Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Impactul cultural al pontificatului lui Benedict al XVI-lea

Interviu cu jurnalistul și scriitorul Andrea Monda

Când era profesor lumea stătea la coadă pentru a-i asculta lecțiile. Ca episcop oamenii se îngrămădea pentru a-i asculta omiliile. Când a fost prefect al Congregației pentru Doctrina credinței, cărțile sale au fost vândute într-un mare număr. Acum că e papă, cu numele de Benedict al XVI-lea, Piața "Sfântul Petru" din Roma se umple în mod constant cu pelerini. Papa Benedict al XV-lea a împlinit în aprilie un an de pontificat. Care este impactul cultural al papei Ratzinger asupra lumii? Zenit l-a întrebat pe Andrea Monda, profesor de religie, jurnalist și autor de cărți despre J.R.R. Tolkien, G.K. Chesterton și C.S. Lewis. Monda colaborează cu Consiliul Pontifical pentru Cultură și urmărește zi de zi "fișa" pontificatului Benedict al XVI-lea din punct de vedere cultural și "teologic" și nu "istoric".

• Cum vedeți primul an de pontificat al lui Benedict al XVI-lea? Care sunt caracteristicile sale evidente?

În primul rând o reflecție "cantitativă": afluxul credincioșilor la audiențele de miercuri și la toate ocaziile de întâlniri "publice", care cu Ioan Paul al II-lea au înregistrat un succes record, în loc să se diminueze s-a mărit. Cu toate că Ratzinger aparent nu este "comunicativ" ca Wojtyla. Dar este ceva care atrage credincioșii spre figura papei, a oricărui papă, a acestui papă și care nu se explică numai prin "marele val" de după moartea papei polonez. Din punct de vedere "calitativ", aș spune că Benedict al XVI-lea a ales linia continuității predecesorului său: mă gândesc la câteva aspecte, cum ar fi raportul cu tinerii (ZMT de la Köln, catehezele și dialogul cu copii...), importanța raportului ecumenic cu alte confesiuni creștine (în special cu ortodocșii) și dialogul interreligios (în special cu evreii), apărarea temei adevărului și critica absolutismului și relativismului. Toate acestea cu stilul și ritmul cel mai calm al unui om care a devenit papă la 78 de ani, cu 20 de ani mai mult decât predecesorul său.

• Care sunt principalele diferențe dintre acest pontificat și cel al lui Ioan Paul al II-lea?

Unele diferențe sunt "de procedură": Ioan Paul a fost un papă care nu s-a menajat niciodată. Benedict trebuie - nu are de ales - să-și menajeze forțele. Ca atare a redus misiunile sale publice și acelea referitoare la rolul său de cap al statului. Un exemplu: celebrarea beatificărilor a fost "restituită" Congregației pentru Cauza Sfinților. Apoi Benedict al XVI-lea este un papă care se bazează mult pe colegialitate și astea înseamnă mai multă muncă, participare și eficiență a Curiei Romane și a colegiului cardinalilor. O alegere de "stil", dar și de substanță.

Este un papă aș spune foarte "ecleziologic". Dacă Ioan Paul al II-lea a fost un papă "cristologic" ("Deschideți porțile lui Cristos"), Benedict al XVI-lea este un papă "ecleziologic": "Deschideți porțile Bisericii!" ar putea fi "motoul" său. Este, în sfârșit, un papă "pescar", în timp ce Wojtyla a fost un papă "păstor". În sensul că după "forța" păstorului care a călăuzit poporul catolic spre un nou sens de apartenență, dărâmând zidurile din lume, acum este timpul blândeții pescarului, este timpul de a recoase, de a țese firele, de a arunca poduri, de a coase mrejele, cu răbdarea calmă și meditativă a pescarului. Este rolul papei Ratzinger, rafinat om al dialogului, deschis tuturor și "dezarmant" prin umila sa inteligență și dulcea sa blândețe.

• Cât poate influența cultura un pontif cu un profil așa de intelectual ca al lui Benedict al XVI-lea?

"Blândul studios în dialog" trezește o mare simpatie, atât la nivel popular cât și la nivelul elitelor intelectuale. Modul simplu și deschis cu care Benedict e gata să dialogheze cu toți e demonstrat de cel puțin două exemple: faptul că a primit în Vatican persoane atât de diverse ca Oriana Fallaci și Hans Küng - niciodată primite până la el - arată o mare putere care pătrunde și mișcă dezbaterea culturală contemporană, de altfel aproape în întregime înghețată. Este un papă care poate "să miște lumea", misiune a Bisericii, cum spunea scriitorul Chesterton celor care îi reproșau Bisericii că nu e în pas cu lumea. Lumea nu se mișcă dacă nu e mișcată de Biserică, spunea marele scriitor englez, un autor apreciat de papa german.

• Un comentariu asupra enciclicei Deus caritas est...

Într-un cuvânt aș spune: esențială. Acesta este stilul și conținutul acestui prim an de pontificat, un an al învățării esențialității. Unii, ca Vittorio Messori, au spus că Wojtyla a fost un papă mistic, spre deosebire de acest papă - teolog mai intelectual. Dar Wojtyla nu a scris în mod direct nici o enciclică despre iubire, eros și agape. În schimb, papa "intelectual" a scris. Și cu Benedict (foarte semnificativă alegerea acestui nume) ne găsim în fața unui papă mistic. Ne găsim în fața unui îndrăgostit de Cristos care vrea să transmită bucuria sa lumii; un papă dulce, deschis, serios și sever, dar e în deosebi blând și primitor.

Traducere de pr. Cornel Cadar


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat