevăratul bine al omului;

- îl ofensează pe Dumnezeu, nu atât în cinstea sa, cât mai ales în iubirea sa.

Mai ales, păcatul este motivul morții lui Cristos, Fiul preaiubit al Tatălui.

Toate păcatele sunt egale?

Desigur că nu. Păcatele se diversifică, de exemplu, în ceea ce privește gravitatea și tipologia.

* Cât privește gravitatea, există păcate de moarte și păcate lesne-iertătoare.

* Cât privește tipologia, există păcate:

- cu gândul, cuvântul, fapta, omisiunea

- împotriva lui Dumnezeu, împotriva aproapelui, împotriva noastră, împotriva creației.

Când este un păcat de moarte?

Pentru a face un păcat de moarte sunt necesare trei condiții în același timp:

- materie gravă

- conștiință deplină

- consimțământ deliberat.

De cine este stabilită materia gravă?

Dumnezeu (și nu noi sau oamenii...) determină care este materia gravă. Dumnezeu o indică îndeosebi prin cele zece porunci și prin învățăturile lui Cristos, repropuse de Biserica sa.

Când se comite un păcat lesne-iertător?

Când este vorba de o materie ușoară, sau, chiar dacă este o materie gravă, totuși lipsește fie conștiința deplină fie consimțământul deliberat.

Referitor la păcatele proprii, nu este suficient a cere iertare lui Dumnezeu fiecare pe cont propriu, fără sacramentul Spovezi?

* Fiecare dintre noi poate și trebuie să ceară iertare de la Dumnezeu în orice moment, îndeosebi imediat după fiecare păcat de moarte și înainte de a adormi seara, ca și la începutul celebrării sfintei Liturghii.

* Însă Dumnezeu ne iartă anumite păcate, adică păcatele de moarte, atunci ne apropiem căiți de sacramentul Spovezii, voit și instituit de Fiul său Isus Cristos. Dumnezeu ne arată modul prin care el ne acordă iertarea sa. Desigur, păcatul nu este iertat dacă nu este căința personală, dar Dumnezeu a legat însăși iertarea păcatelor de slujirea bisericească sau cel puțin de voința serioasă de a recurge la ea cât mai curând, atunci când nu există posibilitatea de a face spovada sacramentală.

Trebuie să ne spovedim câteodată?

* Fiecare creștin, după ce a ajuns la vârsta rațiunii, are obligația de a spovedi cel puțin o dată pe an;

* Însă creștinul bun nu poate și nu trebuie să se mulțumească cu acest minim. Îndeosebi, creștinul bun:

- În cazul unui păcat de moarte: trebuie să se spovedească imediat după ce a comis un păcat de moarte, cu scopul de a obține imediat iertarea lui Dumnezeu și de a evita iadul în caz de moarte. Și, oricum, trebuie să se spovedească înainte de a merge la sfânta Împărtășanie.

- Spovada individuală și integră și dezlegarea constituie singurul mod obișnuit cu care credinciosul, conștient de păcatul de moarte, este împăcat cu Dumnezeu și cu Biserica.

- În cazul păcatelor lesne-iertătoare: dacă are numai păcate lesne-iertătoare, timpul, care poate să existe între o spovadă și alta, depinde de sensibilitatea spirituală a fiecăruia.

- Anumiți sfinți se spovedeau chiar în fiecare zi, și erau sfinți!

- Urmând sugestia bunilor părinți spirituali, ar fi potrivit pentru un creștin, care nu are păcate de moarte, să se spovedească în mod normal cel puțin o dată pe lună, maxim o dată la două luni, și acest lucru trebuie să aibă loc mai ales dacă el primește frecvent sfânta Împărtășanie.

De ce este deosebit de potrivită mărturisirea frecventă chiar și a păcatelor lesne-iertătoare?

* Este deosebit de potrivită recurgerea obișnuită, umilă și încrezătoare la sacramentul Pocăinței deoarece acest sacrament:

- mărește harul,

- întărește virtuțile,

- ajută la îmblânzirea tendințelor negative moștenite din cauza păcatului strămoșesc și agravate de păcatele personale,

- formează o conștiință dreaptă,

- oferă darul seninătății și al păcii, datorită însuși faptului că mărește harul.

* Apoi, să nu se uite și importanța ritualului penitențial, care se află la începutul celebrării euharistice, și cu care se cere iertare lui Dumnezeu pentru propriile păcate.

Cum ne spovedim?

* Înainte de toate ne pregătim pentru celebrarea sacramentului cu momente de rugăciune și cu o bună direcțiune spirituală.

* Apoi ne confruntăm cu exemplul și cu cuvintele lui Cristos (cercetarea cugetului).

* În lumina a ceea ce Dumnezeu a făcut pentru noi, ne recunoaștem propriile păcate, cerând iertare lui Dumnezeu și angajându-ne "să ne schimbăm viața", mai ales într-un sector deosebit (propunerea).

* Apoi mergem la preot (începând prin a spune cât timp a trecut de la ultima spovadă și apoi încheind prin a spune că vrem să mărturisim și păcatele de care nu ne mai aducem aminte și pe cele din viața trecută):

- se mărturisesc propriile păcate

- se ascultă cuvintele preotului

- se acceptă pocăință care este dată

- se manifestă propria căință, motivată mai ales de iubirea față de Dumnezeu și se recită actul de căință (sau vreo altă formulă asemănătoare)

- se primește cu credință dezlegare: "Eu te dezleg de păcatele tale, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh".

* Apoi se mulțumește lui Dumnezeu pentru darul sacramental primit, reînnoind propria angajare de convertire a vieții.

Este suficientă o acuzare generică de propriile păcate?

* Nu, nu este suficientă. Trebuie respins orice obicei care limitează mărturisirea unei acuze generice (de exemplu, a spune: "Părinte, am păcătuit, dați-mi dezlegarea...") sau numai a unui păcat sau a mai multor păcate considerate mai semnificative.

* Creștinul este obligat să mărturisească, în funcție de specie și de număr, toate păcatele de moarte comise după Botez și care încă nu au fost mărturisite la Spovadă, de care își aduce aminte după o examinare atentă.

Cum se face o bună cercetare a cugetului?

* Lăsându-ne luminați de cuvântul lui Dumnezeu (Biblia). De fapt, cuvântul lui Dumnezeu:

- revelează păcatul,

- invită la convertire,

- îndeamnă la bine,

- încurajează să acționăm imitându-l pe Cristos,

- vestește milostivirea lui Dumnezeu care spală păcatul omului cu sângele lui Cristos și dăruiește harul Duhului Sfânt care îl sfințește pe om.

* Îndeosebi, se poate face o bună cercetare a cugetului trecând în revistă cele zece porunci, fericirile evanghelice, poruncile Bisericii (a se vedea, în acest sens, cap. VIII: Cercetarea cugetului).

Ne putem spovedi în timpul sfintei Liturghii?

* Da, este posibil, însă nu este potrivit deoarece nu se pot celebra bine două sacramente în același timp. Este mai bine să ne spovedim înainte sau oricum în afara sfintei Liturghii. Celebrarea Spovezii în timpul Liturghiei dă loc la o suprapunere care ajunge să dăuneze acestor două evenimente de mântuire, piloane autentice ale vieții creștine, și de aceea fiecare dintre ele are nevoie de un timp specific de celebrare.

* Așadar, se recomandă credincioșilor să se apropie de sacramentul Pocăinței în afara celebrării Liturghiei, alegând un moment de calm pentru ei și pentru preotul confesor, așa încât să poată celebra bine acest sacrament.

Confesorul este obligat mereu la secret?

Desigur, fără nici o excepție și sub pedepse foarte severe. El trebuie să țină secretul absolut (sigiliul sacramental) cu privire la păcatele mărturisite de penitenții săi, chiar cu prețul pierderii vieții sale.

Pot primi toți dezlegarea?

* Nu pot primi în mod valid dezlegarea penitenții care trăiesc în stare obișnuită de păcat de moarte (de exemplu, divorțații recăsătoriți...) și atunci când nu intenționează să-și schimbe situația lor.

* În orice caz, păcatul nu este iertat dacă nu există căința personală și propunerea de a nu-l mai face.

* Apoi, unele păcate deosebit de grave, pedepsite cu excomunicarea, pot să fie dezlegate numai de papa sau de episcop sau de preoții delegați de ei.

* În caz de pericol iminent de moarte, orice preot poate să dezlege de orice păcat sau excomunicare.

Ce raport există între celebrarea sacramentului spovezii și viața zilnică?

Celebrarea ritualului sacramental al pocăinței este strâns legată de viața zilnică. Spovedindu-ne, ne luăm angajamentul, în fața comunității și în fața lui Dumnezeu, de a ne întoarce să mergem în alegerea creștină fundamentală, de a face tot ceea ce Cristos a propus drept cale pentru eliberarea adevărată și definitivă a omului, pentru comuniunea deplină și fericită cu Dumnezeu și cu frații.

"Ați fost spălați, ați fost sfințiți, ați fost justificați în numele Domnului Isus Cristos și în Duhul Dumnezeului nostru" (1Cor 6,11). Așadar, umblați în viața nouă. "Aceasta este voința lui Dumnezeu: sfințirea voastră" (1Tes 4,3)

Mons. Raffaello Martinelli, primatul Bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma

NB: Pentru a aprofunda tema, iată câteva documente pontificale:

* Ritualul Pocăinței, 1974;

* Ioan Paul al II-lea, Reconciliatio et paenitentia, 1985;

* Catehismul Bisericii Catolice, nr. 1420-1484; 1846-1876.

Traducere de pe Zenit: pr. Mihai Patrașcu


 

lecturi: 44.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat