Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Gânduri despre Preoție

Vă oferim câteva gânduri legate de preoție. Sunt câteva motive care ne invită să ne gândim la preoție. În primul rând, în solemnitatea Preasfintei Inimi a lui Isus este Cea de-a LX-a Zi Mondială de Rugăciune pentru Sfințirea Preoților. Apoi vor primi hirotonirea întru preoție 39 de diaconi: 21 (franciscani), în solemnitatea Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul (24 iunie) la Roman; 18 (diecezani), în solemnitatea Sfinții Apostoli Petru și Paul (29 iunie), în catedrala din Iași.

* * *

Predica Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea
Liturghia crismei
Bazilica "Sfântul Petru", Joia Mare
13 aprilie 2006

Preaiubiți frați întru episcopat și preoție,
Preaiubiți frați și surori,

Joia Mare este ziua în care Domnul a dat celor doisprezece apostoli misiunea de a celebra, cu pâine și cu vin, sacramentul trupului și sângelui său până la a doua lui venire. Mielul pascal și toate jertfele Vechiului Legământ au fost înlocuite cu darul trupului și sângelui său, cu dăruirea lui de sine. Astfel, noul cult își are ca temelie faptul că, înainte de toate, Dumnezeu ne dă un dar, iar noi, plini de acest dar, devenim ai lui: creația se întoarce spre Creatorul ei. Astfel Preoția devine, de asemenea, ceva nou: nu mai este ceva ce ține de descendență, ci o întâlnire personală cu misterul lui Isus Cristos. El este mereu cel care se dă și cel care ne atrage la el. Doar el poate spune: "Acesta este trupul meu; acesta este sângele meu". Misterul Preoției din Biserică stă în faptul că noi, ființe jalnice, în virtutea sacramentului putem să vorbim cu al său eu: "in persona Christi". El dorește să își exercite Preoția prin noi. Ne amintim de acest impresionant mister, care ne atinge din nou în fiecare celebrare a sacramentului, într-un mod special în Joia Mare. Deoarece cotidianul nu strică ceea ce este mare și misterios, avem nevoie de o amintire specifică similară, avem nevoie de o întoarcere la acea oră în care el și-a pus mâinile deasupra noastră și ne-a făcut participanți la acest mister.

De aceea, să reflectăm încă o dată la semnele prin care ne-a fost dat sacramentul. În centru este vechiul gest al impunerii mâinilor, prin care el m-a luat în posesie spunând: "Tu îmi aparții mie". Dar de asemenea mi-a spus: "Tu ești sub protecția mâinilor mele. Ești sub protecția inimii mele. Ești păzit în palma mea și tocmai de aceea te afli în vastitatea iubirii mele. Rămâi în spațiul mâinilor mele și dă-mi-le pe ale tale".

Să ne amintim apoi că mâinile noastre au fost unse cu uleiul care este semnul Duhului Sfânt și al puterii lui. De ce tocmai mâinile? Mâinile omului sunt instrumentele lui de acțiune, sunt simbolul capacității de a face față lumii, până la a o "lua în mână". Domnul și-a pus mâinile sale asupra noastră, iar acum vrea mâinile noastre, pentru ca ele să devină în lume mâinile lui. Dorește ca ele să nu mai fie instrumente cu care să luăm lucrurile, oamenii, lumea pentru noi, pentru a le reduce la posesiuni ale noastre, ci, în schimb, să transmită atingerea sa divină, punându-se în slujba iubirii sale. Dorește ca ele să fie instrumente ale slujirii și de aceea expresie a misiunii întregii persoane care se face pe sine garant al lui și îl duce pe el oamenilor. Dacă mâinile omului reprezintă în mod simbolic facultățile lui și, în general, puterea de a dispune de lume, acum mâinile unse trebuie să fie un semn al capacității sale de dăruire, al creativității în modelarea lumii cu iubire - și pentru aceasta avem nevoie, fără îndoială, de Duhul Sfânt. În Vechiul Testament, ungerea este semnul asumării unei slujiri: regele, profetul, preotul face și dă mai mult decât ceea ce vine de la el însuși. Într-un anume sens el este expropriat de el însuși în funcțiunea slujirii, prin care se pune pe sine la dispoziția cuiva mai mare decât el. Dacă Isus se prezintă astăzi în evanghelie ca Unsul lui Dumnezeu, Cristosul, aceasta înseamnă tocmai faptul că el acționează în virtutea misiunii încredințate lui de Tatăl, în unitate cu Duhul Sfânt și că, astfel, el dă lumii o nouă regalitate, o nouă Preoție, un nou mod de a fi profet, care nu se caută pe sine însuși, ci trăiește pentru el, pentru care a fost creată lumea. Să ne punem astăzi încă o dată mâinile la dispoziția sa și să îi cerem să ne ia din nou de mână și să ne călăuzească.

În gestul sacramental al impunerii mâinilor de către episcop, Domnul însuși și-a impus mâinile asupra noastră. Acest semn sacramental rezumă un întreg parcurs existențial. La un moment dat, asemenea primilor discipoli, l-am întâlnit pe Domnul și i-am auzit cuvintele: "Urmează-mă!" Probabil, inițial l-am urmat într-o mod puțin nesigur, retrăgându-ne și întrebându-ne dacă acesta este cu adevărat drumul nostru. Și la un moment dat pe drum poate că am trăit experiența lui Petru după pescuirea miraculoasă, ne-am speriat de măreția sa, de măreția sarcinii și de insuficiența sărmanei noastre persoane, până acolo încât am dorit să dăm înapoi: "Pleacă de la mine, Doamne, că sunt om păcătos!" (Lc 5,8). Dar apoi el, cu mare bunătate, ne-a luat de mână, ne-a tras spre el și ne-a spus: "Nu te teme! Căci sunt cu tine. Eu nu te voi părăsi, tu nu mă părăsi pe mine!" Și, mai mult decât o dată, fiecăruia dintre noi ni s-a întâmplat poate ca și lui Petru atunci când, mergând pe apă ca să-l întâlnească pe Domnul, și-a dat seama brusc că apa nu îl susține și că era gata să se înece. Și, asemenea lui Petru, am strigat: "Doamne, scapă-mă!" (Mt 14,30). Văzând toată tulburarea dimprejurul nostru, cum am putea noi să pășim pe apele agitate de secolul și de mileniu care au trecut? Dar atunci am privit spre el..., iar el ne-a prins de mână și ne-a dat o nouă "greutate specifică": am devenit ușori datorită credinței, fiind atrași spre înălțimi. Apoi ne-a dat mâna care ne sprijină și ne duce. El ne susține. Să ne ațintim mereu privirea asupra sa și să ne întindem mâinile spre el. Să îl lăsăm întotdeauna să ne prindă de mână, și atunci nu ne vom scufunda, ci vom sluji viața care este mai tare decât moartea și iubirea care este mai puternică decât ura. Credința în Isus, Fiul Dumnezeului viu, este mijlocul prin care apucăm din nou mâna lui Isus și prin care el ne ia de mână și ne călăuzește. Una dintre rugăciunile mele favorite este cererea pe care Liturghia ne-o pune pe buze la Împărtășanie: "...Nu lăsa să mă despart de tine". Să ne rugăm să nu cădem niciodată din comuniunea cu trupul său, cu Cristos însuși, să nu cădem niciodată departe de misterul euharistic. Să ne rugăm ca el să nu ne lase niciodată de mână...

Domnul și-a pus mâinile peste noi. El a explicat semnificația acestui gest prin cuvintele: "De acum nu vă mai zic slugi, că sluga nu știe ce face stăpânul său, ci v-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte am auzit de la Tatăl meu vi le-am făcut cunoscute" (In 15,15). Nu vă mai spun slugi, ci prieteni: în aceste cuvinte am putea chiar să vedem instituirea Preoției. Domnul ne face prietenii săi: ne încredințează totul nouă; ni se încredințează pe el însuși, pentru ca noi să putem vorbi cu al său eu, "in persona Christi capitis". Câtă încredere! El s-a încredințat cu adevărat în mâinile noastre. Semnele esențiale ale hirotonirii întru Preoție sunt în fond toate manifestări ale acestui cuvânt: impunerea mâinilor; înmânarea cărții - a Cuvântului său pe care ni-l încredințează nouă; înmânarea potirului prin care ne transmite misterul său profund și personal. Din toate acestea face parte și puterea de a ierta păcatele: ne face să participăm și la conștientizarea de către el a nenorocirii păcatului și a întregului întuneric al lumii și ne dă în mână cheia pentru a redeschide ușa către casa Tatălui. Nu vă mai spun slugi, ci prieteni. Acesta este sensul profund la a fi preot: a deveni prieten al lui Isus Cristos. Trebuie să ne angajăm zi de zi în direcția acestei prietenii. Prietenia înseamnă comuniune în gândire și în voință. În această comuniune de gândire cu Isus trebuie să trăim, ne spune sfântul Paul în Scrisoarea către Filipeni (cf. 2,2-5). Și această comuniune de gândire nu este doar ceva intelectual, ci și o comuniune a sentimentelor și a voinței și de aceea și a acțiunii. Aceasta înseamnă că trebuie să îl cunoaștem pe Isus într-un mod și mai personal, ascultându-l, trăind alături el, petrecând timp cu el. Să îl ascultăm - în lectio divina, adică citind Sfânta Scriptură într-un mod nu academic, ci spiritual; astfel învățăm să îl întâlnim pe Isus care este prezent și ne vorbește. Trebuie să ne gândim și să reflectăm la cuvintele sale și la acțiunile sale în fața lui și cu el. Lectura Sfintei Scripturi este rugăciune, trebuie să fie rugăciune - trebuie să vină din rugăciune și să conducă la rugăciune. Evangheliștii ne spun că Domnul, în mod repetat, nopți întregi, se retrăgea "pe munte" pentru a se ruga singur. Și noi avem nevoie de acest "munte": trebuie să urcăm înălțimile interioare, muntele rugăciunii. Doar astfel se poate dezvolta prietenia noastră cu el. Doar astfel putem să ne îndeplinim slujirea preoțească, doar astfel putem să îl ducem pe Cristos și evanghelia sa oamenilor. Simplul activism poate să fie chiar și eroic. Însă acțiunea externă, în cele din urmă, rămâne fără roade și își pierde eficiența dacă nu se naște dintr-o profundă și intimă comuniune cu Cristos. Timpul pe care i-l dedicăm este cu adevărat un timp de activitate pastorală, al unei autentice activități pastorale. Un preot trebuie să fie înainte de toate un om al rugăciunii. În activismul ei frenetic, lumea își pierde adesea direcția. Acțiunile și capacitățile ei devin distructive dacă forța rugăciunii eșuează, căci din această forță izvorăsc apele vieții ce pot să facă din pământul arid unul rodnic.

Nu vă mai spun slugi, ci prieteni. Esența Preoției stă în prietenia cu Isus Cristos. Doar astfel putem noi să vorbim cu adevărat in persona Christi, deși îndepărtarea noastră de Cristos nu poate să compromită validitatea sacramentului. A fi prieten al lui Isus, a fi preot înseamnă a fi un om al rugăciunii. Astfel o recunoaștem și ieșim din ignoranța de simpli slujitori. Astfel învățăm să trăim, să suferim și să acționăm cu el și pentru el. Prietenia cu Isus este întotdeauna prin excelență prietenie cu ai lui. Putem fi prieteni ai lui Cristos doar în comuniune cu Cristos întreg, cu capul și cu trupul, în viața plină a Bisericii animată de Domnul ei. Doar în ea, mulțumită Domnului, Sfânta Scriptură este cuvânt viu și actual. Fără subiectul viu al Bisericii care îmbrățișează epocile, Biblia se fărâmițează în scrieri adesea eterogene și astfel devine o carte a trecutului. Ea este elocventă în prezent doar acolo unde este "prezența" - acolo unde Cristos rămâne permanent contemporan cu noi: în trupul Bisericii sale.

A fi preot înseamnă a deveni prieten al lui Isus Cristos, și aceasta tot mai mult cu întreaga noastră existență. Lumea are nevoie de Dumnezeu - nu de orice dumnezeu, ci de Dumnezeul lui Isus Cristos, de Dumnezeu care s-a întrupat, care ne-a iubit până acolo încât a murit pentru noi, care a înviat și a creat în el însuși un spațiu pentru om. Acest Dumnezeu trebuie să trăiască în noi și noi în el. Aceasta este chemarea noastră preoțească: doar astfel poate acțiunea noastră ca preoți să aducă roade. Doresc să închei această predică cu câteva cuvinte ale lui Andrea Santoro, preotul Diecezei de Roma care a fost ucis în Trebisonda pe când se ruga; cardinalul Cé ni le-a spus în timpul exercițiilor spirituale. Iată cuvintele: "Sunt aici pentru a locui între acești oameni și pentru a-i permite lui Isus să o facă împrumutându-i trupul meu. [...] Putem primi mântuirea doar oferindu-ne propriul trup. Răul lumii trebuie să fie suportat și durerea împărtășită, absorbind-o până la capăt în propriul trup, așa cum a făcut-o Isus". Isus și-a asumat trup omenesc. Să i-l dăm pe al nostru, pentru ca astfel el să vină în lume și să o transforme. Amin!

Traducere Radu și Oana Capan
www.catholica.ro

* * *

În urmă cu vreo 50 de ani m-am întâlnit cu o persoană venită din Rusia comunistă și din una în alta am întrebat-o unele lucruri cu privire la credință. Ea mi-a spus: "La noi în sat biserica a rămas fără preot; cineva are cheile. În anumite zile de sărbătoare ne ducem la biserică și acolo pregătim altarul cu flori, cu lumânări pe care le aprindem și aranjăm veșmintele preoțești ca pentru serviciul divin. Apoi ne rugăm, cântăm cântece religioase și plângem... Nu avem un preot care să celebreze sfânta Liturghie..."

Aceste cuvinte nu le pot uita, ele mi-au sfâșiat inima gândindu-mă că acele suflete nu pot avea sfânta Liturghie.

Isus Cristos, venind în lume să mântuiască omenirea, a predicat noua sa învățătură, a adus jertfa de pe Calvar, a orânduit o nouă împărăție care este sfânta Biserică. El a avut grijă ca toți oamenii care vor primi învățătura sa să aibă păstori care să fie înzestrați cu puterea de a învăța pe oameni, de a le administra sfintele sacramente, spre a putea să ajungă la mântuire. Aceste persoane sunt episcopii în calitate de succesori ai apostolilor și preoții. Ei continuă lucrarea lui Isus Cristos.

Sfânta Carte notează: "Orice preot e luat dintre oameni și este pus pentru oameni în slujba celor privitoare la Dumnezeu, ca să aducă daruri și jertfe pentru păcate" (Ev 5,6). Sfântul Paul scria creștinilor din Corint: "Oricine să ne vadă ca slujitori ai lui Cristos și administratori ai tainelor lui Dumnezeu" (1Cor 4,1). Sfântul Ioan Gură de Aur spunea: "Preotul stă între Dumnezeu și oameni: el aduce binecuvântările divine pe pământ și duce sus la Dumnezeu rugăciunile noastre". Sfântul Ambrozie îl numește pe preot "administratorul iubirii lui Cristos".

"Preotul nu este preot pentru sine, spune sfântul Ioan Vianney, el nu-și poate da sieși dezlegarea, el nu-și administrează sieși sacramentele, el nu este pentru sine, dar pentru voi. Dacă am avea credință, l-am vedea pe Dumnezeu ascuns în preot, ca o lumină după un geam de sticlă. Dacă preotul ar ști ce este, el ar muri de groază".

Preotul este ambasadorul lui Cristos. El este o lumină ce învață cuvântul lui Dumnezeu, ne împacă cu Dumnezeu, ni-l dă pe Isus Cristos la sfânta Liturghie în sfânta Împărtășanie.

Cu ani în urmă am fost chemat la un om grav bolnav. Se zbătea între viață și moarte. Imediat după ce l-am îngrijit, împăcându-l cu Dumnezeu, omul s-a liniștit și a spus: "Acum pot să mor, căci sunt împăcat cu Dumnezeu".

Biserica lui Cristos a avut mereu preoți care să poarte de grijă celor ce cred și să conducă pe oameni pe calea mântuirii. Dar după război a venit un val de necredință sau mai bine zis de preocupare exagerată de cele materiale. Chemările au scăzut în mod simțitor, familiile au câte un copil, cel mult doi și în felul acesta nu mai sunt preoți în unele regiuni ale pământului, mai ales în Europa. Citeam într-o revistă că în Franța s-au închis multe seminarii; în urmă cu câțiva ani îmi spunea un preot venit cu un grup de turiști din Franța că el are în administrație șapte parohii. Lumea aleargă nebună numai după cele pământești, uitând de viața viitoare și de bunul Dumnezeu.

Sfântul Augustin are o vorbă cam tare când spune: "Mulți au ajuns nebuni deoarece s-au socotit înțelepți". Isus a spus așa de limpede: "Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui și toate celelalte vi se vor da vouă". A nu ține cont de acest mare adevăr, este o mare rătăcire.

Într-o zi îmi spunea cineva: "Valul acesta va ajunge și pe la noi cel mult în 30-40 de ani. Desigur că valul relelor va veni, dar depinde dacă el va găsi teren spre a se extinde sau se va izbi de un zid puternic care este credința în Isus Cristos și atunci se va sfărâma. Totul depinde de harul Domnului și de tăria noastră în credință.

Ioan Paul al II-lea, de fericită pomenire, într-o scrisoare numită "Vă voi da vouă păstori", spunea clar: "Chemarea la preoție este un dar al lui Dumnezeu, dar el este și un dar pentru Biserica întreagă. De aceea Biserica e chemată să păzească acest dar, să-l prețuiască și să-l iubească: ea este responsabilă de apariția și dezvoltarea vocațiilor preoțești. Astăzi mai mult ca oricând este necesară răspândirea și înrădăcinarea convingerii că toți membrii Bisericii au harul și responsabilitatea de a se îngriji de vocații".

În continuare, scrisoarea papei vorbește despre răspunderea pe care o au episcopii și "responsabilitatea cu totul specială pe care o are familia creștină în promovarea și încurajarea chemărilor la viața preoțească".

"Lipsa preoților este cu siguranță tristețea oricărei Biserici. Pastorația vocațională a Bisericii trebuie să tindă la reconstruirea «mentalității creștine» care este generată și susținută de credință. Ea este mai necesară ca oricând".

"O stea strălucește deasupra casei de unde vine un preot, spunea cardinalul Faulhaber. O stea strălucește deasupra capului aceluia care a ajutat la educarea unui preot".

O familie cu adevărat creștină și care își trăiește din plin credința este ca o pepinieră unde seva dezvoltă o chemare sau mai multe la viața preoțească sau la viața consacrată. O familie creștină este ca un mic seminar unde se vor naște și crește acei copii care într-o zi își vor lua zborul spre adevăratele școli de formare a viitorilor preoți. O familie care trăiește cu un adevărat spirit de credință nu se va lăsa agitată de curentele lumii moderne. Cu o încredere deplină în providența divină, nu se va speria nici de sărăcie și nici de alte greutăți ce se vor abate asupra ei.

O familie este primul seminar în care copiii pot dobândi încă de la început sensul evlaviei și al rugăciunii precum și iubirea față de Biserica lui Cristos pentru care doresc să se facă preoți.

Fericitul Henric Suzone era copil mic și o însoțea pe mama sa la sfânta Liturghie. El a observat că deseori în timpul serviciului divin ochii mamei erau plini de lacrimi. Într-o zi a întrebat-o: "Mamă, de ce plângi la sfânta Liturghie?" Acea mamă a dat un răspuns demn de un mare teolog: "De ce să nu plâng când îl văd pe Isus Cristos răstignit pe cruce, cu trupul însângerat cum suferă și moare pentru noi". Ce impresie au făcut aceste cuvinte și gestul mamei, nu mai e nevoie să o spun...

Am relatat acest fapt ca să arăt rolul cel mare pe care îl are o mamă în cultivarea și dezvoltarea chemărilor asupra copiilor. Într-o familie mama este ca un spiritual în seminar; din credința pe care o trăiește ea va revărsa și în sufletul copiilor, iar aceștia vor păși și cu mai mult avânt spre altarul Bisericii.

Chemarea la starea preoțească este un mare dar, însă acesta nu se poate cumpăra cu bani, nici nu se dobândește prin știință, ci prin rugăciune și pocăință și prin săvârșirea de fapte bune, printr-o credință trăită în viața de fiecare zi.

"Fericită e familia care va da un preot Bisericii lui Isus Cristos!"

Pr. Anton Bișoc

*

O, minune preaslăvită! O, putere negrăită! O, înfricoșătoare taină a Preoției! Spirituală și sfântă, cinstită și fără de prihană, pe care Hristos, când a venit, a dăruit-o celor nevrednici. Cad și mă rog cu lacrimi și suspine, ca să mă oglindesc în această comoară a preoției. Că este o comoară pentru cei ce o păzesc cu vrednicie și cuvioșie; este pavăză strălucitoare și neasemuită; este turn neclintit, zid de nedărâmat; este temelie tare, care de pe pământ se înalță până la bolta cerească. Dar ce spun, fraților? Preoția este atârnată de bolțile cele mai înalte ale cerului; intră fără de împiedicare în înseși cerurile cerurilor și merge strălucit și lesnicios prin mijlocul îngerilor și al puterilor celor netrupești. Dar pentru ce spun prin mijlocul puterilor celor de sus? Stă de vorbă cu însuși Stăpânul îngerilor, cu Ziditorul și Dătătorul de lumină. Și, numai ce voiește, că îndată și primește, cu multă îndrăznire, cererile pe care i le face".

(Sfântul Efrem Sirul
în Ioan Gură de Aur, Grigorie din Nazianz, Efrem Sirul, Despre Preoție, Ed. "Sophia", 2004, p. 300)


 

lecturi: 57.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat