Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

În familii miracolul se ascunde adesea în cotidianitate: lecția lui Jan Dobraczyński

Umbra Tatălui în privirea unei mame

de Gabriella Gambino

Citind scrisoarea apostolică Patris corde a Papei Francisc, întâlnim la un moment dat citarea unui roman despre viața Sfântului Iosif, Umbra Tatălui, al scriitorului polonez Jan Dobraczyński. Atunci când a apărut scrisoarea apostolică, la 8 decembrie 2020, terminam de citit romanul pentru prima dată. De puțin timp descoperisem acest volum, publicat în 1977 și retipărit în italiană de peste douăzeci de ori. Este curios că papa l-a citat într-un text magisterial al său. Din acel moment, în mai puțin de un an, l-am recitit de alte două ori. De fapt, există ceva extraordinar în carte, un mesaj care îmi ajunge la inimă cu insistență și mă interpelează ca femeie, soție și mamă.

De fapt, Umbra Tatălui nu este numai istoria unei paternități, ci mai înainte, este istoria unei mari iubiri, aceea dintre Iosif și Maria, îndrăgostiți, logodiți și apoi căsătoriți. "Măreția Sfântului Iosif constă în faptul că el a fost soțul Mariei..." scrie Papa Francisc în Patris corde. Așteptarea primei lor întâlniri, uimirea și certitudinea de a se re-cunoaște la prima privire, bucuria de a se abandona unei iubiri ai cărei artizani nu erau ei, pentru că izvorul acelei iubiri era Dumnezeu. Fericiți că sunt părtași de planul divin de mântuire, creând în familie de care avea nevoie Isus pentru a veni în lume și a crește "în înțelepciune, vârstă și har". O iubire matrimonială adevărată, profundă, total încredințată Celui Preaînalt încă înainte de a se întâlni. Cum poate să fie iubirea dintre fiecare bărbat și fiecare femeie, care întrevăd propria istorie în orizontul unei vocații în care protagonistul este Dumnezeu. O iubire care nu trebuie urmărită sau căutată în manieră frenetică, ci așteptată: "Aștept...", a șoptit Iosif, răspunzând lui Zaharia care îl întreba cum de la vârsta sa încă nu avea soție. Ce anume aștepta, nu știa exact, dar dorea așteptarea aceea, pentru că înțelegea că în fond era pentru ceva ce va transforma viața sa.

Doi îndrăgostiți, Iosif și Maria, care amândoi au spus da la o chemare a Tatălui de a trăi total încredințați. Nu o idee romantică a iubirii, ci conștiința de a fi invitați să realizeze un proiect pentru care fiecare este instrument unic și minunat; pentru că atunci că Harul acționează într-o persoană, sau între două persoane, se întinde ca o pată de ulei și are o însemnătate universală. Generează viață și schimbă viața. Așa cum ni se întâmplă nouă celor căsătoriți. Cât de frumos este să fim întrebați de copiii noștri dacă iubirea dintre mama și tata a izvorât dintr-un fulger. În experiența mea, răspunsul este da, dacă prin fulger înțelegem re-cunoașterea în celălalt pe cel pe care Domnul l-a gândit "pentru mine" ca să realizeze planul său de mântuire.

Când îl întâlnim pe Cristos, nu putem să nu percepem în această întâlnire o revelație: Cristos are mereu ceva păstrat pentru noi, un drum care are o unică țintă - viața veșnică - de-a lungul căruia dorește numai să reverse fluviile harului său. Căsătoria, pentru noi, cei căsătoriți, este acest drum. Plin de bucurie, dar și de neînțelegeri, momente de descurajare și îndoieli: "Barca sa - se gândea Iosif după întâlnirea cu Maria - nu a atins malul, dar s-a [...] dezlipit de ancorare și plutea departe spre o aventură necunoscută". Și totuși, în noi, cei căsătoriți, rămâne certitudinea frumuseții a acestui drum - alături de acel soț așa de diferit de modul în care ni-l imaginam - pentru că la origine a fost tocmai o re-cunoaștere.

Istoria relatată de Dobraczyński ne amintește că, pentru a urma drumul, trebuie să ne folosim de două ingrediente: să știm să cerem cu încredere, dar să învățăm să și observăm ceea ce nu sare în ochi. De câte ori în viața zilnică ni se întâmplă să percepem mângâieri, urme ale unei promisiuni de Iubire? Conștienți, în adâncul inimii, că nu este necesar întotdeauna să cerem și că totul trebuie lăsat Donatorului. În familiile noastre, "miracolul se ascunde adesea în cotidianitate" și Duhul ne sugerează că obișnuitul, în realitate, este neobișnuit. Mă gândesc cât de frumos este a simți mânuțele pufoase ale copiilor noștri care ne mângâie fața (așa cum făcea micuțul Isus cu Iosif) și a simți în inimă că aceea este o mângâiere a lui Dumnezeu; sau a primi faptul că un fiu adolescent se închide în cameră multe ore, în căutarea de sine în singurătate, așa cum Isus foarte tânăr se retrăgea îl locuri izolate pentru a se ruga Tatălui, în ascuns față de Iosif și Maria. Cât de dificil este a face în familie acest tip de discernământ când suntem chemați să tăcem, să împărtășim, să ascultăm, să lăsăm spații sănătoase de libertate. Este truda noastră de a merge împreună spre viața veșnică, uneori îngreunată de circumstanțe grave și grele, mereu presărată cu mici dificultăți zilnice continue. Însă Iosif acceptă această povară, ca Maria, care îi amintește că "trebuie făcut totul", pentru că numai atunci "el va lua acest lucru în mâinile sale". Ambii primesc din zi în zi proiectul mântuirii, așa cum noi, cei căsătoriți, suntem invitați să primim proiectul căruia i-am spus "da": pentru noi, pentru copii și pentru toți cei care vor fi atinși de mareea vieții noastre familiale.

Există o altă trecere pe care Maria și Iosif ne învață să o facem: ambii au primit promisiunea pe care Duhul Sfânt a făcut-o celuilalt. Iosif primește darul Duhului care creștea în sânul soției sale; Maria primește promisiunea făcută în vis lui Iosif. În acest dar al Duhului oferit amândurora se creează unitatea celor doi în dimensiunea matrimonială și se recreează schema trinitară: tu și eu, în Cristos; noi și Cristos. Acest dinamism ne poate ilumina pe noi, cei căsătoriți, în viața împreună: în soțul meu Duhul se revelează și este și pentru mine semn al iubirii lui Dumnezeu față de noi. Știm bine că uneori ceea ce se revelează prin soț nu este exact ceea ce am vrea pentru noi: însă în sacrament soții devin unul pentru cealaltă calea spre cer. O cale uneori neașteptată și incomodă, dar acea cale, dacă este primită, ne poate învăța să ne iubim în manieră mai mare, mai generoasă. Așa cum a făcut Maria, când Iosif i-a cerut să se ridice, să adune acel puțin pe care-l aveau, să-l ia în brațe pe Isus și să înfrunte o călătorie lungă, periculoasă, pe jos spre Egipt. Pentru că, în aceste cazuri, ceea ce trebuie să ne conducă este conștiința că în centrul căsătoriei noastre este Cristos. Când îl văd pe soțul meu recules în rugăciune, știu că acea relație alimentează iubirea noastră zilnică. Și atunci când reușim să ne rugăm împreună, Cristos este prezent între noi, sacrament viu în viața noastră concretă de fiecare zi. Parafrazând Patris corde, de fiecare dată când ne regăsim în condiția de a iubi, trebuie să ne amintim că iubirea noastră este "semn" care face trimitere la o Iubire mai înaltă. Toți suntem mereu în condiția lui Iosif, și ca soți: umbră a unicului Tată ceresc. Soți și soții, pentru a ne păzi unul pe cealaltă și a-i păzi pe copii care ne sunt încredințați. A-i păzi pentru Tatăl, pentru viața veșnică în el. Dar fiecare dintre noi este și Maria, îl poartă în sân pe Isus pentru a-l dărui lumii, ca rod al faptului că suntem în relație cu Duhul Sfânt. Vocația noastră creștină - învață marele sfânt rus Serafin de Sarov - este să-l dobândim pe Duhul Sfânt pentru a reflecta lumina sa, pentru a revărsa iubirea lui Cristos în relațiile pe care le trăim. A fi umbră a Tatălui înseamnă, așadar, a-l păzi pe celălalt care îți este încredințat, până când nu ajunge momentul de a te retrage: "Umbrele dispar, atunci când răsare soarele...". Pentru că umbra dispare, când începe să răsară lumina Duhului în acel fiu pe care l-ai însoțit spre libertatea vieții în Cristos. Ce dar este a observa un fiu aproape adult care se îndreaptă să facă alegeri, total încredințat Tatălui! Maternitatea mea m-ar induce să intervin, să sugerez, să orientez, dar vine un timp în care trebuie să fac să dispară umbra mea protectoare și să mă pun alături de soțul meu, care îl susține în decizii, încurajându-l și "lansându-l" în lume. Ca soție și mamă, trebuie "să-i las lui partea tatălui", astfel, împreună putem să-l observăm mergând, în tăcere, recunoscători. Recunoscători, pentru că nu datorită meritelor noastre, ci prin harul Celui Preaînalt în vedem pe Duhul acționând în familia noastră. A gândi altfel înseamnă a ceda în fața lingușirilor Dușmanului, care ne face să credem că totul depinde numai de noi: o mare ispită a timpului nostru, cauza atâtor crize conjugale, chiar și printre creștinii mai evlavioși. Pentru aceasta, a reciti istoria de iubire dintre Iosif și Maria relatată de Dobraczyński poate să fie de mare ajutor pentru a pătrunde mai profund în misterul iubirii nupțiale și cu simplitate și umilință să descoperim împreună, soț și soție, cum acționează Cristos în viața noastră obișnuită.

(După L'Osservatore Romano, 19 octombrie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 481.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat