Anul pastoral

ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line

comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților

adevăratele modele de viață se găsesc aici

VIAȚA DIECEZEI

Crăciunul la Betleem printre români

Acum, recent întors din Țara Sfântă, involuntar îmi răsună în minte cuvintele pe care Petru i le-a spus lui Isus după schimbarea la față: "Doamne, bine ne este nouă aici" (Lc 9,33). Într-adevăr, chiar și după 2000 de ani, Țara lui Isus te fascinează. Îmi este aproape imposibil să fac o ierarhizare, să menționez un loc sau un eveniment care m-a mișcat în mod deosebit, pentru că sunt prea multe și pentru că, deși am fost pentru a doua oară în Israel, emoțiile și trăirile personale sunt aproape de nedescris. Și rugăciunea pe care am repetat-o cel mai des a fost aceasta: "Doamne, fă ca tot mai mulți români să aibă posibilitatea de a vizita locurile sfințite de prezența ta pe pământ, pentru ca în viața lor să crească credința care să rodească tot mai multe fapte de iubire".

Am avut ocazia ca, alături de pr. Cristian Vacaru, să trăiesc toată perioada Crăciunului în mijlocul românilor pe care-i păstorește chiar în locurile în care "Cuvântul lui Dumnezeu s-a făcut trup".

Cu bucurie și emoție profundă, în Noaptea Crăciunului, în ciuda ploii, a vântului și a oboselii, am celebrat sfânta Liturghie în Bazilica Nașterii Domnului de la Betleem și apoi am coborât la subsolul bazilicii pentru a ne reculege la grota nașterii Mântuitorului. Toți cei aproximativ 225 de pelerini români, catolici și ortodocși, vizibil marcați de momentul istoric și, cred, pentru cei mai mulți, unic în viață, am sărutat cu devoțiune și credință steaua care amintește locul nașterii lui Isus.

Zilele următoare au fost pline de evenimente, care mai de care mai înălțătoare, pentru că din nou, cu un grup de 15 pelerini români, am revăzut principalele locuri legate de viața și activitatea lui Isus.

În prima zi, 27 decembrie, am vizitat Galileea. Mai întâi ne-a copleșit Nazaretul cu bazilica "Bunei Vestiri", cu biserica "Sf. Iosif", Sinagoga și Izvorul Maicii Domnului. Am coborât apoi la Cana Galileii și apoi ne-am îndreptat spre Muntele Fericirilor, de unde poți admira splendida panoramă a Lacului Genezaret și a ținuturilor de pe malul lui: Cafarnaum, biserica Primatului lui Petru, biserica înmulțirii pâinilor, Râul Iordan la ieșirea lui din Lacul Genezaret. Și am încheiat ziua vizitând biserica "Schimbării la față" de pe Muntele Tabor.

Ziua a doua, 28 decembrie, a fost rezervată vizitării Ierusalimului și a împrejurimilor lui. La Betania am vizitat biserica "Sf. Lazăr", dar cel mai emoționați am fost când am ieșit, rând pe rând, din mormântul lui Lazăr. Pe Muntele Măslinilor am vizitat biserica "Agoniei", grota Ghetsemani, biserica "Dominus Flevit", biserica "Tatăl Nostru", capela Înălțării și biserica de pe mormântul Maicii Domnului. Apoi, urmând Via Crucis, am zăbovit îndelung pe Calvar și în Sfântul Mormânt. Prefer nici să nu încerc să descriu ce simte un creștin în aceste locuri, cele mai sfinte din lume, pentru că am sentimentul că aș profana prin slabele mele vorbe sfințenia acestui loc unic, care te cutremură ori de câte ori te apropii de el. Și cred că am spus totul dacă mai adaug ca am avut fericirea să celebrez sfânta Liturghie atât pe Calvar, cât și în Sfântul Mormânt. Și dacă în două zile am vizitat atâtea locuri, lesne vă puteți închipui că în celelalte 18 zile am mai vizitat și altele, asupra cărora nu revin.

În cele din urmă, ca și magii, m-am întors acasă, dar spre deosebire de ei pe același drum, dar cu alte trăiri, cu alte experiențe și cu o altă viziune despre țara în care a trăit și în care s-au scris Evangheliile.

Pe lângă bucuria produsă de vizitarea locurilor atât de dragi nouă, creștinilor, mai vreau să amintesc și de bucuria produsă de întâlnirea cu românii care trăiesc și muncesc în Țara Sfântă. Pr. Cristian, ajutat de surorile Maria și Irina, se ocupă cu mult zel de ei, dar mereu se bucură când un alt confrate român îi vizitează și le mai aduce vești proaspete din țară. Și dacă aceste vești ar fi mai bune, cu siguranță că bucuria lor ar fi și mai mare. Dialogul se leagă repede și firesc de parcă ne-am cunoaște din totdeauna, iar momentul despărțiri a avut toate elementele unei despărțiri de prieteni dragi pe care nu-i poți uita și care-ți revin în minte ori de câte ori rememorezi locurile vizitate împreună sau revezi caseta cu pelerinajul făcut pe urmele lui Isus și ale Mariei. Sper ca șederea lor în Țara Sfântă să-i determine să trăiască o viața sfântă și să le aducă multe realizări și împliniri pe măsura sacrificiilor pe care le fac departe de țară și de cei dragi.

Pe lângă muncitorii și pelerinii din Țara Sfântă le-am întâlnit și pe surorile românce de la diferitele congregații care trăiesc, muncesc și studiază slujindu-l astfel pe Isus și pe semenii lui, ca să spun așa, chiar la ei acasă. Cu toate surorile românce ne-am reunit în jurul altarului din capela mănăstirii Surorilor Boromite din Ierusalim, a doua zi de Crăciun. La masa de prânz care a urmat am intonat frumoase colinde românești. Printre multe altele nu a lipsit nici răcitura și nici tradiționalele sărmăluțe moldovenești. Mulțumesc și pe această cale sorei Xaveria, superioara casei, care a organizat această întâlnire românească și pentru ca mi-a oferit ospitalitate și găzduire.

Mulțumesc și tuturor celor care au făcut posibilă vizita mea în Israel și a acelora care s-au străduit ca șederea mea acolo să fie atât de agreabilă. Nu pot decât să le fiu recunoscător să-i asigur de rugăciunile mele.

Pr. Viorel Ababei

pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro

Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat