Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Benedict al XVI-lea despre noua enciclică

Publicăm în continuare scrisoarea scrisă de Benedict al XVI-lea pentru cititorii revistei "Famiglia cristiana", în a cărei ediție săptămânală se poate găsi alăturată o copie a enciclicei "Dumnezeu este iubire".

Iubiți cititoare și cititori ai revistei Famiglia cristiana...

Sunt bucuros că Famiglia cristiana vă trimite acasă textul enciclicei mele și îmi dă posibilitatea de a o însoți cu puține cuvinte care vor să ușureze apropierea de lectură. De fapt, la început, textul poate să apară un pic greu și teoretic. Însă când se intră în lectură este evident că eu am voit doar să răspund la câteva întrebări foarte concrete pentru viața creștină.

Prima întrebare este următoarea: poate fi iubit Dumnezeu cu adevărat? De asemenea: iubirea poate să fie impusă? Nu este un sentiment pe care îl avem sau nu-l avem? Răspunsul la prima întrebare este: da, putem să-l iubim pe Dumnezeu, dat fiind faptul că el nu a rămas la o distanță de neatins, ci a intrat și intră în viața noastră. Vine spre noi, spre fiecare dintre noi, în sacramente prin care acționează în existența noastră; cu credința Bisericii, prin care ni se adresează nouă; făcându-ne să întâlnim oameni, care sunt atinși de el, și transmit lumina sa; cu dispozițiile prin care intervine în viața noastră; cu semnele creației, pe care ni le-a dăruit.

El nu numai că ne-a oferit iubirea, ci a trăit-o cel dintâi și bate în atâtea moduri la inima noastră pentru a trezi iubirea noastră de răspuns. Iubirea nu este numai un sentiment, aparțin ei și voința și inteligența. Prin cuvântul său, Dumnezeu se adresează inteligenței noastre, voinței noastre și sentimentului nostru în așa fel încât putem să învățăm să-l iubim "din toată inima și din tot sufletul". De fapt, iubirea nu o găsim deja frumoasă și pregătită, ci crește; pentru a spune așa, noi putem să o învățăm lent în așa fel încât tot mai mult ea să îmbrățișeze toate forțele noastre și să ne deschidă drumul pentru o viață corectă.

A doua întrebare este următoarea: putem cu adevărat să-l iubim pe "aproapele", care ne este străin sau chiar antipatic? Da, putem, dacă suntem prieteni ai lui Dumnezeu. Dacă suntem prieteni ai lui Cristos și în felul acest este tot mai clar pentru noi că el ne-a iubit și ne iubește, chiar dacă adesea noi ne îndepărtăm privirea de la el și trăim urmând alte orientări. Însă dacă prietenia sa va deveni, puțin câte puțin, importantă și decisivă pentru noi, atunci vom începe să-i iubim pe cei pe care el îi iubește și care au nevoie de ajutorul meu. El vrea ca noi să devenim prieteni ai prietenilor săi și putem face acest lucru dacă în interior suntem aproape de el.

În cele din urmă, este întrebarea: cu poruncile și interdicțiile sale, Biserica nu face să fie amară pentru noi bucuria erosului, a faptului de a fi iubiți, care ne conduce spre celălalt și vrea să devină unire? În enciclică am încercat să demonstrez că promisiunea cea mai profundă a erosului poate să se maturizeze numai atunci când nu încercăm să obținem fericirea bruscă. Dimpotrivă, găsim împreună răbdarea de a-l descoperi tot mai mult pe celălalt în profunzime, în totalitatea de trup și suflet, în așa fel încât, în cele din urmă, fericirea celuilalt devine mai importantă decât fericirea mea. Atunci nu se mai vrea doar să se ia, ci să se dăruiască și tocmai în această eliberare de eu-l propriu omul se găsește pe sine însuși și devine plin de bucurie.

În enciclică vorbesc despre un parcurs de purificări și maturizări necesar pentru ca adevărata promisiune a erosului să se poate împlini. Limbajul tradiției l-a numit "educație la castitate", care, în cele din urmă, nu înseamnă altceva decât învățarea iubirii întregi în răbdarea creșterii și a maturizării.

În partea a doua se vorbește despre dragoste, slujirea de iubire comunitară a Bisericii față de toți cei care suferă cu trupul sau cu sufletul și au nevoie de darul iubirii. Aici se prezintă înainte de toate două întrebări: Biserică nu poate lăsa această slujire altor organizații filantropice care se formează în multe moduri? Iată răspunsul: nu, Biserica nu poate face acest lucru. Ea trebuie să practice iubirea față de aproapele și ca o comunitate, altminteri îl vestește pe Dumnezeul iubirii în mod incomplet și insuficient.

A doua întrebare: nu ar trebui să se tindă mai degrabă spre o ordine a dreptății în care nu mai există nevoiași și din această cauză dragostea devine superfluă? Iată răspunsul: fără îndoială, scopul politicii este de a crea o justă orânduire a societății, în care fiecăruia îi este recunoscut ceea ce este al său și nimeni nu suferă de lipsuri. În acest sens, dreptatea este adevăratul scop al politicii, așa cum este și pacea care nu poate să existe fără dreptate. Din natura sa, Biserica nu face politică în mod personal, ci respectă autonomia statului și a orânduirii sale.

Căutarea acestei orânduiri a dreptății revine rațiunii comune, așa cum politica este interes al tuturor cetățenilor. Însă, adesea rațiunea este orbită de interese și de voința de putere. Credința folosește pentru a purifica rațiunea, pentru ca să poată vedea și decide în mod corect. Deci este de datoria Bisericii să vindece rațiunea și să întărească voința de bine. În acest sens - fără a face ea însăși politică - Biserica participă cu pasiune la bătălia pentru dreptate. Creștinilor angajați în profesii publice le revine în acțiunea politică să deschidă mereu noi drumuri pentru dreptate.

Însă aceasta este numai prima jumătate a răspunsului la întrebarea noastră. A doua jumătate, pe care o îndrăgesc în mod deosebit în enciclică, spune: dreptatea nu poate niciodată să facă iubirea superfluă. Dincolo de dreptate, omul va avea întotdeauna nevoie de iubire, singura care dă dreptății un suflet. Într-un mod așa de rănit cum o experimentăm în zilele noastre, cu adevărat nu este nevoie să demonstrăm ceea ce am spus. Lumea așteaptă mărturia iubirii creștine care ne este inspirată de credință. În lumea noastră, adesea așa de întunecată, cu această iubire strălucește lumina lui Dumnezeu.

[Izvor: pagina web a revistei "Famiglia Cristiana"]

Traducere: pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 53.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat