Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Festivalul de film de la Veneția

În fiecare an, au loc sute de festivaluri de film în întreaga lume. Doar câteva sunt importante și intră în categoria competițiilor recunoscute de Federația Internațională a Producătorilor de Film. Aceste festivaluri își desemnează un juriu oficial alături de care este abilitat și un juriu desemnat de Organizația Internațională de Presă (FIPRESCI). În multe dintre festivaluri, Asociația Catolică Mondială pentru Comunicare (SIGNIS) este prezentă cu un juriu propriu sau în cadrul unui juriu ecumenic. Aceasta a devenit deja o tradiție, care la Festivalul de la Cannes a început din 1947.

Doar aceste trei jurii - juriul oficial, juriul FIPRESCI și juriul ecumenic (sau SIGNIS) sunt abilitate să acorde premii unor filme din competițiile oficiale. Un privilegiu care implică o mare răspundere pentru cei aleși să judece un film.

Unul dintre filmele care a marcat anul 2004, fiind premiat cu Leul de Aur la Veneția, remarcat de Asociațiile Criticilor din Toronto, Seattle, San Diego, New York și Los Angeles, distins cu 6 premii ale Filmului Britanic Independent și, nu în cele din urmă, reușind să obțină și premiul Academiei Europene de Film pentru cea mai bună actriță, Imelda Staunton a fost "Vera Drake" realizat de Mike Leigh. Vera Drake trăiește în mediul muncitoresc din Anglia anilor '50. Este o femeie devotată și iubită de familia ei. Dar în secret, Vera ajută femei să practice avorturi. Descoperită de poliție, ea trebuie să suporte consecințele gestului ei, pe care îl susține până la capăt. Filmul nu este anunțat încă în România, dar ne putem întreba de ce a avut un impact atât de puternic la nivel european. Subiectul pare să fie încă de actualitate, deși în nici una din țările europene avortul nu mai este interzis. Numai Biserica Catolică, în numele evangheliei și al respectului pentru dreptul la viață al oricărei ființe umane, condamnă această practică. Și rămâne încă o întrebare deschisă, o rană dureroasă, cum poate să fie justificat avortul de atâția oameni?! E interesant faptul că, în timpul filmărilor, nici unul dintre actori - în afară de actrița principală - nu a știut că filmul dezbate problematica avortului până în momentul în care personajele lor aflau despre asta. Tuturor li s-a interzis să dezvăluie presei sau chiar familiei lor despre ce e vorba în film pe durata filmărilor.

În ciuda calității artistice evidente, juriul SIGNIS nu l-ar fi putut include și nici nu l-a inclus în propriul palmares. Premiul ecumenic înseamnă o garanție atât a valorii artistice, dar și a mesajului pe care îl transmite filmul. Care sunt valorile pe care le promovează? Corespund cu mesajul evangheliei?

În anul 2004, în juriul SIGNIS de la Festivalul din Veneția a participat și Marius Șopterean, profesor la Universitatea de Teatru și Film, București, și vicepreședinte al asociației SIGNIS România. La început de an, el transmite câteva gânduri despre filmele care au marcat anul și cele care ne pot marca viața.

* * *

O întrebare cinematografică

Un festival cum este cel de la Veneția are în program prea multe filme pentru le vedea pe toate. Cred că este imposibil. Inclusiv de către organizatori. Și atunci, pentru a te descurca, îți folosești fie cunoștințele pe care le ai în materie de film, fie intuiția - ceea ce este același lucru -, fie sugestiile unor prieteni pe care ți-i faci ad-hoc. Spune-mi ce filme vezi pentru a putea spune ce fel de om ești - este o reconvert-zicală adevărată. Cineva a spus că această a 61-a mostră cinematografică italiană a fost cea mai spiritual-creștină ediție. Altcineva - în același Corriere di Venezia - a spus că a fost cel mai erotic festival. Iar confratele nostru român a spus că a fost un festival bolnav.

Din acest motiv am așteptat cu interes gala Premiilor Academiei Europene de Film de la sfârșitul anului ce abia s-a încheiat. Voiam să văd dacă filmele cele mai lăudat-premiate se vor menține și aici. Și, așa cum am bănuit, nici de această dată nu putea lipsi din această gală numele unor Mike Leigh sau Amenabar: marii câștigători de la Veneția. Cineva a spus că ediția de anul acesta al Galei Europene de la Barcelona a reprezentat spiritul european a actualului cinematograf european. Undeva - într-un interviu, de acum celebrul regizor spaniol, Alejandro Amenabar - spunea: Îmi place să fac acele filme pe care aș vrea să le văd într-o sală de cinema. Iar despre alegerea subiectului din Vera Drake, Mike Leigh spunea că o dată cu trecerea anilor îl preocupă nu ceea ce crede el despre personajele lui, ci, invers, ceea ce pot afirma eroii lui că văd în viața reală, în viața de toate zilele.

Cel mai așteptat și mai nerecompensat eveniment al galei venețiene a fost filmului lui Gianni Amelio, Le chiavi di casa, despre care autorul crede că spune multe despre o anume lume europeană, despre o anume cronicizare a relațiilor interumane, despre o anume lipsă de sinceritate a raporturilor umane silite să trăiască înghesuite într-o grilă socială bolnavă. (Notă: filmul tratează relația pe care un tată încercă să o înnoade cu fiul său handicapat, pe care îl întâlnește pentru prima oară la vârsta adolescenței). Acest film nu a fost recompensat nici la Veneția, nici la Barcelona, deși în Italia nu au lipsit criticii entuziaști sau un public record. Într-un interviu - mulți cronicari credeau că acest film va reedita succesul din 1998 cu acel splendid Cosi ridevano - acordat în Corriere de la sera și Amelio crede că lumea europeană este bolnavă și că a face filme este un fel de a radiografia o anumită stare de spirit europeană. Asta crede el acum și tot asta credea atunci când a realizat în 1992 primul lui mare succes, Il ladro di bambini.

Poate că cel mai frumos film prezent la Veneția, dar nu în gală, ci într-o proiecție privată a fost filmul Chi e Dio?Realizat în 1942 de celebrul Mario Soldati. La invitația și din inițiativa arhiepiscopului Veneției, ÎPS Scola - unul dintre cei mai mari iubitori de film pe care i-am întâlnit până acum -, juriul SIGNIS din acest an de la Veneția, juriu din care am avut onoarea să fac și eu parte, a fost invitat la sediul arhiepiscopal, pentru a vedea acest film restaurat după mulți ani de muncă, un film cateheză gândit a fi dat ca material didactic în școlile primare italiene din timpul Celui de-al Doilea Război Mondial. Filmul - de nici 20 de minute - este o bijuterie cinematografică. Un grup de copii îl descoperă pe un maidan pe Dumnezeu. Îi pun întrebări și acesta le răspunde. Nimic nu este forțat, nimic nu este artificial. Tocmai de aceea parabola cinematografică țâșnește la lumină cu o incredibilă forță spirituală. În numărul 144 din Ciemme, scos cu ocazia prezentării în premieră mondială a acestei pelicule reconstruite și curățate fotogramă cu fotogramă, Soldati afirma, în plin război mondial, că din când în când pământul se îmbolnăvește iar singura terapie miraculoasă este dorința de a ne pune această întrebare: Chi e Dio?

Veneția este un imperial cimitir maritim. Podul ce leagă Mestre de Veneția, neverosimil de lung, pare o poezie de Bacovia. Tristețea gondolelor negre-roșii-aurii te pot arunca pe o scenă de teatru imaginară. Podul, gondolele, monumentele venețiene par simptomele unei boli ce sapă civilizația europeană. Sublimul poate ucide și el. Cineaștii clipei văd apa care atunci când este prea multă este simptomul bolii. Care atunci când nu este deloc este simptomul aceleași boli. O boală a lipsei. A lipsei răspunsului dat de întrebarea lui Soldati cu mai bine de 60 de ani în urmă.

De aceea dacă voi fi întrebat care a fost cel mai frumos film european al Galei de la Veneția voi spune simplu: filmul american Colateral. Semn că boala se întinde și dincolo de ocean, semn că nicăieri nu te poți ascunde, semn că raportul dintre pământ și apă este totuși un raport injust. La fel de injust ca valoarea dintre întrebarea cineastului Soldati și răspunsul pe care întârziem, noi, cu toții, să-l dăm.

Marius Șopterean

* * *

În cadrul festivalului, juriul SIGNIS a decernat premiul său filmului "Toate iernile din lume", realizat de Greg Zglinski (A Whole Winter without Fire)

Juriul a considerat că în acest film tematica suferinței împărtășite de elvețieni și de refugiații din Kosovo a fost prezentată cu o stilistică riguroasă și clară. Filmul arată posibilitatea unui nou început datorat unor valori autentice și profunde.

Juriul a acordat și o mențiune filmului BINJIP, realizat de Kim Ki-Duk (Coreea), o poveste simbolică a unui tânăr care locuiește în case părăsite. Tema depășirii limitelor lumii fizice prin care oamenii încearcă să atingă dimensiunea spirituală este tratată cu delicatețe și frumusețe.

Membrii juriului de la Veneția au fost: Peter Malone (Australia, președinte), Augusto Orsi (Elveția), Marius Șopterean (România), Nils Helander (Uruguay), Patrick Keppel (Monaco), Carlo Tagliabue (Italia), Marina Sanna (Italia).


 


lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat