Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Simpozion internațional la Iași (a doua zi - masa rotundă)

Marți, 9 martie, la ora 16.00, în aula magna a Seminarului Teologic din Iași au continuat lucrările Simpozionului intențional printr-o masă rotundă al cărei moderator a fost pr. prof. dr. Viliu Dancă. Invitații speciali ai acestei discuții au fost prof. dr. Vittotio Posenti, prof. dr. Flavio Pajer, pr. prof. dr. Willi Müller, Mons. Gerard Njen și pr. James McCann SJ. Tema dezbătută a fost "Punctele calde și perspective ale Bisericii Catolice în Europa, Asia, Africa și America.

Discuția a debutat cu întrebarea: Care ar trebui să fie contribuția Bisericii pentru a ajunge la omul educat? Problematica a fost văzută în diversitate, în funcție de realitățile cu care se confruntă Bisericile diferitelor continente. În Europa și America se pune astăzi accentul pe elementul utilității culturii. Nu trebuie să ne gândim la cultură numai ca la o finalitate comercială. Importantă este căutarea adevărului ca o principală misiune a culturii. Occidentul trăiește astăzi într-o mare criză sceptică, criză de căutare a adevărului. Este necesară reluarea cercetării omului ca acela care nevoie de adevăr. Se poate face școală în două moduri: prin instrucție sau prin educație. Cele două verbe "a instrui" și "a educa" nu trebuie separate. Educația nu lipsește niciodată în momentul instrucției, iar instrucția nu se poate face fără educație.

Școala din China se fundamentează pe aspectul de instruire, însă există și o tradiție chineză de "a forma". În Africa un rol important în educație îl au mai ales școlile private. A fost menționată și prezența unei universități catolice.

Este posibil ca unii oameni de știință să stimuleze teologia?

Se poate vorbi despre o dezvoltare a teologiei pornind de la știință. Însă un bun dialog între știință și teologie cere intervenția filozofiei, iar aceasta în momentul actual se pare că este absentă. În epoca postmodernă este posibilă o nouă civilizație de inspirație postcreștină, mai ales datorată sfârșitului ateismului. Această redeschidere spre creștinism este o condiție preliminară pentru realizarea noii civilizații. Depășirea sistemului socialist nu a atras după sine și depășirea antropocentrismului care argumentează că dacă ceva îmi este util, de ce să nu îl experimentez. Se pierde astfel, însă nu în totalitate, conștiința pe care creștinii o au despre adevăr și despre radicalitatea credinței lor. Actualmente în Occident puțini sunt aceia care se declară atei. Se trece la o nouă poziție: aceea a dorinței prezenței lui Dumnezeu însă într-o formă agnostică.

Raportul dintre Biserică și puterea politică a fost provocarea unei discuții ample din care spicuim doar câteva aspecte. În Africa statul este sărac și nu poate să facă nimic, el merge înainte pentru că cetățenii lui sunt acolo, se organizează și lucrează. O importanță deosebită o au organizațiile civile care nu țin neapărat de o apartenență religioasă. În China există un foarte mare interes pentru creștinism din partea intelectualilor. Obstacolul major îl constituie partidul aflat la putere. Situația actuală a Chinei poate fi comparată cu situația Bisericii Catolice din România prerevoluționară. Sistemul de represalii a făcut deja victime în rândul clerului care nu a colaborat cu programele impuse și astfel 6 dintre episcopi au ajuns în închisoare. Separarea dintre Biserică și stat în America, chiar dacă există, nu poate fi comparată cu situația Franței unde această ruptură este mai evidentă. Există o anumită autonomie care oferă posibilitatea luării unor decizii care nu influențează mult aparatul social-statal.

În Europa există trei tipuri de raporturi între Biserică și stat. În nordul Europei (țările scandinave - protestantismul, Anglia - anglicanismul) există o Biserică privilegiată. O situație aparte o constituie Bisericile care se află în statele care s-au preocupat să încheie cu aceasta concordate. Mai există o categorie de țări în care este mai mult decât evidentă independența dintre cele două structuri, cea eclezială și cea statală. În ultimii ani, aceste raporturi se află într-o profundă transformare. În prima categorie există tendința de separare totală, în al doilea nu mai sunt respectate în totalitate acordurile încheiate între Biserică și stat iar în ultimul tip, statul este din ce în ce mai interesat de serviciile Bisericii.

Lucrările simpozionului s-au încheiat cu un rezumat al celor două zile în care pr. prof. dr. Eduard Ferenț a remarcat faptul că problemele existente atât în ambientul românesc cât și în cel internațional nu pot fi rezolvate în mod autonom; avem nevoie unii de alții. Rolul tinerilor este marcant deoarece viitorul se construiește în baza disponibilității și responsabilității lor, iar entuziasmul lor poate umple acel gol care derivă din lipsa iubirii, adevărului și a lui Dumnezeu.

Diac. Cristinel Farcaș
Iosif Tiba


 

lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat