Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: Omilia PS Petru Gherghel la prezentarea Cărții sinodale

Toată frumoasă ești Marie!

Cuvânt de deschidere

În drumul nostru spre întâlnirea cu Cristos care vine, o întâlnim pe preacurata Fecioară Maria, care prin "da"-ul ei dat cuvântului divin și prin exemplul său luminos ni-l oferă pe Isus ca maestru și Mântuitor.

Solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Fecioarei Maria subliniază caracterul marian al perioadei Adventului și invită întreaga Biserică la urmarea Fecioarei preacurate pentru a merge în întâmpinarea lui Cristos.

Cu întreaga Biserică, cu Sfântul Părinte papa Benedict al XVI-lea, făcând memoria celor 40 de ani de la încheierea solemnă a Conciliului Vatican al II-lea, ne bucurăm să ne reînnoim fidelitatea noastră față de învățătura Sfintei Biserici și să-i aducem astăzi mulțumiri lui Dumnezeu cel întreit pentru tezaurul de credință primit de la părinții conciliari.

Cu sentimente de bucurie și satisfacție, dorim să ne angajăm și noi, susținuți de Fecioara Maria, ocrotitoarea și patroana Bisericii noastre, în sărbătoarea ei, proclamând Cartea sinodală, rodul reflecțiilor, muncii și rugăciunilor întregii Biserici, care să fie și semn de fidelitate și normă de trăire vie a credinței creștine în noul mileniu.

Pentru a celebra cu vrednicie jertfa sfintei Liturghii în solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a preacuratei Fecioare Maria, la împlinirea celor 40 de ani de la încheierea solemnă a Conciliului Vatican II și la prezentarea Cărții sinodale să ne recunoaștem păcatele.

Omilia

Maria, capodopera creației și a mântuirii

Textele pe care ni le propune astăzi sfânta Liturghie ne oferă posibilitatea de a descoperi planul lui Dumnezeu cu privire la mântuirea omului pe care vrea să-l elibereze din păcat, prin Mesia cel promis, care se va naște dintr-o fecioară, cea care va beneficia cel dintâi de această lucrare.

Prima lectură din cartea Genezei (3,9.15-20) ne prezintă convingerea lui Israel, că toată condiția umană este urmarea călcării poruncii lui Dumnezeu încă de la începutul istoriei umane.

În cadrul Liturghiei de astăzi este pusă în evidență promisiunea mântuirii în versetul 15 unde o femeie și sămânța ei va învinge șarpele. Femeia este, așadar, o persoană bine precizată: așteptarea mamei lui Mesia este deci identificată în Noul Testament la Cana în Galileea, unde mama lui Isus este numită cu numele de "femeie" - "Femeie n-a venit încă ceasul meu!". Chiar și Conciliul Vatican II, luând în considerație tradiția, afirmă identificarea femeii prezentată profetic în Gen 3,15 și în Is 7,14 cu fecioara care va zămisli și va naște un Fiu ce se va numi Emanuel, ca fecioara din Nazaret salutată de înger ca "cea plină de har" (Lc 1,28).

Lectura din Efeseni (1,3-6.11-12) ne prezintă minunata chemare a creștinului, învrednicit cu orice binecuvântare spirituală în ceruri în Cristos, ales și predestinat să fie sfânt și neprihănit pentru a fi fiul adoptiv al lui Dumnezeu și moștenitor spre lauda lui Dumnezeu. Toate aceste realități prezentate de apostol se verifică, într-un mod cu totul special, în Maria, prin marele privilegiu al zămislirii sale neprihănite de care s-a bucurat în vederea meritelor lui Isus Cristos.

Evanghelia de astăzi cu tabloul prezentat de evanghelistul Luca își găsește punctul cel mai de sus în salutul îngerului: "Bucură-te, cea plină de har. Domnul este cu tine". Cea care a fost înzestrată cu plinătatea harului, care s-a bucurat de alegerea specială a lui Dumnezeu, prin care ea s-a detașat de toate celelalte femei (fiind identificată cu însăși viața dumnezeiască, cu viața harului), nu putea să fie atinsă de nici o umbră de păcat, de păcatul strămoșesc.

Concluzia textelor sfinte din această zi este clară. Maria, aleasă că să fie mama Mântuitorului, a Celui Sfânt prin excelență, trebuia să fie cu adevărat toată frumoasă, toată sfântă și total neprihănită.

Ea nu numai că nu trebuia să fie atinsă de păcatele omenești personale săvârșite în viața de zi cu zi, ci, și mai mult, ea nu trebuia să fie niciodată afectată de pata păcatului strămoșesc.

La acest punct trebuie să admitem că Dumnezeu a conceput omul încă din veșnicie ca o capodoperă a mâinilor sale, care cu adevărat să poarte în sine chipul și imaginea sa, după cum stă scris pe primele pagini ale Sfintei Scripturi. Așa trebuia să rămână fără încetare. Dar realitatea s-a schimbat; omul n-a ascultat de Dumnezeu și păcatul a stricat totul.

Omul, la început a fost înzestrat cu daruri speciale, dumnezeiești și străin de orice pată a răului și a păcatului.

Ca orice arhitect, Dumnezeu și-a urmat planul și proiectul său până ce, prin libertatea sa, omul a intervenit și a tulburat acest proiect, introducând un element străin - păcatul, neascultarea. De aici a început istoria omului supus suferințelor, supus contrastelor, supus morții, totul din cauza deturnării planului original.

Și aici are loc o nouă lucrare dumnezeiască, iarăși o capodoperă: răscumpărarea, promisiunea unui răscumpărător, a unui reparator a planului său dumnezeiesc, ce trebuie să distrugă răul, păcatul, și să învingă moartea, să redea omului adevărata sa față.

Trimiterea în lume a unui izbăvitor deschide o nouă eră: era evanghelică, era împărăției celei noi, istoria mântuirii lumii.

La această lucrarea Dumnezeu cere colaborarea omului. Aici se înscrie Maria, mama noului Adam, mama omului nou.

Ca să-l trimită pe Fiul său să devină om, Dumnezeu avea nevoie de imaginea cea dintâi a omului, imaginea primă a omului, fără păcat.

Și printr-un privilegiu special pentru meritele lui Cristos, Maria intră în lume în planul cel dintâi al lui Dumnezeu, fără păcat, fără de suferință, fără de moarte. Iată cuvintele prezentate de Sfântul Părinte Pius al IX-lea la 8 decembrie 1854: "Spre slava sfintei și nedespărțitei Treimi, spre cinstea și onoarea Fecioarei, născătoare de Dumnezeu, spre mărirea și preamărirea credinței catolice și îmbogățirea religiei creștine, cu autoritatea Domnului nostru Isus Cristos, a sfinților apostoli Petru și Paul și a noastră, declarăm, proclamăm și definim că doctrina după care preafericita Fecioară Maria încă din prima clipă a zămislirii sale a fost ferită de orice pată a păcatului strămoșesc, printr-un privilegiu cu totul special al harului atotputernicului Dumnezeu, în vederea meritelor lui Isus Cristos, Mântuitorul neamului omenesc, (doctrina aceasta) este revelată de Dumnezeu și, prin urmare, trebuie să fie în totalitate și fără încetare crezută și respectată de toți" (DS 2803).

Pentru a înțelege mai bine și a interpreta această formulă trebuie să notăm:

a. subiectul despre cine se vorbește în această definiție este persoana Mariei, care încă din prima clipă a existenței sale personale, printr-un har și printr-un privilegiu special (și nu ca o excepție de la lege), prin meritele prevăzute al lui Isus Cristos, a fost ferită de păcatul strămoșesc.

b. definiția nu vorbește nimic cu privire la consecințele păcatului original. Definiția afirmă astfel că Maria aparține la rădăcina umană a lui David și că vina păcatului strămoșesc s-ar fi verificat și în ea la fel ca în toți oamenii, dacă însuși Dumnezeu nu ar fi ferit-o pe ea încă din clipa conceperii sale printr-un privilegiu bazat pe meritele mântuitoare ale lui Cristos.

Dacă vorbeam mai sus despre lucrarea lui Dumnezeu la crearea omului, după planul său veșnic, ca despre o capodoperă și despre opera de mântuire ca de o lucrarea și mai mare prin trimiterea în lume a Fiului său, deci o altă intervenție dumnezeiască specială, atunci este firesc și logic, ca atunci când vorbim despre femeia anunțată de profeți și despre de tânăra Fecioară din Nazaret, numită de înger cea plină de har, Domnul este cu tine, în care se împlinesc toate prevestirile, să spunem că aici este vorba de o altă capodoperă a mâinilor lui Dumnezeu.

Am putea spune pe drept că astăzi admirăm o lucrare nemaiîntâlnită în istorie, o lucrare menită să creeze spațiu divin pentru intrarea în lume a Mântuitorului.

Maria reprezintă, așadar, privilegiul singular prin care ea este singura între toate făpturile omenești, în care există o perfectă armonie între imaginea plănuită de Dumnezeu din veșnicie pentru orice ființă umană și realitatea existentă în ea.

Dacă în toți ceilalți există o necorespundere între imaginea voită de Dumnezeu și realitatea introdusă de păcat, în Maria, cele două imagini sunt egale - model și realitate.

Maria este în această lumină întruchiparea a tot ceea ce Dumnezeu ar fi voit să se realizeze cu omul, făptura mâinilor sale, cu toți oamenii, după idealul planificat de el cu creatura sa cea mai de preț. La acest ideal ne cheamă să reflectăm lectura din Scrisoarea către Efeseni unde este descrisă vocația nobilă a creștinului binecuvântat cu orice binecuvântare în ceruri în Cristos ca să fie sfânt și neprihănit, fiu adoptiv și moștenitor al slavei lui Dumnezeu.

Ceea ce a realizat Dumnezeu în Maria, prima făptură care a beneficiat de roadele mântuirii lui Cristos, prin opera sa răscumpărătoare, se va realiza în timp cu toți acei care îi vor aparține și vor crede în el.

Așadar, realizarea planului lui Dumnezeu prin Fiul său, în Maria, reprezintă o garanție a tot ceea ce urmează să se realizeze cu noi. Maria a fost prima beneficiară a marelui proiect gândit și realizat de Dumnezeu în istorie. Ea nu numai că a fost învrednicită să fie făptura care i-a oferit găzduire Fiului lui Dumnezeu pentru realizarea proiectului de mântuire a lumii, ci ea devine icoana întregii Biserici și modelul fiecărui creștin ce urmează să beneficieze de această iubire a Tatălui veșnic.

E firesc, așadar, ca astăzi să ne bucurăm și să-l preamărim pe Dumnezeu pentru o astfel de făptură și pentru o astfel de speranță și garanție ce o avem în Maria și prin Maria.

Solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a preacuratei Fecioare Maria are nu numai o valoare eclezială, prin care Biserica știe că are în ea o icoană și un model în drumul ei de credință, ci și o valoare personală pentru că Maria, cu sfințenia și frumusețea ei, ne asigură fiecăruia un program de purificare și fericire veșnică cu care vom putea să ne învrednicim și noi de realizarea aceluiași plan conceput de Dumnezeu pentru cei care-l urmează și îl iubesc, precum Maria.

Urmând exemplul sfinților, care au văzut în Maria drumul lor spre desăvârșire și sfințire și au descoperit în ea pe cea care îi poartă pe toți pe brațe lângă Isus, Fiul ei, și lângă tronul fericirii cerești, și noi trebuie să năzuim mereu spre acel țel și loc plănuit de Tatăl și realizat de Fiul său prin Duhul, dătător de viață.

La 8 decembrie 1854 sfântul Dominic Savio se consacra Fecioarei Imaculate cu aceste expresii filiale: "Marie, îți dăruiesc inima mea; fă ca ea să fie totdeauna a ta. Isuse, Marie, voi să fiți pentru totdeauna prietenii mei. Da, cu umilință vă cer să faceți mai bine să mor decât să ajung să comit un singur păcat!" Era o zi de sărbătoare celebrată cu profund folos.

Nu departe de zilele noastre, cel mai mare papă al tuturor timpurilor, Ioan Paul al II-lea, începându-și misiunea de păstor suprem, spunea: "Totus tuus, Marie!"; și a fost al ei, căci l-a primit în brațele ei și l-a purtat în ceruri chiar în prima sâmbătă a lunii, prezentându-l înaintea iubirii milostive.

Trăind astăzi un mare aniversar, cel de-ea 40-lea de la încheierea solemnă a Conciliului Vatican II, care a prezentat-o pe Maria în adevărata ei față și măreție, și însușindu-ne toată învățătura transmisă despre Maria, icoana și maica Bisericii, ne bucurăm s-o alegem și noi ca mamă și icoană pentru toată viața și trăirea noastră pe urmele lui Cristos.

Și prezentând astăzi Cartea sinodală a programului nostru de credință prin mâinile Mamei noastre cerești, spunem și noi din toată inima: Totus tuus, Marie. Toată frumoasă ești Marie; tu ești bucuria și speranța noastră..

Cu aceste sentimente și cu bucurie ne dispunem să înaintăm în larg și să aruncăm cu încredere mreaja apostolatului nostru. Amin, așa să fie!

Iași 8 decembrie 2005


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat