Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

1540 - 2020: Ignațiu de Loyola și primii săi ucenici în Moldova

Îl comemorăm astăzi, 31 iulie, pe Sfântul Ignațiu de Loyola, fondatorul Societății lui Isus, un ordin religios care și-a început activitatea pe teritoriul actualei Dieceze de Iași la câțiva ani de la moartea acestuia. Ca toate ordinele și congregațiile călugărești, înainte de implantarea lor pe teritoriul Moldovei, și Societatea lui Isus a avut o istorie lungă și sinuoasă. Debutul ei, care este datat în anul 1540, trebuie corelat cu viața și activitatea fondatorului: Sfântul Ignațiu de Loyola, de aceea, în cele ce urmează, dorim să surprindem tangențial și câteva secvențe din biografia acestuia.

Ignațiu Lopez s-a născut în anul 1491, în castelul Loyola din Țara Bascilor (Spania), într-o familie nobilă, fiind ultimul dintre cei 13 copii ai soților Beltran Ibannez de Onaz și Maria Sanchez de Licona. De mic, a primit atât o bună formare umană cât și militară. Alături de tatăl său și de alți slujbași ai castelului, copilul Ignațiu a participat la multe campanii militare de extindere a posesiunii bascilor, dar și de apărare a teritoriilor pe care tatăl său le poseda, ceea ce va face și după ce, la vârsta de 15 ani, a rămas orfan de tată. În anul 1506 îl găsim pe Ignațiu în slujba unui ministru al regelui Ferdinand, Juan Velazquez de Cuellar. După moartea acestuia, survenită în anul 1517, Ignațiu intră în slujba ducelui de Najera, Anton Manrique. În cadrul unei incursiuni armate de apărare a cetății Pamplona, în anul 1521, Ignațiu a fost rănit grav și internat în mănăstirea călugărilor benedictini de la Monserrato.

Perioada de timp pe care a petrecut-o acolo i-a adus lui Ignațiu atât vindecarea trupească, dar mai ales cea sufletească. Fiind rănit la piciorul drept, Ignațiu a trebuit să stea țintuit la pat o lungă perioadă de timp. În această stare a citit mai multe cărți, printre care o carte conținând viața lui Isus Cristos și a unor sfinți. "Aceste lecturi l-au însuflețit și a simțit dorința să-l urmeze pe Cristos. Începu astfel o lungă perioadă de pelerinaj exterior și interior". Entuziasmat de viața sfinților Francisc din Assisi și Dominic, în toamna anului 1521, Ignațiu se hotărăște să abandoneze cariera militară și să devină "soldat al lui Cristos". În acest sens, în primăvara anului 1522 face mai multe pelerinaje la diverse sanctuare din împrejurimile localității natale. Acestea l-au dus la "o intensă experiență spirituală", sintetizată în arhicunoscuta lucrare Exerciții spirituale. Pentru a continua această experiență mistică, în anul 1523, a făcut un pelerinaj la locurile sfinte, după ce se "rătăcise" prin Roma - unde s-a întâlnit și a discutat cu Papa Adrian al VI-lea (1522-1523). Cuprins de dorința ostășească de a apăra locurile sfinte, Ignațiu ar fi dorit să rămână în Palestina, dar este constrâns să se întoarcă la Barcelona. Aici s-a dedicat studiilor filosofice și teologice, perioadă în care a găsit mai mulți tineri însuflețiți de dorința de a-l sluji pe Cristos și Biserica. Transferându-se la Alcala și apoi la Salamanca, din cauza unor probleme cu autoritățile locale, Ignațiu și colegii săi - numiți de acesta "prieteni întru Domnul" -, își continuă formarea teologică la Paris.

Anul 1534 a reprezentat pentru Ignațiu și "prietenii" săi (Petru Favre, Francisc Xaveriu, Iacob Laynez, Alfons Salmeron, Simon Rodriguez și Nicolae Bobadilla) punctul forte de constituire a unei "societăți" în slujba lui Isus și a Bisericii. În acel an, la 15 august, în biserica de pe Montmartre (Paris) aceștia au depus primele voturi de sărăcie și castitate, cu dorința fermă de a fi mereu la dispoziția succesorului sfântului apostol Petru - papa de la Roma.

După ce a obținut doctoratul în filosofie la Paris, în anul 1537, Ignațiu a întreprins o călătorie în Italia, unde a fost hirotonit preot la Veneția. Împreună cu doi dintre "prietenii" săi, Ignațiu s-a îndreptat spre orașul Roma, în apropierea căruia (la Storta) a trăit "o nouă și extraordinară experiență". Aceasta l-a determinat să renunțe la planul de a merge din nou în Țara Sfântă și i-a întărit dorința de a forma o congregație călugărească. Un an mai târziu, la 20 noiembrie 1538, Ignațiu și "asociații" își pun toată activitatea lor în slujba Papei Paul al III-lea, care le încredințează misiunea de a-i catehiza pe copiii din Roma.

Apreciind munca pe care Ignațiu și însoțitorii lui o desfășurau în Cetatea Eternă, la 15 aprilie 1539, același succesor al Sfântului Petru aprobă verbal constituirea Societății lui Isus, actul definitiv fiind dat în ziua de 27 septembrie 1540. Prin decretul Regimini Militantis Ecclesiae, Papa Paul al III-lea a aprobat și binecuvântat noul ordin călugăresc, împreună cu toate structurile care au fost constituite ulterior. La 8 aprilie 1541, preotul Ignațiu de Loyola a fost numit primul superior general al ordinului. După această clarificare organizatorică, "Ignațiu și prietenii săi merg în pelerinaj la cele șapte biserici din Roma, după care depun profesiunea solemna în bazilica «Sfântul Paul din afara zidurilor»".

În anii care au urmat imediat după aprobarea înființării Societății lui Isus, Ignațiu și colaboratorii săi au redactat Constituțiile și au finalizat textul Exercițiilor spirituale, aprobat în anul 1548 de Papa Paul al III-lea. În anul 1549 mai mulți "frați iezuiți" au demarat proiectele de întemeiere a Colegiului Roman, inaugurat doi ani mai târziu sub coordonarea Papei Iuliu al III-lea (1550-1555). Același papă a recunoscut și reîntărit Constituțiile și Regulile Societății lui Isus, având și un cuvânt hotărâtor, în anul 1552, când Ignațiu de Loyola s-a opus ferm dorinței unor "prieteni" de a dizolva ordinul și de a-l integra în alte congregații tradiționale din cadrul Bisericii Catolice.

În anul 1553, "obligat fiind de colegii săi, Ignațiu dictează memoriile sale, cunoscute sub numele de «Autobiografie»" Trei ani mai târziu, sănătatea fondatorului Societății lui Isus se agravează, situație ce-l determină să se retragă într-o casă de pe Colina Aventino de lângă Roma. Acolo a murit în ziua de 31 iulie 1556, dată la care ordinul avea peste 1.000 de membrii.

La moartea fondatorului, iezuiții erau deja răspândiți nu numai în Italia, ci și în diferite alte țări din Europa, Africa, America și Orientul Îndepărtat. Se cuvine să amintim aici deschiderea misionară pe care a dobândit-o acest ordin prin exemplul dat de "frații" Francisc Xaveriu, Alexandru Valignano, Robert de Nobili, Petru Claver, Eusebiu Chino și alții. Fiind implicați în diverse sectoare pastorale și didactice, iezuiții s-au răspândit foarte repede. Cu toate că membrii acestui ordin erau riguroși selectați, numărul candidaților creștea mereu, ceea ce aducea Societății lui Isus un prestigiu deosebit, dar și o activitate diversificată și rodnică.

Ecoul succeselor pe care iezuiții le aveau în diverse țări ale Europei a ajuns și la cunoștința principilor și domnilor care stăpâneau în acele vremuri teritoriul de astăzi al României, chiar imediat după constituirea ordinului. Prima venire a iezuiților în partea nord-vestică a țării noastre a fost consemnată în anul 1561. Se știe că în acea vreme, în teritoriile maghiare ocupate de turci, episcopii catolici nu au mai putut să-și ocupe vechile reședințe. Astfel, mitropolitul din Esztergom (Gran) a trebuit să-și mute reședința la Târnava. În anul 1554, pentru acest scaun a fost numit arhiepiscop Nicolae Olahus (1493-1568), fost secretar al reginei Maria a Ungariei. Acesta, în anul 1561, îi cheamă aici pe iezuiți, iar după cinci ani deschide primul seminar din țară. După anul 1570, din cauza conjuncturii politice, misionarii iezuiți au părăsit Transilvania, dar numai pentru o scurtă perioadă de timp, urmând să revină după aproape un deceniu.

În vara anului 1579, principele Ștefan Bathory a cerut conducerii Ordinului Iezuit să trimită mai mulți frați în Transilvania întrucât intenționa să deschidă un colegiu la Cluj. Analizând bine situația, misionarii iezuiți au ajuns din nou oficial pe teritoriul României în ziua de 20 octombrie 1579. Principele Bathory le-a dăruit cele necesare pentru amplasare și trai, stabilindu-le reședința la Manastur, un sat foarte aproape de târgul Cluj. Doi ani mai târziu, în 1581, proiectul principelui a devenit realitate deoarece s-a deschis la Cluj primul colegiu de pe teritoriul României, care a devenit ulterior sediul unei universității, cu facultăți de teologie, filosofie și drept. În același an, iezuiții și-au deschis o casă și în orașul Alba-Iulia, cu intenția clară de a deschide și o școală, ceea ce s-a realizat în anul 1585. Între timp, în anul 1584, iezuiții au reușit să deschidă o casă și în orașul Oradea.

Deși aveau o activitate rodnică în toate orașele unde aveau case și instituții de învățământ, din cauza expansiunii calvinilor, iezuiții au fost siliți în anul 1588 să-și înceteze activitatea în Transilvania. Profitând de bunătatea și deschiderea culturală a domnului Petru Șchiopul (1574-1579; 1582-1591), ei se refugiază în Moldova, mai exact în orașul Cotnari, așa cum vom analiza mai pe larg în secțiunea ulterioară. Starea conflictuantă dintre catolicii și calvinii din Transilvania nu a durat decât vreo opt ani, după care preoții iezuiți sunt rechemați să continue activitatea didactică pe care au început-o în orașele amintite mai sus. Mai mult, în anul 1593 au reușit să deschidă un nou colegiu în orașul Odorheiu Secuiesc.

Imediat după unirea românilor, realizată de Mihai Viteazul în anul 1600, fiind influențat de diverse curente occidentale ostile Societății lui Isus, principele Gabriel Bathory caută motive pentru a stopa activitatea acestora. Expulzarea lor s-a realizat totuși în anul 1610, dar pentru a scurtă perioadă de timp. Revenind în Transilvania, în anul 1615 iezuiții au reînființat colegiile din Cluj și Alba-Iulia, care vor avea o existență mult mai lungă și mai prolifică. Spunem mai lungă și nu foarte lungă, deoarece în anul 1652 a avut loc a treia expulzare a iezuiților din Transilvania, promotorul acestei acțiunii fiind principele Rakaczy Istvan.

Ca și în anul 1588, iezuiții și-au găsit refugiul în Moldova, unde episcopul de la Bacău și domnul le încredințează doua parohii centrale, Cotnari și Iași, cu perspectiva ca în aceste orașe să deschidă și instituții de învățământ. Aceste proiecte s-au realizat rapid, dar iezuiții au fost nevoiți să se retragă și din Moldova, în anii 1672 și 1683, din cauza invaziei turcilor.

Cum aminteam mai sus, imediat după înființarea Societății lui Isus, prin Moldova au trecut mai mulți misionari iezuiți care se îndreptau fie spre Polonia, fie spre țările din Orientul Îndepărtat. Unii dintre ei treceau repede, îndreptându-se spre locurile de destinație, dar alții zăboveau zile întregi prin comunitățile catolice din această zonă. Dintre aceștia din urmă îi amintim pe preoții: Thabuc Fegedin - care a reușit prin câteva predici să-i readucă la religia catolică pe unii locuitori din "Huși, Trotuș, Roman și în cinci sate din jurul acestuia", Iuliu Mancinelli și Francisc Pastis de Candia - care au străbătut Moldova în ultimele două decade ale secolului al XVI-lea și cărora li s-a propus să rămână aici mai mult timp, oferindu-li-se "șansa de a fi numiți episcopi".

Documentele care ne sunt accesibile și relatările "călătorilor străini" au scos la iveală diverse inițiative ale boierilor din Moldova de a-i chema pe iezuiți în teritoriile pe care le posedau pentru a asigura asistența pastorală a credincioșilor de religie catolică, a căror comunități au fost decimate de calvini și husiți întrucât nu aveau preoți catolici. Astfel, putem aminti data de 5 septembrie 1587, când postelnicul Brutti a scris nunțiului Hanibal de Capua, arhiepiscop de Napoli, cerându-i să trimită în Moldova preoți iezuiți "pentru cei 15.000 de catolici din țară". Aceștia trebuiau să cunoască limba moldovenească, germana și maghiara. Întrucât aceste cerințe erau greu de îndeplinit, dorința postelnicului nu a putut fi îndeplinită.

Stabilirea propriu-zisă a iezuiților pe teritoriul Moldovei a fost consemnată în anul 1588, când domnul Petru Șchiopul permite misionarilor alungați din Transilvania să rămână pe teritoriul de la estul Carpaților. Aceștia erau: Stanislau Warszewicz, Ioan Kunig și Justin Raab. Domnul intenționa ca prin activitatea lor să realizeze un climat ecumenic între ortodocșii și catolicii din Moldova, sperând chiar să se ajungă la "o unire în credință", pentru a stârpi husitismul din Moldova. În acest sens, domnul Petru Șchiopul (1574-1579; 1582-1591) i-a rugat pe iezuiți ca în perioada Postului Mare din anul 1589 să meargă în localitățile în care trăiau catolici și să predice "legea care trebuia păzită așa cum o păzeau bunii și străbunii voștri", adică cea catolică. În modul acesta, membrii Societății lui Isus care activau în Moldova au reușit să stagneze progresul protestantismului și să inițieze chiar o muncă susținută de a-i readuce pe credincioșii separați la unirea cu Biserica Catolică, fapt concretizat numai într-o parte a Transilvaniei abia către anul 1700.

Fiind susținuți de domn, de sfetnicul Bartolomeu Brutti și de mitropolitul Sucevei, Gheorghe Movilă, având aprobarea cardinalului Aldobrandini, cei trei iezuiți din Moldova au inițiat chiar un plan care prevedea înființarea unei episcopii catolice sufragane celei de Lemberg, cum fusese și cea de Baia, și a unui seminar pentru clerul indigen la Cotnari. Acest plan, nu a fost dus la desăvârșire deoarece în anul 1591 domnul Petru Șchiopul a fost înlăturat.

Deși se bucurau de simpatia și ocrotirea domnilor Moldovei, fiind în număr foarte mic, iezuiții n-au reușit să aibă o arie mare de răspândire în Moldova. Mai mult, sub domnia lui Ieremia Movilă (1595-1600), cei "15.000 de catolici din Moldova, în cea mai mare parte sași și unguri" sunt ocrotiți de domn, situație ce permite venirea pe aceste meleaguri a călugărilor franciscani de la Pera Constantinopolului. Constatând deschiderea acestui domn față de catolici, Sfântul Scaun a decis înființarea Episcopiei de Bacău, fapt concretizat la 17 septembrie 1607, când Papa Paul al V-lea (1605-1621) îl numește pe episcopul Ieronim Arsengo. Dintre episcopii care s-au perindat la conducerea acestei episcopii, pusă sub coordonarea Fraților Minori Conventuali, unii nici nu au fost în ea, iar alții au vizitat-o foarte rar. Această situație l-a determinat pe Papa Alexandru al VII-lea (1655-1667) să-i oblige pe ierarhi să rămână la sediul episcopiei. Întrucât nici această dispoziție nu a dat rezultatul scontat, Sfântul Scaun a trimis numeroși vizitatori apostolici. Printre cei care au vizitat comunitățile catolice din Moldova au fost doar foarte puțini iezuiți, ceea ce a făcut ca influența lor să nu fie prea evidentă, în afară de câteva cazuri sporadice. Această realitate ne determină ca în continuare să surprindem doar aspecte fragmentare din cadrul istoriei catolicismului în Moldova și anume acelea în care misionarii iezuiți au avut un rol primordial.

Pe lângă cele consemnate mai sus, trebuie să amintim că prin înființarea Misiunii Fraților Franciscani din Moldova, la 25 aprilie 1623, sub conducerea Congregației De Propaganda Fide, Moldova a fost scoasă de sub influența Poloniei. Totuși, nobilii polonezi "căutau mereu sectoare noi de influență și menținerea misiunii iezuiților (polonezi) la Iași și Cotnari". Sub influența lor, domnii Moldovei au acceptat ca pe teritoriul Moldovei să sosească și alți misionari iezuiți, majoritatea de origine poloneză. Voievozii Moldovei le-au acordat diferite privilegii și scutiri astfel încât au putut constitui două centre puternice: la Cotnari și Iași. Aceste două parohii le-au fost recunoscute iezuiților și în cadrul sinoadelor diecezane de la Cotnari (1642) și Bacău (1663).

Analizând în ansamblu activitatea misionarilor iezuiți după aceste evenimente, considerăm oportună tratarea separată a patru aspecte: activitatea pastorală a iezuiților în diverse parohii din Moldova, rolul iezuiților în Școala de la Cotnari, activitatea desfășurată de misionarii iezuiți în școlile din Iași și activitatea formativă desfășurată în cadrul Seminarului diecezan din Iași. Dar despre aceste evenimente și perioade istorice, sperăm, în alte articole.

Omnia ad majorem Dei gloriam!

Pr. Alois Moraru


 

lecturi: 1119.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat