Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Schitul "Sfânta Cruce" de la Stânceni

O viața de iubire în clauzura carmelită

De la Deda, valea Mureșului se restrânge pentru a oferi un frumos defileu de munți împăduriți până la Stânceni, localitate care se întinde de o parte și de alta a râului. Un pod la dreapta și iată-ne pe drumul Gudea care urcă de-a lungul pârâului cu același nume. Încă trei kilometri până la ultimele locuințe ale satului. Apoi o pancartă indică: "Drum forestier. Circulația publică interzisă". Și iată că apare clopotnița unei mici biserici din lemn ascunsă în verdele brazilor și al sălciilor, înconjurată de vreo zece căsuțe de lemn. Un nume, "Schitul Sfânta Cruce", iar la intrare, o frescă - "Vița Carmelului" -, plantată de profetul Ilie și udată de ucenicul său Elizeu, protejată sub mantia sfintei Fecioare Maria a Muntelui Carmel.

Capela "Schimbarea la Față", ai cărei pereți sunt decorați cu sfinți ortodocși și catolici lasă să se vadă că este vorba de un loc de rugăciune pentru unitatea creștinilor. Apoi, troița sfintei Tereza a Pruncului Isus împodobită adesea cu flori de către o mână anonimă recunoscătoare. O punte peste Gudea permite să se ajungă la ermitaje, dar o pancartă oprește, intrigă trecătorul: "Clauzură".

Cuvânt barbar pentru unii, de neînțeles și revoltător pentru alții. De ce această separare? De ce călugărițele se închid în mod voluntar, în timp ce Biserica are atâta nevoie de persoane care să se dedice celor săraci, bolnavilor, copiilor, bătrânilor? De ce vine un preot să celebreze în acest loc pustiu sfânta Liturghie? Nu ar fi de preferat ca ele să participe la cea din parohia vecină De ce aceste vieți în aparență pierdute? În fața acestor întrebări, să încercăm să înțelegem misterul ascuns în spatele acestui cuvânt, "clauzură", care vine de la latinescul "claudere", "a închide". El are mai puțin sensul dat de "includere", adică de "încuiere", "zăvorâre", "ferecare", fiind mai apropiat de cel al izolării de lume în vederea câștigării unei liniști propice vieții interioare, de rugăciune și contemplație. Clauzura este, așadar, o izolare consimțită și nu o condamnare. Ea ține de vocație, adică de răspunsul dat în deplină libertate chemării pe care Dumnezeu o adresează celor care vor păși pe calea vieții călugărești, fiind mai apropiată de cuvântul românesc "claustrare" care vine de la franțuzescul "claustrer" al cărui sens este acela de "a se izola într-un loc retras". Prin extensie, putem spune că orice om își protejează într-un fel de clauzură secretul vieții sale interioare, teritoriu intim în care nu este loc decât pentru sufletul său și pentru Dumnezeu.

Clauzura are o profundă semnificație teologică, bazată pe patru principii. Primul este acela al solitudinii, al singurătății în care are loc întâlnirea cu Cristos, ca un ecou la cele patruzeci de zile petrecute de Isus în deșert. Aici, în acest loc retras, se poate desfășura nestingherit dialogul cu Tatăl ceresc. Al doilea principiu este cel al chemării iubirii Mântuitorului: nu trebuie să uităm că în inima misterului creștin se află iubirea. Izolarea, nevoia de liniște, ține de acest răspuns tainic la chemarea iubirii lui Cristos, de această definitivă unire cu el. Al treilea principiu ține de dimensiunea ascetică. Intrarea într-un ordin călugăresc înseamnă renunțarea la sine și închinarea întregii vieți lui Cristos prin voturile de sărăcie, castitate și ascultare. Numai așa se construiesc sufletele pure, demne de viața călugărească. În fine, al patrulea principiu este cel al unirii cu Biserica. Persoana care se hotărăște să îmbrățișeze viața consacrată nu este niciodată izolată, nici singură, ea purtând în sufletul ei întreaga Biserică, prin rugăciunile sale. De aceea, se spune despre comunitățile călugărești că au o misiune și o dimensiune escatologică.

La o astfel de vocație răspund și carmelitele. Prin viața lor cotidiană "ascunsă cu Cristos în Dumnezeu" (Col 3,3), ele sunt un semn al împărăției Lui Dumnezeu (cf. Rom 14,17). O ușă închisă către lume este o deschidere către viața veșnică. Clauzura nu are alt scop decât favorizarea dialogului cu Cristos, șederea cu el pe munte (cf. 2Pt 1,18) și participarea la taina pascală a morții și a Învierii. Duhul Sfânt care l-a dus pe Isus în pustiu (cf. Lc 4,1) o invită pe carmelită să împărtășească singurătatea lui Cristos pentru a se oferi Tatălui. Domnul o atrage în pustiu pentru a vorbi inimii sale (cf. Os 2,16). În căutarea lucrurilor de sus, carmelita așteaptă manifestarea definitivă a Domnului.

În spiritul sfintei Tereza de Avila, alegerea liberă a vieții de clauzură implică o detașare exterioară radicală pentru a ajunge la detașarea interioară - apa vie a contemplației. Carmelita renunță la contactul cu ai săi, nu pentru că nu îi mai iubește, ci doar pentru că ea este în căutarea unicului necesar pe care îl găsește în Cristos. Astfel, cel mai frumos cadou pe care poate să îl facă celor dragi este să le amintească vocația fundamentală a fiecăruia - întâlnirea cu Dumnezeu, scop spre care este îndreptată întreaga comunitate eclezială. După cum Fecioara Maria, în Cenacol, prin prezența sa rugătoare a păstrat în inimă începuturile Bisericii, toată viața surorilor carmelite este orientată în slujirea Bisericii. Sfânta Tereza a Pruncului Isus afirmă: "Am înțeles că Biserica are o inimă și că această inimă arde de iubire. Am înțeles că numai iubirea lucrează în mădularele Bisericii (...). Da, mi-am găsit locul în Biserică, (...) în inima Bisericii, maica mea, eu voi fi iubirea".

Păstrând cu fidelitate spiritul contemplativ, o mănăstire carmelită poate oferi persoanelor care o cer un spațiu și un ajutor pentru rugăciunile lor, astfel încât să-i susțină în căutarea lui Dumnezeu și în aprofundarea credinței în singurătate, prin meditație și participare la Liturghie. Un Carmel este un dar pentru Biserica locală. El reprezintă fața rugătoare a acestei Biserici. Călugărițele poartă în inima lor suferințele și bucuriile acestei Biserici, ale tuturor celor care recurg la ajutorul lor. Ele sunt astfel solidare cu viața Bisericii și a omului de astăzi, colaborând spiritual la edificarea împărăției lui Cristos, în comuniune cu Maica Domnului.

Schitul de la Stânceni este întemeiat de un Carmel francez: Mănăstirea "Sfântul Ilie". Acesta, aflat la Saint-Rémy-les-Montbard, la jumătatea drumului între Paris și Lyon, este un loc de rugăciune pentru unitatea creștinilor, rugăciune care este îndeosebi comuniune cu misterul trinitar, arhetipul unității Bisericii. Prin celebrarea Liturghiei bizantine, studierea părinților Bisericii, pictarea icoanelor, carmelitele încearcă să trăiască în inima Bisericii nedivizate.

Pentru a face cunoscute bogățiile spirituale ale Carmelului, ne propunem prezentarea mai multor articole despre Ordinul Carmelului, despre sfânta Tereza de Avila, sfântul Ioan al Crucii și sfânta Tereza a Pruncului Isus. Ele vor avea darul să familiarizeze cititorul cu o spiritualitate de mare rang a Bisericii, o adevărată grădină de sfinți și de învățători ai Bisericii, dar mai ales să arate că această spiritualitate este apropiată de noi cei care trăim aici și acum. Dăruirea totală lui Dumnezeu, așa cum au trăit-o marii sfinți ai Carmelului, cheamă în zilele noastre sufletele însetate de vocația călugărească la o extraordinară aventură a sufletului: aceea a întâlnirii cu Cristos sub privirea contemplativă a Maicii sale, preacurata Fecioară Maria.

Maica Eliane, O.C.D.

* * *

Schitul Sfânta Cruce,
Str. Gudea nr. 281
547575-Stânceni (MS)
Tel. 0265719914; 0740880125;
schitulstanceni@yahoo.fr;
www.monasteresaintelie.com


 

lecturi: 41.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat