Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ep. Aurel PercaIași: Sinodul - a patra sesiune: omilia PS Aurel Percă de la Liturghie

Cuvântul Domnului de la Liturghia de astăzi ne invită să reflectăm asupra modului cum ne zidim cetatea în care ne trăim credința și viața noastră; nu numai atât, dar gândindu-ne și la imaginea Bisericii, suntem invitați să reflectăm și asupra modului cum colaborăm la punerea în evidență a acestei cetăți zidită pe temelia lui Petru, din voința lui Cristos, cum contribuim noi, sinodalii, în aceste zile, la consolidarea cetății Bisericii noastre locale.

Două cetăți sunt puse una alături de cealaltă în prima lectură: Ierusalimul și Babilon. Prima este simbol al binelui, a doua simbol al răului. Ierusalimul este semidistrus; invadatorii babilonieni au permis unui anumit număr de evrei să rămână în teritoriu, dar le-au interzis să reconstruiască zidurile și să înalțe turnuri de apărare. Profetul Isaia, inspirat de Dumnezeu, profețește că la sfârșitul timpurilor Ierusalimul va fi rezidit ca o cetate puternică și solidă; Babilonul va fi distrus și călcat în picioare de cei umili și săraci, pe care Iahve, Dumnezeu, va fi înălțat și glorificat, deoarece în el și-au pus încrederea.

Cetatea Ierusalimului este o cetate puternică, de neînvins, nu atât pentru zidurile și bastioanele sale, cât mai ales pentru că Dumnezeu este stânca pe care este clădită și tot el este cel care oferă cimentul puternic care îi dă siguranță.

Și noi, creștinii, chiar astăzi putem să avem senzația că suntem ca o cetate fără ziduri și fără apărare. "Dușmanii" își bat joc de noi și se străduiesc să sfărâme temeliile vieții creștine. Nu trebuie să ne temem. Când asistăm la vreun film tragic, al cărui final roz îl cunoaștem, deoarece am citit subiectul mai înainte, nu ne impresionează în mod deosebit. Luminați de profeți, știm deja ultimul cuvânt pe care îl va spune Dumnezeu, stânca pe care este așezată istoria.

A avea o cetate puternică, așezată deasupra unei stânci, invincibilă din partea dușmanului, în timpurile vechi era una dintre condițiile cele mai importante pentru a fi în siguranță. Zidurile și bastioanele sale, porțile bine păzite, erau garanție de pace și de victorie.

Imaginea folosește profetului pentru a vesti că poporul poate să se încreadă în Domnul, Dumnezeul nostru. El este zidul de apărare și bastionul nostru, stânca și tăria cetății. În același timp, cu el putem cuceri cetățile dușmane, ori cât de neînvinse se cred - Babilon, Ninive - deoarece puterea lui Dumnezeu nu are limite. Vom reuși în viață numai dacă ne vom pune încrederea noastră în el: "E mai bine să te încrezi în Domnul, decât să te încrezi în oameni" (Psalmul responsorial). Un popor care se încrede în Domnul, care urmează poruncile sale și se păstrează credincios, este fericit, "sufletul său este tare și are pacea asigurată pentru că are încredere în tine". În timp ce aceia care se încred în ziduri de piatră și se simt cu orgoliu tari, mai curând sau mai târziu vor fi dezamăgiți.

Stânca noastră este Dumnezeu. În el se află pacea și siguranța noastră. El ne va conduce la Ierusalimul ceresc, cetatea sărbătorii veșnice.

Evanghelia este partea finală a cuvântării de pe munte, care se încheie cu un avertisment serios din partea lui Isus prin parabola celor două case, una zidită pe stâncă și cealaltă zidită pe nisip. În evanghelia de astăzi sunt două cuvinte cheie: "a asculta" cuvântul și a-l pune în "practică".

Așteptarea Mântuitorului nu este pasivă; trebuie să împlinim voința sa cu fidelitate și iubire. Aceasta este lucrarea Adventului. Așa construim casa noastră pe stâncă, deoarece ceea ce ne face plăcuți și primiți de Dumnezeu este împlinirea efectivă a cuvântului transmis de Cristos.

Suntem foarte înclinați să minimalizăm afirmațiile puternice ale lui Isus, caracterizându-le ca fiind radicale sau că sunt doar un gen literar. Una dintre acestea este cea din evanghelia de astăzi: "Nu cine îmi zice Doamne, Doamne, va intra în împărăția cerurilor, ci acela care face voința Tatălui meu care este în ceruri". Se pot săvârși chiar și minuni în numele lui Isus și să nu fie recunoscuți aceștia de ucenici ai săi; deoarece nu buzele, dar inima și voința contează pentru a putea intra în împărăția lui Dumnezeu. Numai urmându-l pe Isus, care este piatra din capul unghiului, vom construi cu soliditate viața noastră și vom fi ucenici adevărați ai săi. Este exclusă astfel o credință care se bazează în exclusivitate pe simplă vorbărie.

Pentru a defini identitatea creștină nu este suficientă o credință de apartenență social-religioasă la comunitatea Bisericii, bazată pe moștenire de familie, chiar dacă și aceasta este importantă pentru transmiterea credinței. Nu sunt suficiente nici formulele pioase și rituale; este necesară coerența între ceea ce credem și comportamentul nostru de răscumpărați în Cristos. Acest comportament trebuie să exprime ascultarea credinței și acceptarea evangheliei, răspunsul la iubirea sa care ne preced mereu, roadele Duhului în locul faptelor trupului; împlinirea fidelă și plină de iubire a voinței Tatălui, ca adevărați fii ai săi, ceea ce suntem de fapt în realitate, zidiți pe piatra care este Cristos.

Pentru a cunoaște și a face voința Tatălui trebuie să ne rugăm și să medităm cuvântul lui Cristos până la a face din el suportul vieții noastre creștine, nucleul central a structurii noastre personale și nu numai un supliment duminical, oricât de frumos ar fi el.

Isus Cristos este modelul acestei ascultări și acestei practici, marele slujitor al Tatălui și al omului, cel care împlinește cu fidelitate voința divină. Ca și el, noi, discipolii săi, trebuie să fim oameni ai rugăciunii, care este ceva mai mult decât o simplă rugăciune vocală, pentru a o schimba în viață de comuniune cu Dumnezeu. Aceasta se va revărsa apoi asupra existenței noastre personale, asupra familiei, asupra muncii noastre, asupra comunității noastre parohiale, asupra societății în care trăim, fără a crea o ruptură între credință și viață.

A-l iubi pe Dumnezeu și pe aproapele este cadrul complet și rezumatul voinței lui Dumnezeu. Astfel construim casa noastră pe stâncă.

Isus nu predică activismul practic și eficace cu orice preț; din contra, îl condamnă, dat fiind că nu recunoaște ca fiind ai săi cei care afirmă că au făcut profeții în numele său, au alungat diavoli și au săvârșit multe minuni în numele său, fără a fi bazat viața lor personală și acțiunea pe ascultarea credinței față de voința lui Dumnezeu, Tatăl lor.

Ne punem câteva întrebări care ne sunt sugerate astăzi de cuvântul Domnului. La care clasă de creștini aparținem? Suntem casa de pe stâncă sau cea de pe nisip? Dată fiind slăbiciunea care ne împinge la o ambiguitate comodă, probabil împărtășim ambele situații, ascultând și greșind în același timp: tari în momentele când ne merge bine, slabi în momentele grele. De aceea trebuie să controlăm în mod urgent temeliile vieții noastre creștine, mai ales în timpurile mai grele.

Evanghelia ne invită să zidim pe stâncă.

Cum construim edificiul casei noastre, a persoanei, a viitorului nostru? Cum zidim familia, comunitatea, Biserica noastră locală, societatea?

Singura temelie care nu se prăbușește și care conferă trăinicie la ceea ce încercăm să construim este Dumnezeu. Vom fi buni arhitecți dacă, în programarea vieții noastre, vom îndrepta mereu privirea spre el și spre cuvântul său, dacă ne vom întreba care este proiectul său de viață, care este voința sa, descoperită de Isus Cristos, și vom acționa în consecință; dacă nu spunem numai rugăciuni și cântăm cântări frumoase - "Doamne, Doamne" - dar să lăsăm ca rugăciunea să ne angajeze și să ne stimuleze în timpul zilei; dacă nu ne vom mulțumi să ascultăm cuvântul, dar ne vom strădui să facem din el criteriul nostru de acțiune. Atunci, da, vor fi solide temeliile și zidurile și poarta cetății noastre sau a casei pe care o zidim.

Suntem în Sinod pentru a consolida Biserica noastră locală, s-o fixăm mai bine pe stâncă. Am fost chemați cu toții la această misiune plină de răspundere în aceste zile pline de har. Am contribuit pe măsura darului primit, pentru ca Biserica noastră locală să fie bine întărită, să fie frumoasă, vizibilă, să fie aproape de toți oamenii de bunăvoință.

"Biserica, sacrament al lui Cristos, este comunitatea celor botezați care, în diversitatea misiunilor și darurilor și în deplină comuniune între ele, se realizează vizibil și organic ca popor adunat de unitatea Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh". Cu toții am fost invitați ca să realizăm această unitate a Bisericii noastre locale punându-ne încrederea în Domnul.

La sesiunea de astăzi suntem invitați să mai punem o piatră la temelia edificiului ridicat până acum. Familia, preoții și persoanele consacrate, tinerii și copiii reprezintă categoriile cu aspecte semnificative și de importanță deosebită pentru viața Bisericii noastre locale. Dar pentru o coordonare bună a diferitelor misiuni și carisme este nevoie și de medierea structurilor ecleziale. Ele reprezintă aspectul comunicativ al realităților bisericești din teritoriul diecezei noastre. Astăzi ne vom fixa reflecția asupra principalelor structuri și instrumente prin care se exercită grija pastorală în Biserica locală: curia diecezană, parohia, decanatul, consiliile pastorale, bunurile bisericești.

Acțiunea pastorală în Biserica locală este exercitată prin structurile și instrumentele pe care experiența și tradiția Bisericii le-au elaborat și le reînnoiește mereu. Orice structură eclezială trebuie să se caracterizeze ca realitate de comuniune și loc de exercitare a coresponsabilității tuturor celor botezați spre slujirea poporului lui Dumnezeu.

Dar Biserica noastră locală privește nu numai la realitățile pe care le avem în fiecare zi sub ochii noștri; Conciliul Vatican II a ilustrat caracterul misionar al întregului popor al lui Dumnezeu: toți creștinii sunt misionari în virtutea Botezului lor; responsabilitatea în activitatea misionară nu este numai o problemă de eficacitate apostolică, ci este o datorie-drept întemeiată pe demnitatea de om botezat.

Biserica noastră locală intenționează să relanseze elanul misionar, conștientă că "credința se întărește dăruind-o mai departe. Noua evanghelizare a popoarelor creștine va găsi inspirație și susținere în angajarea pentru misiunea universală. Misiunea - spune papa Ioan Paul al II-lea - este o problemă de credință, este indiciul exact al credinței noastre în Cristos și a iubirii sale pentru noi". El este cel care ne arată căile misiunii și el este conținutul vestirii, pe care Biserica trebuie s-o facă fiecărui om.

În opera de evanghelizare, Biserica știe că este mai credibilă cu cât comuniunea și unitatea membrilor săi sunt realizate și complete. Sfâșierile istorice care au fragmentat unitatea Bisericii lui Cristos, de fapt, sunt un obstacol dureros și motiv de mare scandal, dar nu trebuie să frâneze opera de răspândire a evangheliei, care rămâne misiune primară și necesară a Bisericii la începutul acestui nou mileniu.

Și aici avem mult de construit și consolidat. Cristos ne avertizează că avem acest mandat, prin care devenim mai credibili în modul nostru de a aparține Bisericii sale.

Avem un model minunat, mai ales în aceste zile de Advent, în Maria, mama lui Isus, în lucrarea noastră de zidire și consolidare a Bisericii noastre locale. Ea a fost o femeie de credință, în totalitate disponibilă lui Dumnezeu, care și-a zidit viața pe stânca cuvântului. Înaintea vestirii misiunii pe care Dumnezeu i-o încredința, Maria a răspuns cu o frază care a fost ca o dăruire a întregii sale vieți și care ar trebui să fie și modelul dăruirii noastre: "Fie mie după cuvântul tău". Maria este maestra noastră în ascultarea cuvântului.

Iași, 2 decembrie 2004

Aurel Percă,
episcop auxiliar


 

lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat