Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: Omilia nunțiului apostolic la sfințirea catedralei

Consacrarea noii catedrale "Sfânta Maria, Regină"
Iași, 1 noiembrie 2005

"Fericiți cei chemați la ospățul Mielului!"
(Ap 19,9)

Excelența voastră Monsenior Petru, care astăzi primiți noul sediu episcopal cu dedicația acestei catedrale,
Dragi frați întru episcopat, preoție și diaconat, aleși în slujirea Bisericii,
Iubiți frați ai Bisericilor surori,
Stimate autorități civile,
Dragi călugări și călugărițe, care vestiți împărăția cerurilor prin profesiune și prin sfaturile evanghelice,
Iubiți frați și surori în Cristos, care ați devenit ca și noi fii și fiice ale lui Dumnezeu prin Botez!

Da! "Fericiți cei chemați la ospățul Mielului", cuvinte care vor fi rostite de episcopul celebrant în momentul jertfei euharistice. Fericiți noi cei care ne-am adunat aici în numele lui Cristos, cuvântul vieții și pâinea vieții, care ne face părtași de sfințenia în Dumnezeu, așa cum sunt toți sfinții pe care îi sărbătorim astăzi. Împreună cu ei, și într-un anumit fel asemenea lor care se află în cer, noi cei de pe pământ, din această catedrală, suntem în jurul lui Cristos, Mielul care a învins răul, în noul Ierusalim, orașul ceresc, așa cum îl descrie Apocalipsa: "Nu am văzut într-însa nici un templu pentru că Domnul Dumnezeul cel atotputernic, este templul ei și Mielul... Apoi mi-a arătat un râu cu apa vieții, limpede ca cristalul, care ieșea din tronul lui Dumnezeu și al Mielului" (Ap 21,22 și 22,1).

În momentul de față, această construcție făcută din piatră, lemn și fier - toate acestea fiind materiale pământești - iau forma Ierusalimului ceresc prin intermediul consacrării sau dedicării, și aș dori să medităm împreună ce înseamnă această dedicație pentru noi, în drumul nostru de credință, căci o dată consacrată, această construcție se transformă în semn și mijloc de mântuire. Riturile consacrării ne arată însemnătatea spirituală a materialului din care este construit acest templu, chiar și a bisericii în sine ca expresie vizibilă - ceea ce teologii numesc "sacramentalii" (semne și mijloace de mântuire) - a Ierusalimului ceresc. În ea vor fi celebrate sacramentele, în ea va fi proclamat cuvântul lui Dumnezeu, în ea ne vom aduna pentru a forma împreună Biserica lui Cristos formată din pietre vii, așa cum scrie Sfântul Paul către Efeseni: "Așadar, voi... sunteți zidiți pe temelia apostolilor și a profeților, piatra unghiulară fiind Cristos Isus. În el toată construcția, ca un ansamblu armonios, se înalță ca un templu sfânt în Domnul, în care și voi sunteți zidiți ca să deveniți o locuință a lui Dumnezeu prin Duhul" (Ef 2,19-22).

De aceea, numai "prin Cristos, cu Cristos și în Cristos" vom putea să-i oferim Domnului adorația noastră, și vom primi în schimb adevărata fericire de fii ai săi, și vom trăi ca și copiii săi. Să vedem deci cum această catedrală ne va permite să-l întâlnim pe Cristos, în diferitele momente ale vieții sale petrecute în mijlocul nostru, pentru a împărtăși prin credință și speranță iubirea care a țâșnit din coasta sa după ce a murit pe cruce și care revarsă din belșug asupra Bisericii darul Duhului Sfânt de Rusalii. Astfel, devenim părtași ai adunării sfinților, pentru a aduce laudă lui Dumnezeu și Mielului, împreună cu îngerii, cu bătrânii și cu cele patru ființe după cum spune cartea Apocalipsei, și. împreună cu ei, și noi ne prosternăm cu fața dinaintea tronului, și-l adorăm spunând: "Amin! Binecuvântarea, gloria, înțelepciunea, mulțumirea, cinstea, puterea și tăria să fie Dumnezeului nostru în vecii vecilor! Amin! (Ap 7,11).

Tronul Mielului de pe pământ, din această nouă catedrală ca și din toate bisericile, exprimă diferitele momente din viața lui Isus petrecută în mijlocul nostru cum ar fi: ieslea din Betleem, cenaclul din Ierusalim, calvarul unde a murit, înmormântarea și învierea, și din nou cenaclu unde a coborât Duhul Sfânt. Vom parcurge în mod spiritual aceste locuri, pentru a-l găsi pe Isus prezent în această catedrală în diferitele momente ale traiectoriei sale terestre pentru a fi părtași la sfințenia sa, în acest loc pentru a construi Biserica sa din pietre vii și pentru a manifesta în speranță ceea ce ne așteaptă în Ierusalimul ceresc: "Iată cortul lui Dumnezeu împreună cu oamenii! El va locui împreună cu ei, iar ei vor fi poporul lui și el, Dumnezeu cu ei, va fi Dumnezeul lor" (Ap 21,3).

Să facem și noi rugăciunea regelui Solomon, pe care el o înalță către Domnul în timpul consacrării primului templu de la Ierusalim, după cum am auzit în prima lectură: "Ascultă rugăciunea slujitorului tău, pe care o înalță către tine în locul acesta; ascultă rugăciunea fierbinte a slujitorului și a poporului tău, Israel, ori de câte ori se vor ruga în locul acesta: ascultă din ceruri, unde locuiești, rugăciunile lor, fii îndurător și iartă-i" (1Rg 8,30).

1. Această catedrală este în primul rând ieslea lui Isus, unde noi venim asemenea păstorilor, chemați de îngeri, să-l contemplăm pe "Mântuitorul, care este Cristos Domnul" (Lc 2,11).

Și cu îngerii, cântăm: "Mărire întru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace oamenilor pe care el îi iubește!" (Lc 2,14).

Asemenea magilor care au urmat steaua, "am venit pentru a-l adora" (Mt 2,2), au văzut "copilul cu Maria, mama lui, și, căzând la pământ, l-au adorat. Apoi au deschis tezaurele lor, oferindu-i în dar aur, tămâie și smirnă" (Mt 2,11).

Și când ne vom întoarce pe la casele noastre vom merge "pe o altă cale" (Mt 2,12), pentru că Cristos ne-a făcut mai buni și a reînnoit în noi hotărârea de a fi mult mai fideli în a îndeplini voința Tatălui nostru care este în ceruri.

Cât de benefică ar fi prezența noastră în biserică, mai ales în această catedrală, dacă intrând vom avea în noi sentimentele și atitudinea păstorilor și a magilor care au mers la iesle, luminați de prezența lui Cristos Mântuitorul! Ce fel de convertire mai așteptăm - căci nu putem spune niciodată că suntem "convertiți" în totalitate - căci semnificația cuvântului "convertire" este de a fi creați din nou de prezența sa sfințitoare!

"Catedrala-iesle" ne invită așadar să fim umili, să-i dăruim lui Isus nu numai aur, smirnă și tămâie, ci pe noi înșine, pentru ca el să ne poată "modela din nou" după chipul și asemănarea sa. Maria, regină, ne arată ce se petrece în noi când suntem într-adevăr umili în fața lui Dumnezeu.

2. A doua chemare: Cenaclul, în care în Joia Sfântă, Isus "a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o, a dat-o discipolilor și le-a spus: «Luați și mâncați; acesta este trupul meu!» Apoi, luând potirul, după ce a mulțumit, le-a dat lor, spunând: «Beți din acesta toți, căci acesta este sângele meu, al alianței, care se varsă pentru mulți spre iertarea păcatelor» (Mt 26,26-27).

Această biserică este pentru noi și "catedrală-cenaclu", în care suntem chemați să comunicăm cu Cristos, să ne lăsăm transformați de hrana pe care el ne-o oferă: trupul și sângele său. La acest banchet de jertfă - căci Euharistia este în același timp jertfă și ospăț - suntem invitați la cea mai profundă unire de pe pământ cu Dumnezeu, să împărțim sfințenia lui Dumnezeu care ne face să trăim din plin condiția noastră de fii. Se spune că "Euharistia formează Biserica", deoarece papa Ioan Paul al II-lea a început enciclica sa despre Euharistie spunând că "Biserica trăiește din Euharistie. Acest adevăr nu exprimă numai o experiență zilnică de credință, ci cuprinde în sinteză nucleul misterului Bisericii" (EdE, nr. 1). Dar și "Biserica formează Euharistia", pentru că Cristos a spus ucenicilor săi: "Faceți aceasta în amintirea mea" (Lc 22,19).

Așadar, datorită celebrării euharistice, din cadrul sfintei Liturghii care este condusă de preot, această biserică devine pentru noi toți un cenaclu, locul banchetului de la nunta Mielului. Maria, regină, ne repetă ce le-a spus ucenicilor la nunta din Cana: "Faceți tot ce vă va spune" (In 2,5).

3. În celebrarea euharistică este prezentă jertfa lui Cristos pe cruce, la Calvar. Sub chipul pâinii și al vinului este însuși Isus cu adevărat prezent, cu trupul și sângele său, același Cristos acum înviat, care stă la dreapta Tatălui. Sacramentul euharistic manifestă moartea lui Cristos prin cele două specii de pâine și de vin; însă din dimineața Paștelui, Isus cel Înviat este viu și se face prezent ca Înviat. De aceea Euharistia este numită "pâinea vieții".

Deci această biserică este pentru noi "catedrală-Calvar" în unirea sa dintre cruce și mormânt, dintre moarte și înviere. De fapt, la Ierusalim, biserica de la Sfântul Mormânt cuprinde Calvarul și mormântul împreună, Vinerea Mare și ziua de Paști. De aceea, după prezentarea pâinii și a vinului transformate în Cristos cel Înviat, noi toți vom cânta: "Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim până când vei veni!".

Care ar trebui să fie sentimentele noastre, atât în fața lui Cristos care atârnă pe cruce, cât și în fața celui înviat, în dimineața de Paști! Ca Maria, mama lui, ca sfântul Ioan apostolul și femeile pioase, să contemplăm pe Isus oferit jertfă pentru mântuirea oamenilor; și împreună cu ele să alergăm pentru a-l găsi viu, în dimineața Paștelui, înaintând asemenea Mariei Magdalena în căutarea sa, până când îl vom găsi. Astfel, această biserică devine un loc de căutare, de meditație în care ne simțim bine alături de Cristos cel Înviat, prezent în preasfântul sacrament al altarului păstrat în tabernacol. În tabernacol avem chiar prezența sacramentală a Mielului jertfit și, ca în cer, noi, slujitorii săi, îl adorăm, contemplând chipul său (cf. Ap 22,3). Maria, regină, ne amintește că numai prin cruce vom ajunge la slava cerească.

4. Să ne întoarcem în cele din urmă la Cenacol în dimineața de Rusalii asemenea ucenicilor "într-un cuget stăruiau în rugăciune împreună cu femeile și cu Maria, mama lui Isus, și cu frații lui" (Fap 1,14).

Astfel, perseverenți în rugăciune, vom fi plini de Duh Sfânt și vom putea vesti asemenea apostolilor că Isus este Domnul, fiind mai ales transformați de această prezență sfințitoare a sa (cf. Fap 2,1-41). Această "catedrală-Rusalii" devine, așadar, pentru noi mijlocul de a vesti vestea cea bună a mântuirii în Isus. Ca fiecare biserică, ea va fi locul de botez, în care Duhul lui Dumnezeu coboară asupra noului ucenic al lui Cristos pentru a face din el un fiu al Tatălui; ea va fi locul primirii mirului, care inundă de Duh Sfânt pentru a ne face apostoli capabili de a da mărturie lui Cristos, pentru a fi capabili de a valorifica în lume ceea ce am auzit de la el proclamarea fericirilor, pentru a deveni oaze de pace și de solidaritate. Biserica-catedrală va fi mai ales locul unde vor avea loc sfințiri de episcopi, preoți și diaconi, dăruind acestei Biserici locale de Iași "distribuitori" ai harurilor sacramentale, purtători ai cuvântului vieții, păstori în slujba creșterii sale spirituale.

În toate aceasta este necesară perseverența în rugăciune cu Maria, mama lui Isus. Această Biserică ne va permite să ne adunăm pentru rugăciunea Rozariului și să medităm împreună cu Maria misterele vieții lui Cristos, pentru a putea avea în noi "aceleași simțăminte pe care le-a avut Isus" (Fil 2,5).

Maria, regină, - acesta este și ultimul mister al Rozariului - este icoana perfectă a Bisericii, ca manifestare a răscumpărării lumii prin Cristos.

Concluzie

În încheierea meditației noastre asupra semnificației acestei noi catedrale care acum este dedicată lui Dumnezeu, sub patronajul sfintei Fecioare Maria, regină, dorim ca ea să devină pentru noi toți un mijloc de mântuire. Această biserică ne va ajuta să "construim Biserica pe pietre vii" (cf. Ef 2,19), de fiecare dată când vom forma adunarea sfinților, împreună cu cei care au stat în fața tronului lui Dumnezeu și al Mielului. În credința și speranța că această biserică ne va ajuta și creștem în iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele, împlinind astfel voința Tatălui nostru care este în ceruri, făcând voința sa pentru a sfinți numele său și să vie împărăția sa.

În sfârșit, de fiecare dată când vom intra în această catedrală, pentru a-l întâlni pe Cristos, cuvântul vieții și pâinea vieții, vom da un răspuns concret invitației făcute de papa Benedict al XVI-lea, care de la începutul pontificatului său nu încetează de a ne repeta motoul sfântului Benedict către călugării săi: "Nu puneți nimic mai presus de Cristos" (Reg. 72,11).

Iași, 1 noiembrie 2005

+ Jean-Claude Périsset, nunțiu apostolic


 

lecturi: 39.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat