Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Noua Lege a cultelor trezește nemulțumiri

Legea cultelor religioase a fost promulgată de președintele României în ziua de 27 decembrie 2006. Având patru capitole (I. Dispoziții generale; II. Cultele; III. Asociațiile religioase; IV. Dispoziții tranzitorii și finale), Legea o înlocuiește pe cea veche din 4 august 1948. Imediat după promulgare a trezit din nou nemulțumiri.

Istoric

Până să se ajungă la semnarea ei Legea a trecut în regim de urgență prin Camera Deputaților (13 decembrie 2006) după ce mai înainte trecuse și prin Senat. Camera Deputaților a aprobat Legea fără să mai aștepte Raportul Comisiei Consultative OSCE pentru libertatea credințelor religioase, referitor la proiectul legislativ criticat de unele confesiuni.

Timp de 17 ani, din 1990 încoace, fiecare guvern a venit cu un proiect de Lege. La un moment dat au fost două (în 2005 Răzvan Theodorescu a prezentat un proiect, guvernul un altul).

Întocmit mai întâi în 1991, proiectul de lege a fost înaintat Parlamentului în 1993, fără a fi adoptat. În urma a șase runde de discuții purtate în perioada mai 1997 - mai 1998 cu toți reprezentanții cultelor religioase din România, Secretariatul de Stat pentru Culte a finalizat proiectul Legii cultelor, pe care la 22 iunie 1998 l-a înaintat spre a fi analizat de ministerele implicate. Proiectul avea zece capitole, totalizând 78 de articole care cuprindeau toate punctele de vedere formulate de viitorii beneficiari ai legii. În primăvara anului 1999, proiectul Legii cultelor primește numele de proiectul de "Lege privind regimul general al cultelor și al exercitării libertății religioase". La 9 septembrie 1999, proiectul a fost aprobat de guvern. La 13 septembrie 1999, proiectul a fost înaintat Parlamentului spre dezbatere, după ce a fost reintrodusă în text expresia "Biserică națională". Din decembrie 2004 și până în mai 2005, au avut loc patru întâlniri între reprezentanții Ministerului Culturii și Cultelor și cei ai cultelor recunoscute din România La 31 mai 2005, s-a stabilit forma textului proiectului "Legii privind libertatea religioasă și regimul cultelor în România". Textul proiectului de lege a fost dat publicității la 2 iunie 2005, la București, în cadrul unei conferințe de presă susținută de ministrul Mona Muscă și de secretarul de stat pentru Culte, Adrian Lemeni, urmând ca pe parcursul următoarelor 30 de zile să intre în dezbatere publică. Guvernul a înaintat textul proiectului spre votare și promulgare Parlamentului la 14 iulie 2005 pentru sesiunea din toamna anului 2005. A fost aprobat în Senat în regim de urgență prin metoda aprobării tacite și a plecat apoi în februarie 2006 în dezbaterea a două comisii din Camera Deputaților.

Textul a fost semnat de reprezentanții ai 16 culte din cele 18 recunoscute. Nu au semnat Biserica Română Unită cu Roma (Greco-Catolică), principala obiecție fiind legată de redobândirea bunurilor confiscate de stat în perioada comunistă, și Organizația Religioasă Martorii lui Iehova pentru că nu a participat la dezbateri. Deși au semnat, reprezentanții Cultului Baptist, Cultului Creștin după Evanghelie și Cultului Armean au declarat că au rezerve față de forma finală a proiectului.

Imediat după ce a fost semnată de președinte, Legea a trezit din nou controverse din partea cultelor religioase, a diverselor asociații, a unor oficiali americani și olandezi. Unele dintre culte și-au retras semnătura de pe noua lege, altele și-au exprimat nemulțumirea. Deși cultele au fost consultate în mai multe rânduri și au venit cu propuneri de îmbunătățire, unele dintre propuneri au rămas doar pe hârtie.

Nemulțumirile pornesc chiar de la titlu: "Legea privind libertatea religioasă și regimul cultelor" stabilește un "regim", susțin unii, îngrădind din start libertatea religioasă.

Biserica Catolică

La 5 ianuarie 2007 Biroul de Presă al Conferinței Episcopilor Catolici din România a dat un comunicat de presă prin care, deși "salută promulgarea noii Legi a cultelor", apreciază că "noua lege este perfectibilă" și că "forma actuală manifestă echilibrul - recunoaștem că încă imperfect - al unui cadru legislativ" pentru cultele din România. În comunicat se exprimă și solidaritatea cu "Biserica Greco-Catolică; aceasta nu a semnat proiectul de lege din cauza nerezolvării încă a situației proprietăților confiscate, cât și a delicatei probleme a cimitirelor".

De altfel în decursul anilor Biserica Catolică a venit cu propuneri pentru a îmbunătăți proiectul de lege, cele mai multe regăsindu-se în noua Lege. Astfel, în perioada 2-3 mai 1995, episcopii romano-catolici și greco-catolici s-au întrunit în sesiunea de primăvară a conferinței episcopale, la Iași. Episcopii prezenți și-au exprimat nedumerirea pentru amânarea neexplicabilă a Legii cultelor și Legii învățământului. În zilele de 27 și 28 mai 1997 a avut loc la Oradea sesiunea de primăvară a Conferinței Episcopilor din România. O atenție deosebită s-a dat proiectului Legii cultelor pe care conferința l-a analizat subliniind temele care interesează în mod deosebit Biserica Catolică în raport cu această lege: școala catolică, baza materială a Bisericii, raportul cu celelalte culte și în special cu Biserica Ortodoxă Română, restituirea bunurilor confiscate etc. Discutarea Proiectului Legii cultelor a continuat la 11 noiembrie 1997 și la 4 decembrie 1997 când la Secretariatul de Stat pentru Culte s-au adunat reprezentanți ai cultelor religioase din România. Din cele 78 de articole câte avea proiectul pe timpul acela, cel mai disputat a fost art. 45, care se referă la învățământul confesional, reprezentanții cultului majoritar nefiind de acord cu formularea, considerând-o ca una care promovează prozelitismul. Conferința Episcopală Română a exprimat șapte obiecții la formularea unor articole din viitoarea lege, dintre care unele cu privire la: învățământul confesional, formula "Biserică națională", cetățenia și domiciliul angajaților cultelor, finanțarea instituțiilor școlare de cult și a unităților de învățământ confesional. În 1999 Biserica Catolică și-a exprimat din nou nemulțumirea în legătură cu expresia "Biserică națională", în legătură cu învățământul confesional, care nu este susținut de stat, și în legătură cu faptul că nici un articol din proiect nu face referire la restituirea de imobile care i-au aparținut. Despre situația proiectului Legii cultelor s-a discutat și la Baia Mare, în zilele de 25 și 26 septembrie 2006, când s-a desfășurat sesiunea de toamnă a Conferinței Episcopilor din România.

Catolicii au susținut de asemenea necesitatea definirii termenului de prozelitism; au insistat să se introducă și termenul de cod de drept canonic în loc de statut; au sprijinit dreptul ca fiecare cult să-și organizeze activitate după propriile norme, fără ca statul să intervină cu avizări, confirmări sau obligativitatea acordului; la fel și în ceea ce privește formarea, alegerea și desemnarea personalului de cult sau al ierarhiei. Greco-catolicii au cerut expres reglementarea situației proprietăților confiscate după 1948.

Cultele neoprotestante

Cultele neoprotestante acuză în principal discriminarea, faptul că Legea nu păstrează echidistanța față de toate culte și stabilește "regimuri" de libertate în funcție de apartenența la un cult sau altul, cultele minoritare fiind marginalizate. Criteriul proporționalității, al reprezentativității este pus în discuție. Pentru a fi declarat drept cult acesta trebuie să aibă 0,1% din populație (adică în jur de 23.000 de credincioși, precum și 12 ani de vechime în România). Marginalizarea se referă, susțin cultele neoprotestante, la acele mișcări care au câștigat din 1990 încoace un număr considerabil de adepți. Ele trebuie să activeze în asociații (care trebuie să aibă, pentru a fi recunoscute, cel puțin 300 de membri). Titulatura de cult presupune, evident, accesul la resurse, la media, în școală și alte avantaje.

Criticate sunt și acele articole în care statul dorește să-și păstreze controlul asupra vieții religioase, în schimbul celor oferite, fiind pus în pericol principiul separării statului de Biserică.

Asociațiile

Nemulțumite sunt și unele asociații laice sau organizații pentru apărarea drepturilor omului și valorilor democrației din România sau din străinătate. Articolul 13, care interzice orice forme, mijloace, acte sau acțiuni de defăimare și învrăjbire religioasă și ofensa publică adusă simbolurilor religioase, consideră aceste organizații, încalcă dreptul la exprimare al individului și pot duce la abuzuri în instanțe. Ca atare vor ataca Legea la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO).

Nemulțumirile i-a făcut pe mulți să creadă că noua lege nu reprezintă un progres; ea face ca România să nu mai fie considerată prieten al libertății religioase.

Pr. Cornel Cadar


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat