Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Roma: Locuri de pelerinaj

Roma este, după Ierusalim, cel mai important loc de pelerinaj pentru creștinii din toată lumea. Vestigii creștine din primele secole și locuri dedicate memoriei primilor martiri creștini, sunt peste tot în Roma.

* mormântul sfântului apostol Petru în bazilica "Sfântul Petru" la Vatican, lanțurile sfântului Petru în bazilica "San Pietro in Vioncoli";

* mormântul sfântului Paul de pe Via Ostiense, în bazilica "San Paolo fuori le Mura", unde se păstrează și lanțurile sfântului Paul;

* locuri care păstrează încă vie jertfa martirilor creștini din primele secole: la Vatican, pe locul în care astăzi se înalță impunătoare bazilica "Sfântul Petru", în sec. I se afla circul lui Caligula și Nero, unde au avut loc primele persecuții împotriva creștinilor în anul 64 d.C., în timpul împăratului Nero; apoi persecuțiile au continuat în centrul istoric al Romei la Colosseum și Circus Maximus; loc de pelerinaj pentru creștini. Se mai întâlnește și Închisoarea Mamertina, în arealul Forului Roman, unde erau închiși creștinii ce urmau să moară în arene - aici se păstrează coloana de care au fost legați sfinții Petru și Paul, precum și izvorul care a apărut prin minune dumnezeiască, spre a fi botezați creștinii din închisoare. Astfel de vestigii au fost scoase la lumină, printre ruinele Imperiului Roman, începând cu sec. al XIX-lea, iar săpăturile arheologice continuă să descopere și să limpezească istoria primelor veacuri creștine.

* biserici din secolele IV-XI, cu mozaicuri și fresce de o valoare artistică inestimabilă: bazilica "Santa Maria in Trastevere", bazilica "Santa Sabina", bazilica "San Clemente", bazilica "Santa Maria Maggiore".

* Morminte ale sfinților martiri și moaște care de-a lungul timpului au fost mutate dintr-o biserică în alta, astăzi multe se află la Vatican, dar nu sunt expuse spre închinare. În baptisteriul bisericii "San Giovani in Laterano" - catedrala Romei și sediul papei până în sec. al XIV-lea - am descoperit o capelă mică ce adăpostește sfintele moaște ale sfinților martiri Ciprian și Iustina. În imediata apropiere, se află biserica "Sfânta Scară", unde credincioșii urcă în genunchi cele 28 de trepte ale scării pe care acum aproape 2000 de ani a urcat Domnul Isus Cristos spre a fi judecat de Pilat. Sfânta Scară duce spre capela numita Sancta Sanctorum (Sfânta Sfintelor) - denumirea se explică prin faptul că aici se aflau sfinte moaște din toată lumea creștină încât se spunea că nu există pe lume loc mai sfânt decât acesta: "Non est in toto sanctior orbe locus", spune inscripția de la intrarea în capelă. Sfintele moaște au fost mutate la Vatican, o dată cu reședința papei, în sec. al XIV-lea, dar a mai rămas aici una dintre cele mai vechi icoane ale Mântuitorului "nefăcută de mână", motiv pentru care se numește "Acheropita".

Dincolo de această succintă și insuficientă enumerare a câtorva dintre cele mai cunoscute locuri de pelerinaj din Roma, aș dori să mă opresc asupra a două obiective: bazilica "Sfântul Clement" și catacombele "Sfântul Sebastian", locuri care de obicei scapă turistului grăbit - eu însămi, deși fusesem de două ori la Roma, nu am știut de existența și importanța lor. De aceea, aș dori să vă împărtășesc o parte din bucuria pe care eu am simțit-o descoperindu-le și să readuc în atenția dumneavoastră imaginea celor doi sfinți martiri despre care, cred eu, știm prea puțin.

Bazilica "Sfântul Clement"

Aflată la doar 300 m de Colosseum, bazilica "Sfântul Clement" este una dintre cele mai vechi biserici creștine din lume. În biserica amenajată în casa consulului Titus Flavius Clemens - el însuși martir creștin - se întâlneau în sec. I primii creștini și aici slujeau sfinții apostoli Petru și Paul. Biserica nu este însă dedicată proprietarului casei, ea a fost construită în jurul anului 380 d.C., în memoria unui alt sfânt Clement, cel de-al patrulea episcop al Romei, contemporan al sfinților Petru și Paul. Despre sfântul Clement, "Martirologiul" relatează că a fost exilat într-o mină din Crimeea în timpul împăratului Traian. Acolo, sfântul Clement și-a continuat misiunea de creștinare printre prizonierii și soldații romani. Din acest motiv, a fost condamnat la moarte martirică: legat de o ancoră a fost aruncat în Marea Azov și, prin minune dumnezeiască, redat creștinilor spre îngropare. Trupul sfântului Clement a fost adus la Roma în anul 867, de către sfinții Ciril și Metodiu, "apostolii slavilor", care predicaseră evanghelia lui Cristos printre slavii din Crimeea.

Bazilica "Sfântul Clement" are trei nivele: locuința romană din sec I în care a funcționat prima biserică (aflată la aprox. 12 m adâncime, față de nivelul actual al solului), biserica din sec. al IV-lea și biserica din sec. al XII-lea. Până acum 150 de ani, când dominicanii au început săpăturile, nimeni nu știa că sub biserica "Sfântul Clement" se mai aflau două nivele de construcții succesive. Frescele din sec. IV-IX descriu cele mai importante evenimente din istoria Bisericii: aducerea moaștelor sfântului Ignație Teoforul (ucis de lei în Colosseum, în timpul împăratului Traian), aducerea moaștelor sfântului Clement din Crimeea în sec. al IX-lea și înmormântarea sfântului Ciril în anul 869 (fratele său, Metodiu a murit 16 ani mai târziu în Moravia - Cehia de astăzi). Altarul bisericii actuale este construit pe mormintele celor doi sfinți martiri ai Bisericii: sfântul Ignațiu și sfântul Clement.

Catacombele "Sfântul Sebastian"

La Roma se păstrează aproximativ 60 de catacombe dintre care cele mai importante se află pe Via Appia Antica - drumul construit în 112 î.C., care lega Roma de Capua. Aristocrații romani obișnuiau să ridice monumente funerare impunătoare de-a lungul drumurilor de intrare în Roma. Creștinii însă nu aveau cimitire proprii, dar treptat, cetățenii romani deveniți creștini au donat terenuri comunității creștine spre a fi folosite drept cimitire.

Ajuns pe Via Appia, departe de vacarmul marelui oraș, emoția este copleșitoare: ești conștient că mergi pe aceleași pietre pe care a călcat sfântul apostol Petru încercând să fugă din calea prigonitorilor; pe Via Appia, sfântul Petru l-a întâlnit pe Isus cu crucea în spate îndreptându-se spre Roma. La întrebarea "Domine, quo vadis?" ("Unde mergi, Doamne?"), Isus i-a răspuns: "Merg la Roma să mă răstignesc a doua oară", iar sfântul Petru a înțeles că trebuie să se întoarcă la Roma, să moară mărturisind credința creștină. Biserica "Domine Quo Vadis" (sec. VII) amintește și astăzi creștinilor de întâlnirea sfântului apostol Petru cu Mântuitorul Isus de acum aproape 2000 de ani, iar piatra care păstrează urmele Mântuitorului se păstrează în biserica "Sfântul Sebastian".

Loc de înmormântare și de întâlnire pentru creștinii primelor veacuri, catacombele sunt pentru creștinii de astăzi loc de aducere aminte a timpurilor de prigoană și de jertfă, dar și loc de rugăciune către sfinții martiri înmormântați aici - unii mai cunoscuți, alții mai puțin cunoscuți - toți însă bineplăcuți lui Dumnezeu pentru jertfa lor supremă, toți mijlocitori pentru noi, creștinii din toate timpurile. La Roma sunt deschise spre vizitare cinci catacombe: "Sfânta Agnes" pe Via Nomentana, "Sfânta Priscila" pe Via Salaria și trei catacombe pe Via Appia Antica: "Sfânta Calixt", "Sfânta Domitila" și "Sfântul Sebastian".

Catacombele "Sfântul Calixt" (papă în sec. al III-lea) sunt cele mai vizitate, pentru că sunt cele mai vechi și cele mai mari: cu galerii subterane de peste 7 km, aflate la 20 m sub nivelul solului, săpate pe patru nivele. Aici se află mormintele sfinților martiri Cecilia (sec. al II-lea), Lucina, Fabian, Eusebiu, Gaius, cripta papilor și mormântul sfântului Tarciziu, copilul care a fost ucis în timp ce ducea sfânta Împărtășanie de la catacombe la închisoarea creștinilor ce urmau a fi uciși - din acest motiv i se spune "Sfântul Euharistiei". Frescele de pe pereții galeriilor sunt bogate în simboluri folosite de creștinii primelor veacuri drept limbaj codificat, spre a nu fi recunoscuți de păgâni: imaginea bunului păstor, ancora și corabia (simboluri ale mântuirii), pasărea Phoenix (simbolul învierii), peștele (în limba greacă cuvântul ixthys = pește, formează un acrostic: Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul), monograma lui Isus (suprapunerea a două litere din alfabetul grec: X și P, primele două litere ale cuvântului Cristos).

Catacombele "Sfântul Sebastian" sunt mult mai mici, dar mai bogate în semnificații. Denumirea de catacombe a fost dată inițial acestui loc, pe care romanii îl numeau "ad catacumbas", cuvânt derivat din limba greacă: kata = lângă și kymbas = cavitate sau adâncitură. Denumirea se explică prin faptul că în apropiere se afla o carieră de piatră (tuful vulcanic, în care sunt săpate catacombele). Ulterior, termenul de "catacombas" s-a extins asupra tuturor cimitirelor creștine. În catacombele "Sfântul Sebastian" sunt înmormântați sfinți martiri din sec. al III-lea: Eutichius, Quirinus, Maximus, Sebastian.

Inițial loc de înmormântare pentru familiile aristocrate romane, catacombele au devenit, începând cu secolul al III-lea, important loc de întâlnire pentru creștini deoarece, timp de aproximativ 55 de ani, aici a fost mormântul provizoriu al sfinților apostoli Petru și Paul. În anul 257 d.C., împăratul Valerian a pornit ample persecuții și a interzis creștinilor să se mai întâlnească în cimitire. Erau cunoscute autorităților locurile de întâlnire din Via Ostiense (unde era mormântul sfântului apostol Paul) și de la Vatican (unde era mormântul sfântului apostol Petru). De aceea, pentru a scăpa de furia prigonitorilor, creștinii au găsit un loc nou de întâlnire, în Via Appia, unde au mutat și moaștele sfinților apostoli, spre a se putea aduna aici în cinstea lor. Desele întruniri de comemorare a sfinților apostoli, erau urmate de un "refrigerium" (o agapă), iar sala în care acesta avea loc, păstrează peste 600 de inscripții "scrijelite" pe pereți de creștinii care au participat și pregătit "refrigerium" în cinstea sfinților apostoli Petru și Paul, creștini veniți din toate colțurile imperiului. În timpul sfântului împărat Constantin, s-au construit biserici în cinstea sfinților apostoli, pe locul în care aceștia au fost inițial înmormântați, iar sfintele moaște au fost mutate acolo unde se află și astăzi: mormântul sfântului Petru, la Vatican (în bazilica "Sfântul Petru"), iar mormântul sfântului apostol Paul, în Via Ostiense (în bazilica "San Paolo fuori le Mura"). În Via Appia, spre a aduce aminte că aici a fost mormântul provizoriu al sfântului apostol Petru și Paul, s-a ridicat Bazilica Apostolorum. Din sec. al VI-lea, biserica a luat numele de "Sfântul Sebastian", sfânt martir care devenise atât de venerat, încât era considerat al treilea sfânt patron al Romei, alături de sfântul apostol Petru și Paul.

Despre sfântul Sebastian scrierile Bisericii din sec. al IV-lea (Depositio Martyrum, 354 d.C.) dau foarte puține date: numele (gr. "sebastos"= venerabil), martiriul și locul de îngropare (în catacombe). Nu se dau informații nici asupra anului martiriului (probabil 288 sau între 303 și 305), nici asupra vieții. Scrieri ulterioare, din sec. al V-lea și al VI-lea, în greacă și latină, relatează cu mai multe amănunte istoria vieții sfântului Sebastian, așa cum circula printre creștinii acelor vremuri. Originar din Galia, dar crescut la Mediolanum (Milano), sfântul Sebastian a fost ofițer în garda împăratului Dioclețian - cel care a dat patru edicte succesive împotriva creștinilor, în timpul său având loc mari persecuții. Persoană cu influență în administrația Romei și având acces în familiile aristocrate romane, sfântul Sebastian a dus o bogată activitate de evanghelizare printre acestea, dar, mai ales, a rămas în memoria creștinilor din toate timpurile pentru ajutorul dat prizonierilor creștini, având grijă ca ei să primească sfânta Împărtășanie înainte de a merge la moarte în arenele romane. S-a folosit de funcția sa pentru a-i ajuta pe creștini, anunțându-i când se apropia o mare prigoană, spre a se putea ascunde în catacombe. Prins de gărzile imperiale, sfântul Sebastian a fost condamnat să fie ucis cu săgeți, chiar de soldații care se aflaseră sub comanda lui. Trupul său a fost găsit de văduva sfântului Castulus, Irina, care, descoperind că nu este mort, l-a îngrijit până la vindecarea completă. După miraculoasa vindecare, sfântul Sebastian, ignorând sfaturile prietenilor de a pleca departe de Roma, a hotărât să-și mărturisească din nou credința în fața împăratului Dioclețian. De data aceasta, a fost dus în Circus Maximus - cel mai mare hipodrom roman, aflat pe colina Palatinului - unde a fost omorât în bătaie, cu toiege. Pentru ca trupul său să nu fie găsit de creștini, soldații l-au aruncat în Cloaca Maxima - sistemul de canalizare al Romei. Dumnezeu nu a lăsat însă ca trupul sfântului martir să rămână neștiut de creștini: sfântul Sebastian a apărut în vis unei creștine de rang nobil, Lucina, căreia i-a descoperit locul unde se afla trupul său și i-a poruncit să îl îngroape în catacombele din Via Appia, lângă mormintele sfinților apostoli Petru și Paul. În catacombe se află și astăzi mormântul sfântului Sebastian, iar în relicvariu - alături de alte sfinte moaște - se păstrează una dintre săgețile care au străpuns trupul sfântului și o parte din stâlpul de care a fost legat și bătut până la moarte.

Începând din sec. al V-lea, se păstrează numeroase reprezentări ale sfântului Sebastian la Roma, dar și în afara ei, la Ravenna, Grado, în Spania și în nordul Africii, ceea ce demonstrează răspândirea cultului sfântului Sebastian în întreg Imperiul Roman. Fresca din catacombele sfântului Calixt (sec. al V-lea) sau mozaicul din bazilica "San Pietro in Vincoli" (sec. al VII-lea) ne arată un sfânt Sebastian bătrân, îmbrăcat în haine romane. În iconografia de mai târziu, sfântul Sebastian este subiect favorit pentru mari pictori precum Botticelli, Tintoreto, Raffaello, Michelangelo, Rondinelli, Memling sau El Greco, care îl reprezintă ca pe un tânăr frumos, cu trupul aproape gol, străpuns de săgeți.

Sfântul Sebastian este considerat cel de-al treilea sfânt patron al Romei, mai ales după anul 680, când a salvat Roma de o epidemie de ciumă, fiind de atunci venerat ca "taumaturg" (vindecător). În evul mediu era, de asemenea, venerat ca protector al arcașilor și al militarilor, iar de 500 de ani este sfântul protector al Gărzii Elvețiene de la Vatican. Sfântul Sebastian este sărbătorit la 20 ianuarie, în calendarul romano-catolic, și la 18 decembrie, în calendarul ortodox: un sfânt printre miile de sfinți din calendar, poate pe nedrept prea puțin cunoscut de creștinii din România.

Cuvintele sunt de obicei prea puține și prea sărace să exprime jertfa Mântuitorului Isus Cristos și a sfinților martiri, bineplăcuți lui Dumnezeu. Un pelerinaj la Roma, în postul Paștelui, pe urmele celor care au jertfit totul pentru Cristos e, cu siguranță, un prilej de a ne smeri noi, creștinii cei de azi, cărora ni se cere doar să jertfim puține din cele ale trupului: hrană, plăceri, invidii.

Clara Râpan


 

lecturi: 169.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat