Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Postul Mare: "Sub semnul compasiunii lui Cristos"

Mesajul Papei Benedict XVI pentru Postul Mare 2006

"Isus, văzând mulțimile, i s-a făcut milă de ele" (Mt 9,36). Papa Benedict al XVI-lea, la fel ca predecesorii săi Paul al VI-lea și Ioan Paul al II-lea, a trimis credincioșilor un mesaj special pentru Postul Mare care anul acesta, potrivit calendarului liturgic roman, începe pe 1 martie, în Miercurea Cenușii. Textul mesajului se află deja în librăriile catolice cu mult timp înainte pentru a permite conferințelor episcopale elaborarea planurilor pastorale pentru acest timp "forte" al anului liturgic. Dacă anul trecut servitorul lui Dumnezeu Ioan Paul al II-lea a dedicat mesajul respectiv atenției față de persoanele vârstnice, importanței vârstnicilor pentru tineri, dar și a tinerilor pentru cei înaintați în vârstă, anul acesta Benedict al XVI-lea preia o afirmație din cartea Memorie și identitate (29 ss.) a predecesorului său: există "o limită divină impusă răului" și aceasta este milostivirea, îndurarea. În această perspectivă, pontiful pune la începutul mesajului cuvintele lui Isus care "văzând mulțimile, i s-a făcut milă de ele" (Mt 9,36).

Pontiful amintește că Postul Mare este un timp privilegiat al pelerinajului interior spre acela care este izvorul milostivirii. Este un pelerinaj în care el însuși ne însoțește prin pustiul sărăciei noastre, susținându-ne în drumul spre bucuria intensă a Paștelui. Chiar și "în valea umbrei morții" despre care vorbește psalmistul (Ps 23,4), în timp ce ispititorul ne sugerează să deznădăjduim sau să ne punem o speranță iluzorie în lucrarea mâinilor noastre, Dumnezeu ne păzește și ne susține. Da, și astăzi Domnul ascultă strigătul mulțimilor flămânde de bucurie, de pace și de iubire. Ca în fiecare epocă, ele se simt abandonate. Totuși, și în dezolarea mizeriei și singurătății, a violenței și foamei, care lovesc fără deosebire vârstnici, adulți și copii, Dumnezeu nu permite ca întunericul ororii să domine netulburat.

În această perspectivă Benedict al XVI-lea reflectează asupra unei chestiuni mult dezbătute în rândul contemporanilor: chestiunea dezvoltării. Și astăzi - scrie papa - "privirea" compătimitoare a lui Cristos nu încetează să se oprească asupra oamenilor și popoarelor. El le privește știind că "planul" divin prevede chemarea lor la mântuire. Isus cunoaște situațiile insidioase care se opun unui atare proiect și i se face milă de mulțimi: decide să le apere de lupi chiar cu prețul vieții sale. Cu privirea sa Isus îmbrățișează indivizii și mulțimile și încredințează pe toți Tatălui oferindu-se pe sine ca jertfă de ispășire.

Luminată de acest adevăr pascal - scrie Benedict al XVI-lea - Biserica știe că, pentru a promova o deplină dezvoltare, e necesar ca "privirea" noastră asupra omului să se măsoare cu cea a lui Cristos. În fapt, în nici un mod nu e posibil a separa răspunsul la nevoile materiale și sociale ale oamenilor de satisfacerea profundelor necesități ale inimii lor. Acest lucru trebuie subliniat mai ales în epoca noastră de mari transformări, în care percepem în mod din ce în ce mai profund și urgent responsabilitatea noastră față de săracii lumii. Deja, veneratul meu predecesor, papa Paul al VI-lea, identifica în mod precis pagubele subdezvoltării ca o sustragere de umanitate. În acest sens în enciclica Populorum progressio el denunța "carențele materiale ale acelora care sunt privați de minimum vital, și carențele morale ale acelora care sunt mutilați de egoism... structuri opresive, fie că provin din abuzurile posesiei fie din cele ale puterii, fie din exploatarea lucrătorilor fie din injustiția tranzacțiilor" (nr. 21). Ca antidot al unor atari rele Paul al VI-lea sugera nu numai "sporita considerație față de demnitatea altora, orientarea spre spiritul de sărăcie, cooperarea la binele comun", voința de pace", dar și "recunoașterea din partea omului a valorilor supreme ale lui Dumnezeu, care este izvorul și termenul lor". Pe această linie, papa nu ezita să propună "mai presus de toate credința, dar al lui Dumnezeu primit de bunăvoința omului, și unitatea carității lui Cristos". Deci "privirea" lui Cristos asupra mulțimi ne impune să afirmăm adevăratele conținuturi ale "acelui umanism plenar" care, tot potrivit lui Paul al VI-lea, consistă în "dezvoltarea omului întreg și a tuturor oamenilor" (ibid., nr. 42) De aceea prima contribuție pe care Biserica o oferă dezvoltării omului și popoarelor nu consistă esențial în mijloacele materiale sau în soluții tehnice, dar în vestirea adevărului lui Cristos care educă mereu conștiințele și învață autentica demnitate a persoanei și lucrătorului, promovând formarea unei culturi care să răspundă cu adevărat tuturor întrebărilor omului.

În fața provocărilor teribile ale sărăciei a unei părți atât de mari a umanității, indiferența și închiderea în propriul egoism se pun în contrast intolerabil cu "privirea" lui Cristos. Postul și pomana, pe care împreună cu rugăciunea, Biserica le propune în mod special în perioada Postului Mare, sunt o ocazie prielnică pentru a ne conforma acelei "priviri". Exemplele sfinților și multele experiențe misionare care caracterizează istoria Bisericii constituie orientări prețioase asupra celui mai bun mod de a susține dezvoltarea. Și astăzi, în timpul interdependenței globale, se poate constata că nici un proiect economic, social sau politic nu înlocuiește acea dăruire de sine altuia în care se exprimă caritatea. Cine lucrează după această logică evanghelică trăiește credința ca prietenie cu Dumnezeu întrupat și, asemenea lui, ia asupra sa povara nevoilor materiale și spirituale ale aproapelui. Îl privește ca mister incomensurabil, demn de infinită grijă și atenție. Știe că cine nu-l dă pe Dumnezeu dă prea puțin, cum spunea Tereza din Calcutta: "Prima sărăcie a popoarelor este a nu-l cunoaște pe Cristos". De aceea trebuie făcut ca Dumnezeu să fie găsit în chipul milostiv al lui Cristos: fără această perspectivă, o civilizație nu se construiește pe baze solide.

Datorită unor bărbați și femei care se supun Duhului Sfânt, în Biserică au luat naștere multe opere de caritate menite să promoveze dezvoltarea: spitale, universități, școli de formare profesională, microîntreprinderi. Sunt inițiative care, cu mult înaintea altor expresii ale societății civile, au dat dovadă de sinceră preocupare pentru om din partea unor persoane mânate de mesajul evanghelic. Aceste opere indică o stradă pentru a călăuzi și astăzi lumea spre o globalizare care să aibă în centrul ei adevăratul bine al omului și astfel să conducă la pacea autentică. Cu aceeași compasiune a lui Isus pentru mulțimi, Biserica simte și astăzi ca proprie sarcina de a cere celui care are responsabilități politice și are în mâini pârghiile puterii economice și financiare să promoveze o dezvoltare bazată pe respectul demnității fiecărui om. O importantă verificare a acestui efort va fi efectiva libertate religioasă, înțeleasă nu doar ca simplă posibilitate de a-l vesti și celebra pe Cristos, ci și de a contribui la edificarea unei lumi animate de caritate. În acest efort se înscrie și efectiva considerare a rolului central pe care valorile autentice religioase îl desfășoară în viața omului, ca răspuns la interogativele sale cele mai profunde și ca motivație etică cu privire la responsabilitățile lui personale și sociale. Acestea sunt criteriile în baza cărora creștinii vor trebui să învețe și să evalueze cu înțelepciune programele celui care îi guvernează.

Nu putem să ascundem faptul că în decursul istoriei s-au comis erori de către mulți care se mărturisesc ucenici ai lui Isus. Nu rareori, în fața obligației unor grave probleme, ei au considerat că trebuie mai întâi să amelioreze pământul și apoi să se gândească la cer. Tentația a fost să rețină că în fața unor urgențe presante trebuia în primul rând să fie luate măsuri pentru schimbarea structurilor externe. Acest fapt a avut pentru unii drept urmare transformarea creștinismului într-un moralism, substituirea lui a crede cu a face. Pe bună dreptate, predecesorul meu de venerată memorie, Ioan Paul al II-lea, observa: "Astăzi există tentația de a reduce creștinismul la o înțelepciune pur umană, aproape la o știință a bunului trai. Într-un moment puternic secularizat s-a petrecut o treptată secularizare a mântuirii, astfel încât se luptă, da, pentru om, dar pentru un om pe jumătate, mutilat. Noi în schimb știm că Isus a venit să poarte mântuirea integrală" (Redemptoris missio, 11).

La această mântuire integrală vrea să ne conducă Postul Mare în vederea biruinței lui Cristos asupra răului care asuprește omul. Îndreptându-ne spre divinul Învățător, convertindu-ne la el, experimentând milostivirea sa în sacramentul Reconcilierii, vom descoperi o "privire" care ne scrutează în profund și poate să reînsuflețească mulțimile și pe fiecare dintre noi. Acest lucru redă încredere tuturor celor care nu se închid în scepticism, deschizând în fața lor perspectiva veșniciei fericite. Deja în istorie, deci Domnul, chiar și când ura pare să predomine, nu lasă să lipsească mărturia luminoasă a iubirii sale. În finalul mesajului, papa încredințează Mariei, "fântâna vie de speranță" (Dante Aligheri, Paradis XXXIII, 12) drumul nostru de Postul Mare, ca ea să ne conducă la Fiul său. Ei îi încredințează în special mulțimile care și astăzi, încercate de sărăcie, invocă ajutor, sprijin, înțelegere.

Cu aceste sentimente pontiful dă tuturor din inimă o specială binecuvântare apostolică.

Mesajul lui Benedict al XVI-lea pentru Postul Mare 2006 poartă data de 25 septembrie 2005.

Radio Vatican


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat