Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 20 octombrie 2021

Cateheze despre Scrisoarea către Galateni: 12. Libertatea se realizează în caritate

Iubiți frați și surori, bună ziua!

În aceste zile vorbim despre libertatea credinței, ascultând Scrisoarea către Galateni. Dar mi-a venit în minte ceea ce spunea Isus despre spontaneitatea și libertatea copiilor, când acest copil a avut libertatea de a se apropia și de a se mișca de parcă era acasă la el... Și Isus ne spune: "Și voi, dacă nu deveniți asemenea copiilor, nu veți intra în împărăția cerurilor". Curajul de a ne apropia de Domnul, de a fi deschiși față de Domnul, de a nu ne teme de Domnul: eu îi mulțumesc acestui copil pentru lecția pe care ne-a dat-o nouă tuturor. Și Domnul să-l ajute în limitarea sa, în creșterea sa pentru că a dat această mărturie care i-a venit din inimă. Copiii nu au un traducător automat de la inimă la viață: inima merge înainte.

Apostolul Paul, cu Scrisoarea către Galateni, puțin câte puțin ne introduce în marea noutate a credinței, lent. Este cu adevărat o mare noutate, pentru că nu reînnoiește numai vreun aspect al vieții, ci ne duce înăuntrul acelei "vieți noi" pe care am primit-o cu Botezul. Acolo s-a revărsat asupra noastră darul cel mai mare, acela de a fi fii ai lui Dumnezeu. Renăscuți în Cristos, am trecut de la o religiozitate făcută din precepte la credința vie, care își are centrul în comuniunea cu Dumnezeu și cu frații, adică în caritate. Am trecut de la sclavia fricii și a păcatului la libertatea fiilor lui Dumnezeu. Încă o dată cuvântul libertate.

Să încercăm astăzi să înțelegem mai bine care este pentru apostol inima acestei libertăți. Paul afirmă că ea este cu totul altceva decât "un pretext pentru trup" (Gal 5,13): adică libertatea nu este o viață libertină, conform trupului sau conform instinctului, a voințelor individuale și a propriilor pulsiuni egoiste; dimpotrivă, libertatea lui Isus ne conduce să fim - scrie apostolul - "unii în slujba celorlalți" (ibid.). Dar acesta este sclavie? Eh da, libertatea în Cristos are ceva "sclavie", ceva dimensiune care ne duce la slujire, la trăirea pentru alții. Cu alte cuvinte, adevărata libertate se exprimă pe deplin în caritate. Încă o dată ne aflăm în fața paradoxului evangheliei: suntem liberi în slujire, nu în a face ceea ce vrem. Suntem liberi în slujire și acolo vine libertatea; ne aflăm pe deplin în măsura în care ne dăruim. Ne aflăm pe deplin pe noi în măsura în care ne dăruim, avem curajul de a ne dărui; posedăm viața dacă o pierdem (cf. Mc 8,35). Aceasta este evanghelie pură.

Dar cum se explică acest paradox? Răspunsul apostolului este pe atât de simplu pe cât de angajant: "prin iubire" (Gal 5,13). Nu există libertate fără iubire. Libertatea egoistă de a face ceea ce vreau nu este libertate, pentru că se întoarce asupra ei însăși, nu este rodnică. Iubirea lui Cristos ne-a eliberat și tot iubirea ne eliberează de sclavia cea mai rea, cea a eu-lui nostru; de aceea libertatea crește cu iubirea. Dar atenție: nu cu iubire intimistă, cu iubirea de telenovelă, nu cu patima care caută pur și simplu ceea ce ne convine și ne place, ci cu iubirea pe care o vedem în Cristos, caritatea: aceasta este iubirea cu adevărat liberă și eliberatoare. Este iubirea care strălucește în slujirea gratuită, modelată după iubirea lui Isus, care spală picioarele discipolilor săi și spune: "V-am dat exemplu ca și voi să faceți așa cum v-am făcut eu" (In 13,15). A ne sluji unii pe alții.

Așadar, pentru Paul libertatea nu este "a face ceea ce pare și place". Acest tip de libertate, fără un scop și fără referințe, ar fi o libertate goală, o libertate de circ: nu merge. Și de fapt lasă golul înăuntru: de câte ori, după ce am urmat numai instinctul, ne dăm seama că rămânem cu un mare gol înăuntru și că am folosit rău comoara libertății noastre, frumusețea de a putea alege adevăratul bine pentru noi și pentru alții. Numai această libertate este deplină, concretă și ne inserează în viața reală de fiecare zi. Adevărata libertate ne eliberează mereu, în schimb atunci când căutăm acea libertate a lui "ceea ce îmi place și nu-mi place", la sfârșit rămânem goi.

Într-o altă scrisoare, Prima Scrisoare către Corinteni, apostolul răspunde celui care susține o idee greșită de libertate. "Toate sunt permise!", spun aceștia. "Dar nu toate sunt de folos", răspunde Paul. "Toate sunt permise, dar nu toate edifică", reafirmă apostolul. Care după aceea adaugă: "Nimeni să nu-și caute propriile interese, ci ale altuia" (1Cor 10,23-24). Aceasta este regula pentru a demasca orice libertate egoistă. De asemenea, celui care este tentat să reducă libertatea numai la propriile gusturi, Paul îi pune în față exigența iubirii. Libertatea condusă de iubire este singura care îi face liberi pe alții și pe noi înșine, care știe să asculte fără a impune, care știe să iubească fără să constrângă, care edifică și nu distruge, care nu-i exploatează pe alții pentru propriile satisfacții și le face binele fără a căuta propriul folos. Așadar, dacă libertatea nu este în slujba - acesta este testul - dacă libertatea nu este în slujba binelui riscă să fie sterilă și să nu aducă rod. În schimb, libertatea însuflețită de iubire conduce spre cei săraci, recunoscând în fețele lor fața lui Cristos. De aceea slujirea unora față de alții îi permite lui Paul, scriind galatenilor, să facă o subliniere care nu este deloc secundară: astfel, vorbind despre libertatea pe care ceilalți apostoli i-au dat-o pentru a evangheliza, subliniază că i-au recomandat numai un lucru: să-și amintească de săraci (cf. Gal 2,10). Este interesant acest lucru. Când după acea luptă ideologică între Paul și apostoli s-au pus de acord, ce i-au spus apostolii: "Mergi înainte, mergi înainte și nu uita de săraci", adică libertatea ta de predicator să fie o libertate în slujba altora, nu pentru tine însuți, de a face ceea ce îți place.

În schimb știm că una din concepțiile moderne mai răspândite despre libertate este aceasta: "libertatea mea se termină acolo unde începe libertatea ta". Dar aici lipsește relația, raportul! Este o viziune individualistă. În schimb, cel care a primit darul eliberării realizate de Isus nu poate crede că libertatea constă în a sta departe de ceilalți, simțindu-i ca deranjuri, nu poate vedea ființa umană baricadată în ea însăși, ci inserată mereu într-o comunitate. Dimensiunea socială este fundamentală pentru creștini și le permite să privească la binele comun și nu la interesul privat.

Mai ales în acest moment istoric, avem nevoie să redescoperim dimensiunea comunitară, nu individualistă, a libertății: pandemia ne-a învățat că avem nevoie unii de alții, dar nu este suficient să știm asta, trebuie să alegem asta în fiecare zi concret, să decidem cu privire la acel drum. Spunem și credem că ceilalți nu sunt o piedică în calea libertății mele, ci sunt posibilitatea pentru a o realiza pe deplin. Pentru că libertatea noastră se naște din iubirea lui Dumnezeu și crește în caritate.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 504.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat