Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Enigma maramei Veronicăi

Benedict al XVI-lea a devenit primul papă care a mers să viziteze sanctuarul "Sfânta Față" din Manopello, unde tradiția spune că este păstrată marama cu care Veronica a șters fața lui Cristos pe drumul crucii. Sfântul Părinte a făcut această vizită vineri, 1 septembrie 2006.

Sanctuarul care păstrează această relicvă, definită "mama tuturor icoanelor", este condus de Frații Capucini și se află într-un mic sat din Abruzzo, situat în munții Apenini, în provincia Pescara, la circa 200 km de Roma.

Sfânta Față este o maramă de lână albă și transparentă cu dimensiunea de 17x24 cm. Treptat ce se apropie cineva de altar, marama începe să se coloreze tot mai mult și apare chipul unui om suferind.

Părintele iezuit Heinrich Pfeiffer, profesor german de iconologie și istorie a artei creștine la Universitatea Gregoriană din Roma, a studiat timp de treisprezece ani marama și cel dintâi a susținut că este vorba de "marama autentică a Veronicăi", păstrată anterior în Vatican.

Cercetătorul a notat: "Faptul că fața apare și dispare în funcție de locul de unde vine lumina a fost considerat o minune în timpul Evului Mediu. Aceasta nu este o pictură. Noi nu știm cu se colorează marama și nici cum a fost imprimată imaginea, putem spune doar că are culoarea sângelui".

Istoria

Conform unei legende vechi prezentată în cartea apocrifă "Faptele lui Pilat" (secolul al VI-lea), o femeie evlavioasă cu numele Veronica a șters fața lui Cristos pe drumul care ducea spre Calvar cu rezultatul că imaginea feței a rămas imprimată pe maramă.

Mulți critici s-au întrebat cu privire la numele Veronicăi, care ar fi o deformare lexicală a unor nume grecești și latine pentru a indica "icoana adevărată" sau "imaginea autentică", folosită în Evul Mediu pentru a indica imaginile miraculoasă ale lui Cristos.

În pofida acestor izvoare nesigure, care provin uneori chiar din secolul al IV-lea, istoria maramei Veronicăi a fost prezentă multe secole în cultura populară catolică. În timpurile moderne, regizorul Franco Zeffirelli a relatat-o în filmul "Jesus of Nazareth".

Cu ocazia primului an sfânt din 1300, marama Veronicăi a devenit una din "Mirabilia urbis" pentru pelerinii care au putut să viziteze bazilica "Sfântul Petru" în Vatican.

Vorbește despre ea și poetul Dante Alighieri (1265-1321) în cântarea XXXI din Paradisul (versurile 103-111): "Care este cel poate din Croația,/ vine ca să o vadă pe Veronica noastră,/ care prin vechea faimă nu se satură,/ cu spune în gândire,/ atât timp cât se arată:/ Domnul meu Isus Cristos,/ Dumnezeu adevărat/ a fost făcută asemănarea ta?".

Urmele maramei Veronicăi vestită în toată creștinătatea s-au pierdut în anii care au urmat după anul sfânt 1600, exact când marama a fost regăsită la Manoppello.

Pe baza studiilor istorice făcute recent se presupune că atunci când a avut loc restructurarea bazilicii "Sfântul Petru" începută sub papa Paul al V-lea (1605-1621), în anul 1608 a fost dărâmată capela în care era păstrată marama, așa încât probabil că în acea ocazie a fost furată.

Conform părintelui Pfeiffer, decizia papei Paul al V-lea în anul 1616 de a interzice toate copiile maramei Veronicăi care nu erau făcute de un canonic al bazilicii "Sfântul Petru" este demonstrația că relicva prețioasă nu mai era în Vatican. De fapt, toate copiile care au urmat după această perioadă arătau fața lui Cristos cu ochii închiși.

O confirmare că se întâmplase ceva straniu este comportamentul lui Urban al VIII-lea (1623-1644) care nu numai că a interzis reproducerea maramei, ci a poruncit ca toate copiile existente să fie distruse.

În anul 1618, arhivarul din Vatican, Giacomo Grimaldi, a făcut o listă precisă a tuturor obiectelor care proveneau din vechea bazilică "Sfântul Petru", între care relicvariul în care era păstrată marama, despre care spune: "Aedituorum incuria, ut probabile est, in duas parte fessa", notând că erau rupte cristalele relicvariului.

În acest sens, părintele Pfeiffer a explicat că în marama care se află la Manoppello, pe marginea inferioară se mai poate observa o bucățică de cristal din relicvariul anterior.

Pentru a demonstra că marama nu se mai află în Vatican, părintele Pfeiffer prezintă și mărturia scrisă a răposatului monsenior Paul Krieg din capitulul canonicilor din "Sfântul Petru", care a spus că pe relicvariul sfântului Petru se mai poate vedea încă o placă de aur pe care este fixată o maramă uzată, acoperită de o altă maramă unde se poate vedea cu greutate barba lui Cristos.

Conform "Raportului istoric" scris în anul 1646 de părintele capucin Donato da Bomba, în anul 1608 o doamnă Marzia Leonelli, pentru a-l răscumpăra pe soț din închisoare, a vândut pentru 400 de scuzi marama Veronicăi, pe care o avea ca dotă, lui Donato Antonio de Fabritiis. Deoarece relicva nu era în stare bună, de Fabritiis a încredințat-o în anul 1638 părinților capucini de la Manoppello.

Fratele Remigio da Rapino a decupat marama și a fixat-o între două geamuri înrămate cu lemn de nuc. Geamuri și ramă care se văd și astăzi. De atunci, marama a rămas la Manoppello.

Părerea științei

Profesorul Donato Vittori de la Universitatea din Bari, a făcut în anul 1997 o examinare cu raze ultraviolete, descoperind că fibrele Maramei nu prezintă nici un tip de culoare. Văzând relicva la microscop, se descoperă că nu este nici pictată, nici țesută cu fire colorate.

Prin tehnici fotografice sofisticate (măriri digitale) se poate constata că imaginea care apare este identică în ambele margini ale maramei, ca un diapozitiv.

Din cercetările științifice făcute recent mai rezultă că fața de pe giulgiul din Torino și cea care apare pe marama de la Manoppello pot fi suprapuse și au aceleași dimensiuni, cu singura diferență că în relicva de la Manoppello gura și ochii feței sunt deschiși.

Cercetările conduse de părintele Enrico Sammarco și de sora Blandina Paschalis Schlömer demonstrează că dimensiunile feței de pe sfântul giulgiu au o asemănare impresionantă cu cele ale sfintei fețe de la Manoppello.

În afară de aceasta, părintele Pfeiffer a condus o cercetare sistematică a principalelor opere artistice care reprezintă marama înainte de interdicția impusă de papa Paul al V-lea, descoperind că diferite detalii, cum ar fi forma și tunsoarea părului, urmele de sânge, conformarea feței, caracteristicile bărbii și chiar îndoiturile pânzei, toate duc la un unic model care este cel al feței care se află la Manoppello.

Părintele Pfeiffer a explicat: "Atunci când diferitele detalii sunt adunate într-o unică imagine, aceasta din urmă a fost modelul pentru toate celelalte. Toate aceste picturi imită un unic model: marama romană. Astfel, trebuie să concludem că marama de la Manoppello nu este altceva decât originalul maramei romane".

Traducere după ZENIT de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat