Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Congres internațional la Iași (a doua zi - masa rotundă)

În aula magna a Seminarului din Iași au continuat și joi după-amiază, 2 iunie, lucrările Congresului Internațional "Adevăr și moralitate în spațiul public". La ora 17.30 s-a desfășurat o masă rotundă, moderator fiind pr. Vili Dancă, rectorului Institutului Teologic.

Invitați speciali ai acestei mese rotunde au fost: Abelardo Lobato (Vatican), Emilia Verikova (Sofia, Bulgaria), Gabriela Blebea Nicolae (Ottawa, Canada), Hu Yeping (Washington, SUA), Zbigniew Wendland (Varșovia, Polonia), Anton Carpinschi (Universitatea "Al.I. Cuza", Iași), Valerius Marius Ciucă (Universitatea "Al.I. Cuza", Iași), Isidor Chinez (Institutul Teologic, Iași), Lucian Farcaș (Facultatea de Teologie, Iași).

Părintele Vili Dancă, moderatorul discuției, a precizat faptul că există multe feluri de adevăr, iar în spațiul public avem de-a face cu adevărul optim, care este adevărul persoanei. Congresul a urmărit tocmai căutarea unor modalități de refacere a omului și persoanei, ținând cont de spațiul public. Conceptul cel mai des întâlnit în timpul acestor zile a fost acela de dialog. Discuțiile în cadrul mesei rotunde au fost provocate tocmai de modul în care este înțeles astăzi dialogul.

Părintele Lucian Farcaș a precizat faptul că structura din vârful societății este cea culturală, deoarece ea veghează asupra moralității. În spațiul public vorbim de morala socială care are drept fundament dreptul. În exercitarea misiunii politice va trebui să se țină cont întotdeauna de trinomul teologie-filozofie-drept.

În raportul politică-moralitate, a spus Hu Yeping, dialogul nu este suficient. Va trebui să se pună mult accent pe bunătate. La rândul ei, Gabriela Blebea Nicolae a spus, în privința raportului dialog-adevăr, că există unele adevăruri evidente, iar atunci când ne aflăm în dialog suntem nesiguri de adevăr, pe care vrem să-l găsim. Astăzi contează foarte mult dispoziția noastră pentru adevăr. Se impune tot mai mult necesitatea unei etici și a unei estetici a dialogului. Emilia Verikova, la rândul ei, a spus că în căutarea adevărului avem nevoie de dorința de a ne înțelege. Este foarte important să ne punem în locul celuilalt, să apreciem ce spune, convinși fiind că celălalt ar putea avea dreptate. Există o diferență între oameni, iar felul în care ei percep adevărul este influențat și de cultura și tradiția din care provin.

În intervenția sa, părintele Lobato a afirmat că dialogul e o necesitate și, totodată, ceva foarte actual. Toți oamenii vor să audă glasul celorlalți. La construirea turnului Babel toți vorbeau, dar nimeni nu înțelegea nimic. La Rusalii, în schimb, vorbea unul singur și înțelegeau toți. Se pare că de multe ori asistăm la un dialog între surdo-muți. Lumea are nevoie de dialog. Paul al VI-lea spunea că revelația e dialog. Trebuie să existe și ascultători supuși dialogului. Omul este o ființă a cuvântului. Astăzi sunt atâtea forme de dialog. Omul de azi este victima mijloacelor de comunicare socială. Ele vorbesc în locul omului. În realitate, adevărul îl are doar Isus Cristos. De aceea, el să fie punctul de referință al dialogurilor noastre, nu simplele păreri. Adevărul în sine este invizibil, totuși noi avem nevoie de dialog, deoarece nu-l putem căuta singuri. Mergând pe aceiași linie, Gabriela Blebea Nicolae a vorbit despre dialogul cu noi înșine și a spus că noi nu putem delibera decât dacă iubim, iar la iubire nu se ajunge decât prin acțiune.

Părintele Isidor Chinez a intervenit și a vorbit despre modul Bisericii de a propune adevărul. Biserica trebuie să practice eleganța și arta dialogului pentru a deschide ușa sensibilității umane. Aceasta este strategia sa. Adevărul fără calitate, fără iubire, poate ucide. Toți vor să dialogheze, dar câți urmăresc în dialogul lor slujirea persoanei umane? De aceea, se impune necesitatea formării oamenilor politici la dialog. Profesorul Anton Carpinschi spunea, de asemenea, că "dialogul în adevăr și adevărul în dialog" trebuie făcut și cu fermitate, cu disciplină. Domnia sa a scos în evidență stilul dialogic al papei Ioan Paul al II-lea, care a vorbit cu tandrețe, dar și cu fermitate. Dialogul papei a mers până la a cere iertare și la a ierta. Acestea sunt valențe extraordinare ale dialogului.

Profesorul Valerius Ciucă de la Universitatea "Al.I. Cuza" a subliniat faptul că astăzi se abuzează de dialog pentru a justifica tentativele de dialog, dialogul nemaiavând o valență constructivă. Doamna Hu Yeping a spus că rezolvarea unei probleme etice nu depinde de votul majorității. Adevărul este unul singur, dar la el se poate ajunge pe mai multe căi. Omul de astăzi vrea să vorbească, dar nu mai este atent la ce spun antevorbitorii săi și, de asemenea, lipsește reflecția de dinaintea dialogului.

Există astăzi multe tendințe depersonalizante. Orice persoană poartă un nume, iar în morală avem nevoie de persoane care să poarte un nume. În caz contrar, omul devine o simplă dată statistică. Emilia Verikova a spus că ființa umană este persoană tocmai pentru că este imaginea lui Dumnezeu. Există însă tendința de a reduce ființa umană la o mașină.

Au urmat apoi două intervenții din sală. Una dintre vorbitoare a spus că dialogul cere obligația întâlnirii, iar pentru ca întâlnirea să aibă loc avem nevoie de spațiu, timp și deschidere spre celălalt (să-i percepem adevărul). Prin Cristos, omul a învățat să spună tu, nu eu.

Ajunși la finalul mesei rotunde, pr. Vili Dancă, primul responsabil de organizarea acestui congres internațional, a adresat mulțumirile cuvenite celor implicați în desfășurarea lui. Ca un fapt inedit, textele conferințelor de la acest congres vor fi publicate în două limbi (română și engleză), tema dezbătută provocând un mare interes în cercurile internaționale de cercetare științifică.

În finalul congresului a rostit un cuvânt părintele George McLean de la Universitatea din Washington. El și-a exprimat bucuria pentru acest efort comun de căutare, mai ales pentru faptul că manifestarea s-a desfășurat într-un seminar, deoarece tinerii care se pregătesc să devină preoți, pentru el, reprezintă "speranța viitorului". Totodată, oaspetele și-a exprimat speranța în menținerea colaborării și pe viitor.

Ultimul cuvânt în cadrul congresului a aparținut PS Petru Gherghel, care a urmărit cu mare atenție desfășurarea lucrărilor, fiind prezent de la începutul și până la încheierea lor. Excelența sa și-a exprimat bucuria de a fi fost unul dintre beneficiarii manifestării. "Am înțeles, spunea Preasfințitul, că adevărul și binele ne sunt încredințate de Creator nouă, celor mici, pentru că toți trebuie să fim beneficiarii adevărului". "Cred în acela care își dă viața pentru ideile sale, pentru adevăr", a spus, printre altele, PS Petru Gherghel, citându-l pe filozoful B. Pascal. La acest congres s-a realizat un proiect al papei Ioan Paul al II-lea, acela de a realiza un schimb de daruri între Orient și Occident.

Petru Tamaș


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat