Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție despre timpul Adventului

"Secolul nostru ne constrânge să învățăm din nou adevărul Adventului: adică adevărul că mereu a fost timp de Advent și că timp de Advent continuă să fie întotdeauna", afirma cu mult timp în urmă Jospeh Ratzinger. "Adevărul că întreaga omenire este o unică omenire în fața chipului lui Dumnezeu - continua profesorul de teologie dogmatică de atunci de la Universitatea din Münster (Germania) -, că întreaga omenire zace în întuneric, dar și că întreaga omenire este luminată de lumina lui Dumnezeu".

Aceasta este una din reflecțiile conținute în micul volum cu titlul Timpul Adventului, care cuprinde trei predici pe care Joseph Ratzinger - actualul papă Benedict al XVI-lea - le-a ținut între 13 și 15 decembrie 1964 în fața unui mic grup de studenți în domul din Münster.

Abordând tema cu privire la existența noastră de creștini în lume, Joseph Ratzinger susține că "poate că ar trebui [...] să admitem că Adventul nu este numai o amintire sau o reprezentare a trecutului, ci mai curând și un prezent al nostru și o realitate a noastră", o perioadă liturgică în care Biserica "ne arată ceea ce constituie și adevărul existenței noastre creștine".

Mai precis, "sensul timpului Adventului în anul liturgic este și acela de a trezi în noi această conștiință".

"El, timpul Adventului - afirma în vremea aceea - trebuie să ne facă [...] să admitem marea lipsă de răscumpărare care nu plutea numai odată și care poate că nu plutește numai deasupra unei părți a lumii, ci că este o realitate prezentă între noi și în mijlocul Bisericii".

Totuși, "a crede cu adevărat înseamnă, în schimb, a privi fără teamă și pe față toată realitatea". De aici rezultă, ca un corolar, faptul că "existența creștină comportă [...] și să îndrăznim să vorbim, chiar în mijlocul ispitei întunericului nostru, asemenea omului Iob cu Dumnezeu".

"A celebra Adventul nu înseamnă altceva decât a vorbi cu Dumnezeu așa cum a făcut Iob. Înseamnă a privi în față în mod deschis toată realitatea și toată povara existenței noastre și de a le prezenta chipului judecător și mântuitor al lui Dumnezeu".

Dumnezeul ascuns

Joseph Ratzinger, care în acei ani era încă un simplu preot și a trebuit să-l asiste ca și consultant teologic pe cardinalul Joseph Frings, arhiepiscop de Köln, în timpul Conciliului al II-lea din Vatican, afirma că, dacă reflectăm mai intens, nu ne este greu să înțelegem "cât de presant și cât de adevărat este timpul de Advent și ziua de astăzi, și pentru noi".

"Adventul este o realitate și pentru Biserică. Dumnezeu nu a împărțit istoria într-o jumătate luminoasă și o jumătate întunecată. Nu i-a împărțit pe oameni în oameni răscumpărați de el și oameni uitați de el".

"Există numai o singură istorie nedespărțită, care este în întregime deosebită de slăbiciunea și de mizeria omului și care este în întregime sub iubirea milostivă a lui Dumnezeu, care continuă să o învăluie și să o susțină", sublinia el în timpul predicii.

Așadar, dacă este adevărată această contemporaneitate constantă a timpului Adventului, aceasta înseamnă și "că pentru nici o perioadă a istoriei Dumnezeu nu ar fi numai trecut, pentru a spune așa", ci ar fi pentru noi toți "originea din care venim" și "viitorul spre care ne îndreptăm", accentua el.

"De asemenea, asta înseamnă că toți putem să-l găsim pe Dumnezeu numai ieșindu-i în întâmpinare ca pentru cineva care vine, ca pentru cel care așteaptă și vrea ca să pornim la drum", spunea el.

Totuși, în această căutare, "imaginea lui Moise, care pentru a-l găsi pe Dumnezeu a trebuit să se urce pe munte și să intre în nor, rămâne valabilă pentru toate timpurile": "Nu-l putem găsi pe Dumnezeu - nici măcar în Biserică - decât urcând pe munte și intrând în norul necunoscutului lui Dumnezeu, care rămâne ascuns în această lume".

Și chiar dacă a imprimat "un semn al său și în măreția și în puterea cosmosului", "semnul adevărat și propriu ales de el este însă ascunderea, începând de la sărmanul popor al lui Israel până la pruncul din Betleem și până la cel care moare pe cruce spunând: «Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?» (Mt 27,46)".

"Este timpul Adventului - afirma el atunci. Toate răspunsurile noastre rămân fragmentare. Primul lucru pe care trebuie să-l acceptăm este mereu și încontinuu această realitate a Adventului permanent".

"Dacă facem aceasta, vom începe să recunoaștem că linia de graniță între înainte și după Cristos nu este trasată în exterior prin timpul istoriei și nu poate să fie desenată pe harta geografică, ci trece prin inima noastră".

"De aceea, în acest timp de Advent să-i cerem Domnului să ne dea harul să trăim tot mai puțin înainte de Cristos și să trăim nu după Cristos, ci într-adevăr împreună cu Cristos și în Cristos: cu el care este Cristos ieri, astăzi și în vecii vecilor".

După Zenit

Traducere pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat