Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Intervenția PS Petru Gherghel la Sinodul Episcopilor

PS Petru Gherghel, episcop romano-catolic de Iași, a fost desemnat de către Conferința Episcopală Română să participe la Cea de-a XI-a Adunare a Sinodul Episcopilor care se desfășoară la Vatican în perioada 2-23 octombrie, având tema: "Euharistia, izvor și culme a vieții și misiunii Bisericii". Din România mai participă ÎPS Lucian, mitropolit greco-catolic de Blaj, și PS Virgil Bercea, episcop greco-catolic de Oradea. În cursul sesiunii de luni, 10 octombrie, PS Petru Gherghel a avut o intervenție, în discursul său insistând pe trei teme: eroismul creștinilor din România în trăirea vieții creștine, dorința de a adăuga la numele sfintei Liturghii titlul bizantin "Sfânta și dumnezeiasca Liturghie" și importanța locului central ce revine tabernacolului în biserică.

*

Discursul PS Petru Gherghel, episcop de Iași, la Sinodul Episcopilor din Vatican

Euharistia, sursă de "martyria" creștină și instrument de unitate

Preasfinte Părinte,
Dragi frați și surori,

a. Euharistia și mărturia

Biserica, trupul lui Christus totus, este un popor care crește și merge susținut în dezvoltarea sa și în pelerinajul său istoric de "pâinea lui Dumnezeu... care coboară din cer" (In 6,33), de sacramentul trupului dăruit și al sângelui vărsat.

Intervenția mea se referă la numerele 72 și 85 din Instrumentum laboris. Această adunare sinodală își găsește sensul în reîntoarcerea la Euharistie, pentru a reafirma că, în contactul viu cu misterul euharistic, Biserica primește principiul, forma și scopul existenței sale și al misiunii sale.

Metafora viței și mlădițelor, din Evanghelia după Ioan, conține un mesaj divin indispensabil pentru viața noastră și misiunea noastră: "Rămâneți în mine și eu în voi. După cum mlădița nu poate aduce rod de la sine dacă nu rămâne în viță, tot la fel nici voi, dacă nu rămâneți în mine" (In 15,4).

Acel "a rămâne în Cristos" (In 15,4) a garantat încă de la începuturi vitalitatea și forța primelor comunității creștine, reunite pentru celebrarea Euharistiei. Faptele apostolilor ne prezintă, de fapt, cum primii creștini "erau stăruitori în învățătura apostolilor și în comuniunea fraternă, la frângerea pâinii și la rugăciune" (Fap 2,42).

Cu viața sa pământească și misterul pascal, Isus Cristos ne-a lăsat testamentul său de iubire cu asigurarea că "unde doi sau trei sunt adunați în numele meu, sunt și eu acolo în mijlocul lor" (Mt 18,20). Această prezență a sa vie și, în același timp, sacramentală este garanția sigură a unei continuități și a unei creșteri care nu vor înceta niciodată, în ciuda dificultăților istoriei create de diferite ideologii și chiar de persecuții.

Uniunea cu Cristos, care a promis prezența sa în mijlocul urmașilor săi până la sfârșitul timpurilor, a susținut și a întărit curajul lor, a animat viața Bisericii și a făcut în așa fel încât sămânța credinței să crească și să se dezvolte neîncetat. Mlădițele au crescut și au adus rod de care beneficiem și noi.

Dintre cele trei dimensiuni ale vieții creștine, liturgia - martyria - diakonia, care arată continuitatea sacramentului celebrat și adorat, aș vrea să mă opresc la angajamentul de a da mărturie, la martyria (cf. Instrumentum laboris, 72).

Numeroasele mărturii ale celebrărilor euharistice care se țineau în catacombe în diferite timpuri și locuri sunt o dovadă clară: Cristos, prezent și celebrat în sacrament, este izvor de viață și de speranță, până la martiriu, dacă este necesar.

Astfel de acte eroice nu au lipsit din cadrul Bisericii. Chiar dacă numai în parte, am fost martor direct și eu în timpul deceniilor de comunism totalitar. La noi, Domnul a păstrat darul, ca în alte părți, de a completa în trup ceea ce lipsește patimilor lui Cristos, în favoarea trupului său, care este Biserica (cf. Col 1,24). Era timpul când, pentru credincioșii noștri, singura forță și mângâiere venea din celebrarea sfintei și dumnezeieștii Liturghii duminicale și, acolo unde era posibil, chiar a Liturghiei zilnice.

Am cunoscut episcopi și preoți care au reușit, cu o fantezie greu de imaginat, să consacre și să păstreze, chiar în celulele de închisoare, sfânta pâine euharistică. Nu știam atunci că, de altă parte a lumii, împărtășind aceeași credință, se consuma în aceeași ardoare euharistică veneratul cardinal vietnamez Francois-Xavier Nguyen Van Thuan (cf. cartea sa Martori ai speranței).

La acest punct, mă întreb, în fața voastră, dacă aceste exemple strălucesc în inimile noastre și dacă celebrăm cu aceeași intensitate sfânta și divina Euharistie în condiții de atâta libertate.

Revenind, adaug - după cum aminteau ES Lucian Mureșan și ES Tadeusz Kondrusiewicz - că, în lunga perioadă comunistă, biserica era singurul loc unde credincioșii puteau să-și alimenteze curajul credinței lor. Celebrarea Euharistiei era momentul evanghelizării, al catehezei, al comuniunii cu Dumnezeu și cu frații. Să nu uităm, apoi, că participarea credincioșilor la celebrări nu de puține ori putea costa un preț foarte ridicat.

b. O propunere și un apel

Pe scurt, o referire la numărul 85. Schimbările din 1989 au deschis calea pentru atâtea valori întâlnite în condiții de libertate, dar care nu întotdeauna este folosită în sens bun. Ba mai mult, singura constantă a acestor ani este confuzia. Libertatea rău înțeleasă duce la o degradare a tradițiilor în viața socială, în familie și, uneori, chiar și la îndepărtarea de credință.

Sunt recunoscător Domnului că asemenea tendințe nu au invadat bisericile noastre catolice, unde respectul și iubirea pentru Euharistie sunt chiar mai puternice decât în trecut. Frecvența la Liturghia duminicală este chiar ridicată și poate chiar mai motivată. Se verifică o ridicată participare a copiilor, a tinerilor și a adulților, la adorația euharistică și în general o mai mare participare la viața Bisericii.

În sfârșit, o propunere. Dacă Euharistia este "fons et culmen totius vitae christianae", garanția neîntreruptei prezențe divine în mijlocul comunității creștine, luând în considerație tradiția pe care Bisericile Orientale o manifestă față de "misterul misterelor" și inspirat de schimbul de daruri dintre Bisericile noastre, propun să se găsească acel curaj de a folosi, pentru sfânta Liturghie, alături de acest termen, deja în uz, dar mai puțin precis în Bisericile de rit latin, și apelativul "sfânta și dumnezeiasca Liturghie". Este un titlu cu un respect mai mare, care face trimitere la sacru, la reculegere, la uimire, la tăcere, la adorație. Și astfel, Euharistia va fi din ce în ce mai mult centrul și culmea existenței creștine.

Iar acum, un apel. Să păstrăm bisericile noastre ca punct de întâlnire cu Cristos, unde tabernacolul să fie vizibil, în centrul fiecărei biserici, și nu ascuns în vreun colț, astfel încât bisericile să nu devină doar loc de turism, chiar dacă unul religios. Spun aceasta pentru că nu de puține ori, și uneori pe bună dreptate, ajung criticile pe acest subiect din partea diferitelor Biserici orientale.

Vă mulțumesc!

Petru Gherghel, episcop de Iași,
delegat al Conferinței Episcopale Române


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat