Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu Mons. Piero Coda

În zilele de 26 și 27 februarie, Mons. Piero Coda, profesor de teologie dogmatică la Universitatea Pontificală din Lateran, a susținut o serie de prelegeri despre Sfânta Treime la Institutul Teologic din Iași. Sfinția sa este laureat în filozofia religiilor și teologia dogmatică, iar în prezent președinte al Asociației Teologilor Italieni și vicepreședinte al Academiei Teologice Pontificale. Între principalele sale lucrări amintim: Dio uno e trino (Cinisello Balsamo 1993); L'altro di Dio (Roma 1998); La verità e il nulla (Cinisello Balsamo 2000); Il logos e il nulla (Roma 2003); Dio e il suo avvento (Roma 2003). Sfinția sa a avut amabilitatea și ne-a acordat un scurt interviu, pe care îl prezentăm în continuare.

1. Părinte Piero Coda, cum ați descoperit că Dumnezeu vă cheamă să deveniți preot și ce anume v-a susținut și v-a călăuzit în timpul formării la sfânta Preoție?
Vocația mea s-a manifestat pentru prima oară pe când eram copil și aveam patru ani. Am simțit atunci o atracție deosebită pentru a-mi consacra viața lui Dumnezeu în sfânta Preoție. Într-un al doilea moment, această atracție a mea a devenit mai conștientă prin intermediul părinților salezieni, care m-au ajutat să simt foarte aproape prezența lui Isus în viața mea. Pe când aveam 13 ani, un părinte salezian mi-a zis că vede în mine o predispoziție la preoție. Pentru mine a contat foarte mult faptul că cineva mi-a spus acest lucru în mod explicit. Al treilea moment a fost atunci când în comunitatea parohială în care trăiam, fiind prezent și un grup din mișcarea focolarinilor, am trăit experiențe comunitare deosebite, care au ajutat vocația mea să înmugurească. În urma acestor experiențe, am decis să îmi dăruiesc viața în mod total lui Dumnezeu și am început formarea teologică.

2. De unde această dragoste pentru teologia dogmatică și în special pentru teologia trinitară și sfântul Augustin?
Înainte de a mă licenția în teologie am fost licențiat în filozofie, întrucât am avut întotdeauna o pasiune deosebită pentru "adevăr". Când, mai apoi, am studiat teologia, această formare filozofică m-a condus în mod natural la teologia dogmatică. Prima mea dorință fusese însă aceea de a studia Sfânta Scriptură, pentru a putea astfel aprofunda adevărul în fundamentul său, prin intermediul cuvântului scris, revelat de Dumnezeu. Superiorii însă mi-au spus: "Piero, tu ești un speculativ!", de aceea m-am dedicat teologiei dogmatice, păstrând o strânsă legătură cu Sfânta Scriptură pe de o parte, și cu filozofia pe de o alta. Teologia trinitară a fost mereu prima iubire. Prima iubire nu se uită niciodată. În acest adevăr central al credinței creștine eu am văzut mereu frumusețea lui Dumnezeu care iluminează toată realitatea creată și care este cheia pentru a înțelege misterul ființei. Pentru mine Treimea a fost lumina care a ghidat căutarea mea teologică. Mai târziu mi s-a încredințat chiar catedra de teologie trinitară. În ceea ce privește legătura mea cu sfântul Augustin și operele sale, nu am o predilecție pentru acesta. I-am studiat mai întâi pe marii teologi contemporani; i-am studiat și pe filozofii idealiști care au tratat mult despre sfânta Treime (Scheling și Hegel); i-am studiat, de asemenea, pe Augustin, Toma de Aquino, Bonaventura, Duns Scotus, Rosmini, clasicii teologiei sistematice, cel puțin în linia latină, întrucât mi se pare fundamental ca moștenirea lor să fie valorizată. Mi se pare, de asemenea, esențial pentru a înțelege problemele actuale să vedem rădăcinile pe care acestea le au în marea tradiție. Augustin, îndeosebi, este cel care în teologia trinitară ne-a lăsat o moștenire carismatică. A făcut un serviciu enorm Bisericii pentru înțelegerea credinței și ne-a dat perspective care sunt și astăzi semnificative.

3. Din câte știm, sunteți secretar al Academiei Teologice Pontificale și președinte al Asociației Teologilor Italieni. Dacă ne puteți vorbi puțin despre scopurile acestor asociații și preocupările lor actuale.
Aș începe cu Academia Teologică Pontificală, care este una dintre academiile fondate de Sfântul Scaun, așa cum sunt și altele, precum Academia de Știință, Academia de Artă, Academia despre Viață etc. Academia Teologică are datoria de a promova cercetarea teologică în mod creativ și interdisciplinar. Este formată din 40 de teologi din toată lumea, care se întâlnesc periodic la Roma pentru a aprofunda, în slujirea Bisericii, temele teologice considerate actuale. Această academie are și o revistă proprie, "Sentiero", în care sunt prezentate contribuțiile membrilor academiei. În acest moment ne ocupăm de problema metodei teologice. Ni se pare important pentru acest timp în care se găsește Biserica și lumea de a aprofunda metoda teologică, pentru ca ea să fie fidelă revelației și tradiției, pentru a fi exercitat un dialog profund între toți teologii și pentru a fi exercitat în mod interdisciplinar raportul cu științele umane și științele naturale. Următorul forum internațional va avea loc în ianuarie anul viitor, chiar pe această teamă: "Metoda teologică, dialog și comuniune în Cristos".
Asociația Teologilor Italieni este o asociație care adună profesori de teologie fundamentală și sistematică din Italia. Asociația s-a născut îndată după Conciliu pentru a oferi un loc de întâlnire, confruntare și dialog între teologi. Sunt înscriși circa 350 de profesori care predau în seminarii și facultăți teologice, precum și tineri care se angajează în cercetarea teologică. Această asociație organizează o dată la doi ani un congres în cadrul căruia sunt aprofundate diverse probleme. În luna septembrie va avea loc Cel de al XIX-lea Congres Național, având ca temă "Sinodalitatea în Biserică". Se va aprofunda această realitate a naturii și a formei sinodale a ființei Bisericii, înțeleasă ca participare la comuniune și trăită la toate nivelurile Bisericii, nu doar în sinodul episcopilor și în relație cu ministerul papei, ci și la nivel diecezan și în perspectivă ecumenică cu Biserica Ortodoxă și Bisericile Reformate. Asociația organizează, de asemenea, în fiecare an, și un curs de aducere la zi a profesorilor de dogmatică; acestora pe parcursul câtorva zile le este propusă spre aprofundare o temă sau un tratat de teologie. Ultimul curs a fost despre Conciliul al II-lea din Vatican, și anume perspectivele de receptare și de interpretare. Următorul curs va fi despre sacramente.

4. În România, din câte știm, nu există încă o asemenea asociație. Care ar fi pașii ce ar trebui urmați și care ar trebui să fie proiectele pe care să le urmăm?
Desigur, este foarte importantă prezența asociațiilor teologice pentru a putea exista apoi un loc de confruntare și dialog liber între teologii unei țări și pentru a intra în contact cu teologi din alte țări. Asociația Teologilor Italieni are legături cu alte asociații de teologi în vederea realizării unor schimburi reciproce. De exemplu, eu voi fi în luna iulie în Argentina, la Congresul Asociației Teologilor Argentinieni, unde voi ține o conferință. În Academia Teologică Pontificală sunt teologi aproape din toată lumea, în general un teolog sau doi din fiecare națiune. Ceea ce eu aș sugera pentru situația din România, este favorizarea unor întâlniri de formare și dialog teologic între diversele școli de formare teologică, între diversele facultăți și seminarii, astfel încât anumiți teologi, simțind nevoia de a se întâlni, să favorizeze îmbogățirea reciprocă. Această asociație trebuie să se nască din inițiativa teologilor. Așa s-a întâmplat și în Italia, unde, după Conciliu, teologi din diferite facultăți, simțind nevoia de a se cunoaște și întâlni, au fondat această asociație.

5. Pentru formarea unui număr tot mai mare de teologi, care provin din Dieceza de Iași, există deja o colaborare între Universitatea din Lateran și institutul nostru. În ce constă această colaborare și care ar fi proiectele vizate, mai ales în urma acestei vizite pe care Sfinția voastră o desfășurați în Dieceza de Iași.
Colaborarea dintre cele două instituții constă într-un raport organic la nivel academic, astfel încât titlurile care sunt acordate la Iași au valoare academică, fiind recunoscute de Universitatea din Lateran. Este un raport care, înainte de toate, are un caracter de recunoaștere juridică. În ultimii ani a crescut mult această colaborare. Anul trecut, la Lateran, am organizat un curs de aducere la zi a profesorilor de teologie care sunt afiliați universității noastre, fiind prezenți și profesori de la Institutul din Iași. A fost un moment foarte interesant, fiind abordate științele istorice și exegeza. Prezența mea aici este o dovadă a continuității acestei colaborări și știu de la părintele rector că este vie dorința de a continua acest raport. Proiectele noastre sunt acelea de a ne cunoaște din ce în ce mai mult și de a favoriza momentele de schimb, în care preoți din Dieceza de Iași pot beneficia de serviciile Universității din Lateran pentru a se licenția și pentru a obține doctoratul. În viitor ar putea începe și un schimb la nivel de profesori: profesori de aici să meargă la Roma pentru a preda un curs sau a face un seminar și invers. Și apoi, prin Universitatea din Lateran, s-ar putea crea chiar un schimb de profesori cu celelalte institute afiliate. "Familia Laterană" are instituții în SUA, Canada, Mexic, Brazilia, România, Polonia, Rusia, Israel etc. Institutul Teologic din Alba-Iulia este și el afiliat Universității noastre. Această internaționalitate este o bogăție ce ar trebui să devină tot mai activă și să fie pusă în slujba tuturor.

6. Cu siguranță, misiunea preotului de mâine, deși rămâne în esență aceiași, va fi puternic influențată de contextul socio-cultural în care preotul își va desfășura activitatea. Ce ar trebui să-l caracterizeze, mai mult ca oricând, pe preotul de mâine?
Cred că din ce în ce mai mult situațiile sociale și culturale cât și misiunea Bisericii în contextul contemporan vor cere o figură și un minister al preotului ca om al sintezei și al comuniunii. Preotul este cel care se pune în slujba comunității creștine, pentru ca ea să fie un loc în care sunt prezente și intră în contact diferite experiențe și sensibilități, deoarece comunitatea creștină este din ce în ce mai mult o comunitate eterogenă, cu diferite forme de prezență și exigențe. Preotul trebuie să fie maestrul și artistul comuniunii, cel care știe să conducă la Cristos și să pună în armonie multiplicitatea. În același timp, preotul trebuie să fie un om ce deschide frontierele noii evanghelizări ce se realizează într-un context de globalizare, deschis pe toate fronturile: al celor ce au abandonat credința, al celor care o caută, al celor care aderă la alte credințe. Este foarte important ca preotul să aibă o inimă mare. Folosindu-se de darul comuniunii care oferă atâtea forțe, el trebuie să știe să prezinte o Biserică deschisă, care-i primește pe toți, care păstrează bine prezența lui Cristos și deci un preot care se îngrijește de formarea poporului lui Dumnezeu. În Novo millennio ineunte se sublinia că este misiunea preotului de a face din comunitatea creștină o școală de comuniune, cu o formare permanentă la rugăciune, la cuvântul lui Dumnezeu, la exercitarea vieții de comuniune și a diferitelor ministere și carisme.

7. În Dieceza de Iași, nu demult, s-a încheiat Sinodul diecezan. Noi ne-am întrebat și continuăm să ne întrebăm cum putem intra într-un dialog fructuos cu oamenii de astăzi, în contextul în care asistăm la o creștere a indiferentismului religios, a secularizării, iar lumea este tot mai insensibilă la tot ceea ce privește sacrul. În ce mod ar mai putea fi propusă unitatea sfintei Treimi ca model al unității dintre oameni?
Oamenii de astăzi, ca și cei de ieri, caută modele de viață în care să-și realizeze propria identitate și libertate pe de o parte, iar pe de o alta relații bogate, fascinante cu ceilalți care sunt aproape sau departe. Suntem într-o societate pluralistă, mondializată, și deci provocarea este de a pune împreună libertatea și unitatea, multiplicitatea și armonia. Biserica, purtătoare a prezenței și moștenirii lui Cristos, este unica "agenție" care deține secretul pentru a pune împreună libertatea și comuniunea, multiplicitatea și armonia. Biserica devine subiect care evanghelizează atunci când reușește să uimească prin calitatea vieții. Bărbații și femeile timpului nostru, mai ales tinerii, care sunt în căutarea acestei calități a vieții, trebuie să descopere cu uimire în creștini și în comunitățile creștine o calitate a vieții, care dă mărturie despre izvorul acestei vieți care este Cristos, astfel încât creștinii să poată spune: "Veniți și vedeți!". Aceasta este provocarea fundamentală a Bisericii adresată omului de astăzi: o Biserica ce face prezentă frumusețea lui Isus.

8. Părinte, la Roma trudiți mult la educarea și formarea viitorilor preoți. Aveți cumva un secret pe care doriți să-l împărtășiți și seminariștilor din institutul nostru?
Secretul este acela de a fi îndrăgostiți de Isus și de a nu uita niciodată această iubire. A fi îndrăgostiți de Isus înseamnă a simți că el ne-a privit cu o iubire deosebită pentru care am lăsat toate, iar această privire iubitoare a fost mai mare decât toate celelalte. Noi îl urmăm pentru că suntem îndrăgostiți de el și vrem să-i facem și pe alții să participe la această iubire. Așadar, păstrați mereu vie această flacără a îndrăgostirii de Cristos, pentru ca ea să nu slăbească, ci să crească și să devină o iubire matură care cuprinde din ce în ce mai mult toate fibrele ființei noastre. Să nu păstrăm nici o rezervă în inimi, ci totul să-i fie dăruit lui, deoarece Isus ia asupra sa tot ceea ce este pierdere și ne dă tot ceea ce înseamnă viață. Secretul fericirii și bucuriei preotului, exprimat în cuvintele simple ale unei rugăciuni este acesta: "Isuse, fă ca eu să te iubesc din toată inima și să te port în mijlocul fraților mei!"

Au consemnat Ovidiu Giurgi și Petru Tamaș


 

lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat