Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul_Valentin14 februarie: Precizări cu privire la Ziua Sfântului Valentin

Căsătorii de probă, căsătorii în tramvai, în metrou, în parc sau în școli; dezmăț public; imoralitate; declarații de dragoste; programe speciale la tv. și radio; felicitări; concursuri; premii; ziua îndrăgostiților, alegerea unui partener... La toate acestea se reduce sărbătoarea sfântului Valentin din ziua de 14 februarie. Cât de creștine sunt obiceiurile care an de an prind amploare în România postcomunistă? Cine a fost sfântul Valentin?

Mai întâi o subliniere: în calendarul latin în ziua de 13 februarie se amintesc doi martiri cu numele Valentin. Comemorarea a fost transferată de pe 14 februarie când Biserica îi amintește pe sfinții Ciril și Metodiu, patronii Europei.

Există multă incertitudine cu privire la viețile celor doi sfinți, datele pierzându-se în negura istoriei. Unii vorbesc de doi sfinți: Valentin de Roma, preot, și Valentin de Terni, episcop. Alții cred că este vorba de una și aceeași persoană.

Cel dintâi, preot, ne este prezentat ca un prieten al împăratului Claudiu Gotul, care l-a interogat personal în cadrul procesului. Răspunsurile limpezi și convingătoare ale lui Valentin au răscolit și gândurile împăratului; îndreptându-se către publicul care era de față, a spus: "Ascultați vorbele înțelepte ale acestui om". A fost totuși condamnat la moarte, deoarece, între timp, a convertit la credința creștină pe însuși prefectul Asteriu și toată familia lui. A murit ca martir în anul 268 sau în 270 (sub împăratul Aurelian) la Roma, fiind bătut și decapitat; a fost îngropat pe Via Flaminia, relicvele lui fiind mutate mai târziu în biserica "Sf. Praxedes". Alte biografii ne spun că a fost închis pentru că a acordat ajutor unor martiri în închisoare și, în timp ce se afla aici, l-a convertit pe temnicer redându-i vederea fiicei acestuia.

Al doilea Valentin, episcopul de Terni, în timpul unei treceri prin Roma, a adus la credința creștină pe un filozof renumit, Cratone, și pe trei tineri ucenici ai săi atenieni; acest zel l-a pus în primejdie de a fi denunțat de către păgâni. Într-adevăr, episcopul a fost denunțat și adus în fața tribunalului, care l-a condamnat la moarte prin tăierea capului. Cei trei tineri convertiți i-au dus trupul neînsuflețit la Terni, unde a fost primit cu mari onoruri de către înfloritoarea comunitate creștină de acolo. El a fost martirizat în 268 sau cu cinci ani mai târziu.

* * *

În anul 1998 episcopii catolici din România au dat o declarație prin care și-au exprimat dezacordul cu privire la așa-zisa "zi a îndrăgostiților", pusă în chip blasfemator sub patronajul sfântului Valentin, larg mediatizată și anul acesta. Reluăm pentru cei interesați argumentele aduse acolo:

  1. Sfântul Valentin a fost un preot martirizat în chinuri atroce la 14 februarie 270, sub împăratul Aurelian, pentru motivul că a combătut orgiile sexuale legate de cultul zeului Faunus Lupercus.

  2. Din punct de vedere creștin, este o profanare a memoriei unui martir și a virtuții castității faptul de a pune dezmățul sexual public sub patronajul unui preot sfânt, martirizat tocmai fiindcă a combătut acest ritual păgân și a acordat asistență spirituală tinerilor trimiși la martiriu, ca unii care refuzau participarea la orgii.

  3. Orice creștin conștient și responsabil în fața lui Dumnezeu știe și nu poate tolera ca o sfântă taină - ca aceea a Căsătoriei - să fie celebrată batjocoritor în tramvai, în autobuz sau într-o speluncă, sub oficierea ei de către un impostor sardonic, în sfidarea ostentativă a unui sacrament instituit de Isus Cristos, a Preoției și a ofițerului stării civile. Un creștin onest este convins că orice act sexual în afara căsătoriei este imoral, oricât de răspândit ar fi acest păcat. În consecință, nici un creștin nu se poate considera "căsătorit pe două zile" sau îndreptățit să renunțe la pudoare și la castitate, în urma unui ritual care frizează obscenitatea și cinismul.

  4. Reactualizarea, deliberată sau nu, a bacanelei sexuale păgâne, este un atentat împotriva moralei creștine, împotriva sfințeniei Căsătoriei și a sănătății sociale. Eliberarea de sub comunism nu trebuie confundată cu legitimarea mediatizată a libertinajului, cu încurajarea și premierea imoralității publice".

Există mai multe teorii privind originea obiceiurilor din Ziua Sfântului Valentin. Ele sunt redate mai jos. Dar, oricare ar fi motivul, legătura îndrăgostiților cu sfântul Valentin, cu toate obiceiurile de azi, este una care mai puțin probabil se trage din cultul martirilor romani.

Una dintre tradiții afirmă că Valentin s-a opus interdicției impuse de împăratul Claudiu al III-lea legionarilor romani de a nu se căsători, căci astfel ar fi mai duri în bătălii. Valentin nu a respectat ordinul și a celebrat căsătoria unui legionar păgân cu o femeie creștină. Din acea zi, spune legenda, episcopul a binecuvântat căsătoriile la numeroși soldați.

Alții cred că romanii aveau un obicei la mijlocul lunii februarie, în care băieții scriau numele fetelor în cinstea zeiței fertilității, Februata Juno; păstorii Bisericii au "botezat" această sărbătoare, ca și pe altele, introducând nume ale unor sfinți, precum Valentin, pentru a suprima practica.

Unii văd în obiceiul de a alege un partener în această zi o supraviețuire a elementelor festivității romane Lupercalia.

Alții susțin că obiceiul trimiterii de atenții în ziua de 14 februarie vine din credința potrivit căreia păsările încep să își facă cuiburi în această dată. În 1477, englezii i-au asociat pe îndrăgostiți cu sărbătoarea sfântului Valentin, deoarece în această zi "fiecare pasăre își alege perechea". Obiceiul a început prin trimiterea, de către bărbați și femei, de scrisori de iubire către perechea lor. Alte tradiții "romantice" s-au adăugat la această sărbătoare, incluzând-o pe aceea că poți să îți visezi în noaptea dinainte de Ziua Sfântului Valentin viitoarea pereche.

* * *

Valentin este un nume latinesc, format din participiul prezent al verbului valeo-valere = a se simți bine, a fi în putere. În lumea anglo-saxonă numele Valentin este sinonim cu sweetheart = îndrăgostiți și este atribuit felicitării pe care îndrăgostiții și-o trimit în ziua de 14 februarie.

(După "Viețile sfinților", Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București; "Catholic encyclopedia"; "Dicționar al sfinților", Editura Univers Enciclopedic, 1999; Fausto Masante, "I Santi dell'anno", 1986...)

Pr. Cornel Cadar


 

lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat