Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Un nou număr din "Dialog teologic"

Editura Sapientia anunță apariția numărului 11 al revistei Dialog teologic, revista Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași. Acest număr al revistei este intitulat "Conciliul al II-lea din Vatican. Adieri peste cortină" și este dedicat aniversării a 40 de ani de la deschiderea Conciliului al II-lea din Vatican (11 octombrie 1962).

Studiile din acest număr al revistei Dialog teologic urmăresc cu precădere modul în care Conciliul și documentele sale au fost receptate în Biserica Catolică din România, peste "cortina de fier" a regimului comunist. Alături de aceste studii, mărturiile celor care s-au aflat în prima linie în anii conciliari, precum și a celor care s-au străduit să introducă și în Biserica Catolică română suflul nou al Conciliului dau o notă deosebită revistei și invită la lectură și reflecție.

Numărul 11 al revistei Dialog teologic apare în format 17x24, cuprinde 144 de pagini și poate fi procurat de la toate librăriile catolice din țară la prețul de 50.000 lei. p align=center>* * *

Conciliul al II-lea din Vatican. Adieri peste cortină, Dialog teologic VI/11 (2003), 144 p., 17x24, 50.000 lei.

* * *

Această carte, în limita stocului disponibil, poate fi procurată prin comandă:

  • prin poștă: Librăria Presa Bună, Bd. Ștefan cel Mare, 26; 700064 - Iași;
  • prin fax: 0232/211527;
  • prin telefon: 0232/212003, interior 67:
    luni, marți, orele 12.00-13.00 și 14.00-18.00;
    miercuri, joi, vineri, orele 8.00-13.00;
  • prin e-mail: cornel@mail.dntis.ro;
  • prin Internet: www.ercis.ro; www.catholica.ro.

* * *

Editorial

WILHELM DANCĂ, Conciliul al II-lea din Vatican, izvor de reînnoire
În 11 octombrie 2002, s-au împlinit patruzeci de ani de la deschiderea Conciliului al II-lea din Vatican. Pentru noi - credincioși laici, persoane consacrate, seminariști și preoți -, această aniversare este un prilej potrivit de aducere aminte a modului în care a fost receptat suflul conciliar în România (în special în Arhidieceza de București și Dieceza de Iași), fiindcă astăzi, ca Biserică, suntem în parte rezultatul unor opțiuni pastorale din trecutul recent. De la bun început trebuie spus că, la noi, receptarea și, apoi, raportarea la Conciliu nu s-au desfășurat în mod normal, cauzele distorsionărilor fiind diferite totuși de cele pe care le-a întâmpinat Biserica din Vest. După cum se știe, în vremea convocării și desfășurării lucrărilor Conciliului, orânduirea social-politică a țării noastre nu era favorabilă schimbului liber de idei, cărți, informații, experiențe ecleziale, după cum nu era nici pentru circulația liberă a persoanelor dintr-o parte în alta a Europei. De aceea, în privința cunoașterii și adoptării normelor conciliare de la Vatican al II-lea în Biserica locală de București și de Iași s-a făcut cât s-a putut, în condiții, cum spuneam, nefavorabile, ceea ce a pus în lumină prin contrast pasiunea până la jertfirea totală de sine a unor preoți destoinici pentru binele poporului lui Dumnezeu. Despre aceste încercări de raportare la Conciliu și despre păstorii sufletești din acele timpuri vorbesc paginile de față ale revistei "Dialog teologic", care adună câteva mărturii de la episcopii și preoții în vârstă ce au trăit pe viu anii când aveau loc lucrările Conciliului al II-lea din Vatican și au fost printre primii ce au căutat să pună în aplicare normele liturgice și pastorale promulgate de Conciliu. Și pe această cale, un gând de mulțumire adresat tuturor acelora care, în Biserica noastră, au avut de suferit "din cauza" sau "pentru cauza" Conciliului.
O idee sau o părere comună traversează comunicările și mărturiile pe care le prezentăm în continuare: deși au trecut ani buni de la terminarea lucrărilor (37 de ani), Conciliul al II-lea din Vatican este un izvor de reînnoire care, din păcate, nu e îndeajuns de cunoscut, trăit și frecventat.
De la martorii oculari ce au trăit dincolo de Cortina de Fier aflăm că, în perioada imediat următoare Conciliului, bucuria reînnoirii conciliare a trecut, iar Biserica din Europa de Vest a intrat ca într-un fel de Vinere Sfântă prelungită. "Începea Vinerea Sfântă", spune cardinalul Suenens, "acesta era timpul morții lui Dumnezeu, al negării lui Isus ca Fiu unic al lui Dumnezeu, al contestării Bisericii ca sacrament de mântuire. În același timp, valul de imoralitate, asemenea unei revărsări de ape, inunda lumea; mass-media încurajau decadența morală gravă, la care societatea permisivă nu reacționa în nici un fel, având și complicitatea tăcută a multor creștini a căror grijă primordială era aceea de a se arăta înțelegători.
În fiecare Biserică locală au apărut greutățile. Cu inima strânsă, am văzut cum au plecat din Biserică mulți preoți, călugări și călugărițe. Cu mulți dintre ei, întâlnirile de rămas bun au fost deosebit de dureroase. Aceste despărțiri fac rău și lasă urme de moarte.
Dar mai erau și alte motive de tristețe: de la terminarea conciliului, trăirea religioasă scădea constant și peste tot; numărul chemărilor scădea în mod tulburător; noviciatele și seminariile se închideau; părinții creștini vedeau cum fiii lor ajunși la maturitate părăseau Biserica în care crescuseră; căminele nu mai erau încălzite de rugăciunea în comun; creștinii erau derutați de evoluția conciliară; se accentua polarizarea între tendințe". Iar ceva mai departe, cardinalul Suenens adaugă: "Credința mă asigură că Dumnezeu este prezent printre noi până la sfârșitul lumii, și că el este mai aproape ca niciodată când întunericul Golgotei îl ascunde de ochii noștri" (L.J. SUENENS, Une nouvelle Pentecôte?, Desclée de Brouwer, Paris 1974, 251-252; 254).
Știrile contrastante care veneau din Vest în legătură cu reînnoirea conciliară îi făceau pe păstorii noștri să fie extrem de prudenți. Totuși, timpurile respective nu au fost scutite de neajunsuri și exagerări. Vrem să ne amintim de ele, pentru că:
1) fac parte din istoria Bisericii noastre locale și explică într-un fel opțiunile pastorale de astăzi;
2) ne oferă ocazia de a reveni asupra documentelor elaborate de părinții conciliari, invitându-ne să pătrundem mai adânc în spiritul și mentalitatea lor.
Papa Paul al VI-lea repeta deseori că mentalitatea Conciliului nu a atins decât o mică parte dintre membrii Bisericii. Același lucru îl spune și papa Ioan Paul al II-lea în zilele noastre. În ce privește mentalitatea conciliară de la noi, putem spune că se face trecerea de la iarnă la primăvară, când lumina zilei se mărește. Într-adevăr, suntem liberi să punem în practică normele și spiritul conciliului. Avem această posibilitate, deși, în practică, nu-i chiar așa de simplu!
Din păcate, există o anume rezistență pasivă la documentele Conciliului atât din partea preoților (teologia conciliară ar fi prea abstractă, prea înaltă), cât și din partea laicilor (care le ignoră aproape total). Această rezistență are mai multe cauze, cea mai importantă fiind necunoașterea documentelor. De asemenea, se poate medita asupra faptului că nu s-a făcut destul efort pentru a traduce orientările Conciliului într-un limbaj mai simplu, pe înțelesul tuturor. Deseori învățătura Conciliului a rămas un bun descoperit doar de o mână de credincioși intelectuali. Reînnoirea conciliară nu a pătruns în mentalitatea întregului popor al lui Dumnezeu, ci a rămas la nivelul unui grup restrâns de preoți și credincioși.
Nu trebuie uitat faptul că acest Conciliu este o datorie care trebuie îndeplinită. Conciliul a definit condițiile necesare pentru ca Biserica să-și ducă la bun sfârșit misiunea ei de astăzi, iar această lucrare nu se face în câteva luni sau în câțiva ani. Este vorba de o muncă zilnică și neîntreruptă.
În consecință, este necesară asimilarea Conciliului de către toți membrii Bisericii. Este necesar ca spiritul conciliar să pătrundă mentalitatea noastră, fiindcă el este cuvântul lui Dumnezeu pentru timpurile de astăzi. Deci, mai întâi trebuie să intre în mentalitatea noastră, apoi va intra și în alegerile noastre existențiale. Numai în felul acesta Conciliul al II-lea din Vatican va fi "operațional" (cf. TH. REY-MERMET, Croire, III, Dorguet-Ardandt, Limoges 1979, 3-23).
Să amintim faptul că, pentru a nu rămâne literă moartă, Conciliul Tridentin a avut nevoie de patru sute de ani, timp în care a fost asimilat de clerici, fiindcă acel Conciliu era consacrat în chip deosebit problemelor cu care se confrunta clerul. Mulți papi - Pius al IV-lea, sfântul Pius al V-lea, Grigore al XIII-lea - și sfinți - Carol Borromeu, Petru Canisiu, Robert Bellarmin - au depus eforturi mari pentru a răspândi, traduce, explica decretele conciliare, pentru a înființa seminarii, a reforma clerul și a promova formarea sa permanentă. Ceea ce se numește Catehismul Conciliului Tridentin sau Catehismul roman a fost scris pentru parohi, ca antidot la Catehismul mare al lui Luther. Astfel, pentru a deveni operațional, Conciliul Tridentin a trebuit să fie asimilat de clerici. Și așa a fost. Dar au fost necesari zeci și sute de ani de muncă permanentă.
Tot la fel, pentru a deveni operațional, Conciliul al II-lea din Vatican, "Conciliul poporului lui Dumnezeu" trebuie să fie asimilat de poporul lui Dumnezeu, laici și preoți, împreună. Aceasta este logica lui. Trebuie să fie asimilat de cei cărora le este dedicat, în primul rând. Trebuie asimilat de noi. Dacă nu, zădărnicim harul timpului de față. După 37 de ani de la terminarea lucrărilor conciliului și după 12 ani de libertate pentru Biserica Catolică din România, nu este prea târziu să începem (să reluăm-) - preoți și laici împreună - lectura sistematică, fragment cu fragment, a documentelor Conciliului pentru a-i înțelege spiritul și pentru a-l pune apoi în practică. Am auzit că undeva la Timișoara, într-o parohie greco-catolică, se întâmplă lucrul acesta. Asemenea inițiative trebuie încurajate și răspândite peste tot.
Conciliul al II-lea din Vatican s-a născut din tradiția Bisericii. Din Faptele Apostolilor (cap. 15) aflăm că tradiția apostolică a prevăzut ca, în caz de conflict sau de probleme grave, creștinii să recurgă la soluțiile pe care le va da un Conciliu. Convertirea păgânilor la creștinism și dispensarea lor de riturile iudaice a fost problema primului Conciliu de la Ierusalim, prezidat de sfântul Petru, dar provocat cumva de lucrarea apostolică a sfinților Paul și Barnaba. În cele din urmă, "Biserica întreagă" cade de acord asupra unor probleme pastorale, iar în final se spune: "Duhul Sfânt și noi am hotărât să nu vi se pună nici o povară...". Deci, în tradiția creștină a Bisericii zidită pe credința sfântului apostol Petru se face conciliu.
Și concilii s-au făcut. În douăzeci de secole de viață creștină a Bisericii au fost douăzeci de concilii ecumenice, adică generale, pentru că aceste adunări periodice ale tuturor episcopilor catolici constituie o funcție vitală a poporului lui Dumnezeu. După primul Conciliu de la Ierusalim, au trecut trei secole până la Conciliul de la Niceea; tot atât a trecut de la Conciliul Tridentin (1563) până la Conciliul I din Vatican (1869), care a fost întrerupt după opt luni de către Bismark și Garibaldi. Papa Pius al XI-lea a încercat să reia lucrările acestui Conciliu neterminat în 1923, la fel și papa Pius al XII-lea în 1948, dar fără succes.
În 25 ianuarie 1959, la sfârșitul Săptămânii mondiale de rugăciuni pentru unitatea creștinilor, în bazilica "Sfântul Paul" din afara zidurilor, papa Ioan al XXIII-lea anunță în public intenția de a convoca un sinod diecezan pentru Roma și un conciliu ecumenic pentru Biserica Universală. Cei 18 cardinali prezenți la ceremonie au rămas muți neștiind ce să creadă în acel moment. Totuși, mai târziu îl vor ajuta pe Ioan al XXIII-lea în munca de pregătire și desfășurare a Conciliului. După terminarea consultărilor, care au început în 17 mai 1959 (de Rusalii), papa numește, un an mai târziu (5 iunie 1960), douăsprezece comisii și trei secretariate pentru redactarea schemelor de lucru. În ziua de Crăciun 1961, publică bula de deschidere a Conciliului în 1962 și, într-adevăr, la 11 octombrie 1962, în bazilica "Sfântul Petru", Biserica Catolică celebrează cu mare solemnitate deschiderea celui de-al XXI-lea Conciliu general.
Conciliul va dura până la 8 decembrie 1965, și se va desfășura în patru perioade numite "sesiuni". De la noi a participat Mons. Petru Pleșca în calitate de peritus, dar numai la sesiunea a III-a și a IV-a (cf. "File de arhivă" din prezentul număr al revistei). Prima reuniune generală a avut loc în 13 octombrie 1962, la care au fost prezenți circa 2.300 de părinți conciliari. Pe parcursul celor trei ani (1962-1965), Conciliul al II-lea din Vatican a produs 16 documente: patru constituții - Dei verbum, Sacrosanctum concilium, Lumen gentium, Gaudium et spes; nouă decrete - Ad gentes, Christus Dominus, Presbyterorum ordinis, Optatam totius, Apostolicam actuositatem, Perfectae caritatis, Unitatis redintegratio, Orientalium Ecclesiarum, Inter mirifica; 3 declarații - Gravissimum educationis, Nostra aetate, Dignitatis humanae.
"Constituția" este un document dogmatic cu valoare doctrinară permanentă; "decretul" este un ansamblu de hotărâri cu caracter practic, pastoral, disciplinar; "declarația" oferă orientări, adică direcții de reflecție și de comportament pentru lumea de astăzi.
Aceste șaisprezece documente de la Vatican al II-lea au fost schematizate, discutate, amendate, nuanțate și votate în final de aproape toți cei 2300 de părinți conciliari. De aceea, trebuie știut că documentele nu au fost redactate după regulile compoziției literare și deci conțin pasaje greu de pătruns la prima lectură. În ciuda acestor aspecte, ele pot fi exploatate ca o carieră, ca un filon de aur, pentru că "Duhul Sfânt și noi am hotărât să..." este prezent în fiecare pagină a Conciliului al II-lea din Vatican.
Același Duh Sfânt să întărească Biserica din timpurile noastre, care este ispitită de noi forme de pelagianism (ispita lucrurilor, ispita acțiunii etc.); pe un fond generalizat de neliniște și teamă, documentele conciliare confirmă credința că "suntem ceea ce suntem prin harul lui Dumnezeu". De aceea, să ne lăsăm conduși de Duhul Conciliului, pentru a putea trăi spiritul și mentalitatea lui.

* * *

Comunicări

ÎPS IOAN ROBU, De ieri până astăzi la noi: Conciliul al II-lea din Vatican
Articolul este o mărturie personală a arhiepiscopului de București, ÎPS Ioan Robu, care își amintește de faptul că, până în 1990, s-a simțit și la noi ceva, dar puțin, din suflul nou al Conciliului, care răscolea Biserica Universală. Traducerea și publicarea documentelor a fost posibilă doar după 25 de ani de la încheierea lucrărilor Conciliului (1990). Pentru vremea respectivă, Conciliul a sosit ca o scrisoare mult întârziată, descoperită și citită cu greu și, în general fără entuziasm. Totuși, în țara noastră nu am avut o aplicare exagerată a reformei liturgice. Astăzi, chiar dacă mai sunt multe de făcut, suflul Conciliului este prezent în Biserica noastră locală. Generațiile noi de preoți și credincioși nu percep documentele conciliare ca pe o scrisoare întârziată, ci ca un apel proaspăt la responsabilitate și fidelitate față de Biserică.

* * *

PS PETRU GHERGHEL, Descoperirea Conciliului al II-lea din Vatican
Articolul începe cu o pledoarie pentru Biserică, ce merge înainte, își urmează calea, în ciuda amenințărilor și încercărilor ce se abat asupra ei. Apoi se prezintă rolul conciliilor, păstrarea adevărului mântuitor nealterat, și se formulează câteva întrebări despre Conciliul al II-lea din Vatican în lumina situației anormale în care se afla Biserica noastră locală: fără episcop pentru multă vreme și separată vizibil de Sfântul Părinte pentru mulți ani. Cu toate acestea, Biserica noastră a aparținut ontologic la realitatea Bisericii însăși. Conținutul central al articolului aruncă o privire rapidă asupra Romei, unde avea loc Conciliul, și asupra Iașiului, unde se căuta răspândirea informațiilor despre Conciliu: cartea lui B. Häring, Vatican al II-lea pentru toți, și preotul tipograf Ioan Ciuraru au avut un rol semnificativ în această lucrare de cunoaștere a documentelor conciliare. În final, autorul articolului se întreabă: ce am făcut noi din viața creștină, acum, la 40 de ani de la convocarea Conciliului?

* * *

PS AUREL PERCĂ, Teologia morală între vechi și nou
Acest articol susține o idee de fond, și anume că, în domeniul vieții morale, a existat mereu o tendință de trecere de la "vechi" la "nou". În consecință, articolul ilustrează cum a avut loc trecerea de la morala cazuistică la morala inspirată din învățătura Conciliului al II-lea din Vatican. Sunt prezentate în continuare primele începuturi de reînnoire, prin care se căuta un nou model de teologie morală. Oricum, trecerea de la "vechi" la "nou" s-a făcut lent. După ce se prezintă "teologia morală" în desfășurarea conciliului și după terminarea lucrărilor Conciliului, articolul prezintă pe scurt dimensiunile caracteristice ale noului model de teologie morală, și anume dimensiunea personalistă și cea comunitară. În final, este analizată situația de reînnoire a teologiei morale în Seminarul din Iași, pașii grei care s-au făcut de la mentalitatea unor manuale cu un pronunțat caracter individualist, psihologic și juridic la mentalitatea unor manuale ce pun în evidență perspectiva biblică, istorică și eclezială a moralei.

* * *

VLADIMIR PETERCĂ, Reflecții asupra Conciliului al II-lea din Vatican
Articolul susține că toate greutățile pe care le-au întâmpinat atât părinții conciliari, cât și păstorii și credincioșii în a pătrunde și aplica normele și învățătura Conciliului al II-lea din Vatican au fost spre binele Bisericii. În acest sens, autorul articolului își amintește de munca de laborator pe care au desfășurat-o preoții din generația 1968 în a pregăti cântul bisericesc și o dă ca exemplu de lucrare benefică pentru viața Bisericii. Dar amintirile despre Conciliu sunt legate de patru personalități pe care le evocă: papa Paul al VI-lea, teologul K. Rahner, cardinalul König și episcopul R. Lettmann, acesta din urmă fiind secretarul cardinalului Döpfner, un personaj important în elaborarea temelor sociale de la Conciliu. În final, autorul se întreabă dacă așteptările Conciliului au fost împlinite și, pentru a ajunge la așa ceva, susține că e necesară o convertire permanentă a Bisericii la spiritul conciliar.

* * *

EDUARD FERENȚ, Un nou suflu în teologia dogmatică
Autorul articolului spune că, pe când Ioan al XXIII-lea deschidea Conciliul al II-lea din Vatican, la 11 octombrie 1962, avea aproape un an de preoție. De aceea, poate spune că și-a trăit preoția în lumina Conciliului în condițiile ecleziale și sociale ale unei țări comuniste ostile Bisericii Catolice și, în consecință, Conciliului. Conferința este o mărturie despre condițiile în care, în calitate de preot catolic și de profesor de teologie, începând de la 1 ianuarie 1962, a cunoscut și aplicat învățătura Conciliului al II-lea din Vatican în timpul ministerului său sacerdotal. Mărturia cuprinde trei momente: primul se referă la perioada de la noi imediat premergătoare Conciliului; al doilea se raportează la perioada anilor 1967-1975, adică la anii aplicării Conciliului în contextul nostru eclezial; ultimul moment privește perioada postconciliară dintre anii 1975-2003.

* * *

CLAUDIU DUMEA, Aplicarea reformei liturgice
Expunerea are ca temă implementarea (termen preluat din limbajul de lemn al politicienilor) reformei liturgice la noi. Reformă, un alt cuvânt discreditat de politicieni. Când spune "la noi", autorul se referă la Diecezele de Iași și de București. Nu este vorba de o expunere științifică, sistematică, documentată istoric, exhaustivă, ci de niște amintiri personale, fragmentare, din anii '70-'80.

* * *

MONS. ANTON LUCACI, Adieri conciliare peste Cortină
Autorul articolului răspunde invitației de a prezenta o temă de drept bisericesc sau de a da o mărturie "personală" legată de Conciliul al II-lea din Vatican, optând pentru cea de-a doua variantă cu o premisă relativ la prima. Astfel, este cunoscut faptul că revizuirea legilor bisericești, anunțată în mod public de papa Ioan al XXIII-lea o dată cu decizia convocării Conciliului ecumenic, urma să traducă în norme disciplinare opera conciliară. Reforma legislației canonice s-a concretizat în urmă cu 20 de ani, prin promulgarea noului Cod de drept canonic. Autorul amintește că, în timpul studiilor sale la Roma, reforma dreptului "plutea în aer, departe, în largul mării" și subliniază existența în acea perioadă postconciliară a unei atitudini, destul de difuză, ostilă dreptului bisericesc. "Acea febră de care suferea trupul Bisericii a trecut": este constatarea celor aproximativ 450 de canoniști, cu ocazia comemorării solemne a două decenii de la promulgarea noului Cod de drept canonic (24.01.1983).
Adierile conciliare peste Cortină până la noi pot fi ilustrate prin episodul lui Ilie, din 1Rg 19,11-12: "Domnul nu este în vijelie, cutremur, foc, ci în adiere de vânt lin". Deși nu a avut un contact direct cu Conciliul al II-lea din Vatican, adierea Duhului Sfânt a ajuns și în Biserica noastră, fiind scutită poate de vijelia, de cutremurul, de focul care s-au abătut în unele sectoare din Bisericile din lumea liberă.

* * *

FRANCISCA BĂLTĂCEANU, Traducerea documentelor Conciliului al II-lea din Vatican în limba română
În articol se arată că s-a realizat, așa cum s-a putut în condițiile de atunci, o primă traducere, în lumea catolică din Moldova, traducere care a circulat dactilografiată, în cerc foarte restrâns, probabil doar la Seminar și la unii preoți. O dată cu venirea ÎPS Ioan Robu la conducerea Arhidiecezei de București, s-au deschis și aici noi posibilități de lucru. În 1987, el a inițiat și a încredințat unei echipe de la arhiepiscopie realizarea unei forme publicate a traducerii, care să îmbine corectitudinea cu accesibilitatea. La început era vorba de o revizuire a traducerii existente deja; după puțină vreme, s-a constat că procedeul ar fi implicat o muncă imensă, cu rezultate aproximative. De acord cu Preasfințitul, s-a luat hotărârea de a face o nouă traducere, ținând seama, evident, ori de câte ori era util, de ceea ce se lucrase deja.

* * *

ANTON DANCĂ, Vocația la preoție și la viața consacrată
Articolul-mărturie arată faptul că autorul nu a avut prea multe informații despre Conciliul al II-lea din Vatican, dar a sperat într-o schimbare mai bună și în viața Bisericii din Dieceza de Iași, încercată atât de greu, începând mai ales cu anul 1948, când au fost desființate seminariile și mănăstirile. Mulți tineri, care mai aveau un pas până la atingerea idealului sacerdotal, și multe persoane aspirante la viața consacrată, ba chiar și cele care aveau voturile puse pe viață, au trebuit să se întoarcă în familiile lor, și așa destul de împovărate, fiindcă rănile războiului încă nu se cicatrizaseră. Unii tineri, văzând vitregia timpurilor, s-au înscris la alte școli, dacă li s-a permis, iar alții au intrat în viața de familie.
Pe atunci, ca de altfel și azi, oamenii nu erau obișnuiți să vadă cum "Dumnezeu scrie drept pe rânduri strâmbe". Persoanele consacrate se adunau în biserică pentru ore în șir de adorație, adunau bani ca să plătească Liturghii pentru timpuri mai bune, se îngrijeau de împodobirea altarelor cu flori, în a-și oferi serviciile la parohie ori de câte ori era necesar aportul lor etc. Încetul cu încetul, văzând exemplul lor, alte tinere se apropiau cu sfială spre a le cere câte o îndrumare spirituală, simțind în suflet că și ele ar putea să-l slujească pe Isus în viața consacrată. Autorul este de părere că mulți tineri își datorează chemarea lor rugăciunilor și jertfelor acestor persoane alungate din mănăstiri.

* * *

Scurte mărturii din dieceză
IOAN SOCIU, Despre muzica sacră
DUMITRU PATRAȘCU, Despre apostolatul preoțesc
ȘTEFAN ERDEȘ, Dificultăți în receptarea Conciliului al II-lea din Vatican
IERONIM BUDULAI, Scurtă evocare a convocării Conciliului al II-lea din Vatican

* * *

File de istorie
VIOLETA BARBU, Sinoadele locale din Ucraina, Polonia și Constantinopol în epoca Contrareformei FABIAN DOBOș, Sinodul de la Cotnari - 6 noiembrie 1642

* * *

File de arhivă
MONS. PETRU PLEșCA, Predici și corespondență
PR. MIHAI ROTARU, Despre dogmele de la Conciliul al II-lea din Vatican

* * *

Recenzii


 

lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat