Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Muzica: un limbaj care deschide spre experiența lui Dumnezeu

Benedictinul Jordi-Agustí Piqué Collado a acordat un interviu agenției ZENIT, publicat la 9 octombrie 2006, despre modul cum limbajul muzicii poate să-i deschidă pe bărbații și femeile din timpul nostru la experiența lui Dumnezeu. Interviul a fost tradus de pr. Mihai Pătrașcu.

Muzica este mult mai mult decât un simplu ornament la liturgie. Aceasta este concluzia mai evidentă care reiese din teza de doctorat apărată de Jordi-Agustí Piqué Collado, OSB, născut la Lurida (Spania) în anul 1963.

După ce a terminat studiile superioare de muzică la Barcellona, obținând "Premiul de onoare" în specialitatea orgă, în anul 1990 a intrat călugăr în Abația de Montserrat.

Laureat în teologie la Universitatea Gregoriana, în anul 2005 a terminat doctoratul în teologie în aceeași Universitate, sub conducerea profesorului Elmar Salmann, OSB.

A publicat diferite articole de cercetare teologică, unele compoziții muzicale și diferite discuri.

• Legătura dintre teologie și muzică există din totdeauna sau dumneavoastră ați întâlnit-o într-un moment precis în care aceste două discipline se unesc?

Muzica a fost mereu prezentă în celebrarea cultului creștin. Cântul, ca unul din elementele fundamentale, ca bază a oricărei rugăciuni liturgice, reprezintă mai mult decât un simplu ornament de solemnitate la celebrare, așa cum bine a semnalat Pius al X-lea în Motu proprio "Tra le sollecitudini" (1903) despre muzica sacră.

O posibilă explicație a acestei legături este următoarea: dacă teologia consideră că poate să spună un cuvânt, ceva comprehensibil despre misterul inefabil al lui Dumnezeu și muzica ajută la înțelegerea, la celebrarea și la participarea la acest mister, mai ales atunci când se unește cu cuvântul, nu mi se pare hazardat să afirm că este posibil să se vadă o profundă legătură a lor menită pentru înțelegerea experienței misterului lui Dumnezeu.

Fiecărei epoci a gândirii îi corespunde un tip concret de muzică. Cred că atât teologia, cât și muzica pot fi considerate limbaje ale transcendenței.

• Dumneavoastră faceți aluzie la "drama incomunicabilității experienței lui Dumnezeu". De ce considerați o dramă această dificultate de "a spune Dumnezeu"?

Deoarece cred, așa cum semnalează unii fenomenologi, că problema epocii noastre este în mod esențial o problemă de limbaj.

Cred cu sinceritate că întrebarea cu privire la existența lui Dumnezeu astăzi este deja depășită, în sensul că nu mai este pusă în centrul reflecției multor bărbați și femei, care totuși continuă să-l caute pe Dumnezeu, însă îl caută prin intermediul experienței, și căreia nu-i folosește o formulă sau o definiție.

Limbajul teologiei, astăzi, nu ajută această căutare. În acest sens este dramatic să vezi că mulți părăsesc raportul lor cu Dumnezeu și cu practica religioasă pentru că nu găsesc un limbaj pentru a comunica experiența lor; și limbajele pentru a înțelege sau a trăi credința, limbajele cu care se vorbește despre Dumnezeu, nu sunt - cel puțin pentru ei - relevante. Cred că în contextul nostru contemporan, ca și creștini - eu ca teolog - avem obligația de "a spune Dumnezeu", de a comunica experiența noastră, de a o face empatică, participativă, comprehensivă.

Este drama lui Moise în opera lui Schönberg pe care o analizez în teza mea, în care el face experiența lui Dumnezeu, vorbește cu el, dar nu reușește să găsească cuvinte juste, frumoase, emoționante, pentru a transmite poporului său măreția acestei experiențe. Și poporul preferă să adore un zeu din metal, vițelul de aur, pentru că cel puțin poate să-l vadă și să-l perceapă.

Aceasta cred că este drama timpului nostru. Este paradigma convertirii sfântului Augustin - unul din teologii pe care îi iau în considerare - care prin intermediul cântului Bisericii, adunată, simte o emoție care îl duce la lacrimi și acele lacrimi, spune el, îi făceau bine.

• Dumneavoastră propuneți un "cuvânt al lui Dumnezeu care să emoționeze". Acest cuvânt este muzica?

Muzica este un limbaj care poate duce la percepere, la a înțelege ceva din misterul lui Dumnezeu și în acest sens și ea este teologie.

Biserica a adoptat-o mereu ca element fundamental al liturgiei sale. Dar astăzi cred că, și în afara liturgiei, poate să fie o cheie de deschidere spre transcendență.

Aș putea cita exemplele de la Taizé, sau fenomenul cântului gregorian: sunt două experiențe estetice care deschid spre o experiență a transcendenței.

Dar - așa cum expun în teza mea - experiența care trece prin percepția sensibilă nu este mereu univocă: muzica distorsionată dintr-o discotecă poate duce la alienare; muzica dintr-o publicitate poate duce la un consum compulsiv.

Cred că o experiență estetică poate deschide drumuri de înțelegere a transcendenței și a misterului lui Dumnezeu.

Experiența estetică, poate tocmai astăzi când este inflație de discursuri și cuvinte, poate să fie cheia pentru a-i deschide pe bărbații și femeile din timpul nostru la experiența lui Dumnezeu.

Desigur, această experiență va trebui să fie urmată de o cateheză și de o formare, dar cel puțin ea permite depășirea acelei indiferențe care pare că a ofilit lumea noastră occidentală.

• Dumneavoastră îl citați de mai multe ori pe teologul Joseph Ratzinger: care este contribuția sa în domeniul muzicii și al liturgiei?

În teza mea iau în considerare câțiva teologi care, în perioade diferite, au tratat muzica drept o problemă teologică. Sfântul Augustin, Hans Urs von Balthasar, Pierangelo Sequeri sunt principalii. Însă în scrierile teologului Ratzinger, care este în mod notoriu și un bun muzician, reiese după părerea mea o temă cheie: fundamentul biblic al rațiunii teologice a muzicii sacre.

Papa a știut să pună bazele acestei rațiuni pornind de la o lectură a Psalmilor, cartea biblică a muzicii prin excelență, și de la o lectură a sfântului Toma. În acest context el explică faptul că, în liturgie, cântul și muzica sunt elemente care duc spre o înțelegere a lui Dumnezeu.

În lucrarea mea am lărgit apoi această viziune cu analizarea câtorva muzicieni compozitori care în operele lor au tratat unele probleme teologice: Tomás Luis de Victoria, Arnold Schönberg și Olivier Messiaen.


 

lecturi: 40.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat