Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Roman: Sesiune științifică despre Sfânta Scriptură

Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan de Grad Universitar din Roman organizează vineri, 28 aprilie 2006, o sesiune științifică despre Sfânta Scriptură. Manifestarea are ca moto: "Cuvântul lui Dumnezeu, pâine pentru viața lumii".

Program

  • 9.30 - Alianța în tradiția iudeo-creștină. Aspecte juridice (pr. conf. univ. dr. Maximilian Pal)

  • 10.00 - Sfânta Scriptură în interpretarea sfinților părinți ai Bisericii (Pr. drd. Damian Pătrașcu)

  • 10.30 - Creația prin Cuvânt în Noul Testament (Pr. lect. univ. dr. Mihai Gal)

  • 11.00 - Principii educative în Sfânta Scriptură (Pr. Cătălin Emilian)

  • 11.30 - Discuții în grupuri

  • 12.30 - Dezbateri și întrebări în plen

  • 13.00 - Prânzul.

Pr. Mihai Gal, OFMConv.

* * *

Creație, evoluție sau inspirație a Sfintei Scripturi?

Am putea să ne punem întrebarea: care este noutatea pe care o aduce Noul Testament în comparație cu cea pe care o găsim încă de la început în Vechiul Testament cu privire la creație și inspirație? Trebuie știut înainte de toate că Noul Testament recunoaște ca fiind ceva evident că tot ceea ce există a fost creat de Dumnezeu. Aceasta este afirmat sau se presupune a fi în numeroase texte: Mc 13,19; Mt 11,25;13,35; 19,4; Fap 4,24;7,49;17,24-48; Rom 4,17; Ef 1,4;3,9; 1Tim 4,4;6,13; Ev 11,3; 1Pt 3,5; Fap 4,11 etc. Același lucru se poate spune despre providență sau păstrarea a tot ceea ce există: Mt 6,25-34; Lc 12,6;22-31. Acest dat este considerat ca fiind ceva dobândit, care aparține fără dubiu credinței și capacității "naturale" de cunoaștere a omului (cfr. Rom 1,19). Multe dintre textele pe care le cităm și altele care ar putea fi adoptate se găsesc în contexte de laudă, de mărturisire a credinței în înviere, de încredere în Dumnezeul mântuitor. Creația nu apare separată de celelalte opere ale lui Dumnezeu. Este mai degrabă supoziția tuturor celorlalte și în acest sens se bucură fără dubiu de o specifică relevanță. Găsim pe buzele lui Isus afirmația ordinii create de Dumnezeu "la început", care răspunde bunătății originare căruia îi aparține tot ceea ce a ieșit din mâinile lui Dumnezeu, realitate pe care oamenii au alterat-o prin păcat (cfr. Mc 10,6). Creația ca atare este acceptată de Isus în viața sa cotidiană, de la a mânca și până la a bea, de la natura care îl înconjoară, până la raporturile umane de prietenie. Dar în toate acestea nu putem încă vorbi de o specifică noutate a Noului Testament față de cea indicată în Vechiul Testament, deși concepțiile acestuia din urmă nu numai că sunt confirmate, ci sunt de-a dreptul.

Noutatea decisivă pe care Noul Testament o aduce teologiei creației apare atunci când se face aluzie la raportul său cu misterul lui Cristos. În felul acesta se luminează într-o manieră decisivă relația creației cu mântuirea, locul acesteia în întregul mesaj creștin.

Această relație a creației cu Cristos se află exprimată în Noul Testament în două moduri distincte și complementare. Pe de o parte Isus reprezintă plinătatea lucrării lui Dumnezeu începută în creație și care se va prelungi până la sfârșitul veacurilor iar de cealaltă parte, Isus însuși este mijlocitorul de la început a lucrării creatoare dusă la împlinire din inițiativa lui Dumnezeu Tatăl, care este la rândul său scopul spre care întreaga creație se îndreaptă.

În acest sens trebuie reamintită importanța pe care a avut-o și o are în continuare Constituția dogmatică Dei verbum a Conciliului al II-lea din Vatican, cu privire la temele mai sus amintite. Noi cităm în acest context doar numerele 11 și 12 care ne ajută să înțelegem modul în care trebuie să abordăm tema pe care ne-am propus-o.

Pr. Mihai Gal, OFMConv.

* * *

Inspirația divină și interpretarea Sfintei Scripturi - Dei Verbum

Nr. 11 - Inspirație și adevăr în Sfânta Scriptură

Ceea ce a fost revelat de Dumnezeu și este cuprins și expus în Sfânta Scriptură a fost consemnat sub inspirația Duhului Sfânt. Sfânta Maică Biserica, pe baza credinței primite de la Apostoli, consideră sfinte și canonice, în totalitate, cărțile Vechiului și Noului Testament, cu toate părțile lor, pentru că, fiind alcătuite sub inspirația Duhului Sfânt (cfr. In 20, 31; 2Tim 3,16; 2Pt 1,19-21;3,15-16), Îl au ca autor pe Dumnezeu și au fost încredințate ca atare Bisericii. Pentru redactarea cărților sfinte, Dumnezeu a ales oameni și s-a slujit de ei lăsându-le uzul capacităților și puterilor proprii, pentru ca, acționând el însuși în ei și prin ei, aceștia să scrie ca adevărați autori ceea ce voia el și numai aceea.

Întrucât tot ceea ce afirmă autorii inspirați sau hagiografii trebuie considerat ca afirmat de Duhul Sfânt, trebuie afirmat despre cărțile Scripturii că ele transmit cu certitudine, cu fidelitate și fără eroare adevărul pe care Dumnezeu, pentru mântuirea noastră, l-a voit consemnat în textele sacre. De aceea, "toată Scriptura este inspirată de Dumnezeu și este de folos spre a învăța, spre a mustra, spre a îndrepta, spre a deprinde la dreptate, pentru ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârșit, pregătit pentru toată fapta cea bună" (2Tim 3, 16-17).

*

Nr. 12 - Cum trebuie interpretată Sfânta Scriptură

Deoarece Dumnezeu a vorbit în Sfânta Scriptură prin oameni, în felul oamenilor, interpretul Sfintei Scripturi, pentru a pătrunde ceea ce Dumnezeu a voit să ne împărtășească, trebuie să cerceteze atent ce au intenționat de fapt hagiografii să ne comunice și ce i-a plăcut lui Dumnezeu să ne dezvăluie prin cuvintele lor.

Pentru a descoperi intenția hagiografilor, trebuie, printre altele, să se țină seama și de "genurile literare". Căci adevărul este prezentat și exprimat în mod diferit în textele care sunt în diferite sensuri istorice, sau profetice, sau poetice, sau de alt gen de expresie. Este deci necesar ca cercetătorul să caute sensul pe care hagiograful a intenționat să-l exprime și l-a exprimat în împrejurări determinate, după condițiile timpului său și ale culturii sale, prin intermediul genurilor literare folosite la vremea respectivă. Pentru a înțelege corect ceea ce a voit să afirme în scris autorul sacru, trebuie avute atent în vedere atât modurile de a simți, de a exprima sau de a povesti, curente în mediul și în vremea hagiografului, precum și cele obișnuite în diverse locuri, la acea epocă, în relațiile dintre oameni.

Dar, întrucât Sfânta Scriptură trebuie citită și interpretată întru același Duh în care a fost scrisă, pentru a descoperi exact sensul textelor sacre trebuie avute în vedere cu nu mai puțină grijă conținutul și unitatea întregii Scripturi, ținând seama de tradiția vie a întregii Biserici și de analogia credinței. Este sarcina exegeților să lucreze după aceste reguli pentru înțelegerea și expunerea mai profundă a sensului Sfintei Scripturi, pentru ca, printr-un studiu, într-un fel, pregătitor, să se maturizeze judecata Bisericii. Căci tot ceea ce se leagă de modul de a interpreta Scriptura se află supus în ultimă instanță judecății Bisericii, care împlinește dumnezeiasca poruncă și slujire de a păstra și interpreta cuvântul lui Dumnezeu.


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat