Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Benedict al XVI-leaHabemus papam: Benedict al XVI-lea

După două zile și după cel de-al patrulea tur de scrutin, marți, 19 aprilie (ora 18.50), pe hornul Capelei Sixtine a ieșit fumul alb. Confirmarea alegerii unui nou papă a fost dată și de clopotele bazilicii "Sfântul Petru" trase la ora 19.04. Mulțimea adunată în Piața "Sfântul Petru" a salutat cu exclamații de bucurie și aplauze anunțul făcut de cardinalul chilian Jorge Arturo Medina Estévez (ora 19.43): "Habemus papam!" ("Avem un papă"). Cel de-al 265-lea suveran pontif al Bisericii Catolice este germanul Joseph Ratzinger, 78 de ani, colaborator apropiat al lui Ioan Paul al II-lea, prefect al Congregației Pontificale pentru Doctrina Credinței din 1981. Duminică, 24 aprilie, în bazilica "Sfântul Petru" va avea loc Liturghia de inaugurare a pontificatului.

Mii de credincioși adunați în Piața "Sf. Petru", precum și sute de milioane de catolici și necatolici din întreaga lume au urmărit cu sufletul la gură momentul anunțului privind alegerea papei. Bucuria și sărbătoarea au însoțit acest moment: Dumnezeu a dăruit un nou succesor pe scaunul lui Petru. Rugăciunea ca Dumnezeu să-i dea putere și sănătate în păstorirea turmei încredințate a fost și este în inimile multora.

Conclavul care a dus la alegerea papei Benedict al XVI-lea a început luni, 18 aprilie, în Capela Sixtină, după depunerea jurământului de către cei 115 cardinali electori, o dată cu pronunțarea la ora 17.25 a formulei "extra omnes" de către arhiepiscopul Piero Marini, maestrul de ceremonii liturgice. Au trecut doar 24 de ore de la începerea reuniunii cardinalilor. Pentru a fi ales, noul papă a avut nevoie de două treimi din voturi, respectiv de peste 77.

Papa Ioan Paul al II-lea a trecut la Domnul în ziua de 2 aprilie, după 26 de ani de pontificat, al treilea ca durată în istoria Bisericii. În cea de-a 17-a zi de la trecerea la cele veșnice a papei Ioan Paul al II-lea a fost ales cardinalul Ratzinger.

Primul papă ales în primul conclav al noului mileniu și-a ales numele de Benedict al XVI-lea. Ultimul cu același nume a fost Benedict al XV-lea (1914-1922), Giacomo della Chiesa, un elvețian născut la Geneva la 21 noiembrie 1854, arhiepiscop de Bologna în 1907. Mare promotor al păcii, "bunul samaritean al omenirii" a murit la 22 ianuarie 1922, printre ultimele sale cuvinte fiind: "Ne oferim viața lui Dumnezeu pentru pace în lume". Sfântul Benedict (480-547), sărbătorit pe 11 iulie, este unul dintre patronii Europei. "Făuritor al unității, maestru al civilizației, în primul rând crainic al lui Cristos și întemeietor al vieții călugărești în Occident, Benedict cu fiii săi au adus Europei progresul creștin prin cruce, prin carte și plug".

Cardinalul Ratzinger a ieșit la balcon, la ora 19.48, și a salutat mulțimea: "După marele papă Ioan Paul al II-lea, domnii cardinali m-au ales pe mine". Acestea au fost primele cuvinte ale noului suveran pontif. În scurtul său discurs, a mulțumit cardinalilor electori, l-a numit pe Ioan Paul al II-lea "marele papă", și s-a declarat pe sine "umil lucrător în via Domnului". Apoi a binecuvântat mulțimea.

Joseph Ratzinger s-a născut la 16 aprilie 1927, în Germania; este primul papă german după secolul al XI-lea (ultimul a fost Leon al IX-lea: 1049-1054), al optulea din aceiași națiune. A fost hirotonit preot la 29 iunie 1951. A fost creat cardinal de papa Paul al VI-lea, în ziua de 27 iunie 1977. Teolog participant la Conciliul Vatican II, are mai bine de două decenii de activitate în Curia Romana și experiență pastorală din vremea când a fost arhiepiscop de München și Freising. Cunoaște zece limbi, este pianist, a primit șapte titluri de doctor honoris causa, în aprilie 2005 a fost declarat de revista "Times" printre cei o sută de oameni cei mai importanți din lume.

Luni, 18 aprilie, în calitate de decan al cardinalilor, a predicat la Liturghia "pro eligendo romano pontifice", iar după-amiază a intrat în conclav alături de ceilalți cardinali. După ce a fost ales papă, mulți au văzut în predica sa un fel de program. El atrage atenția asupra pericolelor ce pândesc Biserica. "A avea o credință clară, conform crezului Bisericii, este adesea etichetat drept fundamentalism. În timp ce relativismul, adică a se lăsa dus de colo-colo de orice curent de învățătură, apare drept unica atitudine care e la înălțimea timpurilor de azi. Se constituie o dictatură a relativismului care nu recunoaște nimic drept definitiv și care lasă drept unică măsură doar propriul eu și dorințele acestuia", a spus cardinalul. Apoi a adăugat: "Noi, în schimb, avem o altă măsură: pe Fiul lui Dumnezeu, adevăratul om".

Mesajul acesta e cu atât mai important cu cât în zilele alegerii papei, precum și după aceea, mass-media laice din nou s-au avântat în speculații, vorbind de moderați, conservatori și liberali ca și cum doctrina și învățătura lui Cristos ar intra în aceste categorii. Se uită că Biserica este înrădăcinată și se călăuzește după valori luate din Sfintele Scripturi și din tradiția ei bimilenară.

Intocsicați cu tot felul informații, precum profeții, potrivit cărora unul sau altul va ajunge papă, sau cu informații despre nevoia unui lider mai puțin sau mai mult autoritar, despre nevoia de o disciplină doctrinară mai strictă, am fost martorii cum presa a vorbit și despre case de pariuri conducându-se după logica urmăririi senzaționalului, lansându-se în păreri cu ceea ce va face sau nu noul papă. Asta și pentru că, obișnuiți cu sistemele democratice, oamenii de presă și uneori și cititorii, s-ar fi așteptat la depuneri de candidaturi, campanii electorale și lupte.

În fața noului papă stau marile programe lansate de Conciliul Vatican II și continuate de papii predecesori. Printre acestea: continuarea misiunii Bisericii de evanghelizare, precum și a "noii evanghelizări" în special a societăților tradițional catolice; reorganizarea Curiei Romane; continuarea proclamării mesajului către Biserică și către lume; ecumenismul și relațiile cu alte religii (continuarea acțiunii în direcția creșterii unității dintre creștini, continuarea și întărirea relațiilor cu ortodocșii, protestanții, evreii, lumea arabă, lumea islamică, tradițiile asiatice); găsirea de soluții pentru problemele sociale; apărarea demnității vieții umane; abordarea gravelor probleme etice contemporane - aspecte care duc la umanizarea sau dezumanizarea omului; răspunsul în fața provocărilor lumii contemporane: secularizarea, amenințarea terorismului, răspândirea unei culturi opuse creștinismului.

Cert este că "umilul lucrător în via Domnului", colaborator apropiat al lui Ioan Paul al II-lea, și-a propus să fie un papă unificator, atent la Europa, la tradiție, partizan al doctrinei și al ortodoxiei catolice. El are încredere în Dumnezeu că este la lucru. Este acela care a acționat cu fermitate în vegherea credinței, un bun teolog care cunoaște foarte bine ideile care se vehiculează în lumea de azi. Om al dialogului și al deschiderii, își va împlini misiunea unui păstor care a fost așezat pe scaunul lui Petru.

Pr. Cornel Cadar

* * *

"Iubiți frați și surori, după marele papă Ioan Paul al II-lea, domnii cardinali m-au ales pe mine, un simplu și umil lucrător în via Domnului. Mă mângâie faptul că Domnul știe să lucreze și să acționeze și cu instrumente insuficiente și în mod deosebit mă încredințez rugăciunilor voastre. În bucuria Domnului înviat, încrezători în ajutorul său permanent, mergem înainte. Domnul ne va ajuta iar Maria, preasfânta sa mamă, va fi de partea noastră. Mulțumesc."

Papa Benedict al XVI-lea, 19 aprilie, cuvintele de salut ale mulțimii

* * *

"Câte curente de învățătură am cunoscut în aceste ultime decenii, câte curente ideologice, câte curente moderne de gândire... Micuța barcă a gândirii multor creștini a fost nu de puține ori legănată de aceste valuri - aruncată dintr-o parte într-alta: de la marxism la liberalism, până la libertinism; de la colectivism la individualismul radical; de la ateism la un vag misticism religios; de la agnosticism la sincretism și așa mai departe. În fiecare zi apar secte noi și se împlinește ceea ce a spus Sfântul Paul despre înșelarea oamenilor, despre înțelepciunea care încearcă să atragă în greșeală (cf. Ef 4,14). A avea o credință clară, conform crezului Bisericii, este adesea etichetat drept fundamentalism. În timp ce relativismul, adică a se lăsa dus "de colo-colo de orice curent de învățătură", apare drept unica atitudine care e la înălțimea timpurilor de azi. Se constituie o dictatură a relativismului care nu recunoaște nimic drept definitiv și care lasă drept unică măsură doar propriul eu și dorințele acestuia.

Noi, în schimb, avem o altă măsură: pe Fiul lui Dumnezeu, adevăratul om. El este măsura adevăratului umanism. O credință "adultă" nu este aceea care urmează moda și ultima noutate; credința adultă și matură este aceea care este profund înrădăcinată în prietenia cu Cristos. Această prietenie ne deschide spre tot ceea ce este bun și care ne oferă criteriul pentru a discerne între adevărat și fals, între înșelăciune și adevăr. Această credință adultă trebuie să o maturizăm, spre această credință trebuie să călăuzim turma lui Cristos. Și această credință - numai credința - realizează unitatea și se împlinește în iubire. Sfântul Paul - în contrast cu permanentele peripeții ale acelora care sunt asemenea copiilor bătuți de valuri - ne oferă în acest sens un cuvânt frumos: să împlinim adevărul în caritate, ca o formulă fundamentală a existenței creștine. În Cristos coincid adevărul și caritatea. În măsura în care ne apropiem de Cristos, și viața noastră, adevărul și iubirea sunt întemeiate. Iubirea fără adevăr ar fi oarbă; adevărul fără iubire ar fi ca "un chimval răsunător" (1Cor 13,1)".

Cardinalul Ratzinger, omilia de la Liturghia de luni, 18 aprilie

* * *

Biografia

Joseph Ratzinger, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, președinte al Comisiei Biblice Pontificale și al Comisiei Teologice Internaționale, decan al Colegiului Cardinalilor, s-a născut la 16 aprilie 1927 în Marktl am Inn, Germania. A fost hirotonit preot la 29 iunie 1951. Tatăl său, ofițer de poliție, provenea dintr-o familie tradițională de fermieri din Bavaria de Jos. Anii adolescenței și i-a petrecut în Traunstein, și a fost convocat în forțele auxiliare antiaeriene în ultimele luni ale Celui de-al Doilea Război Mondial.

În memoriile sale, Ratzinger vorbește despre faptul că a fost înrolat în mișcarea Hitlerjugend (Tineretul Hitlerist) împotriva voinței sale, în 1941, când avea 14 ani, și când activismul era obligatoriu. El mai spune că în scurt timp a fost lăsat să plece pentru că voia sa-și continue studiile teologice. Doi ani mai târziu, a fost din nou înrolat într-o unitate antiaeriană ca "ajutor", soartă comună tuturor adolescenților prea tineri pentru a fi soldați. Înrolat ca soldat, la vârsta de 18 ani, în chiar ultima lună a războiului, de-abia și-a finalizat antrenamentul de bază în mai 1945. A fost închis de americani într-un lagăr al prizonierilor de război, de unde a fost eliberat după câteva săptămâni. Apoi și-a reluat studiile la seminarul catolic.

Între 1946 și 1951, anul în care a fost hirotonit preot și a început să predea, a studiat filozofia și teologia la Universitatea din München și la Școala Superioară din Freising. În 1953 a obținut doctoratul în teologie cu o teză intitulată: "Poporul și casa lui Dumnezeu în doctrina sfântului Augustin despre Biserică". Patru ani mai târziu a obținut diploma de profesor universitar. A predat apoi teologie fundamentală și dogmatică la Școala Superioară de Filozofie și Teologie din Freising, apoi la Bonn din 1959 până în 1969, la Münster din 1963 până în 1966, Tübingen din 1966 până în 1969. Din 1969, a fost profesor de teologie dogmatică și de istorie a dogmelor la Universitatea din Regensburg, și vicepreședinte al acestei Universități.

Deja în 1962 era foarte cunoscut, când la vârsta de 35 de ani a devenit consultor al Conciliului Vatican II, al arhiepiscopului de Köln, cardinalul Joseph Frings. Dintre numeroasele sale lucrări publicate, un loc important îl deține "Introducere în creștinism", o culegere de cursuri universitare despre mărturisirea credinței apostolice, publicată în 1968 (publicată și în limba română la Editura "Sapientia"); "Dogmă și revelație", o antologie de eseuri, predici și reflecții consacrate misiunii pastorale, publicată în 1973. În martie 1977, papa Paul al VI-lea l-a numit arhiepiscop de München și Freising, iar la 28 mai 1977 a fost consacrat episcop, fiind primul preot diecezan în ultimii 80 de ani care a preluat conducerea pastorală a acestei mari dieceze bavareze. La 25 noiembrie 1981, a fost numit de către papa Ioan Paul al II-lea prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței; președinte al Comisiei Biblice și al Comisiei Pontificale Teologice Internaționale. A fost relator la Cea de-a V-a Adunare Generală a Sinodului Episcopilor (1980); președinte delegat la Cea de-a VI-a Adunare Sinodală (1983). La 6 noiembrie 1998 a fost ales vicedecan al Colegiului Cardinalilor. La 30 noiembrie 2002, Ioan Paul al II-lea a aprobat alegerea lui ca decan al Colegiului Cardinalilor.

A fost președintele Comisiei pentru Redactarea Catehismului Bisericii Catolice, și după șase ani de muncă (1986-1992), i-a prezentat Sfântului Părinte noul Catehism al Bisericii Catolice. La 10 noiembrie 1999 a primit titlul de doctor honoris causa în jurisprudență al Universității "Maria Santissima Assunta". De la 13 noiembrie 2000 este membru onorific al Academiei Pontificale de Științe.

A fost creat cardinal de papa Paul al VI-lea în consistoriul din 27 iunie 1977. Titular al bisericii Ostia e Velletri-Segni.

A fost membru al Secțiunii a Doua a Secretariatului de Stat; al Congregațiilor pentru Bisericile Răsăritene; pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor; pentru Episcopi; pentru Evanghelizarea Popoarelor; pentru Educația Catolică; al Consiliilor Pontificale pentru Unitatea Creștinilor; pentru Cultură; al Comisiilor Pontificale pentru America Latină, Ecclesia Dei.

La 19 aprilie 2005, în a doua zi de conclav, a fost ales ca al 265-lea papă, cu numele de Benedict al XVI-lea.

(sursa: www.catholica.ro/habemus.asp după www.vatican.va)


 

lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat