Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Dialog teologic, nr. 12

Editura "Sapientia" anunță apariția numărului 12 al revistei Dialog teologic, revista Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași. Acest număr al revistei este intitulat "Apologia creștinismului și provocările modernității". Numărul 12 al revistei Dialog teologic apare în format 17x24, cuprinde 242 de pagini și poate fi procurat de la toate librăriile catolice din țară la prețul de 80.000 lei.

* * *

- Editorial

  • W. Dancă: Pentru adevăr: Petru sau Pilat?
    Editorialul subliniază faptul că, în contextul în care trăim astăzi, o chestiune importantă este atitudinea față de adevăr, care pare pervertită și tensionată; se constată că nu suntem pregătiți să căutăm și să acceptăm adevărul. Printre alte cauze, se amintește că omul de astăzi este invadat din toate părțile de contradicții, falsități, minciuni și erori. Deoarece reacția în fața neadevărurilor este destul de firavă, Biserica trebuie să-și asume misiunea de a vesti forța eliberatoare a adevărului cu mai mult curaj și convingere. Pornind de la două modele de atitudine față de adevăr - Petru care se îndepărtează și apoi se apropie de adevăr și Pilat care este indiferent față de adevăr -, editorialul pledează pentru atitudinea sfântului Petru, cel care a greșit mințind și renegându-l pe Cristos, dar, în cele din urmă, a găsit calea spre adevăr.

- Comunicări

  • R. Fisichella: Apologetica moderna e le sfide del mondo contemporaneo
    În acest articol, episcopul Fisichella susține că trebuie regândite în termeni actuali sarcinile care îi revin teologiei fundamentale, deoarece contextul cultural din zilele noastre este schimbat în mod profund de "cogito"-ul cartezian și de dimensiunea subiectivă a cunoașterii umane, introdusă de Kant. Această situație culturală se verifică în mod deosebit în Occident, unde teologia fundamentală face eforturi mari de a găsi un răspuns la unele întrebări, precum "cine este omul?", "ce este natura?", "cine este Dumnezeu?". Chiar dacă acest cadru cultural este greu de definit, sau tocmai de aceea, apologetica propune cu tărie necesitatea adevărului și relația lui cu afirmațiile credinței creștine. În consecință, autorul arată că este necesar să vorbim astăzi despre adevăr cu multă pasiune, curaj și iubire.
    Dar despre care adevăr este vorba? Despre un adevăr care ține de identitatea subiectului ce trebuie să explice unui interlocutor de ce și cum trebuie să vorbească despre el. Astfel, pentru un teolog, adevărul are un chip, și anume Isus din Nazaret. În cheia filozofiei moderne, adevărul este un dar ce se oferă pe sine, iar în cea a teologiei contemporane, adevărul înseamnă iubire și libertate. Dar, în zilele noastre, chestiunea adevărului implică și problema religiei adevărate, deci a relațiilor dintre religii, care, potrivit Conciliului al II-lea din Vatican, trebuie să fie caracterizate de respect și dialog. În final, autorul invită pe fiecare să caute și să tindă spre adevăr.
     

  • Șt. Lupu: Adevărul în teologia sfântului apostol și evanghelist Ioan
    Autorul articolului pornește de la întrebarea, devenită clasică, "ce este adevărul?" și intenționează să descopere dacă există o concepție specific creștină despre adevăr. Fundamentul studiului îl constituie scrierile sfântului apostol și evanghelist Ioan, cel care a impregnat cu viziunea sa concepția creștină despre adevăr. Astfel, în prima parte a articolului, autorul arată originalitatea concepției sfântului Ioan despre adevăr, în comparație cu tradiția iudaică, pe de o parte, și gândirea elenistă și gnostică, pe de altă parte. În partea a doua, autorul analizează diferitele texte ioanice în care se face referință la adevăr, structurându-le în trei categorii: Cristos și adevărul, Duhul Sfânt și adevărul și credinciosul și adevărul. Din această analiză rezultă că adevărul în sens creștin, spre deosebire de concepțiile profane, este mult mai complet și mai sintetic. El reunește în sine diferite aspecte pe care le găsim răspândite, dar izolat, în alte sisteme. Elementul unificator al sintezei creștine este ideea de revelație. Termenul adevăr, în sens creștin, nu-l indică, așadar, pe Dumnezeu în el însuși, ca în metafizica clasică, ci revelația lui Dumnezeu. În limbaj creștin, "adevărul lui Dumnezeu" nu este substanța divină, ci revelația care vine de la Dumnezeu, adică revelația planului său salvific ce și-a găsit împlinirea definitivă în Isus Cristos.
    Concepția creștină despre adevăr este totalizatoare. Ea este, în același timp, memoria trecutului, deschidere spre misterul lui Dumnezeu, speranță escatologică și asimilare existențială. Aceste patru dimensiuni ale adevărului creștin pot fi trăite numai în credință, în speranță și într-o viață de iubire.
     

  • E. Ferenț: Cristologia lui Hans Urs von Balthasar (1905-1988)
    Înainte de a face o introducere în gândirea teologică a lui H.U. von Balthasar, autorul acestui studiu îl introduce pe cititor în viața personală a teologului elvețian, punctând momentele importante ale vieții sale sacerdotale. Elementele esențiale ale cristologiei lui Von Balthasar sunt descrise pornind de la câteva noțiuni fundamentale: supranaturalul, frumosul supranatural și kataloghia sau preamărirea lui Dumnezeu prin smerire. În concluzie, autorul studiului susține că specificul cristologiei lui von Balthasar este strălucirea Celui Preafrumos care, întrupându-se din sânul Fecioarei Maria, l-a preamărit pe Tatăl prin smerirea și kenoza tăcerii din Sâmbăta Mare a Celui Răstignit și Îngropat. Așadar, potrivit teologiei lui Von Balthasar, Cristos este figura istorică a Dumnezeului nevăzut, universalul - concret, pléroma dumnezeirii, care, recapitulând revelația, manifestă plenar și definitiv iubirea lui Dumnezeu, mântuind astfel omul. În acest Om Preafrumos, orice ideal devine real.
     

  • M. Blaj: Teologia pluralistă a religiilor
    Articolul scoate în relief faptul că, pentru teologia creștină de la începutul mileniului III, pluralismul religios este o adevărată provocare. Lucrul acesta este confirmat de numeroasele dezbateri în teologia religiilor, în care se înregistrează mai multe tendințe - ecleziocentrică, teocentrică cu o cristologie normativă, teocentrică cu cristologie nonnormativă - și paradigme: regnocentrică, logocentrică și pneumatocentrică. Studiul se concentrează asupra teologiei pluraliste a religiilor, un curent teologic apărut în modernitatea recentă, și ilustrează premisele acestuia: transcendența radicală implică un discurs apofatic, revelația are un caracter simbolic, experiența implică perspectivismul, mântuirea este criteriul hermeneutic al adevărurilor religioase. Problema centrală în această teologie recentă este de ordin cristologic; astfel, depășirea paradigmei teocentrice înseamnă ignorarea lui Cristos (Isus Cristos este un mit, Cristos nu este Isus, Cristos este un ilustru necunoscut, Logosul este transcendent în mod radical, Cristos nu este Mesia) și accentuarea regnocentrismului. Autorul evaluează teologic aceste tendințe și pledează pentru creștinism ca "religio vera" și arată că, în ordinea mântuirii, Isus Cristos are un rol unic și universal.
     

  • V. Possenti: Noi che non sappiamo affatto che cosa sia la persona umana
    Articolul caută să răspundă la întrebarea: ce anume face ca omul să fie om și persoană? De aceea, mai întâi se face o scurtă incursiune în peisajul filozofic din zilele noastre, apoi se precizează câteva elemente cadru pentru întrebarea despre om în modernitatea filozofică. Astfel, autorul trece la analiza caracteristicilor persoanei, care, din punct de vedere ontologic, se mișcă în jurul a trei concepte cheie: demnitate, adevăr și libertate. Pe urmele sfântul Toma de Aquino, se afirmă că "persona significat id quod este perfectissimum in tota natura, scilicet subsistens in rationali natura" și se subliniază îndeosebi faptul că persoana umană este un centru de unificare dinamică, este o totalitate concretă, care se vede în analiza raportului dintre demnitate și libertate. După o scurtă digresiune asupra reducționismului și a ceea ce este ireductibil în om, autorul verifică demnitatea omului în două domenii, astăzi în criză: ideea de umanism și educația "liberală" din universități. În fine, autorul pledează pentru un umanism menit să reprezinte tensiunea spre realizarea esenței sau naturii umane și un parcurs de formare care să fie pătruns de principiul-adevăr.
     

  • Cl. Ianuș: Dimensiunea antropologică a mișcărilor religioase contemporane
    Nașterea și proliferarea în timpurile noastre a noilor mișcări religioase are loc pe fundalul unei rupturi culturale. Fenomenul apariției noilor mișcări religioase este o invitație pentru membrii Bisericii de a se analiza și de a-și recunoaște responsabilitatea în apariția și proliferarea acestor noi forme de religiozitate. Articolul prezintă și evaluează din punct de vedere creștin două mișcări, pe care autorul le-a considerat mai provocatoare în contextul local - prin modul cum se infiltrează și câștigă aderenți (Mișcarea New Age), prin organizarea bine pusă la punct, numărul adepților și prin misionarismul exagerat (Martorii lui Iehova). În fine, articolul pledează pentru marea afirmație antropologică a Bisericii lui Cristos de la începutul mileniului al treilea: misterul omului nu va putea fi înțeles decât în misterul lui Cristos.
     

  • A. Matthews: Quo vadis knowledge? Quid ulterius? In search for a solution to the epistemological crisis
    Articolul caută să răspundă la un set de trei întrebări. Prima întrebare: care este situația reală a cunoașterii astăzi? Pentru a găsi un răspuns, autorul analizează ideile despre această temă, exprimate de doi filozofi contemporani - J. Habermas și J.-F. Lyotard -, care ne conduc la concluzia că faptul cunoașterii înseamnă experiența unei situații de criză. De aici, a doua întrebare: cum putem să ieșim din această situație de criză? În acest sens, autorul trece în revistă acele mișcări ale modernității și postmodernității, care au menirea de a găsi direcția, unitatea, validitatea și finalitatea diferitelor forme de cunoaștere. În final, apare a treia întrebare: care este soluția la actuala criză epistemologică și culturală? Autorul își exprimă convingerea potrivit căreia cunoașterea sub toate formele și cu toată bogăția sa are nevoie de o coloană vertebrală, care în acest caz este metafizica.
     

  • I. Tamaș: Instrumentele de comunicare socială în legislația Bisericii
    În acest studiu, autorul își exprimă părerea potrivit căreia trei sunt temele fundamentale în care e structurată problema instrumentelor de comunicare socială în legislația canonică: a) dreptul Bisericii de a poseda asemenea instrumente; b) întreaga Biserică (episcopi, preoți, călugări, laici) trebuie să se angajeze în apostolatul comunicării sociale; c) utilizarea acestor instrumente nu trebuie să dăuneze în vreun fel credinței și moralei catolice. Sintetizând, s-ar putea folosi trinomul: a avea - a utiliza - a supraveghea.
    Codul actual tratează despre comunicarea socială în nouă canoane, dintre care două (822 și 823) constituie prima parte a titlului De instrumenti communicationis socialis et in specie de libris. Celelalte șapte canoane sunt plasate în diferite secțiuni ale codului. În plus, există două canoane (772 § 2 și 831 § 1 și 2) ce tratează în mod separat despre ziare, radio și televiziune. Lucrarea de față condensează in unum aceste norme, ținând seama de cele trei teme fundamentale: a avea, a utiliza, a supraveghea. Studiul canoanelor - îndeosebi canoanele de bază 747 §1, 822 și 823 - este atât istoric și exegetic, cât și teologic și pastoral.
     

  • C. Cadar: Mass-media în Dieceza de Iași
    Articolul prezintă modul în care Biserica din Moldova s-a folosit de mass-media în decursul istoriei și cum stau lucrurile astăzi. Astfel, până la începutul secolului al XX-lea, Biserica a folosit mijloace specifice de comunicare mai ales în activitatea sa de catehizare și evanghelizare: picturile din biserici, reprezentările teatrale, spectacolele de Crăciun, de Paști sau cu ocazia marilor sărbători etc. La sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea apar cărți și manuale utile pentru dascăli, preoți sau credincioși. Chiar și în perioada comunistă, Biserica s-a folosit totuși de unele mijloace: catehismul explicat, calendarul de perete, cărți de rugăciune și de cântări, afișiere și, uneori, spre finalul perioadei comuniste, și diapozitive sau videocasete. După 1989, mass-media se dezvoltă mai mult decât înainte, iar Biserica din Moldova le folosește din plin. Autorul pledează pentru folosirea înțeleaptă a mass-media, susținând că rolul ei este aproape același ca al preotului care predică evanghelia și îi ajută să crească pe cei ce au primit-o.

- File de arhivă

  • A. Moraru, "Presa catolică locală" în documente arhivistice

- Recensiones

- Indicationes

* * *

Apologia creștinismului și provocările modernității,
Dialog teologic VI/12 (2003), Ed. "Sapientia", 17x24 cm, 242 p., 80.000 lei

* * *

Această carte, în limita stocului disponibil, poate fi procurat prin comandă:

  • prin poștă: Librăria Presa Bună, Bd. Ștefan cel Mare, 26; 700064 - Iași;
  • prin fax: 0232/211527;
  • prin telefon: 0232/212003, interior 67:
    luni, marți, orele 12.00-13.00 și 14.00-18.00;
    miercuri, joi, vineri, orele 8.00-13.00;
  • prin e-mail: editor@ercis.ro;
  • prin Internet: www.ercis.ro; www.catholica.ro.


 

lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat