Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Portretul robot al lui Iosif, sfântul antiprotagonismului

De Andrea Tornielli

Figura sfântului Iosif, "patron al Bisericii", a cărui sărbătoare se celebrează la 19 martie, este una pe care Biserica însăși a "descoperit-o" cu o anumită încetineală. Nu se găsesc urme ale cultului său în calendarele liturgice sau în martirologii înainte de secolul al IX-lea. În Occident cultul apare oficial în secolul al XI-lea: un oratoriu îi este dedicat în catedrala din Parma (anul 1074) și o biserică este construită în cinstea lui la Bologna (1129). Pe la sfârșitul secolului al XIV-lea se răspândește sărbătoarea de la 19 martie dedicată sfântului, care devine sărbătoare de poruncă în 1621 prin decizia lui Grigore al XV-lea. În 1870, Pius al IX-lea îl proclamă pe sfântul Iosif patron al Bisericii și în anul următor îi recunoaște dreptul la un cult superior cultului tuturor celorlalți sfinți. În sfârșit, Papa Francisc, cu un decret al Congregației Cultului Divin datat la 1 mai 2013 a inserat menționarea sfântului Iosif la canonul liturghiei, în rugăciunea euharistică, imediat după numele Mariei și înainte de cel al apostolilor.

Evanghelia lui Matei

Conform dreptului iudaic prin intermediul tatălui său Isus aparține unui neam și mai exact neamului lui David. Prima dintre cele două Evanghelii ale copilăriei, cea după Matei, este centrată în întregime pe figura tatălui purtător de grijă Iosif și menită să sublinieze apartenența Pruncului la neamul lui David. Așadar asumă o importanță deosebită acceptarea din partea tâmplarului a pruncului care este fiu al tinerei sale logodnice dar nu al său. Iosif este citat numai în puține paragrafe ale Evangheliilor copilăriei, unde de altfel nu sunt prezentate cuvintele sale.

Numele său în ebraică înseamnă "Dumnezeu să-i adauge!" sau "Ca el să adune!" și este același nume al altor șase personaje biblice. Tradiția vrea ca acest om să fie bătrân. La originea acestei tradiții nu este numai absența sa totală în momentul în care Isus începe activitatea sa publică, absență care ar face să se presupună că în acea perioadă el nu mai era în viață. Există și voința, în întregime apologetică, de a-l reprezenta pe Iosif ca bătrân, ba chiar foarte în vârstă, pentru a evita orice insinuare cu privire la castitatea și la fecioria soției sale Maria.

Migrant și refugiat

Iconografia clasică ni-l prezintă așadar destul de bătrân și sprijinit de un baston lung. Iosif, cu Maria și apoi cu micul Isus, a fost migrant și a fost refugiat. Migrant din cauza recensământului, care-l constrânge să călătorească de la Nazaret la Betleem: aici pruncul se naște în condițiile precare descrise de evanghelistul Luca. Apoi refugiat, constrâns să fugă în Egipt trecând frontiera unei țări în mod tradițional ospitalieră pentru a scăpa de sabia soldaților lui Irod cărora li s-a poruncit să ucidă toți copiii mici din Betleem.

Lemnarul

Ce meseria avea Iosif? În Evanghelia lui Matei (13,55) se citește această definire a lui Isus: "Nu este acesta fiul lemnarului?". Însuși Cristos este definit de evanghelistul Marcu (6,3) "lemnar". Am fost obișnuiți să traducem textul grec "tékton" cu "lemnar". Dar studiile mai recente tind să reconsidere această definiție și să ne propună un Iosif mai mult "constructor" decât lemnar, deși asta rămâne desigur numai o ipoteză. "Tékton" în acea perioadă indica mai mult un muncitor care lucra materialul dur, așadar nu numai lemn, ci și piatră, și care știa să facă de toate. Un indiciu care ar face să se opteze pentru soluția care vrea un Iosif constructor ar fi unele parabole ale fiului său, dedicate artei de a construi o casă. De exemplu în Matei (7,24-26): "Așadar, oricine ascultă aceste cuvinte ale mele și le împlinește va fi asemenea cu bărbatul înțelept care și-a construit casa pe stâncă...".

În timp ce în Luca (14,28-30): "Într-adevăr, cine dintre voi, voind să construiască un turn, nu stă mai întâi să calculeze cheltuiala, dacă are cu ce să-l termine? Pentru ca nu cumva, punând temelia și nereușind să-l termine, toți cei care-l văd să înceapă a-l lua în râs, spunând: «Acest om a început să construiască, dar nu poate să termine»".

La mai puțin de șase kilometri de Nazaret se ridica Sefforide (Sippori de astăzi), orașul care până în anul 20 î.C. a fost capitala Galileii înlocuită apoi de Tiberiada. Carsten Peter Thiede a lansat ipoteza că Iosif și fiul Isus au lucrat la realizarea sa. Oricum, meseria lui Iosif trebuia să fie una care să permită familiei să trăiască în mod demn.

"Era drept"

O ulterioară observație merită expresia folosită de Matei îl definirea lui Iosif: "era drept". Termenul ebraic "sadiq", explică studioșii, înseamnă "om exemplar" care respectă Legea, un evreu "practicant", care trebuia deci să aibă o anumită cultură și să cunoască fie ebraica fie aramaica: prima era limba clasică din Israel, a doua era cea vorbită în mod obișnuit în acel timp. O veche tradiție rabinică leagă meseria de "constructor" cu o formare specială, adică o cunoaștere superioară a textului biblic și cu o neobișnuită capacitate de a-l explica. Iosif, scrie Matei, este un bărbat "drept" și milostiv. Aflând că Maria este însărcinată, înainte de a primi mesajul lui Dumnezeu în vis, decide s-o repudieze pe soția sa dar în ascuns. Nu o repudiază public, nu face cunoscută acea sarcină "ilegitimă". Îngerul care-i apare în vis lui Iosif, cu vestea sa, vine să rezolve această situație.

Cuvintele lui Benedict al XVI-lea

Într-o omilie ținută de Papa emerit în conventul în care trăiește în Vatican, Benedict al XVI-lea a schițat un portret robot al sfântului Iosif: "De ce l-a ales Dumnezeu pe Iosif? Pentru că Iosif era un bărbat drept, evlavios. Dar și pentru că Iosif era un om practic. De altfel, era nevoie de un om practic pentru a organiza fuga în Egipt, dar și pentru a organiza călătoria la Betleem pentru recensământ și pentru a se îngriji de toate necesitățile practice ale lui Isus". La 19 martie 2006, Papa Ratzinger a amintit figura sfântului al cărui nume îl poartă subliniind "măreția sfântului Iosif, egală cu aceea a Mariei, se evidențiază și mai mult pentru că misiunea sa s-a desfășurat în umilință și în ascunderea din casa de la Nazaret". La primele vespere ale sărbătorii sfântului Iosif din 2009, Benedict al XVI-lea schița aproape cu uimire teologică figura sfântului: "Sfântul Iosif manifestă asta în manieră surprinzătoare, el care este tată fără să fi exercitat o paternitate carnală. Nu este tatăl biologic al lui Isus, al cărui Tată este numai Dumnezeu, și totuși el exercită o paternitate deplină și întreagă. A fi tată înseamnă înainte de toate a fi slujitor al vieții și al creșterii. Sfântul Iosif a dat, în acest sens, dovada unei mari dedicări. Pentru Cristos a cunoscut persecuția, exilul și sărăcia care derivă din acestea. A trebuit să se stabilească în loc diferit de satul său. Singura sa răsplată a fost aceea de a fi cu Cristos".

Portretul robot făcut de Papa Francisc

La 19 martie 2013, Papa Francisc celebra liturghia pentru începutul pontificatului său. În omilie sfântul Iosif este prezentat ca model de educator, care-l păzește și-l însoțește cu umilință pe Isus în drumul său de creștere. "Și Iosif este «păzitor», pentru că știe să-l asculte pe Dumnezeu, se lasă condus de voința lui, și tocmai pentru aceasta este și mai sensibil față de persoanele care-i sunt încredințate, știe să citească evenimentele cu realism, este atent la ceea ce-l înconjoară și știe să ia deciziile cele mai înțelepte. În ei, dragi prieteni, vedem cum se răspunde la chemarea lui Dumnezeu, cu disponibilitate, cu promptitudine, dar vedem și care este centrul vocației creștine: Cristos! Să-l păzim pe Cristos în viața noastră, pentru a-i păzi pe alții, pentru a păzi creația!". În mod semnificativ, chiar sâmbătă 19 martie 2016, sărbătoarea sfântului Iosif, va fi semnată de Papa exortația dedicată familiei care încheie drumul a două sinoade.

"Cartea de identitate" a păzitorului

Din aceste fragmente este posibil să se concludă citând câteva trăsături ale portretului robot al sfântului Iosif. Este un bărbat drept și milostiv, capabil să privească dincolo de convențiile sociale. Este un bărbat tăcut și umil. Este deschis la "surprizele" lui Dumnezeu, la planurile sale, chiar dacă îi răscolesc viața. Este un păzitor al vieții, îi permite lui Dumnezeu făcut om, un prunc lipsit de apărare, "complet dependent de îngrijirile unui tată și ale unei mame" (așa a spus Papa Wojtyła la Betleem în martie 2000) ca să crească. Este capabil să fie tată și al unui fiu care nu era al său în trup. Este un om practic, capabil să asculte glasul lui Dumnezeu și să-l pună în practică, luând deciziile juste pentru binele familiei sale.

(După Vatican Insider, 17 martie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat