Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sinteza primei enciclice a papei Benedict al XVI-lea

Deus caritas est - despre iubirea creștină

"Dumnezeu este iubire și cine rămâne în iubire rămâne în Dumnezeu, iar Dumnezeu rămâne în el" (1In 4,16). Aceste cuvinte, cu care începe enciclica, exprimă centrul credinței creștine. Într-o lume în care uneori este legată de numele lui Dumnezeu răzbunarea sau chiar ura și violența, mesajul creștin al lui Dumnezeu iubire este de mare actualitate.

Enciclica este împărțită în două părți mari. Prima oferă o reflecție teologico-filozofică despre "iubire" în diferitele sale dimensiuni - eros, philia, agape - precizând câteva date esențiale ale iubirii lui Dumnezeu față de om și ale legăturii intrinsece pe care o are această iubire cu iubirea umană. A doua parte tratează despre exercitarea concretă a poruncii iubirii față de aproapele.

Prima parte

Termenul "iubire", unul dintre cuvintele cele mai folosite, dar și cele mai abuzate în lumea de astăzi, are un câmp semantic vast. Însă în multitudinea de semnificații iese în evidență ca arhetip al iubirii prin excelență iubirea dintre bărbat și femeie, care în Grecia antică era calificată cu numele de eros. În Biblie, și mai ales în Noul Testament, conceptul de "iubire" este aprofundat - o dezvoltare care se exprimă prin marginalizarea cuvântului eros în favoarea termenului agape pentru a exprima iubirea oblativă. Această nouă viziune a iubirii, o noutate esențială a creștinismului, a fost evaluată des în mod absolut negativ ca refuz al erosului și al corporalității. Chiar dacă au existat tendințe de acest fel, sensul acestei aprofundări este altul. Erosul, pus în natura omului de însuși Creatorul, are nevoie de disciplină, de purificare și de maturizare pentru a nu-și pierde demnitatea sa originară și a nu degrada în "sex", devenind o marfă. Credința creștină l-a considerat întotdeauna pe om ca o ființă în care spiritul și materia se întrepătrund reciproc, scoțând din aceasta o nouă noblețe. Provocarea erosului poate fi considerată depășită atunci când în om trupul și sufletul se regăsesc în armonie perfectă. Atunci, da, iubirea devine "extaz", însă extaz nu în sensul unui moment de beție trecătoare, ci ca exod permanent din eu-l închis în sine însuși spre eliberarea sa în dăruirea de sine, și tocmai așa spre regăsirea de sine, ba chiar spre descoperirea lui Dumnezeu: în felul acesta, erosul poate să înalțe ființa umană "în extaz" spre divin. În definitiv, eros și agape cer să nu fie niciodată separate complet una de alta, dimpotrivă cu cât amândouă, deși în dimensiuni diferite, își găsesc echilibrul just, cu atât se realizează adevărata natură a iubirii. Chiar dacă erosul inițial este mai ales dorință, apropiindu-se apoi de cealaltă persoană își va pune mai puțin întrebări despre sine, va căuta tot mai mult fericirea celuilalt, se va dărui și va dori "să fie pentru" celălalt: astfel se inserează în el și se afirmă momentul lui agape.

În Isus Cristos, care este iubirea întrupată a lui Dumnezeu, eros-agape ajunge la forma sa cea mai radicală. În moartea pe cruce, Isus, dăruindu-se pentru a-l ridica și mântui pe om, exprimă iubirea în forma cea mai sublimă. Acestui act de oferire Isus i-a asigurat o prezență durabilă prin intermediul instituirii Euharistiei, în care sub speciile pâinii și vinului se dăruiește pe sine însuși ca mană nouă care ne unește cu el. Participând la Euharistie, și noi suntem implicați în dinamica dăruirii sale. Ne unim cu el și în același timp ne unim cu toți ceilalți cărora el li se dăruiește; astfel devenim toți "un singur trup". În felul acesta, iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de aproapele sunt cu adevărat contopite împreună. Datorită acestei întâlniri cu agape a lui Dumnezeu, dubla poruncă nu mai este numai exigență: iubirea poate să fie "poruncită" pentru că mai înainte este dăruită.

Partea a doua

Iubirea aproapelui înrădăcinată în iubirea lui Dumnezeu, în afară de faptul că este datorie pentru fiecare credincios, este datorie și pentru întreaga comunitate eclezială, care în activitatea sa caritativă trebuie să oglindească iubirea trinitară. Conștiința acestei datorii a avut relevanță constitutivă în Biserică încă de la începuturile sale (cf. Fap 2,44-45) și foarte repede s-a manifestat și necesitatea unei anumite organizări ca bază pentru o îndeplinire mai eficace a ei. Astfel, în structura fundamentală a Bisericii a ieșit în evidență "diaconia" ca slujire a iubirii față de aproapele exercitată în mod comunitar și în mod ordonat - o slujire concretă, dar în același timp și spirituală (cf. Fap 6,1-6). Cu răspândirea progresivă a Bisericii, această exercitare a carității s-a confirmat ca unul dintre domeniile sale esențiale. Natura intimă a Bisericii se exprimă astfel într-o triplă datorie: vestirea cuvântului lui Dumnezeu (kerygma-martyria), celebrarea sacramentelor (leiturgia), slujirea carității (diakonia). Sunt datorii care se presupun reciproc și nu pot fi separate una de alta.

Încă din secolul al XIX-lea, împotriva activității caritative a Bisericii a fost ridicată o obiecție fundamentală: ea ar fi în opoziție - s-a spus - cu dreptatea și ar ajunge să acționeze ca sistem de conservare a status quo-ului. Prin împlinirea fiecărei opere de caritate Biserica ar favoriza menținerea sistemului nedrept existent făcând într-un fel suportabil și frânând astfel rebeliunea și îndreptarea potențială spre o lume mai bună. În acest sens, marxismul indicase în revoluția mondială și în pregătirea sa leacul universal pentru problematica socială - un vis care între timp a dispărut. Magisteriul pontifical, începând cu enciclica Rerum novarum a lui Leon al XIII-lea (1891) până la trilogia de enciclice sociale ale lui Ioan Paul al II-lea (Laborem exercens [1981], Sollicitudo rei socialis [1987], Centesimus annus [1991]) a abordat cu insistență crescândă chestiunea socială și în confruntarea cu situații problematice mereu noi a dezvoltat o doctrină socială foarte elaborată, care propune orientări valabile mult peste granițele Bisericii.

Totuși, crearea unei juste ordini a societății și a statului este datoria centrală a politicii, deci nu poate să fie sarcina nemijlocită a Bisericii. Doctrina socială catolică nu vrea să confere Bisericii o putere asupra statului, ci doar să purifice și să lumineze rațiunea, oferind propria contribuție la formarea conștiințelor, pentru ca adevăratele exigențe ale dreptății să poată fi percepute, recunoscute și apoi și realizate. Totuși, nu există nici o orânduire statală care, oricât de justă ar fi, să poată face superfluă slujirea iubirii. Statul care vrea să aibă grijă de toate devine în definitiv o instanță birocratică ce nu poate să asigure contribuția esențială de care are nevoie omul suferind - orice om -: dăruirea personală iubitoare. Cel care vrea să se debaraseze de iubire se dispune să se debaraseze de om ca om.

În timpurile noastre, un efect pozitiv colateral al globalizării se manifestă în faptul că grija față de aproapele, depășind granițele comunităților naționale, tinde să-și lărgească orizonturile sale la lumea întreagă. Structurile statului și asociațiile umanitare secondează în diferite moduri solidaritatea exprimată de societatea civilă: astfel s-au format multiple organizații cu scopuri caritative și filantropice. Și în Biserica Catolică și în alte comunități ecleziale au apărut noi forme de activitate caritativă. Între toate aceste instanțe este de dorit să se stabilească o colaborare rodnică. Desigur, este important ca activitatea caritativă a Bisericii să nu piardă propria identitate dizolvându-se în organizarea comună de asistență și devenind o simplă variantă a ei, ci să mențină toată splendoarea esenței carității creștine și ecleziale. De aceea:

- Activitatea caritativă creștină, în afară de competența profesională, trebuie să se bazeze pe experiența unei întâlniri personale cu Cristos, a cărui iubire a atins inima credinciosului trezind în el iubirea față de aproapele.

- Activitatea caritativă creștină trebuie să fie independentă de partide și ideologii. Programul creștinului - programul samariteanului milostiv, programul lui Isus - este "o inimă care vede". Această inimă vede unde este nevoie de iubire și acționează în mod corespunzător.

- În afară de aceasta, activitatea caritativă creștină nu trebuie să fie un mijloc în funcție de ceea ce este indicat astăzi ca prozelitism. Iubirea este gratuită; nu este exercitată pentru a atinge alte scopuri. Însă aceasta nu înseamnă că acțiunea caritativă trebuie, pentru a spune așa, să-l lase deoparte pe Dumnezeu și pe Cristos. Creștinul știe când este timpul de a vorbi despre Dumnezeu și când este bine de a tăcea despre el și a lăsa să vorbească numai iubirea. Imnul sfântului Paul adus dragostei (cf. 1Cor 13) trebuie să fie magna charta a întregii slujiri ecleziale pentru a o ocroti de riscul de a se degrada în pur activism.

În acest context și în fața secularismului amenințător care poate să condiționeze și mulți creștini angajați în lucrarea caritativă trebuie reafirmată importanța rugăciunii. Contactul viu cu Cristos evită ca experiența incomensurabilității necesității și a limitelor lucrării proprii să poată, pe de o parte, să-l introducă pe lucrător în ideologia care pretinde să facă acum ceea ce Dumnezeu, după cât se pare, nu reușește sau, pe de altă parte, să devină tentație de a ceda inerției și resemnării. Cel care se roagă nu-și irosește timpul, chiar dacă situația pare să stimuleze numai spre acțiune, nici nu pretinde să schimbe sau să corecteze planurile lui Dumnezeu, ci încearcă - după exemplul Mariei și al sfinților - să ia din Dumnezeu lumina și forța iubirii care învinge orice întuneric și egoism prezent în lume.

(După Zenit)

Traducere pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 48.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat