Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

PS Rino FisichellaInterviu cu PS Rino Fisichella

Excelența sa s-a născut la Codogni (Lodi-Italia) în 1951. Este episcop auxiliar de Roma din 1998 și rector al Universității Pontificale din Lateran începând cu anul 2002. Titular al catedrei de teologie fundamentală la Universitatea Pontificală Gregoriana, este unul dintre teologii italieni cei mai cunoscuți la nivel internațional. Dintre numeroasele sale opere care au fost traduse în mai multe limbi amintim: Revelația. Eveniment și credibilitate (Bologna, 2002), Dicționar de teologie fundamentală (Assisi, 1990), Atunci când credința gândește (Casale Monferrato, 1997), Semnele jubileului (Cinisello, Balsamo 1992), Isus din Nazaret, profeție a Tatălui (Milano, 2000). În perioada 26-29 septembrie, PS Rino Fisichella a efectuat o vizită la Seminarul din Iași, ocazie cu care i-am solicitat un interviu.

* * *

Fiecare dintre noi este chemat de Dumnezeu, fiecare are o istorie a propriei chemări, a dvs. care este, Excelență?
Dumnezeu s-a manifestat de timpuriu în viața mea și mi-a dat de înțeles, fără urmă de îndoială, că el voia ca eu să fiu preot. M-am încrezut în el și l-am urmat. M-a făcut să înțeleg că trebuia să merg la Roma pentru a studia, lăsând în urmă casa și locurile natale. La 13 martie 1976 am fost hirotonit preot. Am fost trei ani vicar în Parohia "Primii Martiri Romani", unde mi-am desfășurat ministerul meu cu tinerii care îmi sunt și acum prieteni adevărați. Apoi, Dumnezeu m-a chemat să fiu responsabil cu tinerii în întreaga dieceză pe o durată de patru ani. Între timp mi-am finalizat teza de doctorat despre Hans Urs von Balthasar, un mare teolog elvețian, care a devenit maestrul meu în munca de cercetare. În 1980 mi-am susținut teza și în 1981 am fost invitat să țin un seminar de studii la Universitatea Pontificală Gregoriana, universitate în care îmi făcusem studiile teologice. În 1982, într-un mod cu totul neașteptat, mi s-a cerut să accept catedra de teologie fundamentală care aparținuse unor mari profesori, precum sfântul Robert Bellarmin, Billot, părintele Tromp, părintele Latourelle. Eu am devenit succesorul acestuia din urmă și am predat timp de 20 de ani cu disponibilitate, devotament și pasiune. Acesta a fost un har deosebit pe care mi l-a acordat Dumnezeu, deoarece am întâlnit sute și mii de studenți nu numai la universitate, ci și în călătoriile mele prin lume. La 30 iunie 1998 am fost înștiințat că Sfântul Părinte mă voia episcopul său auxiliar. Am fost consacrat episcop la 12 septembrie 1998. Am devenit episcop auxiliar de Roma, responsabil cu sectorul de sud al orașului iar în ianuarie 2002 papa mi-a cerut să fiu rectorul magnific al universității sale, lucru pe care continui să îl fac și astăzi. Pe lângă acestea, mai sunt membru al Congregației pentru Doctrina Credinței, membru al Congregației pentru Cauza Sfinților, sunt capelan la Palatul Parlamentului, unde celebrez zilnic sfânta Liturghie, ocazie cu care mă întâlnesc cu deputații italieni și, nu în ultimul rând, sunt președinte al organizației care se ocupă cu dialogul ecumenic interreligios al diecezei.

Întrucât sunteți membru al Congregației pentru Cauza Sfinților, ce ne puteți spune despre episcopul martir Anton Durcovici, mort la Sighet în 1951?
Este o figură care m-a impresionat mult și pe care am cunoscut-o venind la Iași. Procesul încă nu a ajuns la comisie. Eu, ca membru, aparțin ultimului stadiu al tribunalului. Noi votăm și, o dată exprimat acest vot, indiferent de natura lui, pozitiv sau negativ, cazul este preluat direct de Sfântul Părinte. Deocamdată acest proces nu a ajuns, însă știu că papa a fost întotdeauna impresionat de exemplul martirilor și sunt sigur că mărturia episcopului Durcovici nu va trece neobservată.

Este cunoscută mărturia episcopului Durcovici în ambientul academic?
În anul 2000, papa a vrut să fie întocmită o listă cu martirii secolului al XX-lea și cred că episcopul Durcovici, alături de mulți alți episcopi, preoți, tineri, bărbați și femei care au plătit cu viața mărturia credinței lor, îmbogățește această nouă și lungă listă.

Excelență, sunteți pentru prima oară în România. Care sunt impresiile pe care vi le-ați format despre țara, dieceza și seminarul nostru?
Într-adevăr, sunt pentru prima oară în România și sunt fericit că mi-am început vizita în orașul Iași, la seminar. Prima mea impresie este pozitivă. Ea s-a conturat atunci când i-am văzut pe cei aproximativ 180 de seminariști. Pentru noi care venim din Europa de Vest, chiar dacă există seminarii, precum Seminarul Roman sau Seminarul "Redemptoris Mater" din Roma, unde numărul studenților este de cel puțin 100, totuși rămânem impresionați de o prezență atât de numeroasă care nu poate exprima nimic altceva decât un semn pozitiv. De asemenea, m-a impresionat atmosfera de comuniune și solidaritate dintre preoți. Din întâlnirea pe care am avut-o cu episcopul diecezei, cu episcopul auxiliar și cu rectorul institutului teologic, trebuie să remarc afectivitatea și fidelitatea pe care Biserica voastră o are pentru Roma, o fidelitate față de Sfântul Părinte ca succesor al apostolului Petru. Este o fidelitate față de Biserică, mama și maestra tuturor Bisericilor din lume, așa cum se afirmă în inscripția ce se află în catedrala din Roma. Acest semn al comuniunii și unității face ca Biserica din Iași și celelalte Biserici prezente în România să fie în strânsă legătură cu acea Biserică al cărei episcop este succesorul lui Petru. În ceea ce privește România, din câte am reușit să văd, este o țară orientată spre viitor. Vizitând Iașiul, am întâlnit mulți tineri. Acest fapt este îmbucurător pentru că ei sunt semnul renașterii și al încrederii în viitor. Sunt sigur că prin mărturia creștinilor, prin implicarea lor în unitatea vieții publice și civile, această țară va avea cu adevărat un viitor asemănător cu cel al națiunilor de care este înconjurată, dacă creștinii, catolicii în primul rând, vor fi în stare să se implice în politică.

Care sunt proiectele cu privire la institutul nostru afiliat la Universitatea Pontificală din Lateran al cărei rector magnific sunteți?
Înainte de toate vrem să fortificăm tot mai mult legătura care există între Facultatea de Teologie din Lateran și Institutul Teologic din Iași. Programele se alcătuiesc împreună și sper ca, o dată cu trecerea anilor, institutul din Iași să devină o facultate autonomă. Atunci când noi acordăm afilierea unui institut, intenția noastră nu este ca ea să se mențină pentru totdeauna. Afilierea este un prim pas, este un ajutor pe care îl acordă universitatea în vederea dezvoltării unui institut. Ceea ce sper și îmi doresc este ca în acești ani să se dezvolte din ce în ce mai mult legătura de afiliere, să se mărească mereu corpul profesoral, să sporească numărul studenților, astfel încât, pe viitor, Institutul din Iași să poată acorda, pe lângă titlul de bacalaureat în teologie, și celelalte titluri academice. Trebuie să vedem cum decurge această afiliere, să așteptăm să treacă timpul canonic acordat acestui proiect. Suntem interesați de felul în care poate fi garantată autonomia institutului și, de asemenea, de extinderea bibliotecii. Cred că toate acestea se vor întâmpla în anii care vor veni, însă aceasta depinde de bunăvoința institutului și de aportul Facultății de Teologie din Lateran. Afilierea implică, pe de altă parte, o legătură profundă între studenți și universitate și sper să crească numărul celor care vor veni la Lateran în vederea specializărilor atât în filozofie, cât și în teologie pentru a-și asuma atât modul de gândire filozofico-teologic, cât și metodologia specifică. Sper ca, în viitor, institutul vostru să devină o facultate de teologie cu drepturi depline.

Ca episcop auxiliar de Roma, sunteți unul dintre colaboratorii direcți ai Sfântului Părinte. Ne puteți spune care sunt preocupările stringente ale papei în ceea ce privește Biserica Catolică?
Papa însuși și-a manifestat preocupările atunci când a scris scrisoarea apostolică Nuovo millennio ineunte. Sfântul Părinte și-a dorit foarte mult să celebreze marele jubileu al anului 2000 și să introducă Biserica în cel de-al treilea mileniu. Această dorință papa și-a manifestat-o și în prima sa scrisoare enciclică Redemptor hominis. Atunci când îl privești pe Sfântul Părinte de aproape, îți dai seama că duce o viață laborioasă, deoarece în grija sa pastorală se concentrează toate problemele Bisericilor din întreaga lume. Nu numai Bisericile, ci toți oamenii îl privesc pe Ioan Paul al II-lea cu un interes deosebit, așteptând un cuvânt de speranță, de pace și de rezolvare a problemelor. Papa poartă pe umerii săi o mare greutate care este aceea de a atenua neliniștile tuturor Bisericilor, iar aceasta o face prin intermediul călătoriilor sale. Cred că cea mai mare dorință a Sfântului Părinte este aceea de a se putea dedica, în continuare, cu totul Bisericii, ceea ce, de fapt, face acum. Unele dintre temele fundamentale ale Sfântului Părinte sunt: pacea mondială, unitatea tuturor creștinilor, reînnoirea dimensiunii misionare. Ceea ce papa își dorește este ca fiecare bărbat și femeie de pe acest pământ să aibă un sens și o nostalgie de Dumnezeu atât de mare, încât să se întoarcă la el.

Lumea de astăzi este o lume în mișcare, o lume aproape indiferentă la aspectul religios, o lume care pare să fie atrasă de alte valori decât cele spirituale. Cum vedeți misiunea preotului de mâine ținând cont și de realitatea noastră est-europeană?
Sunt convins că trăim o perioadă de profunde schimbări culturale. Incertitudinea viitorului este specifică unor astfel de perioade. Ea poate fi depășită dacă rămânem fideli acelor valori pe care le-am dobândit în cei 2000 de ani de istorie. La nivel pastoral, întreaga Biserică trebuie să fie conștientă de rolul pe care îl are în acest proces al schimbării. Ca preoți, noi avem posibilitatea să-i întâlnim pe oameni și să ajungem la inima lor. Nu avem multe instrumente de comunicare, dar avem acea putere ce se naște din credință. Fiecare preot este dator să-și "irosească" timpul și să se întâlnească personal cu tinerii și cu toți aceia care au nevoie. Este justificată predicarea, este foarte importantă cateheza, la fel și viața sacramentală, însă aceste momente pe care le trăim au nevoie să fie susținute de o comunicare directă. Prin aceasta se fundamentează credibilitatea credinței noastre. În Biserică există persoane care dau mărturie, însă există și persoane care o primesc. Să nu uităm că cei care o primesc pot fi purtătorii unor daruri deosebite, pot fi capabili chiar și de răspunsuri vocaționale. Lumea trăiește din ce în ce mai mult în anonimat. Orașele noastre devin din ce în ce mai mari și singurătatea devine din ce în ce mai apăsătoare. Orașele sunt din ce în ce mai haotice. Zgomotul asurzitor deranjează, iar omul caută o întâlnire personală, îl caută pe Domnul. Cred că preoții noștri trebuie să insiste în acest sens, deoarece omul este deosebit de sensibil la aceste aspecte. Omul de astăzi caută liniștea, pentru că are nevoie de liniște. Noi trebuie să-l ajutăm să găsească liniștea adevărată, să găsească dimensiunile adecvate prin care să se exprime pentru că tăcerea este locul în care Dumnezeu vorbește, este locul în care Dumnezeu se revelează. În Biblie se spune că atunci când Dumnezeu vrea să vorbească cuiva, îl invită în deșert. Citez din profetul Osea: "Vino în deșert pentru că vreau să vorbesc inimii tale". Deșertul este locul tăcerii. Chiar și Isus își chema discipolii de-o parte, în tăcere, să stea numai cu el. Preotul trebuie să fie capabil de a trăi tăcerea, acea tăcere a contemplației, a rugăciunii, adică tăcerea ascultării. El trebuie să fie în stare să-i determine și pe ceilalți să descopere valoarea profundă a tăcerii. Noi nu trebuie să ne lăsăm seduși de capcanele acestei lumi, pentru că vom cădea în ele și nu vom mai putea ieși niciodată. Lumea poate să-și urmeze calea, însă dacă noi, creștinii, preoții, o vom urma în modele sale, nu vom avea nimic original de spus. Alții ar putea să o facă mai bine decât noi. Noi proclamăm vestea cea bună că Isus a murit și a înviat. Acesta este menirea noastră, a preoților. Niciodată, nimeni n-a putut să spună că Fiul lui Dumnezeu s-a făcut om, că a suferit pentru noi și astfel a dat o nouă semnificație suferinței, că a înviat pentru noi, dându-ne astfel speranța. Cu asta ne ocupăm de 2000 de ani și vom continua să o facem cu convingere, cu entuziasm și cu încredere în noul mileniu, pentru că numai în această veste bună se află adevărul complet.
În realitatea est-europeană, unde catolicii sunt minoritari, misiunea preotului catolic este aceea de a fi el însuși fără să-și piardă propria identitate. El trebuie să știe că această identitate îi provine din Noul Testament și din lunga tradiție a Bisericii. Însă, trăind în contact cu alți frați care împărtășesc aceeași realitate, același Botez, aceeași Euharistie, aceeași credință în succesiunea apostolică, evident, trebuie să căutăm să ne înnoim unii pe alții. Mișcarea ecumenică implică reciprocitate. Se va realiza foarte puțin dacă aspectul ecumenic este doar o disponibilitate a catolicilor către ceilalți frați. Trebuie să ne cunoaștem din ce în ce mai mult, trebuie să trecem peste dificultățile care existau odinioară, avem nevoie să înțelegem cine suntem cu adevărat atât unii, cât și ceilalți. Atunci când vom înțelege toate aceastea, vom putea să ne așezăm cu ușurință în jurul unei mese și, dialogând, vom depăși dificultățile și problemele teologice care există. Nu ne putem amăgi gândindu-ne că vom rezolva totul doar pentru că ne iubim. Există și probleme teologice importante care cer fiecăruia dintre noi să facă pași înainte. Poate că a sosit momentul să uităm neînțelegerile din trecut și să privim spre viitor, pentru că viitorul are nevoie de unitatea creștinilor. Lumea nu înțelege de ce creștinii sunt divizați, iar primii care nu înțeleg acest lucru sunt chiar creștinii. În toată această realitate, avem nevoie ca adevărul să triumfe și tocmai de aceea, catolicii și ortodocșii trebuie să aibă capacitatea de a se pune într-o atitudine de ascultare și să urmeze vocea Duhului Sfânt. Domnul vrea ca noi să fim una. Trebuie să găsim căile pentru ca fiecare dintre noi să alcătuiască acea unitate a primului mileniu, chiar și cu diferențele care ne-au caracterizat, însă în acea profundă unitate care provine din revelație, iar în punctele în care Isus a explicat semnele prezenței sale printre noi, în aceste puncte trebuie să fim cu toții de acord.

Europa se schimbă sau simte doar nevoia de a apărea într-o altă lumină. În ultimul timp ne preocupăm de noua Cartă a constituției europene. Din câte se pare nu se acordă o prea mare importanță rădăcinilor creștine ale europenilor, iar Sfântul Părinte ne amintește mereu în discursurile pe care le ține cu diferite ocazii să nu uităm acest lucru. Excelență, credeți că această constituție va avea o nuanță necreștină și că va propaga "valori" care contrazic morala catolică? În acest caz ce va face Biserica, va accepta constituția?
Deocamdată Europa s-a gândit că unitatea sa este doar de factură economică, însă acest lucru, evident, nu este de ajuns. Să ne gândim la exemplul Statelor Unite. Atunci când au fost unificate statele, moneda a fost consecința unificării și nu cauza acesteia. Europa a abordat însă o strategie diferită. La început a creat o unică monedă, iar acum încearcă să realizeze unitatea. În acest caz va avea o cale lungă de străbătut, deoarece nu acestea sunt premisele fundamentale pentru instaurarea unității. Unitatea nu se poate consolida pe un factor de conducere economică, chiar dacă acesta este un aspect important, nu este cel mai important. Punctul de plecare trebuie să fie acela al unei unități organice culturale, o unitate care există deja în Europa. Noua Cartă constituțională pare să uite acest lucru. Europa s-a născut deoarece creștinii au vrut acest lucru. Europa, după cum afirmă papa, ori va fi creștină, ori nu va fi niciodată o unitate de popoare, pentru că îi lipsește numitorul comun. Carta constituțională are totuși și un mare merit, deoarece a recunoscut prezența Bisericilor ca subiecte. Noi am vrut, într-adevăr, să se recunoască faptul că acest continent are rădăcinile adânc înfipte în creștinism. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, mărturia noastră pe plan cultural va trebui să fie mai puternică. Trebuie să spunem că politicienii care au formulat această Cartă au fost lipsiți de simțământul politic și cultural și nu au avut capacitatea de a privi în viitor, iar acest fapt li se va imputa ca o limită. O cartă constituțională trebuie să privească în viitor, nu în prezent. În ceea ce privește reacția Bisericii, ea nu poate să facă distincție, deoarece acceptă toate constituțiile pe care popoarele le promulgă. Atunci când i se recunoaște opera, Biserica are o mai mare facilitate în acțiune, iar, atunci când nu este recunoscută, se dezvoltă în ea responsabilitatea de a face cunoscută, din ce în ce mai mult, mărturia care izvorăște din valorile sale.

Care ar fi secretul pe care ați dori să-l mărturisiți seminariștilor?
Aș vrea să le spun seminariștilor să trăiască acest timp cu mare entuziasm deoarece mai târziu își vor aminti de anii petrecuți în seminar. Chiar dacă au fost ani de sacrificiu, au fost trăiți în comuniune, în prietenie, în implicarea în diferite proiecte, în împărtășirea vieții de credință, de rugăciune și de discernământ vocațional. Aș vrea ca ei să trăiască întotdeauna aceste momente cu mare entuziasm având certitudinea că Domnul a făcut posibil răspunsul la chemarea sa. Este frumos să-l urmezi pe Domnul și se merită să îi dăruiești viața pentru că ne vor fi rezervate momente de o totală fericire. În calitate de profesor și rector, aș vrea să adaug să nu se gândească niciodată că timpul dedicat formării și studiului este un timp pierdut, ci este un timp foarte prețios. El îi va ajuta ca în viitor să fie persoane pregătite, capabile de dialog, de provocări, de cultură și capabile de a forma noi generații.

A consemnat Cristinel Farcaș


 

lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat