Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Codul lui Da Vinci: Răspuns la câteva întrebări frecvente

Publicăm în continuare o contribuție în care Massimo Introvigne, director al CESNUR (Centru de Studii despre Noile Religii), răspunde la întrebările cele mai frecvente cu privire la "Codul lui Da Vinci". (Roma, luni 15 mai 2006).

Codul lui Da Vinci este numai un roman: de ce să-l criticăm ca și cum ar fi o operă istorică?

Cel care pune această întrebare de obicei nu a citit pagina din Codul lui Da Vinci intitulată Informații istorice, unde autorul Dan Brown afirmă că "toate descrierile [...] de documente și ritualuri secrete conținute în acest roman reflectă realitatea" și se întemeiază îndeosebi pe faptul că "în anul 1975, la Bibliothèque Nationale din Paris au fost descoperite câteva pergamente, cunoscute ca Les Dossiers Secrets" cu istoria Prioratului din Sion. Poate ca răspuns la multele controverse, începând de la a șasea retipărire pagina "Informații istorice" - pagina 9 din ediția italiană Mondadori - a dispărut, înlocuită fiind cu o pagină 9 în întregime albă: dar desigur rămânea în ediția engleză și în primele șase tipăriri italiene pe care le aveau un număr restrâns de "norocoși". Poate că după ce cel care scrie a observat în repetate rânduri curioasa dispariție a paginii 9 în Italia în cursul transmisiilor radiofonice și televizate, aceasta a reapărut "în mod miraculos".

Dar aceste pergamente, cunoscute ca Les Dossiers Secrets, există cu adevărat?

La Bibliothèque Nationale din Paris nu au fost "descoperite", ci depozitate în anul 1967, nu în 1975, Les Dossiers Secrets ale lui Henri Lobineau. Nu este vorba de pergamente, ci de texte care vorbesc despre modul de a interpreta anumite pergamente, care nu erau atunci și nici nu sunt acum la Biblioteca Națională din Paris, ci au fost încredințate de Pierre Plantard (1920-2000), împreună cu un manuscris al său, unui autor de cărți populare despre "misterele Franței", Gérard de Sède (1921-2004), care după aceea va reelabora și publica manuscrisul ca L'Or de Rennes ou la Vie insolite de Bérenger Saunière, curé de Rennes-le-Château (Julliard, Paris, 1967). Astăzi pergamentele (admis fiind că este vorba chiar de acelea) sunt în posesia lui Jean-Luc Chaumeil, un controversat autor francez de cărți despre exoterism care afirmă că le-a primit de la Plantard în anii 1970, în timp ce Les Dossiers Secrets se află încă la Biblioteca Națională din Paris.

Pergamentele și Les Dossiers secrets sunt documente autentice despre istoria vechiului Priorat din Sion?

Este absolut sigur că atât Les Dossiers secrets cât și pergamentele sunt documente false compilate în același an 1967 și toate persoanele implicate în falsificare au admis acest lucru, chiar dacă după câțiva ani. Gérard de Sède, care le-a făcut cunoscute în prima sa carte L'Or de Rennes într-o operă publicată după douăzeci de ani le definea "apocrife" inspirate dintr-un "senzaționalism mercantil" (G. de Sède, Rennes-le-Château. Le dossier, les impostures, les phantasmes, les hypothèses, Robert Laffont, Paris, 1988, p. 107) și susținea chiar că a pus în L'Or de Rennes indicii suficiente pentru ca un cititor atent să poate citi printre rânduri că era vorba de falsuri (Ibid., p. 108). Conform lui Gérard de Sède, pergamentele au fost fabricate de Philippe de Chérisey (1925-1985), un marchiz actor de scenarii televizate și pasionat de enigmistică. De fapt, Philippe de Chérisey nu numai că a admis în mod repetat că a confecționat aceste pergamente, fie în scrisori, fie în texte publicate și tipărite (Circuit, la Autor, Liege, 1968; L'Or de Rennes pour un Napoléon, la Autor, Paris, 1975; L'Énigme de Rennes, Paris, 1978), ci, începând deja din 8 octombrie 1967 (așa cum atestă o scrisoare a avocatului său B. Boccon-Gibod, transmisă politicos celui care scrie de cercetătorul englez Paul Smith), s-a mișcat - în mod substanțial fără a obține satisfacție până la moarte - ca să-i fie recunoscută plata stabilită și niciodată plătită de Pierre Plantard și de însuși de Sède. În sfârșit, și al treilea din cei trei muschetari implicați în mistificare, Pierre Plantard, a admis că documentele sunt false. În aprilie 1989 în numărul 1 din a doua serie a revistei sale Vaincre Plantard dă un interviu și declară că Les Dossiers secrets (care sunt semnate de un anume "Philippe Toscan du Plantier") sunt documente false fabricate de Philippe de Chérisey și de Philippe Toscan du Plantier, care ar fi fost un tânăr discipol al său care însă acționa sub influența lui LSD (Noël Pinot, «L'Interview de M. Pierre Plantard de Saint-Clair», Vaincre [2a seria], n. 1, aprilie 1989, pp. 5-6). Este posibil ca în realitate să nu existe nici un "Philippe Toscan du Plantier" și coautorul falsurilor împreună cu de Chérisey să fie însuși Plantard. Însă esențialul este că toți cei trei autori ai acestor Les Dossier secrets și al celorlalte "documente" depozitate în aceeași ani la Biblioteca Națională din Paris au admis natura lor de falsuri, în mod public și în scris.

Dar ce conțineau atât de interesant Les Dossiers secrets și de ce, conform lui Dan Brown, confirmă esențialul din Codul lui Da Vinci?

Conform Les Dossiers secrets de Henri Lobineau (între paranteze, și "Henri Lobineau" este un nume inventat de cei trei muschetari despre care am vorbit mai sus), pretendenții legitimi la tronul Franței sunt încă merovingienii, detronați în anul 751 de Carolingieni. Și, contrar la tot ce se crede, merovingienii nu s-au stins, ci au încă descendenți vii, ultimul dintre ei era în 1967 Pierre Plantard, care deci era unicul pretendent adevărat la rolul de rege al Franței (se înțelege, în cazul unei improbabile restaurări a monarhiei). Pentru a-i ocroti de carolingieni și apoi de alți dușmani pe descendenții merovingienilor, s-ar fi născut o societate secretă, Prioratul din Sion, care - tot conform documentelor false depozitate în Biblioteca Națională din Paris în anii 1960 - ar fi avut ca mari maeștri alchimiști și ezoterici ca Nicolas Flamel (foarte cunoscut cititorilor romanelor din seria Harry Potter, dar personaj istoric născut în 1330 și mort în 1418), Robert Fludd (1574-1637) și principalul creator al legendei cruciaților roșii, Johann Valentin Andreae (1586-1654), de asemenea oameni de știință ca Leonardo da Vinci (1452-1519) și Isaac Newton (1642-1727). Ultimii mari maeștri ar fi fost scriitorii Charles Nodier (1780-1844) și Victor Hugo (1802-1885), muzicianul Claude Debussy (1862-1918), poetul și dramaturgul Jean Cocteau (1889-1963) și Monseniorul François Ducand-Bourget (1897-1984), un preot legat de schisma Monseniorului Marcel Lefebvre (1905-1991), care va transmite misiunea lui Plantard. Din pură întâmplare, adevărul despre Prioratul din Sion și faimoasele pergamente, ascunse în biserica parohială a unui sătuc francez cu mai puțin de o sută de locuitori în departamentul Aude, la poalele Pirineilor orientali, Rennes-le-Château, ar fi fost descoperite în anul 1897 de parohul satului, Berenger Saunière (1852-1917), care grație cunoașterii secretului ar fi intrat în relație cu ambientele ezoterice și politice ale epocii și ar fi devenit deosebit de bogat.

Un moment: în Codul lui Da Vinci punctul esențial este că merovingienii, ocrotiți de Prioratul din Sion, nu sunt numai pretendenții legitimi la tronul Franței, ci sunt descendenții fiilor născuți din căsătoria dintre Isus Cristos și Maria Magdalena. Despre aceasta Les Dossiers secrets și celelalte documente nu vorbesc?

Nu, nu vorbesc deloc. Partea istoriei referitoare la Isus Cristos și la Maria Magdalena se naște între 1969 și 1970, când despre Prioratul din Sion începe să se intereseze un actor englez care va recita în scenariul televizat The Anbergers (în Italia, Agentul special) în anii 1960 cu numele de Henri Soskin și apoi a devenit regizor de documentare despre subiecte misterioase cu numele de Henri Lincoln. Acest actor și documentarist englez intră în contact cu trioul de Chérisey - Plantard - de Sède și decide să rescrie istoria lui L'Or de Rennes într-o formă mai adaptată publicului de limbă engleză, prezentând-o mai întâi în trei documentare transmise de BBC între 1972 și 1979 și apoi într-o carte publicată în 1982 cu ajutorul lui Michael Baigent și Richard Leigh, The Holy Blod and the Holz Grail (tradusă în italiană în același an cu numele Il Santo Graal, Mondadori, Milano). Lincoln își dă seamă că este de interes scăzut pentru publicul englez cui îi revine titlul de pretendent la tronul Franței. În același timp a fost introdus de către Plantard în mica lume a organizațiilor ezoterice franceze după ce îl cunoscuse pe Robert Ambelain (1907-1997), o figură foarte cunoscută din acest ambient. În anul 1970 Ambelain publicase Jésus ou Le mortel secret des templiers (Robert Laffont, Paris), unde susținea că Isus Cristos avea o însoțitoare, deși nu era căsătorit în mod legal, și o identifica pe această "concubină" cu Salomeea. Lincoln pune împreună istoria căsătoriei lui Isus, care provine de la Ambelain, cu cea a merovingienilor lui Plantard și "revelează" că merovingienii protejați de Prioratul din Sion sunt importanți, cu mult mai mult decât revendicarea tronului Franței pentru că provin din Isus Cristos și din Maria Magdalena.

Dar Lincoln știa că documentele erau false?

Da. Nu numai pentru că în ambientul organizațiilor ezoterice unde intrase în Franța știau acest lucru cu toții mai mult sau mai puțin, ci pentru că i-a spus Philippe de Chérisey, așa cum rezultă din scrisori ale acestuia din urmă (unele reproduse în Pierre Jarnac, Les Archives de Rennes-le-Château. Tome 2, Belisane, Nizza, 1988). De fapt, punctul slab al operei Sfântul Graal este tocmai că prea multe persoane cunosc originea falsă a documentelor pe care se întemeiază. Astfel, după ce a tratat direct cu de Chérisey în spatele lui Plantard, apoi l-a renegat și pe marchizul-actor, în anul 1986 Lincoln și însoțitorii săi procedează în mod brutal la "asanarea" sau "deplantardizarea" Prioratului din Sion cu The Messianic Legacy (în italiană L'eredità messianica, Tropea, Milano, 1996). Prezintă ca mare descoperire ceea ce într-un anumit ambient francez știu cu toții: Plantard este un mistificator (chiar dacă poate că nu numai un mistificator) și multe din documente sunt false. Însă altele, insistă englezii, sunt adevărate: poate că nu este Plantard ultimul descendent al lui Isus Cristos și adevăratul Priorat din Sion nu este al său, ci oricum există descendenți ai căsătoriei din Isus Cristos și Maria Magdalena, au fost merovingienii, și există un "adevărat" Priorat din Sion care stă în spatele multor evenimente contemporane: P2, scandalul de la Banca Ambroziană, schisma Monseniorului Lefebvre, evenimentele mafiei italiene și atâtea altele, într-un tour de force care provoacă amețeli cititorului și ale căror componente au în comun numai o aversiune patologică împotriva Vaticanului și împotriva Bisericii Catolice.

Și Codul lui Da Vinci derivă din Sfântul Graal?

Derivă atât de direct încât doi dintre autorii cărții Sfântul Graal, Baigent și Leigh - ofensați și pentru că Brown, după cum spun ei, ar fi adăugat batjocuri numindu-l pe omul rău din roman cu numele Leigh și cu prenumele Teabing (o anagramă a lui Baigent) - au deschis în octombrie 2004 o acțiune legală împotriva lui Dan Brown acuzându-l că în mod substanțial a copiat cartea lor (unde sunt deja legătura cu capela Rosslyn, biserica "Saint-Sulpice", ideea că Sfântul Graal este Sang réal, adică o persoană care are în sine sângele lui Isus Cristos). Lincoln "a decis să nu participe la acțiunea pentru violarea dreptului de autor din cauza condițiilor sale rele de sănătate, însă declară că o susține" (Elizabeth Day, «Da Vinci Code Bestseller Is Plagiarism, Authors Claim», The Sunday Telegraph, 3 octombrie 2004). La 6 aprilie 2006, Brown a învins cazul pentru un motiv tehnic: pe baza legii engleze este permisă folosirea pentru un roman material luat dintr-o operă "istorică", nu contează dacă este de cea mai slabă calitate, și Baigent, Leigh și Lincoln au susținut mereu că opera lor era o lucrare "istorică" și nu o operă de ficțiune. De altfel, sentința (a se vedea textul integral) a confirmat fie că romanul Codul lui Da Vinci s-a inspirat în mare măsură din Sfântul Graal, fie că aceasta din urmă se bazează pe "mistificarea complexă" a lui Plantard. Se poate citi și "autobiografia" semnificativă depozitată de Dan Brown ca amintire în proces.

Nu ar putea să aibă dreptate Moștenirea mesianică, în sensul că au fost fabricate documente false pentru a corobora o istorie adevărată? Încă de la început există Prioratul din Sion?

Există, desigur. A fost întemeiat la 7 mai 1956 la Annemase de către Pierre Plantard cu state depozitate în mod regulamentar la Subprefectura din Saint-Julien-en-Genevois cu numele complet de Prioratul din Sion - C.I.R.C.U.I.T (Cavalerie de Instituire și Regulă Catolică și de Uniune Independentă Tradiționalistă). Statutele, la articolul 3 dau cont și despre originile numelui, care nu derivă de la Ierusalim, ci de la Muntele Sion, un mic munte lângă Annemasse, unde se dorește să se realizeze "un Priorat care va folosi pentru centru de studiu, meditație, odihnă și rugăciune" pentru unul din multele ordine ezoterice care se înmulțeau în Franța din acea epocă. De altfel, Prioratul din Sion relua schema altor organizații pe care Plantard le întemeiase încă de când avea 17 ani în anul 1937 cu numele Union Française, Rénovation Nationale Française și Alpha Galates. Prioratul din Sion avea în comun cu aceste organizații interese politice (monarhice: Plantard pornise de la un interes pentru Action Française, chiar dacă la Annemasse se ocupa mai ales să susțină un proiect de realizare a unor case populare) și faptul că nu a depășit niciodată duzina de membri. Oricum, Prioratul din Sion întemeiat în anul 1956 la Annemasse există și astăzi, ca o mică organizație în panorama pestriță a ordinelor inițiatice franceze.

Dar Prioratul din Sion nu a fost întemeiat de Godefrois de Buglione (1060-1100)?

În anii 1960, când pregătea falsificarea acelor Les Dossiers secrets, Plantard - care, așa cum știm, luase numele "Prioratul din Sion" de la un mic munte de lângă Annemasse, unde se gândea în anul 1956 să instaleze o casă pentru retrageri spirituale - a regăsit în istoria cruciadelor (din care s-a inspirat de mai multe ori pentru fanteziile sale) o "Abație a Stăpânei Noastre de pe Muntele Sion" întemeiată în 1099 la Ierusalim tocmai de Godefrois, devenit rege al Ierusalimului după prima cruciadă. Comunitatea de călugări din abație (nu "priorat", din moment ce superiorul este numit abate, nu prior) în Palestina continuă să existe până în 1291, când este distrusă de invazia musulmană. Puținii călugări supraviețuitori se refugiază în Sicilia, unde comunitatea lor se stinge în secolul al XIV-lea. Este vorba de o comunitate monastică normală, fără nici o legătură cu templierii, cu Maria Magdalena sau cu secrete ezoterice, a cărei "recuperare" din partea lui Plantard se află în simpla referință la un nume.

Și diferitele personaje vestite - Leonardo da Vinci, Newton, Victor Hugo - nu au avut relații cu Prioratul din Sion?

Desigur că nu: nici cu cel al lui Plantard, întemeiat în anul 1956 și nici cu abația de călugări întemeiată în Palestina, stinsă în secolul al XIV-lea. În realitate Plantard a scos lista sa de mari maeștri ai Prioratului din Sion din lista de presupuși imperatori, cu alte cuvinte conducători supremi și "membri eminenți" al AMORC, Anticul și Misticul Ordin Rosae Crucis, întemeiat în anul 1915 în Statele Unite de către Harvey Spencer Lewis (1883-1939) și cu a cărui exponenți Plantard era în contact încă din anii 1940. În afară de Cocteau și Monseniorul Ducaud-Bourget, toate numele de mari maeștri ai Prioratului din Sion se regăsesc, vezi Doamne, în genealogii mitice construite de exponenții din AMORC (de altfel unii dintre ei au părăsit ulterior același AMORC). Într-adevăr, toate organizațiile ezoterice întemeiate din secolul al XVIII-lea până astăzi se dotează cu genealogii mitice care urcă la templieri, la Noe, la sfântul Ioan sau la Salomeea și apar ca personaje vestite din istorie, din literatură și din artă. În general membrii lor mai puțin înzestrați erau conștienți de caracterul pur simbolic și mitic al acestor genealogii.

Dar Leonardo nu a lăsat urme ale cunoașterii secretului Prioratului din Sion în pictura Cina de taină, unde personajul prezentat la dreapta lui Isus Cristos pare chiar o femeie?

Ideea a fost definită "absurdă" de una dintre cele mai mari specialiste contemporane despre Leonardo, profesoara Judith Veronica Field, de la University of London și președintă a Leonardo Da Vinci Society (cf. Gary Stern, "Expert Dismiss Theories in Popular Book", The Journal News, 2 noiembrie 2003). Totuși pentru că în tablouri fiecare vede ceea ce vrea să vadă, mai mult sau mai puțin influențat de lecturile pe care le-a făcut, este important de semnalat că dacă personajul prezentat de Leonardo la dreapta lui Isus Cristos este o femeie sau un bărbat nu este așa de important pentru chestiunea de care ne ocupăm aici. Nici nu este necesar să ne întoarcem asupra disputatei quaestio dacă Leonardo era heterosexual, homosexual sau bisexual, despre care există o vastă literatură, și dacă gustul său pentru formele masculine uneori afemeiate nu constituie în felul său un element de care să se țină cont în această discuție. Cel care se străduiește să discute despre această problemă pierde esențialul. Admițând - prin absurd - că Leonardo credea că persoana așezată la dreapta lui Isus Cristos la Cina de taină era o femeie, mai trebuie să ne întrebăm în ce mod acest lucru demonstrează că: a) el credea că acea femeie era Maria Magdalena; b) faptul că Leonardo credea acest lucru dovedește că este adevărat; c) Maria Magdalena a participat la Cina de taină pentru că era soția lui Isus Cristos; d) cei doi au avut copii; e) care vor trebui să conducă Biserica; f) și pentru a păzi acest adevăr s-a născut un ordin ocult, Prioratul din Sion; g) din care făcea parte Leonardo. După cum se vede, drumul care trebuie parcurs este foarte, foarte lung. Nu numai că nu există dovezi ale tuturor acestor pasaje, dar se știe cu certitudine cine, când, unde și cum a inventat legenda Prioratului din Sion.

Și pergamentele găsite de parohul Saunière la Rennes-le-Château și aduse pentru examinare la Paris, într-o călătorie în urma căreia parohul a devenit miliardar?

Nu au existat niciodată pergamente (chiar dacă parohul, în timpul lucrărilor la biserica parohială, a găsit diferite obiecte arheologice, expuse în Muzeul din Rennes-le-Château și care nu au nimic de a face cu Maria Magdalena, nici cu Prioratul din Sion) și Saunière, care a ținut niște caiete foarte mici în care scria ce făcea și ce sume cheltuia zi după zi (pot fi consultate și acestea la Muzeul din Rennes-le-Château), nu a fost niciodată la Paris în viața sa. Nici nu a devenit miliardar, deși a putut să obțină câteva proprietăți și să construiască o mică vilă și un turn-bibliotecă. Această înstărire reală, dar nu fabuloasă, a fost explicată în cursul proceselor canonice intentate împotriva lui Saunière de către episcopul de Carcassonne, Monseniorul Paul Félix Beuvain de Beauséjour (1839-1930), ale cărui acte pot și ele să fie consultate. Din anul 1896, Saunière o ia pe calea - ilegală din punctul de vedere al dreptului canonic și al celui civil, dar nu inventată de el și deloc misterioasă - a "traficului de Liturghii".

Între 1896 și 1915 din caietele sale se iau elemente pentru a conclude că el a primit onorarii pentru cel puțin o sută de mii de Liturghii: cinci mii sau șase mii de Liturghii pe an în anii de aur. Documentația există: pornește de la scrisori și anunțuri unde un "preot sărac" cere onorarii pentru celebrarea de Liturghii expediate la conventuri sau la persoane private sau publicate în reviste religioase în întreaga Franță, ca și în Germania, Elveția, Spania, Italia, trece prin liste de sute de donatori solicitați de mai multe ori și ajunge la buletinele poștale și la conturile ținute lună de lună. Obiecția, conform căreia într-o perioadă în care nu era tolerată (spre deosebire de astăzi) cumularea diferitelor intenții pentru o singură Liturghie era imposibil ca Saunière să poată celebra cinci mii sau șase mii de Liturghii într-un an nu pune la îndoială traficul, ci doar onestitatea preotului: și este o obiecție care își răspunde singură. Foarte simplu, parohul de Rennes-le-Château băga în buzunar în mod obișnuit onorarii pentru Liturghii pe care nu avea să le celebreze vreodată.

Dar la Rennes-le-Château nu există simboluri stranii lăsate de Saunière, de tip diabolic sau mason, care confirmă frecventările sale ezoterice?

Este vorba de simple fantezii. Lucrările pentru refacerea bisericii parohiale au fost comisionate de către Saunière în anul 1896 unei firme vestite, H. Giscard Père et Fils din Toulouse, care este singura responsabilă a proiectului. Firma H. Giscard Père et Fils, întemeiată în 1885 și în care lucrează diverși membrii din familia Giscard, este o firmă care a slujit numeroase parohii, de asemenea Carmelul din Lisieux. Sediul său este transformat astăzi în muzeu, însă strănepotul fondatorului, Joseph Giscard, continuă să lucreze ca sculptor. Stilul convențional al celor din familia Giscard este vestit în Franța și numai ignoranța câtorva din răspânditorii legendei de la Rennes-le-Château a putut să transforme în sinistre și diabolice simboluri care se găsesc în multe alte biserici: astfel, diavolul care iese afară din aghiazmatar (desigur, un diavol învins de apa sfântă) sau scrierea care se află deasupra portalului de la biserica parohială Terribilis est locus iste (Gen 28,17) care derivă din viziunea scării lui Iacob. Episcopul tradiționalist de Carcassonne, Monseniorul Félix-Arsène Billard (1829-1901), care vine să vadă biserica nouă cu ocazia unei misiuni populare, în ziua de Rusalii a anului 1897, desigur că nu a găsit nimic de reproșat: și cel care vede în Via crucis din biserica parohială simboluri "masonice" ar trebui să reflecteze asupra faptului că multe simboluri utilizate de către masonerie au fost corporative și catolice cu mult înainte de a deveni masonice. Cei din familia Giscard sunt destul de cunoscuți în secolul al XIX-lea și apreciați în lumea catolică pentru stilul lor (mult prea) convențional, lipsit total de particularitate și de surprize.

Se mai spune că și pictorul Nicolas Poussin (1594-1655) a prezentat în vestitul său tablou Păstorii din Arcadia un mormânt care se află la Rennes-le-Château, dând astfel un semn al apartenenței sale la Prioratul din Sion și al cunoașterii secretelor sale...

Într-un anumit sens, între multele mistificări de la Rennes-le-Château aceasta este cea mai distractivă. Așa-numitul "mormânt al lui Arques" despre care se vorbește a fost construit în anul 1932 (înlocuind un mormânt precedent construit în 1903 și care nu se asemăna nici măcar în mod vag cu cel din Păstorii din Arcadia) de Louis Bertram Lawrence (1884-1954), un întreprinzător american de origine franceză. Acolo au fost îngropate Emily Rivarès Lawrence (1863-1932) și Marie Rivarès (1843-1922), respectiv mama și bunica întreprinzătorului, de asemenea două pisici îmbălsămate de Marie Rivarès. Toate documentele administrative referitoare la aceste construcții și reconstrucții încă mai există. Mormântul chiar se poate considera inspirat în mod vag din tabloul lui Poussin din secolul al XVII-lea, de altfel foarte cunoscut. În anul 1988 a fost demolat de actualul proprietar cu autorizația consiliului comunal competent, cel din Peyrolles, sătul fiind să-l vadă profanat de vandali care căutau secrete ale Prioratului din Sion. Oricum ar fi, Poussin nu putea, desigur, să reproducă în secolul al XVII-lea un mormânt construit în anul 1932.

Admițând că Prioratul din Sion este o mistificare, nu există dovezi în evangheliile "apocrife" sau "gnostice" că Isus Cristos s-ar fi căsătorit cu Maria Magdalena și că prima comunitate nu credea deloc că Isus Cristos este Dumnezeu? Și din această cauză Biserica Catolică a ales în mod arbitrar numai patru evanghelii "inofensive" ca fiind canonice la Conciliul din Niceea din anul 325, susținută de forța armelor împăratului Constantin (280-337)?

Nicidecum: există texte din primul secol creștin în care Isus Cristos este recunoscut în mod clar ca Dumnezeu. În perioada Canonului Muratorian - care provine cam din anul 190 d.C. - recunoașterea celor patru evanghelii ca fiind canonice și excluderea textelor gnostice era un proces care se încheiase în mod substanțial cu nouăzeci de ani înainte de a se naște Constantin. Cât privește Maria Magdalena, evanghelia gnostică a lui Toma, care îi place atât de mult lui Dan Brown, dincolo de faptul că este un text proto-feminist, măreția și-o întemeiază pe faptul că "[...] devine bărbat". Lui Simon Petru care obiectează "Maria Magdalena trebuie să plece de la noi! Pentru că femeile nu sunt vrednice de viață", Isus îi răspunde: "Iată, eu o voi conduce în așa fel încât să devină bărbat, așa încât ea să devină un spirit viu egal cu voi, bărbații. Pentru că orice femeie care devine bărbat va intra în împărăția cerurilor" (Evanghelia după Toma, 114). Desigur, aici este o noțiune gnostică de androginie care nu trebuie luată neapărat ad litteram: însă oricum suntem foarte departe de feminism. Nici nu se vorbește despre copiii lui Isus Cristos și ai Mariei Magdalena.

Brown insistă și pe un text din așa-numita Evanghelie după Filip, unde s-ar citi că "Maria Magdalena era însoțitoarea Mântuitorului. Cristos o iubea mai mult decât pe ceilalți discipoli și o săruta pe gură". Specialiștii notează că de fapt nu există nici o Evanghelie după Filip (acest titlu a fost atribuit de cercetătorii moderni unui text care este lipsit de titlu), că cuvântul copt (aceasta este limba în care a ajuns textul la noi, chiar dacă Dan Brown crede în mod eronat că este vorba de aramaică) tradus cu "însoțitoare" are o pluralitate de semnificații și că în legătură cu cuvântul "gură" există în text o lacună, motiv pentru care fraza sună "o săruta pe...", iar "pe gură" este o supoziție preluată din faptul că alte personaje în același text și în texte din aceeași perioadă primesc "săruturi pe gură", pentru a indica o strânsă comuniune spirituală. Însă aceste obiecții ale specialiștilor nici măcar nu sunt necesare în fața faptului că așa-numita Evanghelie după Filip este mai degrabă un catehism gnostic din școala valentiniană de la sfârșitul secolului al II-lea sau din secolul al III-lea. Ca atare, nu vrea să transmită informații reale despre Isus istoric, ci numai să spună ce trebuia să creadă un bun gnostic valentinian care, în acel moment al istoriei, face deja parte dintr-o religie diferită și despărțită de creștinismul din "Marea Biserică". O lectură completă a așa-numitei Evanghelii după Filip arată opoziția radicală pe care această școală gnostică, la antipozii lui Dan Brown și a Codului lui Da Vinci, o avea între lumea noastră așa cum este ea, creată de un Dumnezeu mic și rău, și lumea ideală a gnosticilor. Caracteristicile cele mai evidente ale caracterului decăzut și rău al acestei lumi sunt sexualitatea și procreația. Raportul pe care, în text, Isus îl are cu discipolii și cu Maria Magdalena este un raport cu totul lipsit de caractere sexuale, iar "sărutul" care este simbolul sexualității vrea tocmai să indice această lume alternativă.

Codul lui Da Vinci lasă să se înțeleagă și că Opus Dei este o "sectă" care a intrat în conflict cu Biserica deoarece cunoaște adevărul despre Prioratul din Sion. Este ceva adevărat?

Înainte de toate, nimeni nu poate să șantajeze pe alții pe baza "adevărului despre Prioratul din Sion", care este bine cunoscut și documentat: este vorba de o mistificare care trece de la Plantard la de Sède, de la de Sède la Lincoln și de la Lincoln la Dan Brown. Cât privește Opus Dei (unde, printre altele, nu sunt "călugări", spre deosebire de ceea ce crede Dan Brown), este vorba de o instituție nu numai aprobată din punct de vedere canonic și lăudată de Biserica Catolică, dar întemeietorul ei, Josemaría Escrivá (1902-1975), a fost canonizat de către papa în anul 2002. "Informațiile" lui Dan Brown provin dintr-o asociație de ex-membrii și alte persoane ostile prelaturii personale Opus Dei, Opus Dei Awareness Network, menționată în mod explicit în roman, care este legată de mai vasta "mișcare anti-secte" (ale cărei teze discutabile sunt criticate pe larg în altă parte pe acest sit) și ale cărei opinii subversive nu sunt deloc împărtășite de ierarhia catolică.

Dar cum poate o grămadă de inepții să aibă patruzeci de milioane de cititori?

Chestiunea este complexă pe plan sociologic. Făcând trimitere la o tratare mai amplă dintr-o carte a mea care va fi publicată în curând, mă limitez să sugerez că întâlnește și pune împreună două tipuri de mode foarte răspândite: cea a comploturilor și a societăților secrete care ar domina lumea și cea a unui anticatolicism tot mai vizibil și virulent.

Traducere: Pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat