Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ebrietatea sobră a Duhului

A treia predică de Advent a părintelui Raniero Cantalamessa (16 decembrie 2016)

1. Două tipuri de încântare (ebrietate)

În lunea de după Rusalii din 1975, cu ocazia încheierii Primului Congres Mondial al Reînnoirii Carismatice Catolice, fericitul Paul al VI-lea a adresat celor zece mii de participanți reuniți în bazilica "Sfântul Petru" un discurs în care a definit Reînnoirea Carismatică drept "o chance pentru Biserică". După ce a terminat de citit discursul oficial, Papa a adăugat, improvizând, aceste cuvinte: "În imnul pe care-l citim în această dimineață în breviar și care provine de la sfântul Ambroziu, în secolul al IV-lea, este această frază greu de tradus deși este foarte simplă: Laeti, care înseamnă cu bucurie; bibamus, care înseamnă bem; sobriam, care înseamnă bine definită și moderată; profusionem Spiritus, adică belșugul Duhului. Laeti bibamus sobriam profusionem Spiritus. Ar putea să fie motoul imprimat pe mișcarea voastră: un program și o recunoaștere a mișcării însăși".

Lucrul important de notat imediat este că acele cuvinte din imn desigur că n-au fost scrise la origine pentru Reînnoirea Carismatică. Ele au făcut parte, din totdeauna, din Liturgia Orelor a Bisericii universale; de aceea sunt un îndemn adresat tuturor creștinilor și ca atare aș vrea să-l repropun, în această meditație, și ca o mică urare a mea pentru Sfântul Părinte cu ocazia aniversării a 80 de ani de la nașterea sa.

Ca să spunem adevărul, în textul original al sfântului Ambroziu, în locul lui "profusionem Spiritus", belșugul Duhului, este "ebrietatem Spiritus", adică ebrietatea Duhului1. Tradiția succesivă a considerat această ultimă expresie un pic îndrăzneață și a înlocuit-o cu una mai blândă și acceptabilă. Însă în acest mod s-a pierdut forța unei metafore antice cât creștinismul însuși. De aceea, pe bună dreptate, în traducerea italiană a Breviarului, s-a restabilit textul original al versetului ambrozian. O strofă din imnul de la Laudele de la săptămâna a patra a psaltirii, în limba italiană, spune de fapt:

"Sia Cristo il nostro cibo,

sia Cristo l'acqua viva:

in lui gustiamo sobri

l'ebbrezza dello Spirito"

[Să fie Cristos hrana noastră,

să fie Cristos apa vie:

în el gustăm sobri

ebrietatea Duhului].

Ceea ce i-a determinat pe sfinții părinți să reia tema "ebrietății sobre", deja dezvoltată de Filon Alexandrinul2, a fost textul în care apostolul îi îndeamnă pe creștinii din Efes: "Nu vă îmbătați cu vin în care este dezmăț, ci fiți plini de Duh! Vorbind între voi în psalmi, imnuri și cântări sfinte, cântând și intonând psalmi în inimile voastre pentru Domnul!" (Ef 5,18-19).

Pornind de la Origene, nu se numără textele Părinților care ilustrează această temă, jucând când pe analogie, când pe contrastul dintre ebrietatea materială și ebrietatea spirituală. Analogia constă în faptul că amândouă tipurile de ebrietate revarsă veselie, fac să uităm necazurile și fac să ieșim din noi înșine. Contrastul constă în faptul că în timp ce ebrietatea materială (de la alcool, de la droguri, de la sex, de la succes) ne face șovăielnici și nesiguri, cea spirituală ne face stabili în bine; prima ne face să ieșim din noi înșine pentru a trăi sub propriul nivel rațional, a doua ne face să ieșim din noi înșine, dar pentru a trăi deasupra propriei rațiuni. Pentru amândouă se folosește cuvântul "extaz" (este numele dat recent unui drog ucigător!), dar este un extaz spre în jos, celălalt un extaz spre în sus.

Cei care la Rusalii i-au considerat pe apostoli îmbătați aveau dreptate, scrie sfântul Ciril din Ierusalim; greșeau numai în a atribui această ebrietate vinului obișnuit, în timp ce era vorba despre "vinul nou", stors din "vița adevărată" care este Cristos; apostolii erau beți, e adevărat, dar de acea sobră ebrietate care ucide păcatul și dă viață inimii3.

Inspirându-se din episodul apei care a țâșnit din stâncă în deșert (Ex 17,1-7) și din comentariul pe care-l face sfântul Paul în Scrisoarea către Corinteni ("Toți au băut aceeași băutură spirituală... Toți am fost adăpați într-un singur Duh") (1Cor 10,4; 12,13), același sfânt Ambroziu scria: "Domnul Isus a făcut să țâșnească apă din stâncă și toți au băut. Cei care au băut-o în figură, au fost sătui; cei care au băut-o în adevăr, au fost chiar îmbătați. Bună este ebrietatea care revarsă bucurie. Bună este ebrietatea care întărește pașii minții sobre... Îl bei pe Cristos care este vița; îl bei pe Cristos care este stânca din care a țâșnit apa; îl bei pe Cristos pentru a bea discursul său... Scriptura divină se bea, Scriptura divină se devorează când sucul cuvântului veșnic coboară în venele minții și în energiile sufletului"4.

2. De la ebrietate la sobrietate

Ce este de făcut pentru a relua acest ideal al ebrietății sobre și a-l întrupa în situația istorică și eclezială prezentă? De fapt, unde este scris că într-un mod așa de "puternic" de a trăi experiența Duhului era apanaj exclusiv al Părinților și al primelor timpuri ale Bisericii, dar că nu mai este pentru noi? Darul lui Cristos nu este limitat la o epocă specială, ci este oferit fiecărei epoci. Există suficient pentru toți, în comoara răscumpărării sale. Este tocmai rolul Duhului acela de a face universală răscumpărarea lui Cristos, disponibilă pentru orice persoană, în orice punct al timpului și al spațiului.

În trecut, ordinea care era insuflată era, în general, aceea care merge de la sobrietate la ebrietate. Cu alte cuvinte, calea pentru a ajunge la ebrietatea spirituală, sau la fervoare, se credea, este sobrietatea, adică abstinența de la lucrurile trupului, postirea de la lume și de la sine însuși, într-un cuvânt mortificarea. În acest sens conceptul de sobrietate a fost aprofundat îndeosebi de spiritualitatea monastică ortodoxă, legată de așa-numita "rugăciune a lui Isus". În ea sobrietatea indică "o metodă spirituală" formată din "atenție vigilentă" pentru a se elibera de gânduri pătimașe și de cuvintele rele, sustrăgând minții orice satisfacție trupească și lăsându-i, ca unică activitate, pocăința pentru păcat și rugăciunea5.

Cu nume diferite (despuiere, purificare, mortificare), este aceeași doctrină ascetică ce se întâlnește în sfinții și în maeștrii latini. Sfântul Ioan al Crucii vorbește despre o "despuiere și dezgolire, pentru Domnul, de tot ceea ce nu este Domnul"6. Suntem la stadiile vieții spirituale numite purgativ și iluminativ. În el sufletul se eliberează cu greu de obișnuințele sale naturale, pentru a se pregăti la unirea cu Dumnezeu și la comunicările sale de har. Aceste lucruri caracterizează al treilea stadiu, "calea unitivă" pe care autorii greci o numesc "divinizare".

Noi suntem moștenitori ai unei spiritualități care concepea drumul de perfecțiune după această succesiune: mai întâi trebuie locuit în stadiul purgativ, înainte de a avea acces la cel unitiv; trebuie să ne exercităm îndelung în sobrietate, înainte de a putea experimenta ebrietatea. Orice fervoare care s-ar manifesta înainte de acel moment trebuie considerată suspectă. Ebrietatea spirituală, cu tot ceea ce înseamnă ea, este situată așadar la sfârșit, rezervată celor "desăvârșiți". Ceilalți, "cei care prosperă", trebuie să se ocupe mai ales de mortificare, fără a pretinde, în timp ce mai luptă cu propriile defecte, să trăiască deja o experiență puternică și directă a lui Dumnezeu și a Duhului său.

Există o mare înțelepciune și experiență la baza a toate acestea, și nu cumva să considerăm aceste lucruri ca depășite. Însă trebuie spus că o schemă așa de rigidă denotă și o mutare lentă și progresivă a accentului de la har la efortul omului, de la credință la fapte, ajungând să treacă razant pe lângă pelagianism. Conform Noului Testament există o circularitate și o simultaneitate între cele două lucruri: sobrietatea este necesară pentru a ajunge la ebrietatea Duhului, iar ebrietatea Duhului este necesară pentru a ajunge să se practice sobrietatea.

O asceză întreprinsă fără un stimulent puternic al Duhului ar fi trudă moartă și n-ar produce altceva decât "laudă a trupului". Pentru sfântul Paul "cu ajutorul Duhului"noi trebuie să "facem să moară faptele trupului" (cf. Rom 8,13).

Așadar Duhul ne este dat pentru a fi în măsură să ne mortificăm, mai înainte de a fi răsplată pentru că ne-am mortificat.

O viață creștină plină de eforturi ascetice și de mortificare, dar fără atingerea dătătoare de viață a Duhului, s-ar asemăna - spunea un vechi Părinte - cu o Liturghie în care s-ar citit multe lecturi, s-ar săvârși toate riturile și s-ar aduce multe ofrande, dar în care n-ar avea loc consacrarea speciilor din partea preotului. Totul ar rămâne ceea ce era înainte, pâine și vin.

"Așa este - concludea acel Părinte - și pentru creștin. Chiar dacă el a îndeplinit perfect postul și vegherea, psaltirea și întreaga asceză și orice virtute, dar nu s-a îndeplinit, prin har, în altarul inimii sale, operațiunea mistică a Duhului, tot acest proces ascetic este neîmplinit și aproape zadarnic, pentru că el nu are bucuria Duhului activ în mod mistic în inimă"7.

Această a doua cale - care merge de la ebrietate la sobrietate - a fost calea pe care Isus le-a indicat-o apostolilor săi. Deși l-au avut ca învățător și director spiritual pe însuși Isus, înainte de Rusalii ei n-au fost în măsură să pună în practică aproape niciuna dintre preceptele evanghelice. Însă când, la Rusalii, au fost botezați cu Duhul Sfânt, atunci îi vedem transformați, deveniți capabili să suporte pentru Cristos suferințe de tot felul și în sfârșit însuși martiriul. Duhul Sfânt a fost cauza fervorii lor, mai mult decât efectul său.

Există un alt motiv care ne determină să redescoperim această cale care merge de la ebrietate la sobrietate. Viața creștină nu este numai chestiune de creștere personală în sfințenie; este și minister, slujire, vestire, și pentru a îndeplini aceste îndatoriri avem nevoie de "puterea de sus", de carisme; într-un cuvânt, de o experiență puternică, penticostală, de Duhul Sfânt.

Noi avem nevoie de ebrietatea sobră a Duhului, chiar mai mult decât aveau nevoie Părinții. Lumea a devenit așa de refractară la Evanghelie, așa de sigură de sine încât numai "vinul tare" al Duhului poate să învingă necredința sa și s-o scoată afară din sobrietatea sa complet umană și raționalistă care se dă drept "obiectivitate științifică". Numai armele spirituale, spune apostolul, "sunt puternice înaintea lui Dumnezeu pentru a distruge fortărețele. Noi distrugem născocirile minții și orice îngâmfare care se ridică împotriva cunoașterii lui Dumnezeu și cucerim orice minte ca să asculte de Cristos" (2Cor 10,4-5).

3. Botezul în Duh

Care sunt "locurile" în care Duhul acționează astăzi în această manieră penticostală? Să ascultăm încă o dată glasul sfântului Ambroziu care a fost, între Părinții latini, cântărețul prin excelență al ebrietății sobre a Duhului. După ce a amintit cele două "locuri" clasice din care să se ia Duhul - Euharistia și Scripturile -, el face aluzie la o a treia posibilitate. Spune el: "Există și o altă ebrietate care se realizează prin ploaia pătrunzătoare a Duhului Sfânt. În felul acesta, în Faptele Apostolilor, cei care vorbeau în limbi diferite au apărut pentru ascultători ca și cum erau plini de vin"8.

După ce a amintit mijloacele "ordinare", sfântul Ambroziu, cu aceste cuvinte, face aluzie la un mijloc diferit, "extraordinar", în sensul că nu este fixat cu anticipație, nu este ceva instituit. El constă în a retrăi experiența pe care au avut-o apostolii în ziua de Rusalii. Ambroziu nu voia desigur să indice această a treia posibilitate, pentru a spune ascultătorilor că ea era închisă pentru ei, fiind rezervată numai apostolilor și primei generații de creștini. Dimpotrivă, el vrea să-i stimuleze pe credincioșii săi să trăiască experiența acelei "ploi pătrunzătoare a Duhului" care a avut loc la Rusalii. Și pentru sfântul Ambroziu, Rusaliile nu erau un eveniment închis, ci o posibilitate mereu deschisă în Biserică.

Așadar există și pentru posibilitatea de a lua Duhul pe această cale nouă, dependentă numai de inițiativa suverană și liberă a lui Dumnezeu. N-ar trebui să cădem în eroarea fariseilor și a cărturarilor care îi spuneau lui Isus: "Există șase zile pentru a munci; așadar pentru ce să se vindece și să se facă minuni în zi de sâmbătă?" (cf. Lc 13,14). Noi am putea fi tentați să-i spunem lui Dumnezeu, sau să gândim în inima noastră: "Există șapte sacramente pentru a sfinți și a-l conferi pe Duhul, de ce să se acționeze în afara lor, în acest mod nou și neobișnuit?".

Unul din modurile în care se manifestă în zilele noastre acest mod de a acționa al Duhului în afara canalelor instituționale ale harului este, întocmai, Reînnoirea Carismatică. Teologul Yves Congar, în conferința sa la Congresul Internațional de Pneumatologie, ținut în Vatican în 1981, cu ocazia celui de-al XVI-lea centenar al Conciliului Ecumenic din Constantinopol, vorbind despre semnele trezirii Duhului Sfânt în epoca noastră, a spus: "Cum să nu situăm aici curentul carismatic, denumit mai bine Reînnoirea în Duh? Ea este s-a răspândit ca focul care aleargă deasupra mărăcinilor. E vorba de cu totul altceva decât de o modă... Printr-un aspect, mai ales, ea se aseamănă cu o mișcare de trezire: prin caracterul public și verificabil al acțiunii sale care schimbă viața persoanelor... Este ca o tinerețe, o prospețime și de noi posibilități în sânul bătrânei Biserici, mama noastră. Cu câteva excepții foarte rare, Reînnoirea se situează în Biserică și, departe de a-i pune în discuție instituțiile clasice, le reînsuflețește"9.

Instrumentul principal cu care Reînnoirea în Duh "schimbă viața persoanelor" este botezul în Duh. Vorbesc despre asta în această împrejurare fără nicio intenție de prozelitism, ci numai pentru că eu cred că este corect ca să se cunoască în inima Bisericii o realitate care implică milioane de catolici.

Expresia "Botez în Duh" vine de la Isus însuși. Referindu-se la apropiatele Rusalii, înainte de a se înălța la cer, El a spus apostolilor săi: "Ioan a botezat cu apă, dar voi veți fi botezați în Duhul Sfânt" (Fap 1,5). Este vorba despre un ritual care nu are nimic esoteric, ci este format mai degrabă din gesturi de mare simplitate, calm și bucurie, însoțite de atitudini de umilință, de căință, de disponibilitate de a deveni copii, care este condiția pentru a intra în Împărăție.

Este o reînnoire și o actualizare nu numai a botezului și a mirului, ci a întregii vieți creștine: pentru cei căsătoriți, a sacramentului căsătoriei, pentru preoți, a hirotonirii lor, pentru cei consacrați, a depunerii voturilor călugărești. Cel interesat se pregătește pentru asta, în afară de o spovadă bună, participând la întâlniri de cateheză în care este pus din nou într-un contact viu și bucuros cu principalele adevăruri și realități ale credinței: iubirea lui Dumnezeu, păcatul, mântuirea, viața nouă, transformarea în Cristos, carismele, roadele Duhului. Rodul cel mai frecvent și mai important este descoperirea a ce anume înseamnă a avea "un raport personal" cu Isus înviat și viu. În înțelegerea catolică, botezul în Duh nu este un punct de sosire, ci un punct de plecare spre maturitatea creștină și angajarea eclezială. La circa zece ani după apariția Reînnoirii Carismatice în Biserica catolică, Karl Rahner scria: "Nu putem contesta că omul poate să trăiască aici pe pământ experiențe de har, care îi dau un sentiment de eliberare, îi deschid orizonturi total noi, se imprimă profund în el, îl transformă, plăsmuind, și pentru timp îndelungat, atitudinea sa creștină cea mai intimă. Nimic nu interzice să se numească aceste experiențe botez al Duhului"10.

Este corect să ne așteptăm ca toți să treacă prin această experiență? Este ea unicul mod posibil pentru a experimenta harul Rusaliilor? Dacă prin botez în Duh înțelegem un anumit ritual, într-un anumit context, trebuie să răspundem nu; desigur că nu este unicul mod pentru a avea o experiență puternică a Duhului. Au existat și există nenumărați creștini care au avut o experiență analogă, fără a ști nimic despre botezul în Duh, primind o evidentă creștere de har și o nouă ungere a Duhului ca urmare a unei zile de reculegere, a unei întâlniri, a unei lecturi, sau - cum notează sfântul Toma de Aquino - în momentul în care unul este chemat de Dumnezeu la o misiune nouă și mai angajantă în Biserică11.

Totuși trebuie spus că "botezul în Duh" s-a revelat un mijloc simplu și puternic pentru a reînnoi viața a milioane de credincioși în aproape toate Bisericile creștine. Chiar și un curs de exerciții spirituale poate să se încheie foarte bine cu o invocare specială a Duhului Sfânt, dacă acela care le conduce a avut această experiență și participanții doresc asta. Eu am avut această experiență anul trecut. Episcopul dintre dieceză din sudul Londrei a convocat, din inițiativa sa, o reculegere carismatică deschisă și clerului din alte dieceze. Erau prezenți circa o sută de preoți și diaconi permanenți și la sfârșit toți au cerut și au primit revărsarea Duhului, cu sprijinul unui grup de laici din Reînnoire veniți pentru acea ocazie. Dacă roadele Duhului sunt "iubire, bucurie și pace" (Gal 5,19), la sfârșit se putea atinge cu mâna printre cei prezenți.

Nu e vorba de a adera mai degrabă la o mișcare decât la altele care există în Biserică. Nici nu e vorba, propriu-zis vorbind, de o mișcare, ci de un "curent de har" deschis tuturor, destinat să se piardă în Biserică precum o descărcare electrică ce se răspândește în masă, pentru a dispare apoi ca realitate de sine stătătoare, odată ce a fost îndeplinită această misiune.

Sfântul Ioan al XXIII-lea a vorbit despre "noi Rusalii", fericitul Paul al VI-lea a mers și mai departe vorbind despre "Rusalii perene". Într-o audiență generală din 1972, a spus textual aceste cuvinte: "Biserica are nevoie de Rusaliile sale perene; are nevoie de foc în inimă, de cuvânt pe buze, de profeție în privire... Are nevoie, Biserica, de a redobândi neliniștea, gustul certitudinii adevărului său... Și apoi are nevoie, Biserica, să simtă curgând prin toate facultățile sale umane valul iubirii, al acelei iubiri care se numește caritate și care întocmai a fost revărsată în inimile noastre chiar de Duhul Sfânt care ne-a fost dat nouă"12.

Încheiem cu cuvintele din imnul liturgic amintit la început:

Să fie Cristos hrana noastră,

să fie Cristos apa vie:

în el gustăm sobri

ebrietatea Duhului.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Sfântul Ambroziu, Imnul "Splendor paternae gloriae", în: Sancti Ambrosii, Opera, 22: Hymni, Inscriptiones, Fragmenta, Milano, Roma 1994, pag. 38.
2 Filon Alexandrinul, Legum allegoriae, I, 84 (ed. Claude Mondesert, Paris, Cerf 1962, pag. 88 (meth? nefalios).
3 Sfântul Ciril din Ierusalim, Cat. XVII, 18-19 (PG 33, 989).
4 Sfântul Ambroziu, Comentariu la Ps 1, 33.
5 Cf. Esichie, Scrisoare către Teodul, în: Filocalia, 1, Torino 1982, pag, 230 șu.
6 Sfântul Ioan al Crucii, Urcarea muntelui Carmel, în: Opere, Roma 1979, pag. 82.
7 Macarie Egipteanul, în: Filocalia, 3, Torino 1985, pag. 325.
8 Sfântul Ambroziu, Comentariu la Ps 35, 19.
9 Y. Congar, Actualité de la Pneumatologie, în: Credo in Spiritum Sanctum, Libreria Editrice Vaticana, 1983, I, pag. 17 șu.
10 K. Rahner, Erfahrung des Geistes. Meditation auf Pfingsten, Herder, Freiburg i. Br. 1977.
11 Cf. Sfântul Toma de Aquino, S. Th. I, q. 43, a. 6 ad 2.
12 Discurs la audiența generală din 29 noiembrie 1972.


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat