Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

O supraviețuitoare din oroarea regimului lui Pol Pot descoperă religia catolică

Interviu luat cambogienei Claire Ly, autoarea operei "Întoarcere din iad"

"Întoarcere din iad" este cartea scrisă de cambogiana Claire Ly pentru a denunța oroarea regimului Pol Pot, și mai ales pentru a relata viața sa care a dus-o mai întâi să descopere limitele budismului și apoi să se convertească la iubirea lui Cristos în fața Euharistiei.

Claire Ly s-a născut în Cambogia, a luat doctoratul în drept și filozofie și a devenit mai întâi profesoară de liceu și apoi înalt funcționar din Ministerul Educației. În anul 1975, cu doi copii, unul în brațe și altul pe cale să se nască, este deportată într-un lagăr de muncă de către kmerii roșii ai dictatorului Pol Pot.

Și în felul acesta cunoaște "iadul": tatăl său și soțul său sunt uciși, ea este constrânsă să muncească în condiții inumane în lagărele de muncă, în orezării, asistă la execuții sumare, la îndoctrinarea copiilor; malnutriția împreună cu ideologia seceră victime, kmerii îi urmăresc pe burghezi, pe intelectuali și pe toți cei care știu să citească și să scrie.

În fața atâtor dureri și suferințe, crezul său budist intră în criză. Pentru a nu înnebuni se încredințează "Dumnezeului occidentalilor" pe care îl cunoscuse atunci când, pentru a studia limba franceză, a frecventat o școală catolică administrată de surori. Nu-l cunoaște bine pe acest Dumnezeu, însă Domnul o ajută, îi dă dovezi, îi salvează viața fiului său și viața fratelui său.

În anul 1979, la căderea regimului lui Pol Pot, Claire Ly ia drumul fugarilor spre Thailanda și de aici, în anul 1981, emigrează în Franța unde încă trăiește și lucrează.

În Franța începe să-i frecventeze pe catolici, citește și studiază scrierile lui Ioan Paul al II-lea, până când într-o zi intră într-o biserică. Acolo asistă la o celebrare euharistică, se emoționează și se convertește.

A scris în cartea sa: "Nu am ales creștinismul pentru a găsi o etică sau o morală, ci pentru a găsi chipul lui Isus Cristos, a cărui chemare și a cărui simplitate au atins inima mea".

Actualmente, Claire Ly este profesoară la Institutul de Științe și Teologie a Religiilor din Marsilia. În Franța a publicat Revenue de l'enfer, Quatre ans dans les camps khmers rouges (Ed. de l'Atelier, 2000) și Retour au Cambodge, Chemin de libertè d'une survivant des Khmers rouges (Ed. de l'Atelier, 2007).

Pentru a aprofunda sensul acestei istorii extraordinare, ZENIT a intervievat-o pe Claire Ly.

* * *

Cum ați reușit să supraviețuiți nebuniei ucigașe a kmerilor roșii?

Ideologia kmerilor roșii era construirea unei Cambogii kmere în întregime, liberă de orice influență externă. Pentru a realiza această ideologie utopică, ei au început cu eliminarea tuturor celor care puteau să opună o rezistență: în felul acesta, primii care au fost în vizor erau intelectualii. Toate orașele au fost golite de populația lor. Angkar (guvernul kmerilor roșii) considera populația orașului ca o "populație nouă" contaminată de civilizația occidentală. Acești oameni trebuiau să fie "purificați" prin intermediul transferului și al muncilor forțate în orezării cu scopul de a deveni adevărați kmeri. Pentru a supraviețui acestui angrenaj al violenței, eu trebuia să ascund adevărata mea identitate: înainte de venirea lor, eu predam filozofia în capitală și aveam misiunea de director tehnic al Institutului de Traducere a Manualelor Școlare în cadrul Ministerului Educației Naționale din Cambogia. În felul acesta făceam parte din acest "popor necurat". Singurul mijloc pentru a supraviețui era ascultarea față de Angkar. Orice tentativă de rezistență era eliminată cu sălbăticie. Eu ascultam, lucram, făceam tot ceea ce kmerii îmi cereau să fac: construirea de diguri, de canale de irigație, munca în orezării. Totul într-un climat de teroare și de mizerie. Dar cum să asculți de niște dictatori fără să te pierzi pe tine însuți?

Care sunt evenimentele care au readus în discuție credința dumneavoastră budistă?

În fața unei asemenea violențe care zdrobește umanitatea care există în fiecare dintre noi, m-am îndreptat într-un prim moment spre învățătura lui Budha, care subliniază nerămânerea în orice realitate. În câteva ore toată viața mea a fost schimbată în mod radical: i-am pierdut pe toți cei pe care i-am iubit. Totul în care credeam ca fapt câștigat, ca identitate socială și personală a dispărut! Sentimente de revoltă și de ură au invadat toată ființa mea.

Mi-a fost imposibil să mențin seninătatea în acest vârtej de violență. Atunci m-am văzut pe mine însămi ca o budistă rea, incapabilă să urmeze învățătura lui Budha. De fapt am căzut în sentimentele negative conform budismului: furia și ura. Am devenit o realitate în fața legii karma, această lege a actului și a consecințelor sale care justifică prezentul prin actele trecutului. Eu nu mai voiam să port responsabilitatea, oricât era de minimă, a nenorocirii mele. Nici soțul meu, nici tatăl meu nu meritaseră să fie împușcați. Violența kmerilor roșii rămâne absurdă, fără nici o explicație. Și noi toți suntem victime nevinovate.

În ce mod ați ajuns să dialogați cu "Dumnezeul occidentalilor" și să-i dați încredere?

Pentru a nu cădea în nebunie, am construit, conform tradiției mele budiste, un obiect mintal asupra căruia am aruncat toate sentimentele mele negative. În revolta mea și în furia mea, am dorit ca acest obiect mintal să fie o "confruntare". I-am dat deci numele de "Dumnezeul occidentalilor" și mi-am petrecut timpul ca să-l insult, fără să mă preocup deloc de existența sa.

În lagărul kmerilor roșii, Dumnezeul occidentalilor era la înălțimea urii și a furiei mele. În timpul primilor doi ani, el nu era decât un țap ispășitor. Îl luam ca martor al furiei mele de a trăi. Kmerii roșii au planificat moartea, moartea tuturor intelectualilor, și răspunsul meu era de a supraviețui... Acest Dumnezeu martor a devenit în decursul timpului interlocutorul meu. Mi-am dat seama că această forță, care mi-a permis să rămân în picioare, nu venea de la mine, ci de la un Altul. Și totuși nu reușeam să percep și să înțeleg complet această alteritate.

În cartea dumneavoastră afirmați că v-ați convertit asistând la celebrarea Euharistiei. Ne puteți explica de ce?

Nu este ușor să vă explic această certitudine spirituală care m-a indus să cer botezul. Pot spune doar că această certitudine, trăită în momentul unei celebrări euharistice este punctul de sosire al unui drum lung. După ce am trăit, în timpul celor patru ani din lagărul Pol Pot, cu senzația că sunt însoțită de Dumnezeul occidentalilor, am întâlnit pe drumul meu evanghelia. Enciclica "Dives in misericordia" a lui Ioan Paul al II-lea mi-a transmis voința de a citi evanghelia. Astăzi vorbesc de această lectură ca de "o întâlnire inaugurală", conform expresiei lui Xavier Thévenot. O întâlnire care mi-a deschis un itinerar nou, făcându-mă să cunosc un învățător nou: pe Isus din Nazaret. În acea etapă a itinerarului meu, simțeam multă admirație față de acest om, dar ascundeam complet divinitatea sa. Educația mea budistă mi-a permis să percep omenitatea lui Cristos mai ușor decât divinitatea sa.

Evanghelia a însoțit reflecțiile mele timp de un an întreg. Numai după un an de frecventare a vieții și a cuvântului lui Isus, prin intermediul relatărilor și parabolelor evanghelice, am avut curiozitatea de a asista la Liturghie. În timpul acestei celebrări euharistice, mi-am dat seama că gloria lui Dumnezeu nu diminuează în nici un fel măreția omului. Am intuit că Dumnezeu, așa de mare, Dumnezeu imens, nu se impune libertății mele. Dimpotrivă, acest Dumnezeu are nevoie de consimțământul meu pentru a fi pe deplin Dumnezeu. Eu consider magnific acest paralelism între propria mea libertate și puterea lui Dumnezeu.

Budistă de origine, am fost plăsmuită de o educație care subliniază toată măreția omului, deoarece numai el se poate elibera de ciclul morților și al viilor pentru a ajunge la eliberarea finală din Nirvana. Tradiția budistă îl pune pe om deasupra oricărei divinități. În mod paradoxal, convingerea mea în această măreție a omului m-a făcut să refuz legea karma, legea răsplătirii actelor. Aproape pot spune că esența budismului m-a condus spre un alt itinerar.

Acest itinerar nou începe de la întâlnirea cu "Dumnezeul occidentalilor". Acest Dumnezeu care se revelează așa de aproape de mine în revoltă și în ură. Dumnezeu devine "cobeligerant" în lupta unei femei pentru supraviețuire, în fața unui rău absolut. Prima etapă. A doua etapă este întâlnirea cu evanghelia. Această întâlnire mi-a dat cuvintele pentru a vorbi despre prima etapă: Dumnezeul occidentalilor ia puțin câte puțin chipul Tatălui lui Isus din Nazaret.

Cred cu sinceritate că această proximitate personală cu evanghelia mi-a permis să experimentez în mod spiritual a treia întâlnire: cea a lui Cristos euharistic. În cursul acestei Liturghii, o dorință nebună a pus stăpânire pe mine: dorința de a deveni ucenică și nu doar auditoare a lui Isus Cristos... Această dorință, așa de puțin rațională în ochii tradiției mele de origine, budismul, m-a condus să fac pasul cererii botezului.

Au trecut 23 de ani de când am părăsit înțelepciunea lui Budha pentru a trăi nebunia de iubire a lui Isus Cristos. Mereu am impresia că drumul meu este o aventură reînnoită de un dialog fără sfârșit între budista care eram și creștina catolică ce am devenit...

Mulțumesc Duhului Domnului care îmi permite să trăiesc această ospitalitate față de budistă într-o primire reciprocă, premisă fără îndoială a împărăției.

Traducere pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat