Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Teologia trupului în cuvinte simple

Papa Ioan Paul al II-lea a răspuns revoluției sexuale cu o învățătură inovatoare despre sexualitatea umană, afirmă autorul unei cărți noi despre teologia trupului.

Părintele Anthony Percy a scris Theology of the body made simple, publicată de "Connorcourt Publishing" în Australia, de "Fiicele Sfântului Paul" în Statele Unite și de "Gracewing" în Marea Britanie. Actualmente este în curs traducerea sa în chineză, spaniolă, italiană și germană.

În acest interviu acordat lui ZENIT, părintele Percy vorbește despre contribuția lui Ioan Paul al II-lea la Magisteriul Bisericii despre sexualitatea umană.

* Conform unora, ca urmare a revoluției sexuale din anii '60, Biserica a trebuit să apere, ca niciodată înainte de anii aceia, învățătura sa despre sexualitate. În ce mod?

Părintele Percy: O mare parte dintre sociologi consideră că revoluția sexuală a început în realitate în anii '20. De fapt, deja G.K. Chesterton spune despre revoluția sexuală că nebunia viitorului nu se află atât la Moscova cât mai ales la Manhattan.

El percepea că viitoarea erezie pe care Biserica va trebui să o înfrunte va fi de natură sexuală. Astăzi, trăind în secolul al XXI-lea, nu ne este greu desigur să recunoaștem enorma provocare în fața noastră.

Însă realitatea noastră este "astăzi" și nu "ieri" sau "mâine" - ce a fost trecutul și cum ar putea să fie viitorul. Și punctul de plecare - sau cel puțin așa mi se pare mie - este această învățătură minunat de intrigantă și invitantă numită teologia trupului.

* Care este rolul pe care teologia trupului, a lui Ioan Paul al II-lea, l-a avut în înfruntarea acestei provocări?

Părintele Percy: După părerea mea, ceea ce ne-a lăsat Ioan Paul al II-lea, este ceva asemănător cu ceea ce ne-a încredințat papa Leon al XIII-lea cu enciclica sa extraordinară "Rerum novarum" în anul 1891.

Revoluția industrială a început la jumătatea secolului al XVIII-lea, dar a fost nevoie de cel puțin un secol, înainte ca Biserica să răspundă la probleme. În afară de aceasta, Biserica tinde să răspundă schimbărilor importante din societate, evitând să reacționeze împotriva schimbărilor.

Așa a făcut Leon al XIII-lea și tot așa și Ioan Paul al II-lea. Pe baza trecutului său pătruns de filozofie; a contactelor sale frecvente cu multe perechi căsătorite în Polonia când era preot tânăr și apoi episcop; a credinței sale profunde și minții sale strălucite și creative, papa a elaborat teologia trupului.

Ioan Paul al II-lea a ilustrat această teologie a trupului în timpul catehezelor de miercuri la Roma din anul 1979 până în 1984.

* Dacă Ioan Paul al II-lea nu a schimbat nimic din învățătura Bisericii despre sexualitate, ce este așa de inovator în teologia trupului?

Părintele Percy: Inovatoare este abordarea papei. Mentalitatea contemporană nu acceptă cu ușurință raționamentul de tip deductiv. Nu se pornește de la principii pentru a ajunge la concluzii.

Mai curând - desigur din cauza influenței științei - tindem să raționăm în mod inductiv. Adunăm toate informațiile care derivă din experiența noastră, le reelaborăm și din aceasta tragem concluziile de exemplu cum trebuie să fie comportamentul nostru.

Și aceasta este și abordarea adoptată de Ioan Paul al II-lea. El este foarte sensibil la experiența umană, și datorită sensibilității sale pastorale și a bagajului său filozofic.

Dacă însă se ia enciclica "Humanae vitae" a lui Paul al VI-lea, se vede că abordarea este diferită. Pornește de la principii pentru a ajunge la concluzii. În schimb Ioan Paul al II-lea face apel la experiență pentru a trage apoi concluziile. Este evident că această abordare este mai atractivă pentru mentalitatea timpului nostru.

În al doilea rând, consider că Ioan Paul al II-lea are o viziune destul de originală despre Sfintele Scripturi. Și deoarece Biserica din aceste timpuri este centrată mai mult pe cuvântul lui Dumnezeu, și acest lucru este foarte important în înfruntarea provocării revoluției sexuale.

Cuvântul lui Dumnezeu dă lumină nu numai despre Dumnezeu însuși, ci și despre om, despre cine suntem și cum ar trebui să ne relaționăm între noi.

* Care este ideea de fond a lui Ioan Paul al II-lea despre sexualitatea umană?

Părintele Percy: Revoluția sexuală, ca toate "istmurile", extrapolează lucrurile din propriul lor context. Revoluția sexuală scoate sexualitatea din contextul său al raporturilor umane și se concentrează doar pe plăcerea sexuală.

Însă Ioan Paul al II-lea readuce sexualitatea în contextul său relațional și afirmă în mod destul de radical că trupurile noastre sunt mai curând relaționale decât sexuale.

Cu alte cuvinte, sexualitatea este în slujba raporturilor umane, rodnice și durabile. Prin actul de unire dintre un bărbat și o femeie în căsătorie, ei ajung la o nouă conștiință a cine sunt ei ca și creaturi făcute după chipul și asemănarea lui Dumnezeu.

Deci sexualitatea este funcțională pentru raporturile umane. Sexualitatea este importantă pentru teologia trupului, însă trupul este făcut pentru relații și atunci, numai atunci, sexualitatea își găsește semnificația autentică.

Pentru aceasta persoanele celibatare scot mare întărire din teologia trupului. Când aspectul relațional capătă rolul său de prim plan, numai atunci sexualitatea își găsește locul său.

* În carte dumneavoastră vorbiți de modul cu tinerii văd sexualitatea ca "o activitate sportivă întâmplătoare". Care sunt perspectivele implicite în a vorbi acestei generații despre teologia trupului? În ce sens pot să existe speranțe?

Părintele Percy: Speranța crește cu cât intrăm mai mult în secolul al XXI-lea. Epoca noastră, așa cum au notat mulți, este o epocă postmodernă în care noile generații trăiesc o cvasi-totală absență de sens.

Dar ei sunt conștienți și deci caută valorile în măsură să dea vieții sens și stabilitate. Această realitate este clar exprimată de Zilele Mondiale ale Tineretului și de explozia în participarea tinerilor la pastorația Bisericii catolice.

* În scrierile sale, papa vorbește de trei experiențe originare, despre care înainte nimeni nu vorbise vreodată. Ni le puteți explica?

Părintele Percy: Teologia trupului, așa cum este cunoscut, reprezintă o adevărată revoluție în acest sens. Voi răspunde cum am făcut în cartea mea "Theology of the body made simple".

Dacă ar trebui să-ți cer să completezi fraza: "...original", ce ai spune? Desigur răspunsul este: "păcatul original". Papa Ioan Paul al II-lea, cu un ochi asupra Scripturilor și cu sensibilitatea sa față de experiența umană, a identificat trei experiențe umane originale, precedente păcatului original.

George Weigel, în biografia lui Ioan Paul al II-lea, "Martor al speranței", a afirmat că teologia trupului este o "bombă teologică la ceasornicărie". După părerea mea are dreptate.

Ioan Paul al II-lea ne-a dat deci trei experiențe originale care au fost ale lui Adam și Eva, dar car pot să fie parte și a experienței noastre, dacă vrem.

Ideea papei este că trebuie să urmărim aceste trei experiențe, să creăm condițiile pentru ca să poată înflori, deoarece ele ne duc spre ceea ce Dumnezeu a gândit la origine pentru noi "in principio".

Cu toții cunoaștem experiența păcatului original. Pentru a-l parafraza pe sfântul Paul, facem lucrurile pe care nu am vrea să le facem și ne este greu să facem lucrurile pe care am vrea să le facem. Păcatul original nu este greu de găsit.

Însă teologia trupului ne propune trei experiențe umane originale care nu sunt negative, ci pozitive: singurătatea originală, unitatea originală și nuditatea originală.

A-i face pe tineri să trăiască singurătatea îi va ajuta să înțeleagă că trupurile lor sunt simbolice și că aceasta înseamnă că sexul este simbolic și cu totul altceva decât "o activitate sportivă întâmplătoare". Sexul este mult mai mult decât plăcerea numai. Este acel act simbolic în care soțul și soția se acceptă reciproc în mod total și se dăruiesc reciproc în mod total.

A-i ajuta pe tineri să facă experiența unității, a iubirii, înseamnă a-i face să înțeleagă că trupurile lor și sexualitatea lor sunt făcute pentru iubire și nu pentru o simplă escapadă trecătoare de plăcere.

În prima sa enciclică, Ioan Paul al II-lea a afirmat că nu putem trăi fără iubire. Cred că elaborarea acestei a doua experiențe originale, definită unitate originală, va putea să fie în măsură să răspundă crizei profunde de iubire înrădăcinată în cultura noastră.

Și apoi este fascinanta experiență umană originală a nudității originale. Această experiență va putea să-i ajute pe tineri să înțeleagă semnificația libertății lor: nu doar ca o simplă posibilitate de alegere, ci mai degrabă ca o putere misterioasă pe care am primit-o pentru a dărui viața noastră altora și Domnului.

* Ce oferă cartea dumneavoastră "Theology of the body made simple" celor care s-au împiedicat în viața lor sau cărora le este greu să trăiască învățăturile Bisericii?

Părintele Percy: Desigur este adevărat că mulți consideră dificile învățăturile Bisericii despre sexualitate și căsătorie. Însă acestea sunt învățăturile lui Cristos. Și dacă sunt dificile, nu înseamnă că sunt imposibile. Harul urmează adevărul și harul este uneori surprinzător de tangibil.

Modul în care teologia trupului ne ajută este dându-ne mai mare claritate și siguranță în proclamarea adevărului despre căsătorie.

După părerea mea, acele experiențe originale despre care vorbeam mai înainte sunt esențiale. A trăi așa cum facem noi într-o cultură a morții, o cultură a trădării, o cultură a zgomotului, a vitezei, etc., ne îngreunează mult trăirea unei vieți așa cum ar trebui.

Ioan Paul al II-lea oferă un mod nou de a vedea viața prin intermediul experiențelor originale și acest lucru va putea să-i ajute pe toți cei care sunt căzuți. Și ei vor putea "să reintre în competiție" și să învingă.

Traducere de Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 54.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat