Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu: "Dumnezeu este iubire" în Benedict al XVI-lea și în artă

Enciclica "Deus caritas est" a papei Benedict al XVI-lea a suscitat numeroase sugestii poetice. Pentru a aprofunda aspectele artistice ale textului, ZENIT, în știrea publicată joi, 26 ianuarie 2006, pe situl propriu (www.zenit.org), a intervievat-o pe sora Maria Gloria Riva, din Congregația "Adoratoarele Perpetue ale Preasfântului Sacrament", autoare a cărții "În artă, uimirea unei prezențe", apărută la Editura "San Paolo".

• Ce sugerează lectura enciclicei "Deus caritas est"?

Sora Maria Gloria: Că lumină și iubire sunt un singur lucru. Trecând de la Aristotel la Dante, papa, în prima sa enciclică, trasează drumul iubirii de la eros la acea caritas divină pe care Cristos a arătat-o în toată plinătatea. O temă fascinantă, care dintotdeauna l-a cucerit pe om. Chiar și timpul nostru, care a alterat această temă - după cum observă papa - este marcat de farmecul iubirii și are nevoie să regăsească acest sentiment primordial în integritatea sa, are nevoie să-l purifice.

• Printre nenumăratele reprezentări artistice ale iubirii, pe care ați alege-o pentru a explica această enciclică?

Sora Maria Gloria: În artă, misterul iubirii care mișcă soarele (potrivit expresiei faimoase amor ce move il sole, folosite de Dante în Divina Comedie - n.tr.) și al luminii eterne care în chipul uman al lui Cristos găsește manifestarea sa perfectă a fost magistral reprezentat de Michelangelo, care, urmând lecția lui Dante, a pictat în Judecata universală pe fericiți cu figuri amabile și care dansează la picioarele aureolei luminoase a lui Cristos (www.abcgallery.com/A/angelico/angelico39.html).

Frumusețea mișcării lor contrastează cu dezordinea celor condamnați care, pe latura opusă a scenei, fug de ghearele spiritelor din infern. Contrastează și mai mult cu imobilitatea celor care, după ce au administrat în mod rău darul erosului, sunt constrânși să rămână în cercurile infernului. Nu este vorba de o clasificare grosolană a lumii între buni și răi, ci de o profundă meditație asupra consecinței logice a ceea ce se alege în viață. Cine trăiește în iubirea-care-se-dăruiește dansează în viață, cine trăiește în iubirea-pentru-sine se condamnă la solitudine.

Armonia grațioasă a figurilor lui Michelangelo arată că iubirea pentru formă și corporalitate domnește dintotdeauna în Biserică. Totuși frumusețea acestor corpuri este alterată tocmai atunci când este aleasă ca absolut. Fără credință - observă papa - cădem în haos, numai raționalitatea neutră nefiind capabilă să ne protejeze. Avem nevoie de o credință care să se hrănească dintr-o viziune-comprehensiune capabilă să ne transforme viața. Nu este poate acesta motivul pentru care Dumnezeu și-a luat un chip uman?

• Un artist care a încercat să picteze confuzia omului în fața erosului și a iubirii este flamandul Hieronymus Bosch...

Sora Maria Gloria: Îmi vine în minte Grădina Plăcerilor a lui Bosch (www.abcgallery.com/B/bosch/bosch62.html), care a scandalizat atât de mult oamenii din sec. al XV-lea. În centrul tabloului stă omul care se abandonează fără discernământ plăcerii sale. Fântâna adulterului tronează, deasupra haosului cuplurilor care se hrănesc cu aviditate din fructele precum fragi și mure (trimitere simbolică la uniunea sexuală). Flamandul Bosch pictează în secolul XV, dar modul său de a nara este cât se poate de contemporan. Această bucurie fără limite nu are o finalitate largă, îl trage pe om către regatul incolor și fără lumină al pierderii de sine, al pierderii sensului, descris de artist în ultimul cadru. Astfel, erosul, dacă nu se convertește în agape - notează mai departe Sfântul Părinte - scade și îl face nefericit pe om.

Cristos nu este contra erosului, dar în agape îl duce la împlinire. O spune bine Bosch în primul cadru din triptic, unde pictează cuplul primar așa cum a ieșit din gândirea Creatorului. Urmând o iconografie frecventă a miniaturilor, Bosch îl pictează pe Adam așezat și treaz, în timp ce așteaptă să o primească pe Eva ca dar. Dumnezeu Tatăl, al cărui chip este acela al lui Cristos, i-o prezintă pe Eva. Dumnezeu a sanctificat iubirea omului și a femeii făcând-o rădăcina caracterului perpetuu al creației.

Aici este pace, aici este unitatea celor doi: unici nu pentru că sunt singuri, ci pentru că sunt irepetabili.

Iubirea îi face pe mulți unici și irepetabili. O gândea și Michelangelo, proiectând imensa frescă din Capela Sixtină. Frumusețea trupurilor, armonia formelor, istoria acelei luminoase caritas în umbrele erosului, este descrisă ca epopeea unui popor care, găsind în Creator rădăcina sa, ajunge la realizarea sa deplină în Cristos. Cristos arată omului destinul său ultim: acela al Iubirii, o iubire care l-a făcut pe Dumnezeu să ia chip uman, ba mai mult, să adopte, prin trup și sânge, întreaga ființă umană.

Acest popor astăzi trăiește în Biserică și tocmai acolo, în Capela Sixtină, celebrează reînnoirea sa și existența sa miraculoasă în istorie ca oglindire permanentă a frumuseții lui Dumnezeu.

Traducere și adaptare: Ovidiu Bișog


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat